Geometrie mě fascinuje, spojuje logiku s estetikou, přibližuje Klára Šípková, která tvoří minimalistické šperky s rafinovanými detaily

Klára Šípková a kolekce Dech | Foto: Marie Zdráhalová / Kristina Reznik Klára Šípková a kolekce Dech | Foto: Marie Zdráhalová / Kristina Reznik

Absolvovala před 15 lety na UMPRUM u Evy Eisler a na poli českého šperku se brzy etablovala. Klára Šípková talentem a trpělivostí dovedla svou práci do geometrické dokonalosti a harmonie. Její šperky se vyznačují jedinečností a jistým experimentem. Autorka se nebojí použít pro svůj obor netypické technologie a materiály. V kombinaci s odvahou vpisuje do svých výrobků vlastní životní filosofii, hodnoty i příběh. Po dekádě a půl se ale svět designu podle šperkařky proměnil. Jak? Nejen o tom, ale i o nové kolekci, studiu nebo zakázkové výrobě jsme si povídali v rozhovoru.

Hledání vlastního pohledu je mým životním posláním 

Označujete se za „moderní šperkařku“ – co se skrývá pod slovem moderní?     

KLÁRA: Moderní šperkař překračuje hranice mezi volným a užitým uměním, kombinuje tradiční řemeslné techniky s moderními technologiemi a k designu přistupuje kreativně. Také k výběru materiálů přistupuje inovativním až experimentálním způsobem a přirozeně se zajímá o jejich udržitelnost a etický původ. Jedině z těchto ingrediencí dokáže vytvářet unikátní, nadčasové a kvalitní šperky.                                   

Co vám předala Eva Eisler, pod kterou jste vystudovala v ateliéru K.O.V.? Řídíte se podle nějaké rady, kterou jste od ní dostala?

KLÁRA: S Evou jsem se na UMPRUM potkala až v posledním roce studia, kdy jsem se věnovala své diplomce. Neměla jsem tedy bohužel příliš času a příležitostí se jejím vedením během studia nechat ovlivnit. Její práci jsem však znala a obdivovala už v době, kdy ještě žila v New Yorku, a samozřejmě miluji její minimalistický a všestranně komplexní přístup ke šperku a umění.                                  

Klára Šípková a kolekce broží Lunar Phases | Foto: Michal UrešKlára Šípková a kolekce broží Lunar Phases | Foto: Michal Ureš

Byla jste přesvědčená o tom, že se šperku budete věnovat i po škole?               

KLÁRA: Nepochybovala jsem o tom, že je to obor, který mě naplňuje a baví. Čím jsem si ale nebyla jistá, bylo to, jestli mě uživí. Z tohoto důvodu jsem hned po škole začala hledat „normální“ zaměstnání v jiném oboru. Naštěstí zakázek přibývalo a přibývalo. Tehdy také v Praze vznikala spousta galerií a design shopů, přes které jsem své šperky mohla prodávat. Situace se tak rázem vyjasnila – bylo mi jasné, že dlouho nemůžu fungovat v režimu 7–15h zaměstnání a 16–22h dílna.                      

Pamatujete si ten zlom, kdy jste našla svůj rukopis, nebo byl jasný hned od počátku?

KLÁRA: V mém případě žádný zlom ani počátek nebyl. Když se intenzivně věnujete věcem, které vás naplňují, baví a dávají vám smysl, k tomu nasloucháte své intuici, pak je vše, co se v životě děje, přirozeným a postupným vývojem. Něco jako „můj rukopis“ může označit někdo, kdo se na mě dívá zvenku, já osobně jen tvořím, co mi dává smysl. Hledání vlastního osobního autorského pohledu je vlastně mým celoživotním posláním a věřím, že se bude ještě nějak vyvíjet a měnit. 

Snubní a zásnubní kolekce Kláry Šípkové. | Foto: Jana KřížkováSnubní a zásnubní kolekce Kláry Šípkové. | Foto: Jana Křížková

Šperk není jen ozdoba, má svůj vlastní příběh

Co máte na své práci nejraději?

KLÁRA: Ten proces v dílně, kdy se z kousku plechu stává precizně opracovaný nositelný umělecký objekt, jenž bude svému nositeli dělat radost. Také miluji okamžiky záblesku štěstí a radosti v očích mých zákazníků, když odevzdávám zakázku na míru.

Jedna věc je vytvořit něco, co se bude lidem líbit, druhá pak to umět dobře odprezentovat. Jako designérka musíte umět svá díla prodat, popsat je, předat dobře svou myšlenku – jak si tuhle část práce užíváte?

KLÁRA: Tak teď jste krásně popsala přesně to, co mám na své práci ráda nejméně. Jsem šperkařka a designérka, ale musím být i manažerka a art direktorka... Někdy si troufnu být sama sobě i grafičkou... Ostatní „pozice“ velice ráda přenechám. Byl to dlouhý proces, než jsem si uvědomila, že v jedné osobě nejde všechno kolem prodeje zvládnout. K tomuto uvědomění mi dopomohla i mateřská, během které má žena na práci velice málo času, a tím si své priority musí jasně poskládat.                      

Kolekce Lines | Foto: Michaela DzurnaKolekce Lines | Foto: Michaela Dzurna

Říkáte, že vaše tvorba nosí určitá sdělení, názory a životní styl. Co konkrétně chcete svými šperky předat?

KLÁRA: Šperk není jen pouhá ozdoba nebo předmět mající svou hodnotu v materiálu, ze kterého je vyroben. Při navrhování autorských kolekcí se snažím do šperků vepsat svou životní filosofii a hodnoty. Každá kolekce má jiný příběh, jiné téma k zamyšlení. Kolekce Dech je zachycením proměnlivosti a křehkosti každého nádechu a výdechu, životně důležitého procesu. Kolekce Time je zamyšlením nad hektickou dobou, kdy „na nic nemáme čas“ a „pořád nestíháme” – ať už jde o termíny a úkoly, které nestíháme včas plnit, nebo naopak minuty čekání plynoucí příliš pomalu. Kolekce CityNet je poctou místům, která mám ráda a na která se ráda vracím. Při její tvorbě jsem se zabývala tématem domova a pocitem bezpečí spojeným s konkrétními místy. Kolekce Structures je hrou se živými pružinami, které znázorňují životní vývoj a proměnlivost. Na pružině obdivuji její symbol nekonečna. Šperky umocňují téma věčnosti svou nekompromisní, do sebe uzavřenou kresbou, bez definice počátku a konce. V kolekci Lines jsem se snažila zaznamenat přirozenou ladnost trajektorie pohybu rukou. Kolekce šperků Stretch je něžnou hrou s přísnou geometrií... Ráda se nechávám unášet geometrií, její čistotou, proporcemi a měřítkem. Naopak do šperků na míru zase projektuji zadání klientů, které zpracuji svým autorským pohledem.                         

Používáte také neobvyklé materiály, je vám blízký i experiment. Jak moc vstupuje do vaší tvorby náhoda?

KLÁRA: Nenazvala bych to náhodou, ale trpělivým hledáním, vyvíjením a zkoušením. Je to někdy dlouhý proces, než najdu vhodnou kombinaci materiálu a technologie, jež splňuje přísná kritéria pro šperk – nositelnost, trvanlivost, odolnost. Jako příklad bych uvedla limitovanou sérii broží Lunar Phases, ve které jsem experimentovala s hi-tech materiálem Barrisol. Zatímco v architektuře je běžně využívaný, v kontextu šperku se jedná o velmi netradiční polotovar. Další zajímavou realizací bylo vsazení drobných neodymových magnetů do zlatých snubních prstýnků, které se k sobě díky síle magnetů přitahovaly. Neodymové magnety jsou náchylné ke korozi, proto byly do prstenů zapuštěny a zakryty vrstvou odolné pryskyřice. 

Klára Šípková / Kolekce Dech | Foto: Kristina ReznikKlára Šípková / Kolekce Dech | Foto: Kristina Reznik

Přesto se vyznačuje vaše práce určitým řádem a klidem. Vystihuje ji geometrie, symetrie a minimalismus. Jste člověk, který má rád řád?

KLÁRA: Ve svém životě pravidelnost a řád ke spokojenosti nepotřebuji, v designu však rozhodně ano. Jak jsem již zmínila, geometrie mě vždy fascinovala, zejména její schopnost spojit logiku a estetiku, jednoduchost a složitost. Ta všestrannost, univerzálnost a všudypřítomnost mě inspiruje na každém kroku. V přírodě, v architektuře, ale i v běžném životě.                     

(Zá)snubní prsteny jako vizuální příběh daného páru                      

Pokud děláte šperk na zakázku, jak práce probíhá a do jaké míry vás ovlivní osobnost daného klienta?

KLÁRA: Na začátku takové spolupráce si hodně povídáme – potřebuji dát klientovi pár otázek, které mi dají dohromady zadání. Když navrhuji zásnubní prsten na míru, většinou si vyžádám i fotografii té (nebo toho), jež bude prstenem požádána, abych se mohla na její osobnost více nacítit. Neumím si tedy představit, že bych navrhla šperk na míru bez osobní schůzky s klientem.     

Šperkařka Klára Šípková v dílně | Foto: Kristina ReznikŠperkařka Klára Šípková v dílně | Foto: Kristina Reznik

Vaší doménou jsou také snubní a zásnubní prsteny, co je charakterizuje?

KLÁRA: Snubní a zásnubní prsteny z mé dílny se vyznačují čistými formami, tvarovou jednoduchostí a rafinovaně propracovanými detaily. Ráda si pohrávám s ukrytým vtipem nebo mechanickými detaily odkazujícími na symboliku vztahu dvou lidí. Do prstenů vkládám příběhy, které jsou plné harmonie a důvěry, a také sounáležitost, se kterou pár vstupuje do svého vztahu či manželství. Prsteny většinou navrhuji na zakázku, kdy se snažím „žadatelům“ a snoubencům co nejpečlivěji naslouchat. Inspirací je mi vždy jejich společná energie, prožité příběhy a touhy... Návrh pak zachycuje individuální kouzlo a příběh jednotlivého páru.  

Prsten Uzel | Foto:  Martin Kovář / Prsten Amálka | Foto: Štěpán MamulaPrsten Uzel | Foto: Martin Kovář / Prsten Amálka | Foto: Štěpán Mamula

Je těžké v dnešní době českým šperkařům konkurovat?

KLÁRA: Každý autor má svůj ojedinělý rukopis a své zákazníky. Proto nevnímám ostatní šperkaře jako konkurenty, ale jako kolegy, se kterými šperkařský svět ráda sdílím.                          

Jak se obor šperkařství v průběhu vaší kariéry proměnil?                       

KLÁRA: Velmi! A nejenom šperkařství, ale design obecně. Za těch 15 let od mého absolvování na UMPRUM, v rámci kterého také vznikla moje první ucelená kolekce, se v Praze otevřelo nespočet galerií a design shopů, uskutečnilo se mnoho design marketů a Designbloků... Vzniklo nemálo obchodů, které vedou přímo designéři – jako třeba Showroom. v Klimentské ulici, za jehož vznikem stojím kromě jiných také já a který letos slaví již deváté narozeniny. To znamená, že zájem o originální český design stále roste. Asi nikdy nebude český design mainstreamovou záležitostí, ale po tom my tvůrci ani netoužíme. Lidé, kteří mají zájem o autorský šperk, jsou výrazné osobnosti se svými vlastními názory, mají odvahu a chuť vystupovat z davu. Vidím to pozitivně a vážím si každého zákazníka, který se rád vrací a těší se na moje nové kolekce.

    

Náramek Lines / Náramek Structures | Foto: Štěpán MamulaNáramek Lines / Náramek Structures | Foto: Štěpán Mamula

Síla talismanů, která trvá

Na podzim představíte novou kolekci, můžete prozradit, co bude jejím hlavním rysem?      

KLÁRA: Nová kolekce je inspirovaná sílou a důležitostí osobních talismanů a nese název Tajemství. Celý význam kolekce nejlépe vystihuje tento text...                          

„Život je plný silných okamžiků a myšlenek, které nechceme zapomenout. Můžeme si je uchovat ve své paměti jako osobní tajemství. Můžeme si je někam zapsat nebo vytetovat. Můžeme je ale mít i vepsané do šperku – decentně a skrytě před okolním světem. Skoro jako kdyby se okamžik vepsal přímo pod kůži. Šperk z kolekce „Tajemství“ se tak stane osobním talismanem, který vás posilní během životních zkoušek a nedá zapomenout na slova, která by měla být stále slyšet. Šperky z kolekce Tajemství nebudete chtít odložit vy, ani další generace.“                                 

Velmi doufám, že bude veřejnost bavit jak kolekce, tak její instalace, za kterou bude stát architektonické studio hipposdesign. Zatím ještě nemůžu prozradit, kde kolekci představím, ale včas o tom budu informovat. Těším se, s kolika známými i novými tvářemi se díky zveřejnění nové kolekce potkám.  

Snubní a zásnubní kolekce Kláry Šípkové. | Foto: Jana KřížkováSnubní a zásnubní kolekce Kláry Šípkové. | Foto: Jana Křížková

Máte nějaký nesplněný šperkařský sen či touhu?

KLÁRA: Ráda cestuji a poznávám jiné kultury, chtěla bych najít ideální způsob, jak rozšířit svůj trh za hranice naší republiky. 

Související

Až když jsem si řekla, že na všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, začalo se mi dařit, říká šperkařka tvořící pod značkou Dick Wolf
Móda a šperk

Až když jsem si řekla, že na všechno kašlu a budu tvořit podle sebe, začalo se mi dařit, říká šperkařka tvořící pod značkou Dick Wolf

Petra Boháčová Petra Boháčová - 3. 10. 2022 - 12 min.

 Na dno spadla několikrát, ale táta ji naučil, že nejdůležitější je vytrvat. Eliška, šperkařka a dcera Zdeňka Lhotského, navazuje na rodinnou tradici
Ostatní

Na dno spadla několikrát, ale táta ji naučil, že nejdůležitější je vytrvat. Eliška, šperkařka a dcera Zdeňka Lhotského, navazuje na rodinnou tradici

Barbora Formánková - 10. 1. 2020 - 2 min.

České šperkařky se rozhodly oslnit New York. Sází na minimalismus a nadčasovost
Móda a šperk

České šperkařky se rozhodly oslnit New York. Sází na minimalismus a nadčasovost

Daniela Dvornická - 3. 12. 2018 - 3 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024