Firma, která umí díky velkovýrobě nastavit dostupné ceny. Fleysen vtrhl na trh s odhodláním vyrábět kvalitní kovový nábytek, jehož nákup vás nepoloží

Značka Fleysen spadá pod společnost Elroz Invest, kterou odkoupil Filip Dušek. Dlouhou historii a odkaz na průmyslovou tradici se snaží propojit s novodobými požadavky na udržitelnost a podpořit nynější designéry. | Foto: Anželika Rybak Značka Fleysen spadá pod společnost Elroz Invest, kterou odkoupil Filip Dušek. Dlouhou historii a odkaz na průmyslovou tradici se snaží propojit s novodobými požadavky na udržitelnost a podpořit nynější designéry. | Foto: Anželika Rybak

Čerstvá novinka kovového nábytku značky Fleysen si na poli českého designu buduje hned krátce po svém působení věhlasné renomé. Po méně než ročním uvedení první kolekce perforovaných skříněk a svítidel byla hned dvakrát nominována v Cenách Czech Grand Design. Blýskla se tak v kategorii Výrobce roku a Designér roku, kde se objevila jména produktových designérů Filipa Mirbauera a Michala Stracha. Ke spolupráci je oslovil majitel a zakladatel značky, studovaný právník a příznivce kvalitního a dostupného designu Filip Dušek, se kterým jsme si povídali o začátcích a vizích jeho projektu.

Kovová typizace, barevná individualita 

Důraz na detail, tvarový minimalismus v jednoduché estetice a hravá pastelová barevnost se staly díky designérům Filipu Mirbauerovi a Michalu Strachovi hlavními atributy nové značky Fleysen, která se ve svém portfoliu prezentuje zatím třemi produktovými řadami – svítidly, komodami a regály. Cesta investora Filipa Duška se s designéry protla na Designbloku 2020, kde Filipa zaujala jejich tehdejší kovová kolekce proutěných křesel Furniture.

V roce 2018 došlo k převzetí společnosti novým majitelem. První změnou byla inovace stávajících produktů. Díky práci s barevností a perforací se společnosti otevřely nové zahraniční trhy. Od toho byl již kousek k zahájení spolupráce s designéry, jejímž prvním výsledkem byla kolekce nábytku a svítidel uvedená na Desigbloku 2021. | Zdroj: Fleysen V roce 2018 došlo k převzetí společnosti novým majitelem. První změnou byla inovace stávajících produktů. Díky práci s barevností a perforací se společnosti otevřely nové zahraniční trhy. Od toho byl již kousek k zahájení spolupráce s designéry, jejímž prvním výsledkem byla kolekce nábytku a svítidel uvedená na Desigbloku 2021. | Zdroj: Fleysen

„Vzpomínám si, jak jsem tehdy obcházel jednotlivé designéry s očekáváním, že oslovím někoho ke spolupráci s právě vznikajícím projektem Fleysen. Cíleně jsem vybíral ty, kteří vystavovali cokoliv z kovu. A ptal se jich na znalosti z technologií a výrobního procesu,“ vypráví dnes s úsměvem Filip Dušek, který se netají poměrně precizním přehledem postupu kovovýroby svého sortimentu. „Je pro mě podstatné, aby designér dokázal výrobní postup nadřadit designu. Michal s Filipem obstáli, a tak nebylo času nazbyt,“ dodává majitel, který opravdu rok nato představil na Designbloku první vlaštovky své nové značky. 

 Filip  Mirbauer, jeden z designérů, a zakladatel značky Fleysen Filip Dušek | Foto: Anželika Rybak Filip Mirbauer, jeden z designérů, a zakladatel značky Fleysen Filip Dušek | Foto: Anželika Rybak

Z garáže na Designblok 

Vraťme se ale k úplným počátkům, které produkci v Plesné předcházely. Tradice výroby z kovu zde započala již v roce 1960. Přesněji historie společnosti Elroz Invest, která na česko-bavorsko-saském pomezí vyrábí pracovní regály, skříně a další dílenský nábytek určený například do garáží, požární uzávěry nebo rozvaděče. Firma ale skončila v insolvenci a potřebovala novou vzpruhu. Coby investor a posléze vizionář firmy ji Filip Dušek v roce 2018 odkoupil a odkaz na průmyslovou tradici propojil s novodobými požadavky na udržitelnost s ohledem na atraktivní design. Vedle průmyslově laděných produktů tak vznikl nábytek s vyšší estetizací určený do bytového interiéru.

Značka Fleysen představila na posledním Designbloku výsledek spolupráce s Filipem Mirbauerem a Michalem Strachem. | Foto: Anna PleslováZnačka Fleysen představila na posledním Designbloku výsledek spolupráce s Filipem Mirbauerem a Michalem Strachem. | Foto: Anna Pleslová

„Původně jsem firmu koupil jako další v řadě, ale v tvarosloví sortimentu jsem se našel, cítil jsem jeho potenciál k oslovení nového trhu. První impuls nastal, když jsme náš sortiment dílenských skříní nabídli v jiných než v běžně dostupných barvách. K našemu překvapení to mělo úspěch. Dalším krokem pak bylo oslovení designérů,“ vypráví Dušek a dodává, že samotný název Fleysen, kterým firmu pojmenoval, odkazuje na historický název města Plesná, kde společnost sídlí. 

Tradice výroby z kovu započala v Plesné v roce 1960, kdy zde zahájila společnost Stavokonstrukce výrobu elektroměrových rozváděčů. Od této doby nebyla tato výroba přerušena. | Zdroj: Fleysen Tradice výroby z kovu započala v Plesné v roce 1960, kdy zde zahájila společnost Stavokonstrukce výrobu elektroměrových rozváděčů. Od této doby nebyla tato výroba přerušena. | Zdroj: Fleysen

Velkosériový a přitom designový? 

Produkce Fleysen by se dala přirovnat k metafoře „kovová IKEA s českým rukopisem“, přičemž v Česku umí jen málokdo vyrábět designový nábytek sériově. „Myslím, že je to dokonce všeobecné specifikum,“ míní Dušek. „Trh a vkus bohužel určuje reklama a prostředí, což dobře dokládá i vliv architektury. Ve městech, kde se dařilo funkcionalismu, vyrůstá mnohem vyšší počet lidí se zájmem o design a estetiku. Zatímco u nás mají lidé velmi limitované zkušenosti s designem. To je také důvod, proč ho nekupují. Když něco neznám, nemám důvod to chtít,“ hodnotí Dušek nákupní chování a zamýšlí se, proč právě Češi tolik designu neholdují. Komunismus byl smrtící koktejl, který Čechům zkazil vkus. V 80. letech byl na trhu nedostatek všeho, naopak v 90. letech přebytek, ale velmi nekvalitního a levného zboží ze Západu. Proto je důležité i náš nábytek ukazovat v interiéru, a tím přispívat k formování a kultivaci vkusu, který byl naší historií poznamenán.“

Úspěch této spolupráce dokazuje i nominace na Cenu Designbloku za kolekci nábytku. | Foto: Anna PleslováÚspěch této spolupráce dokazuje i nominace na Cenu Designbloku za kolekci nábytku. | Foto: Anna Pleslová

Díky velkosériové výrobě se značka Fleysen jako jedna z mála lokálních firem navíc vyznačuje dostupnými cenami. „Potřebovali jsme plně využít výhody sériové produkce, čímž dokážeme udržet nízkou cenu, která přímo vychází z naší ideje. Vedle toho jsou to také vysoká estetické měřítka a co nejmenší ekologická zátěž. Té dosahujeme díky transportu nábytku v rozloženém stavu.“ Kromě certifikace FSC dbají ve Fleysen i na to, aby výrobky byly recyklovatelné, biologicky rozložitelné nebo vyrobené přímo z recyklátu. Hlavním materiálem je železo, a proto firma garantuje, že výrobek neskončí na skládce, ale bude recyklován. 

Kov je pro nábytek vlastně neobvyklý materiál, který není příliš často v domácnostech zastoupen. „Vidím v něm ale budoucnost. Jednak bude masiv stále růst na ceně a pro většinu lidí bude nedostupným, a jednak nábytek z MDF desek nemá příliš dlouhou životnost a po estetické stránce nijak nevyniká. Zatímco kov je recyklovatelný a mnohotvárný,“ konstatuje Dušek.  

Práce s detaily, tvarový minimalismus a neotřelá barevnost se staly díky Filipovi a Michalovi typickými i pro produkty Fleysen. | Zdroj: Fleysen Práce s detaily, tvarový minimalismus a neotřelá barevnost se staly díky Filipovi a Michalovi typickými i pro produkty Fleysen. | Zdroj: Fleysen

Designem ovlivnit region  

Zakladatel a v jistém slova smyslu kreativní ředitel Filip Dušek plánuje sortiment značky Fleysen dál rozšiřovat a navazovat nové spolupráce s českými designéry. Na letošním Designbloku určitě představíme novinky ve spolupráci s Michalem a Filipem,“ dodává a na otázku, jaké mety chce s firmou dosáhnout, má jasnou odpověď. „Chci především uspět. Nemyslím tím osobní profit. Díky novému zaměření výroby si přeji, abychom přispěli k obnově našeho regionu a abychom přivedli či udrželi vzdělané lidi. Když jsem do firmy vstoupil, zaměstnávala pouhých 2,5 % vysokoškoláků, dnes je to 10 %. S novým zaměřením na design se proměňují i profese a tito lidé zdejší region zároveň kultivují a jsou přidanou hodnotou nejen pro firmu, ale i své okolí.

Pro produkty Fleysen je typická odvážná barevnost a jednoduché tvarosloví. | Zdroj: Fleysen Pro produkty Fleysen je typická odvážná barevnost a jednoduché tvarosloví. | Zdroj: Fleysen

Momentálně produkty Fleysen zakoupíte na jejich e-shopu nebo též na stránkách Nanovo, kteří jsou exkluzivními prodejci. „Všechny předměty v naší nabídce si představujeme v interiéru, který je spojením nového funkčního nábytku a vybavení se starým kvalitním designem. Fleysen svým jednoduchým a funkčním designem a kvalitou zpracování skvěle doplňuje náš původní sortiment,“ komentuje spolupráci majitel a zakladatel Nanovo Jiří Mrázek.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

Dnes chce každý všechno hned. My se držíme hesla vyrábět méně, ale kvalitněji, říkají zakladatelé značky sosone, která vyrábí nadčasový nábytek
Interiér a architektura

Dnes chce každý všechno hned. My se držíme hesla vyrábět méně, ale kvalitněji, říkají zakladatelé značky sosone, která vyrábí nadčasový nábytek

Barbora Čápová - 7. 2. 2022

Dětský pokoj plný ušlechtilých produktů. Bratři Pompové vyrábějí vkusný nábytek pro nejmenší, který zabaví i poučí
Interiér a architektura

Dětský pokoj plný ušlechtilých produktů. Bratři Pompové vyrábějí vkusný nábytek pro nejmenší, který zabaví i poučí

Nikol Galé - 13. 1. 2022

Místa, kde člověk rád spočine. 10 atypických vyhlídek v krajině, kam pro vás přinesli nábytek na zádech
Grafický design

Místa, kde člověk rád spočine. 10 atypických vyhlídek v krajině, kam pro vás přinesli nábytek na zádech

Klára Rokosová - 27. 3. 2019

Češi jsou kutilové. Když pro ně navrhuji nábytek, musím to brát v potaz, říká Karina Hartai, designérka IKEA
Interiér a architektura

Češi jsou kutilové. Když pro ně navrhuji nábytek, musím to brát v potaz, říká Karina Hartai, designérka IKEA

Anežka Adamíková - 22. 9. 2017

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024