Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2024

Loga: Viadukt Karlín, Letní filmová škola Uherské Hradiště, Polstrin, Ton, Hradec Králové, Lovosice Loga: Viadukt Karlín, Letní filmová škola Uherské Hradiště, Polstrin, Ton, Hradec Králové, Lovosice

Čím dál tím více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Další díl seriálu Grafická sklizeň představuje pět nových redesignů, jež spatřily světlo světa v posledních měsících. Obstojí do budoucna? 

Letní filmová škola Uherské Hradiště

K 50. jubilejnímu ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti vytvořila nový vizuální styl již poosmé designérka Markéta Steinert. Minulý ročník se rozloučil s tématem Film všemi smysly. V předchozích ročnících se proto vystřídaly leitmotivy jako chuť, zrak, hmat a čich/dech s podnázvem Dýchám pro film, který doprovázely milé ilustrace. Letošní ročník sází na klasickou červenou barvu, ikonickou typografii a spolupráci s předními českými slam poetry umělci.

Vizuál k 50. jubilejnímu ročníku Letní filmové školy Uherské Hradiště. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské Hradiště Vizuál k 50. jubilejnímu ročníku Letní filmové školy Uherské Hradiště. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské Hradiště

Festival k výročí připravuje i řadu speciálních eventů souvisejících s historií, hosty a lokacemi v okolí Uherského Hradiště. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské HradištěFestival k výročí připravuje i řadu speciálních eventů souvisejících s historií, hosty a lokacemi v okolí Uherského Hradiště. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské Hradiště

„Letošní vizuál je odrazem toho, co nás spojuje – vášeň pro filmy, kouzlo jedinečné festivalové atmosféry a 50. výročí Filmovky. Návštěvníky bude provázet jiskřivá červená barva a slavnostní typografie, které se propojují se vzpomínkami na Filmovku a s texty, jež speciálně pro festival připravili zástupci české slam poetry Anatol Svahilec, Ellen Makumbirofa, Honza Dibitanzl, Jan Jílek a Ondřej Hrabal. Zároveň jsme pro vás do vizuálu ukryli spoustu malých odkazů na Uherské Hradiště a minulé ročníky. Teď už jen zbývá vydat se do tohoto filmového světa, který jsme pro vás s láskou vytvořili. Nechť slavnost započne,“ komentuje a na festival zve Markéta Steinert. Zaškrtněte si proto datum 26. července, kdy letní oslava filmu vypukne naplno!

Vznikla i variace merchandise produktů s originálními texty. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské HradištěVznikla i variace merchandise produktů s originálními texty. | Zdroj: Letní filmová škola Uherské Hradiště

Viadukt Karlín 

Svou novou vizuální identitu představil projekt Viadukt Karlín, prostor pod oblouky Negrelliho viaduktu. Kromě provozu infocentra bude místo určené pro setkávání či různé kulturní akce. V průběhu letošního roku dojde také k implementaci vizuální identity od grafického designéra Jana Slabihoudka. Ten zvítězil mezi 78 přihlášenými pracemi. 

Autorem loga je Jan Slabihoudek, absolvent Ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. | Zdroj: archiv autoraAutorem loga je Jan Slabihoudek, absolvent Ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. | Zdroj: archiv autora

Jeho návrh znovu definoval stavební kameny oblouku, které jsou nahrazeny písmovými znaky poskládanými do geometrických tvarů využívaných pro tvorbu charakteristické klenby viaduktu. „Zaujala mě myšlenka nového využití historicky významného prostoru a s ohledem na to jsem se snažil vytvořit komplexní identitu, která bude tyto aktivity pro široké spektrum lidí po vizuální stránce efektivně podporovat,“ popisuje autor. Vybraný design komisi zaujal svou rozpracovaností, širokou flexibilitou využití a vhodně zvolenou formou grafického označení samotného prostoru oblouků.

Viadukt spojuje Masarykovo nádraží a Bubny a odděluje Nové Město od Karlína. | Zdroj: archiv autoraViadukt spojuje Masarykovo nádraží a Bubny a odděluje Nové Město od Karlína. | Zdroj: archiv autora

Samotný vítězný design bude již zanedlouho provázet zkušební provoz pilotního oblouku viaduktu. Ten bude sloužit ke zjištění potřebných technických a ekonomických parametrů celoročního využití unikátního prostoru pod nejstarším železničním mostem hlavního města. V budoucích letech je v plánu zasklení několika desítek zbývajících oblouků, jež najdou mnoho kreativních i komerčních využití.

Písmové znaky jsou poskládané do geometrických tvarů charakteristických pro klenby viaduktu. | Zdroj: archiv autoraPísmové znaky jsou poskládané do geometrických tvarů charakteristických pro klenby viaduktu. | Zdroj: archiv autora

Polstrin

Novou vizuální identitu si nadělila i česká značka čalouněného nábytku Polstrin, která naposledy zaujala kolekcí Seaside Sofa. Ta vzešla ze spojení s designérským duem Lexová & Smetana. Kolaborace odstartovala postupnou změnu vizuálního stylu, která se pomalu začíná propisovat do vizuálních výstupů značky.

Vizuál a barevnost krásně doplňují i design ilustrací Terezy Kladošové pro Polstrin. | Foto: Vojtěch VeškrnaVizuál a barevnost krásně doplňují i design ilustrací Terezy Kladošové pro Polstrin. | Foto: Vojtěch Veškrna

Na nových stylech a barevné paletě pracovali Tereza Saitzová a Vojtěch Vavřín ze Studia Marvil. V novém vizuálním stylu designéři respektují původní logo, které doplnili výraznou nadpisovou typografií od písmolijny AllCaps Type. Písmo doprovází již zmiňovanou kolekci Seaside Sofa. Vznikla nová barevnost inspirovaná používanými materiály. Důležitým hravým prvkem jsou ilustrace inspirované tvarem šablon, podle kterých se pro čalounění stříhá kůže.

Ilustrace šablon dopňující typografii. | Zdroj: Studio MarvilIlustrace šablon dopňující typografii. | Zdroj: Studio Marvil

Ton

Tradiční česká firma Ton se převlékla po více než 20 letech do nového kabátku. V rámci návrhu nové vizuální identity vyměnili barevnost, webové stránky a kapitálkový nadpis. Velkou novinkou proměny je to, že z loga mizí slavná židle č. 14, symbol ohýbaného nábytku. Ta je nahrazena novým ústředním prvkem loga, který je inspirován tvaroslovím z výroby. Nově vzniklé „óčko“ je odvozeno od stroje zvaného sádlík, jenž je klíčovým pomocníkem při ohýbání dřeva na sedáky a nožní spoje. Prvek tak symbolizuje ohyb dřeva, kmen stromu či rodinný kruh nebo inovativnost celé společnosti. Tuto příjemnou změnu má na svědomí rakouský designér Ewald Neuhofer a vídeňské studio Bueronardin.

S novou vizuální identitou se také pojí písmo Matter SQ od Martina Váchy z české písmolijny Displaay. I Zdroj: TonS novou vizuální identitou se také pojí písmo Matter SQ od Martina Váchy z české písmolijny Displaay. I Zdroj: Ton

„Nové logo a vizuální identita krásně souzní s aktuální filozofií firmy. Ta sice navazuje na bohatý historický odkaz, ale překládá ho do moderní estetiky a soudobých potřeb. Stejně jako naše židle a stoly,“ podotkl ředitel Tonu Milan Dostalík.

Nově také potkáte Ton v modrých, zelených, žlutých a cihlových barvách. Autorka barevného konceptu Zuzana Piliarová zahrnula do identity barvy a látky, které nekopírují rychle se měnící módní trendy, ale spíše vystihují podstatu firmy. Tyto barvy potkáte i na zcela novém webu firmy, jež se může pochlubit zbrusu novým interaktivním konfigurátorem nábytku. Zde je možné si nastavit přesně svou variantu produktu, včetně barvy a typu dřeva či materiálu čalounění.

Barevný koncept je inspirován sídelním areálem společnosti. I Zdroj: TonBarevný koncept je inspirován sídelním areálem společnosti. I Zdroj: Ton

Hradec Králové

Východočeské město Hradec Králové se bude po patnácti letech pyšnit novou vizuální identitou vracející se k tradičním městským barvám. Autory návrhu jsou Petr Štěpán a Bohumil Vašák ze studia superlative.works.

Inspirací pro nové logo Hradce Králové je hradecký heraldický znak. Redukovali jsme ho na základní geometrické tvary svatováclavské koruny a verzálky G, což z historického emblému vytváří přirozeného nástupce, esteticky současnou značku, která splňuje požadavky na bezproblémovou aplikaci pomocí množství technologií včetně displejů. V základní barevné verzi značku vnímáme jednobarevnou. Prosté černé a bílé provedení dává logu sebevědomí a nadčasovost. V doplňkové negativní verzi, jejíž používání doporučujeme omezit na reprezentativní komunikaci magistrátu města, značka respektuje heraldickou barevnost rudého štítu, zlaté koruny a stříbrného lva, který je zastoupen iniciálou. Základním prvkem vizuálního stylu je unikátní písmo Hradec, jehož autorem je renomovaný český typograf Tomáš Brousil,“ uvedl grafický designér Petr Štěpán.  

Hradec Králové má novou vizuální identitu | Zdroj: superlative.worksHradec Králové má novou vizuální identitu | Zdroj: superlative.works

Autory návrhu jsou Petr Štěpán a Bohumil Vašák ze studia superlative.works. | Zdroj: superlative.worksAutory návrhu jsou Petr Štěpán a Bohumil Vašák ze studia superlative.works. | Zdroj: superlative.works

Kromě všech grafických výstupů města budou logo využívat i městské organizace jako dopravní podnik, městské lesy nebo městská policie. Město si společně s novým logem a vizuální identitou nadělí i nové webové stránky, jež mají být přehlednější a mají lidi bavit. Nebude chybět ani merch. 

Vítězný návrh je od autorů Petra Štěpána a Bohumila Vašáka ze studia superlative.works. | Zdroj: superlative.worksVítězný návrh je od autorů Petra Štěpána a Bohumila Vašáka ze studia superlative.works. | Zdroj: superlative.works

Lovosice

Město Lovosice má po osmi letech novou vizuální identitu od studia Svéráz. Ve spolupráci s Czechdesignem v rámci DIY balíčku byli z celkových 27 přihlášených účastníků vybráni tři finalisté, kteří představili své návrhy porotě. Ta vybrala návrh, od kterého si radnice slibuje zlepšení komunikace s občany i turisty. 

Město Lovosice má po osmi letech novou vizuální identitu od studia Svéráz. | Zdroj: SvérázMěsto Lovosice má po osmi letech novou vizuální identitu od studia Svéráz. | Zdroj: Svéráz

„Na novém logu se mi líbí zejména to, že vychází z myšlenky, která navazuje na známé úsloví ‚dlouhý jako Lovosice‘,“ uvedl pro portál idnes.cz starosta Lovosic Vojtěch Krejčí. Logo s tímto úslovím pracuje pomocí prodlužování slov, díky němuž vnáší do „projevu dynamiku, zvýrazňuje emoce a podporuje přátelskou komunikaci města s obyvateli. Nechybí ani zažitá zkratka ‚Lovooo‘, kterou tady na severu používáme v hovorové řeči snad častěji než celý název města. Těšíme se na přibývající aplikace v praxi a doooooooooooooooouufáme, že se lovosičtí s tímto vtipem rychle ztotožní. Používat ho nakonec v psaném textu mohou kdykoli i oni sami,“  shrnuje studio Svéráz.  

Město Lovosice má po osmi letech novou vizuální identitu od studia Svéráz. | Zdroj: SvérázMěsto Lovosice má po osmi letech novou vizuální identitu od studia Svéráz. | Zdroj: Svéráz

Související

V hlavní roli minimalismus a hra se slovy. Vizuál 31. Českého lva vytvořila Jana Krchová
Hot news

V hlavní roli minimalismus a hra se slovy. Vizuál 31. Českého lva vytvořila Jana Krchová

Redakce Czechdesign - 21. 2. 2024 - 1 min.

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024 - 5 min.

Napsal jsem asi deset tisíc variant, než jsem našel tu správnou. Petr Hanousek o cestě za vizuálním stylem byznys hubu Opero
Grafický design

Napsal jsem asi deset tisíc variant, než jsem našel tu správnou. Petr Hanousek o cestě za vizuálním stylem byznys hubu Opero

Nikol Galé - 18. 12. 2023 - 6 min.

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022
Grafický design

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022

Tereza Bíbová - 5. 9. 2022 - 9 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021

Tereza Urban - 29. 4. 2021 - 6 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály prosince
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály prosince

Tereza Urban - 5. 2. 2020 - 7 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení