Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Fúze vlivů. Indka a Čech baví hravým textilním stylem, který čerpá to nejlepší z obou zemí

Designérský tandem Jain&Kříž proplouvá mezi kulturními vlivy Indie a Čech, kombinuje řemeslnou tradici se současnými vizuálními trendy a lokální produkci uvádí do globálního kontextu. V jejich osobité tvorbě nalézáme neobvyklou fúzi stylů, která se s lehkostí etabluje do tuzemského prostředí.

Poznali se při studiích designu ve Velké Británii, vzali se a založili vlastní tvůrčí studio… Zkrátka romantika jako z pláten festivalů bollywoodského filmu. Jejich příběh má ovšem mnohem více vrstev stejně tak, jako kresby a výšivky tohoto designérského tandemu. Propojením Anvitiných indických kořenů a Kryštofovy české nátury vznikla unikátní fúze kulturních vlivů dvou velmi odlišných světů a jejich estetických hodnot. Zkratka a humor české ilustrace koreluje s precizní jemnou a složitou indickou ornamentikou, to vše doplňují ručně vyšívané elementy. Tvorba autorského dua Jain&Kříž proplouvá mezi kulturami a styly, kombinuje tradici s novými přístupy a lokální produkci uvádí do globálního kontextu. Jak tato nevšední fúze funguje?

Česká a indická vizuální kultura se v mnoha ohledech výrazně odlišuje. Jak se vám ze začátku dařilo sladit estetické hodnoty?

ANVITA A KRYŠTOF: Naše práce probíhala velice přirozeně a spontánně. Společně jsme kreslili od doby, kdy jsme se setkali. Pamatuji si, jak jsme dělali společné kresby a hráli různé kreslící hry, vždycky jsme se u toho hodně nasmáli.

Baví nás učit se, poznávat. Sbírat zkušenosti, vnímat a vstřebávat Indii, Česko, Evropu intuitivně, aniž bychom nějak filtrovali, co je indické nebo české. Pomáhá nám respekt a obdiv těchto rozdílných kultur. Snažíme se pochopit návaznosti a aplikovat to nejlepší, co v nás z tohoto, někdy až chaotického mixu, vznikne. Mnoho našich myšlenek pochází z primitivního umění, které má v Indii velkou tradici. Ovlivňuje nás také surrealismus, minimalismus, dada, kubismus, pop art – směry často taktéž z primitivismu vycházející. Přitahuje nás pomíjivost a prvotní nápad. Kresby mohou vznikat při cestě vlakem, v kavárně, doma u stolu, může to být záznam rozhovorů, koláž složená z objektů nebo situací před námi. Pomocí kresby ohýbáme fotografické vidění světa a vytváříme tak novou realitu.

Deka s originální ilustrací | Foto: archiv Jain&KřížDeka s originální ilustrací | Foto: archiv Jain&Kříž

Fúze české a indické estetiky je minimálně v našem prostředí velmi zajímavým prvkem. Lze u vašich designů přesně říci, kde se konkrétní vlivy uplatňují? Pracujete ve svých kresbách, malbách a grafikách s opakující se symbolikou, popřípadě můžete nějaké symboly jmenovat?

ANVITA A KRYŠTOF: Ve starších vzorech J&K jsme se hodně zaměřovali na tradiční tvary a motivy, které jsme vsazovali do dalších kontextů. Využívali jsme například zvířecího elementu, jehož modifikací vznikl motiv Radio Horse nebo Tree Birds. Populárním motivem je Faces, který tvarově vychází z tradičního perského tvaru Oggee – ten se aplikuje a aplikoval v dávných dobách v architektuře nebo na textil. Někdy se v kresbách odráží zážitky z minulosti, které se prolínají do současnosti, jako třeba cesta do Patagonie. Velká část nové kolekce také vznikla na venkově v Bílé Třemešné, kdy Kryštof posílal nové kresby Anvitě do Indie a ta je hned přetvářela výšivkou na látky. Ruční řemesla mají v Čechách i v Indii dlouhou tradici a pro nás představují velmi důležitý prvek.

Proces tvorby | Foto: archiv Jain&KřížProces tvorby | Foto: archiv Jain&Kříž

Distribuujete své výrobky i v Indii? Jak je tamní zákazníci přijímají?

ANVITA A KRYŠTOF: V Indii jsme ještě naši práci příliš neprezentovali, ale je to na programu. Hodně nás lákají možnosti tamního trhu, design je tam nyní na vzestupu, vznikají nové značky s moderními a individuálními přístupy. Indie rozhodně skýtá velké příležitosti. Zatím jsme spíše v rovině diskuzí a Anvita seznamuje s naší prací své přátele z designové nebo umělecké komunity (galeristé, designéři, obchody, tisk). Odezva je pozitivní a leckdy nadšená. Dle reakcí se naše tvorba odlišuje od indického vidění světa a je čerstvá, neokoukaná. Podobné odezvy jsme zaznamenali i například v Paříži na Maison et Objet a právě tuto odlišnost vnímáme jako svou silnou stránku.

Povlak na polštář s ruční výšivkou | Foto: archiv Jain&KřížPovlak na polštář s ruční výšivkou | Foto: archiv Jain&Kříž

Svoji tvorbu velmi sympaticky označujete za Funky folk design. Co si pod tímto názvem představit?

ANVITA A KRYŠTOF: Termín funky folk nás napadl, když jsme potřebovali popsat naši práci i slovem. Když se soustředíme především na vizuální stránku, je někdy těžké najít vhodná slova. Funky folk se nám zdál jako zajímavý termín popisující práci, která je ovlivněna tradicemi, zároveň je ale tak trochu funky a svobodná svojí formou, výpovědí a nespoutaností.

Co se týče výroby a zpracování, uvádíte, že produkce probíhá v Čechách i v Indii. Jak přesně?

ANVITA A KRYŠTOF: Zpočátku jsme většinu textilních výrobků vyráběli v Indii, nyní se nám daří pracovat více v Česku. Výrobky tak vznikají v obou zemích. V Česku spolupracujeme s krejčími a výšivkáři, stejně tak jako s módními, kostymními výtvarníky, truhláři, kováři. Například polštáře i tapisérie dokončujeme v Česku, stejně tak návrhy i produkci šatů. V Indii pracujeme se specifickými tradičními metodami jako například dřevotisk nebo velmi komplikovaná forma výšivky koberců z vlny. Naším cílem je využít to nejlepší z řemesel obou světů. Obě místa mají silné řemeslné tradice, o nichž se domníváme, že je možné je kombinovat.

Autorská dvojice | Foto: archiv Jain&KřížAutorská dvojice | Foto: archiv Jain&Kříž

V produkci se snažíte dbát na kvalitu a udržitelnost. Jaké kroky konkrétně pro naplnění této myšlenky podstupujete?

ANVITA A KRYŠTOF: Z hlediska kvality pracujeme pouze s materiály precizního ručního zpracování. Přestože nejsme přímo omezeni technikou, jde nám o to prosazovat kvalitní ruční práci včetně jejích nepravidelností. Máme pocit, že právě proto je možné dosáhnout perfektního výsledku, přičemž každý výrobek zůstává originálem. Baví nás sledovat historické souvislosti tradic a jejich aplikaci v dnešní době. Svou práci vnímáme jako výzkum v globálním kontextu se silným antropologickým a sociálním aspektem. Být blízko samotné výrobě materiálů v Česku i v Indii je krásným zážitkem a zkušeností.

Indie je často vnímána pouze jako země s levnou pracovní silou. My přímo pracujeme v dílnách se samotnými řemeslníky a snažíme se zbavit potřeby pracovat přes prostředníka. Chceme pochopit potřeby řemeslníků a navázat s nimi osobní vztahy, aby spolupráce obohacovala obě strany. Za práci se taktéž snažíme zaplatit většinou vyššími částkami, než je v Indii běžné.

Jedna z mnoha ilustrací | Foto: archiv Jain&KřížJedna z mnoha ilustrací | Foto: archiv Jain&Kříž

V Paříži na Maison et Objet jsme diskutovali se zástupci mnoha velkých evropských firem, které vyrábí v Indii. Uvědomili jsme si, že mnoho z nich vůbec neví, kde a za jakých podmínek se jejich produkty vyrábí. Jejich kontaktním místem jsou pouze obchodníci ve velkých městech, kterým několikrát do roka dají zadání a do Indie letí třeba jen na dva dny. Tento přístup se však naštěstí začíná měnit. My můžeme hrdě říci, že se snažíme dělat věci jinak a být přímo u výroby, ne-li se jí sami zúčastnit.

Jednoduché designy nesou kus indické ornamentiky i českého humoru. | Foto: archiv Jain&KřížJednoduché designy nesou kus indické ornamentiky i českého humoru. | Foto: archiv Jain&Kříž

V letošním roce jste byli jako jedni z mála firem přizvání k prezentaci médiím na pařížském veletrhu Maison et Objet. Co vám tato zkušenost přinesla?

ANVITA A KRYŠTOF: Organizátoři Maison et Objet nás pozvali na tiskovou konferenci začínajících firem, kde jsme měli možnost představit náš koncept a značku zástupcům tisku z celého světa. Výběr mezi asi deset firem, které dostaly možnost představit tisku osobně svojí práci, pro nás znamenal velké ocenění. Vezměme si, že veletrh je skutečně obrovský, celkově se ho zúčastní cca 3000 firem, z nichž 600 jsou nováčci. Tato zkušenost nám potvrdila, že je naše tvorba a přístup zajímavý i v globálním kontextu.

A co vaše budoucí cíle?

ANVITA A KRYŠTOF: Bezprostředním cílem je zjednodušit logistiku a zvýšit naší přítomnost na evropském trhu. Zároveň bychom chtěli vstoupit na indický trh. Rádi bychom diverzifikovali náš sortiment, případně navázali spolupráci s dalšími designéry a vyzkoušeli aplikovat naše výtvory v Česku na sklo či keramiku. Chtěli bychom zařídit v našem designu například hotel. Důležité je, aby nás tvorba i nadále bavila a prosperovala.

Další články