Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Desátý díl seriálu Grafická sklizeň představuje pět nových redesignů, jež spatřily světlo světla v posledních měsících. Obstojí do budoucna?

Masarykův onkologický ústav

Nová vizuální identita Masarykova onkologického ústavu vznikla ze spolupráce se studenty Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, kteří vypracovávali návrhy pod vedením doc. Mikuláše Macháčka z Ateliéru grafického designu 2. Komise složená z odborníků a zástupců MOÚ nakonec vybrala návrh projektu studentů Anny Milerové, Terezy Liché, Jakuba Janeby a absolventky FaVU VUT Kristíny Drinkové.

Nové logo Masarykova onkologického ústavu | Zdroj: vutbr.czNové logo Masarykova onkologického ústavu | Zdroj: vutbr.cz

Oranžová barva, která novému logu dominuje, symbolizuje naději a optimismus. Zřetelná barevnost ale prostupuje celým vizuálním stylem, který rovněž pracuje s ilustracemi orgánů a částmi lidského těla. „O grafice přemýšlíme nejen jako o vizualitě, ale také z hlediska její funkčnosti. Technologie se neustále vyvíjejí, což v důsledku znamená, že například některá loga, která vznikla před desítkami let, už nejsou vhodná pro zobrazování v dnešních zařízeních. Vizuální identitu instituce utváří nejen logo a písmo, ale také barevnost a další prvky, které jsou obsaženy v manuálu jednotného vizuálního stylu. To vše je náplní práce studentů pro MOÚ,“ vysvětluje vedoucí ateliéru doc. Mikuláš Macháček. Nové logo a vizuální identitu používá MOÚ od začátku dubna tohoto roku.

Nový vizuální styl MOÚ | Zdroj: YouTube kanál Masarykova onkologického ústavu

Český svaz cyklistiky

Nové logo a vizuální styl Českého svazu cyklistiky má na svědomí oceňovaný grafický designér a fanoušek tohoto sportu Jiří Karásek, který od roku 2006 působí ve studiu Marvil. Za sebou má spolupráce pro značky Ton, Bomma nebo Brokis a stojí také například za návrhem obálky časopisu Forbes nebo vizuální identitou Českého rozhlasu. Dresy v nové vizuální identitě pro Český svaz cyklistiky uvidíte již na Letních olympijských hrách 2021 v Tokiu. 

„Přišlo mi smutné, že se tak skvělá sportovní disciplína reprezentuje jinak, než by bylo v současnosti vhodné. Vizuální komunikace mi přišla roztříštěná. Ve hře byly dvě varianty. Jedna se opírala o původní značku v podobě erbu s písmeny ČSC. Jenže jsem měl dojem, že v dané podobě je pro kohokoliv z prostředí mimo cyklistiku snadno nahraditelná. A pak přišel nápad udělat logo trošku abstraktně. Využít siluetu jezdce, který byl už v dávném historickém logu. Jen jsem vše unifikoval pro všechny cyklistické disciplíny, aby značka ČSC nebyla spjatá vyloženě se silniční disciplínou,“ vysvětloval pro portál welovecycling.com Jiří Karásek.

Nové logo Českého svazu cyklistiky | Zdroj: ivelo.czNové logo Českého svazu cyklistiky | Zdroj: ivelo.cz

Autorem nového loga Českého svazu cyklistiky je grafický designér Jiří Karásek. | Zdroj: www.welovecycling.com Autorem nového loga Českého svazu cyklistiky je grafický designér Jiří Karásek. | Zdroj: www.welovecycling.com

Pěkný číslo

Kolik univerzit o sobě může tvrdit, že stojí za originální pivní recepturou? Po dvouletém vývoji vstupuje na trh pivo přímo od Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Nese název Pěkný číslo a odkazuje tak na Ludolfovo číslo, které se označuje znakem π. Porota vybírala ze 115 návrhů etiket, které posílali jak profesionálové, tak studenti uměleckých škol či nadšení amatéři. Nakonec byl vybrán návrh Jana PilikaVladimíra Mráze z grafického studia Autority.

Za podobou celého cizuálního stylu piva Pěkný číslo stojí Jan Pilik a Vladimír Mráz z grafického studia Autority. | Zdroj: mff.cuni.czZa podobou celého cizuálního stylu piva Pěkný číslo stojí Jan Pilik a Vladimír Mráz z grafického studia Autority. | Zdroj: mff.cuni.cz

Symbol ‚Pí‘ má svůj plný kruh. Stává se tak ještě více zjednodušenou variantou. Plný kruh velmi dobře funguje i v inverzní verzi, a hlavně drží jakousi přirozenou ochrannou zónu. Kruh jako takový se pak velmi dobře aplikuje dle potřeb značky. Tento návrh byl připraven i v inverzní variantě, právě pro případ nové receptury a snadné změny etikety. Sazba složení je zvolena klasickou formou bezpatkového písma tak, aby co nejvíce ladila k typografické části loga. Pivovar Ferdinand měl v této části etikety žluto-černé šrafování a nebylo úplně jasné, co vše mohlo být změněno. Tuto část jsme nechali s bílým pozadím, aby vše ladilo s logem, a stejně jsme postupovali pro zadní etiketu, kde bílý pruh je využit pro EAN. Má stejnou výšku a opticky drží opět linii s čelní etiketou,“ okomentovali podobu vizuálního stylu autoři ze studia Autority pro magazín Design portál.

Použití vizuálu od studia Autority | Zdroj: designportal.czPoužití vizuálu od studia Autority | Zdroj: designportal.cz

Jičín

Novou podobu loga i celého vizuálního stylu pro město Jičín měl již podruhé, po zhruba třinácti letech, na starosti grafický designér Lukáš Taneček. I přes to, že město o vypsání soutěže uvažovalo, rozhodlo se nakonec, i vzhledem k finanční náročnosti, podruhé oslovit autora doposud užívaného loga.

Novou podobu loga měl na starosti grafický designér Lukáš Taneček. | Zdroj: MÚ JičínNovou podobu loga měl na starosti grafický designér Lukáš Taneček. | Zdroj: MÚ Jičín

Původní logo již podle rady města nesplňovalo standardy, které jsou dnes na loga měst kladená. „Logo a grafický manuál města vzhledem ke svému stáří nebyly připraveny na postupující digitalizaci úřadu, což by v budoucnu přinášelo další kolize,“ uvedl pro Jičínský deník mluvčí radnice Jan Jireš. S novým logem a grafickým manuálem by se mělo město Jičín dočkat i proměny svých webových stránek, která proběhne během tohoto roku.

Centrum participace a rozvoje v Plzni

Nové logo, které pro Centrum participace a rozvoje navrhl grafický designér Miroslav Tischler, mělo stylově navazovat na již existující logo Střediska volného času Radovánek, pod kterým toto centrum v Plzni působí. „Logo CPR, tedy Centrum participace a rozvoje navazuje na bývalé ICM, informační centrum, které spadalo pod Středisko volného času RADOVÁNEK. RADOVÁNEK působí v Plzni a okolí. Jedná se o největší Středisko volného času v Plzeňském kraji a celkově patří do 5 největších v ČR. Nové logo mělo korespondovat s logem Střediska volného času RADOVÁNEK. Dále mělo působit nadčasově, hravě a aby zapůsobilo na mladé. Proto jsem použil stejné barvy a zvolil jsem geometrické tvary do zkratek písma CPR, které se dá dále implementovat do vizuálního stylu jak samotného centra, tak do stylu střediska volného času,uvedl pro magazín Design portál Miroslav Tischler.

Nové logo Centra participace a rozvoje navrhl grafický designér Miroslav Tischler. | Zdroj: Design portálNové logo Centra participace a rozvoje navrhl grafický designér Miroslav Tischler. | Zdroj: Design portál

Posílejte své tipy!

Máte tip na zajímavé logo, které vás v poslední době zaujalo? Neváhejte nám napsat na e-mail: tereza.dolinova@czechdesign.cz

Galerie

Další články