Vítěz soutěže na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy je již konečně znám. V konkurenci 90 přihlášených návrhů zvítězilo Anymade Studio, které ve 2. kole soupeřilo se studiem ReDesign, Petrohrad, designéry Tomášem Nečasem a Janem Slabihoudkem. Jak bude vypadat nový vizuální styl jedné z nejvýznamnějších výstavních institucí u nás?
Co bylo cílem projektu?
Na začátku dubna Galerie hlavního města Prahy ve spolupráci s organizací CZECHDESIGN vyhlásila otevřenou soutěž, jejímž cílem bylo najít vizuální řešení, které by současnou roztříštěnou podobu grafické prezentace galerie sjednotilo. Zároveň mělo však ponechat dostatečný prostor pro grafickou podobu jednotlivých výstavních projektů, které vždy individuálně řeší vybraný designér ve spolupráci s kurátorem. Nelehkého úkolu se odhodlalo zhostit celkem 90 designérů, studií i marketingových agentur.
Kdo rozhodl o vítězi?
O výsledku rozhodla porota, ve které zasedali jak zástupci GHMP, tak i nezávislí odborníci jako je grafický designér a pedagog UMPRUM Petr Babák, grafičtí designéři Branislav Matis, Adéla Svobodová, teoretička architektury a designu Karolína Jirkalová nebo ředitelka CZECHDESIGN Jana Vinšová.
Studio Anymade, vítěz soutěže, se stane autorem vizuální identity Galerie hlavního města Prahy a získá zakázku na zpracování kompexního grafického manuálu v hodnotě 400 000 Kč. Ve 2. kole soutěže, do kterého se po anonymním hodnocení poroty dostalo 5 finalistů, definitivně přesvědčili porotu svým návrhem.
1. místo: Anymade Studio
Pražské Anymade Studio tvoří designéři Petr Cabalka a Filip Nerad. V jejich portfoliu najdeme novou vizuální identitu organizace CZECHDESIGN, Festivalu Fotograf, značky Bastl Instruments, concept storu Basmatee, galerie Designum nebo grafické zpracování publikace František Frank Frantík François Kupka Národní galerie v Praze, za kterou byli nominování na cenu Czech Grand Design 2013. Práce Anymade Studia se pravidelně objevují v časopisech a publikacích po celém světě. V posledních letech bylo studio několikrát oceněno za grafickou úpravu knih v soutěži Nejkrásnější české knihy roku.
Komentář poroty: „Vizuální identita je založena na nápaditém řešení loga, které mezi písmenem „G“ a „H“ otevírá prostor pro další vstupy – grafické, obrazové, textové. Zároveň symbolizuje otevřenost galerie různým formám umění. Návrh nabízí perspektivu dobře zpracovaných aplikací vizuálu pro další online i offline materiály. Vizuální identita je rozpoznatelná, výrazná a galerii jednoznačně identifikuje při zachování dostatečného prostoru pro samostatné grafické řešení jednotlivých výstav, což pro GHMP představuje ideální řešení.“
2. místo: Studio Petrohrad
Plzeňské kreativní studio Petrohrad se zaměřuje na tvorbu vizuálních identit, online obsahu, videí a fotografií z oblasti architektury a designu. Jeho tým v současnosti pracuje na sjednocení vizuální identity Galerie Rudolfinum, vytvořil vizuální identitu Kanceláře architekta města Brna a v minulých letech stál za vznikem plzeňského kulturního centra Papírna. Studio Petrohrad je autorem promo videa a fotografií pro fashion značku Sistersconspiracy, pražskou Scholastiku či Loosovy interiéry v Plzni.
Komentář poroty: „Jednoduchý princip variabilního rámu, který vymezuje prostor pro umění, představuje srozumitelné a zároveň praktické řešení vizuální identity. Výhodou návrhu je snadná aplikovatelnost, výraznost a rozpoznatelnost. Vizuální styl zároveň nechává plakáty a další materiály jednotlivých výstav bez zásahu a respektuje tak jejich vlastní grafické řešení. Nabízí další potenciál práce s motivem rámu pro různé materiály. Oceňujeme velmi profesionální přístup a kvalitu prezentace přihlášeného návrhu.“
3. místo: Tom Garcy (Tomáš Nečas)
Grafický designér Tomáš Nečas je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Studium zahájil pod vedením prof. Rostislava Vaňka v ateliéru Grafický design a vizuální komunikace a dokončil u prof. Petra Babáka v ateliéru Grafický design a nová média. V současné době působí jako kreativní ředitel studia U+Design. Je autorem vizuální identity festivalu Dvořákova Praha (ročníky 2012, 2013), marketingové agentury Freya, Asociace Content Marketingu, speciální kolekce pro ZOOT, časopisu Trade-off nebo kampaně pro české vojáky.
Komentář poroty: „Návrh nabízí vizuálně působivý jednotící prvek, který pracuje se třetím rozměrem a dobře tak akcentuje fakt, že ve sbírkách GHMP je v hojné míře zastoupena také socha a plastika. Navrhovaná vizuální identita by obstála ve veřejném prostoru i v online prostředí, je dobře zapamatovatelná a variabilní. Odráží tendence současného grafického designu.“
4. místo: ReDesign Studio
Jádrem studia ReDesign jsou grafičtí designéři Klára Kvízová a Petr Krejzek, který v současné době vede Ateliér grafického designu a vizuální komunikace na UMPRUM. Na návrhu vizuální identity GHMP spolupracovali s grafičkou a ilustrátorkou Marianou Dvořákovou. Úspěšné studio se podepsalo pod identity několika ročníků festivalu Pražské jaro a Academia Film Olomouc, novou vizuální identitu Vysokého učení technického v Brně, loňskou Designline letiště Václava Havla v Praze, vizuální komunikaci firmy Koma nebo módní značky Pinwheels.
Komentář poroty: „Návrh, který je založen na radikálním řešení, představuje atraktivní a zapamatovatelný jednotící prvek. Typograficky pojaté logo galerii jednoznačně identifikuje a nabízí další varianty zpracování a aplikace. Vzhledem ke své radikálnosti je návrh vhodnější pro krátkodobou kampaň nebo pro jednotlivý výstavní projekt.“
5. místo: Jan Slabihoudek
Grafický designér Jan Slabihoudek je studentem ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na UMPRUM. Spolupracuje na realizacích grafického studia U+Design, například na zakázce pro platformu ZONKY. Poslední rok se stará o grafické výstupy Galerie AMU.
Komentář poroty: "Flexibilní a působivá vizuální identita, která je vcelku dobře rozpoznatelná a zajímavě pracuje s vrstvami. Oceňujeme profesionální prezentaci návrhu, práci s online výstupy a návrh interaktivní aplikace s programem a jednotlivými objekty GHMP. Navrhovaná vizuální identita tak, jak byla předložena, však nenabídla komplexní řešení, které by plnohodnotně obstálo v praxi.“
VÝSTAVA
Výsledky soutěže představuje od 22. 9. do 7. 10. výstava v Colloredo-Mansfeldském paláci, kde jsou prezentovány nejen práce finalistů, ale i další návrhy přihlášeného do 1. kola soutěže.