Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Zakladatel značky PLAYBAG Aleš Loch s batohem AMPER | Zdroj: archiv Playbag Zakladatel značky PLAYBAG Aleš Loch s batohem AMPER | Zdroj: archiv Playbag

Firma je jako dítě, nemůžete ji kontrolovat každou vteřinu, říká zakladatel značky Playbag, která se proslavila svými batohy

Módní doplňky s vysokým podílem unisex produktů, čistým designem a tradicí řemesla – tak bychom mohli charakterizovat tvorbu značky PLAYBAG. Její vznik před dvanácti lety byl podle zakladatele Aleše Locha šťastná shoda okolností. Ta však vyústila v zaplnění mezery na trhu, tenkrát hladovém po lokálních značkách originálních kožených zavazadel.

Produkty značky PLAYBAG najdete i v našem CZECHDESIGN SHOPU.

Zákazníci a emoce

Kdo je typickým zákazníkem značky Playbag?

ALEŠ: Uvědomělý, lokálně přemýšlející člověk, který chce praktické zavazadlo, ať už do kanceláře či pro volný čas. Zároveň se zajímá o módu, třeba ne do hloubky, ale ví, co mu sluší a má dobrý vkus.

Čestné místo ve vašem zákaznickém segmentu patří ženám, na e-shopu pro ně vedle unisexu máte zvláštní sekci. Plánujete i sekci pro muže?

ALEŠ: Sekci pro muže máme také, jen se nám nevešla do hlavního menu. Dali jsme přednost ženské sekci, protože je to pragmatické. Ženy zkrátka více nakupují. Z vlastní zkušenosti vím, že muž se spokojí s menším sortimentem, nemá ve zvyku vybírat mezi deseti barevnými odstíny. A navíc, žena si koupí batoh pro muže, ale málokdy je to i naopak. I proto je pro nás velmi důležitá unisex tvorba. 

Taška PLAYBAG s nádechem retra | Zdroj: archiv PLAYBAGTaška PLAYBAG s nádechem retra | Zdroj: archiv PLAYBAG

Z čeho vychází váš originální design? Ikonické Playbag batohy lehce připomínají dětské aktovky, je to záměr?

ALEŠ: Podle nás má produkt něco evokovat, vzbuzovat pocity. Chceme, aby si zákazník představil, že s naším batohem či peněženkou prožívá moment, který mu daný předmět bude navždy připomínat. Jsme zvyklí propojovat materiální věci a emoce. I podle toho volíme výslednou podobu produktu. V našem designu může být spirit retra. Pak si však uvědomíte, že jde spíše o vzpomínku, která je ovlivněna přítomností. 

Máte nějaký konkrétní zdroj inspirace? Na co kladete při tvorbě zvláštní důraz?

ALEŠ: Moje tvorba je taková stavebnice fragmentů. Řídím se vnitřními hlasy, jedním z nich je i určité nadpřirozeno. Všimnu si nějakého originálního prvku, který ve mně zůstane. Ze souhry takových prvků vznikne skica, která v dílně krystalizuje v produkt. Na tom se podílí další lidé, což mu dodává charakter. Myslím, že každý člověk má v sobě uložené nějaké miniprogramy, vzorce, naučené i podvědomé, které se nějakým způsobem opakují, a všímá si díky nim věcí, které ho vnitřně přitahují. Každý náš kousek představuje propojení tradičních hodnot, snahy o udržitelnost a kontext současného designu a módy. Ale nemohu říct, že bych se na nějakém konkrétním místě inspiroval a následkem toho najednou vymyslel celý batoh. 

Soběstačnost jako poklad

V rozhovorech zmiňujete, že značka vznikla téměř náhodou. Kdy jste si uvědomil, že má skutečný potenciál a rozhodl jste se jí věnovat více energie?

ALEŠ: Nevybavím si jeden konkrétní moment, šlo spíše o organický proces. Dodnes jsem fascinovaný tím, že člověk něco vyrobí, vdechne tomu život a ono to začne po čase samo žít. Před půl rokem se mi narodila dcera, tak si dovolím malé přirovnání – když se vám narodí dítě a postupně roste, dáváte na něj pozor, ale zároveň ho nemůžete kontrolovat každou vteřinu. A ani to není potřeba. S firmou to je podobné. Dostala impuls ke vzniku a dál rostla sama. Já jsem té myšlence jen dal směr a důvěru.

Nicméně klíčové bylo zjištění, že na českém trhu není firma zabývající se malosériovou výrobou, kde každý kus je originál. Jezdili jsme na mini markety, kde malé značky často začínaly. Mimo jiné díky osobnímu kontaktu s lidmi, kteří nechtěli zboží jen zahlédnout a zaplatit, ale skutečně je zajímalo, proč a jak vzniklo. Naše produkty zákazníky přitahovaly, stejně jako fakt, že na nich pracujeme od návrhu až po dokončení výroby. Najednou jsme před sebou měli možnost měnit svou energii ve finanční obnosy. Ale ze začátku šlo skutečně jen o zábavu, o hru s designem. Tak vlastně vznikl i název – PLAYBAG. (play – hrát, bag – taška, pozn. red.) 

Metalické psaníčko EXPERIMENT BRONZE | Zdroj: archiv PLAYBAGMetalické psaníčko EXPERIMENT BRONZE | Zdroj: archiv PLAYBAG

Co považujete za svou konkurenční výhodu, v čem jste jiní?

ALEŠ: Primárně v naší soběstačnosti, s jakou jsme schopni celou věc vytvořit od skici až po vzorek. Sami nakreslíme, vymodelujeme, ušijeme, a nakonec jsme schopni produkt prodat. V tom tkví veliká síla, jak tržní, tak marketingová. Produkty jsou samozřejmě dneska běžně postavené na příbězích. Každá značka má nějaký příběh. Ale ne každá ho vědomě žije.

Kolik má Playbag stálých zaměstnanců? Jak pohlížíte na brigádníky či dobrovolníky?

ALEŠ: Momentálně 5 lidí, včetně mě. S brigádníky fungujeme okolo Vánoc, kdy mohou zakázky dosahovat dvojnásobných čísel a potřebujeme zabrat. Ale těm svěřujeme spíše věci, které nevyžadují takovou odbornost. Primárně se snažím držet si okolo tým, který se za ty roky vypracoval a vím, že jsou to řemeslníci s úžasnými schopnostmi. Zároveň nenajímáme žoldáky, ale srdcaře. To je podle mě podstatné pro všechny firmy, které se chtějí dlouhodobě udržet. Aby jejich zaměstnanci dělali svou práci, protože chtějí.

Z kolika lidí se skládá designérský tým? Podle čeho si designéry vybíráte?

ALEŠ: Design navrhuji jenom já, vzorky následně vyrábíme s kolegyní. Zde skutečně začíná ta organická část. Samotná realizace původní záměr vždy někam posune. Jako by si produkt sám řekl, že chce někam jinam, že zde bychom měli přidat a jinde ubrat. 

Zdravá značka, zdravý produkt

Jak vzniká lesklý materiál, ze kterého vyrábíte? Máte na jeho podobu své know-how, nebo je to standardní způsob výroby?

ALEŠ: Jde o běžně dostupný materiál, který se používá pro technické účely, většinou pro kamionové plachty. Jeho výhodou je, že vydrží různé povětrnostní podmínky a je dimenzovaný na velkou zátěž. Odolá tedy jak velkému mrazu, tak teplu. Při volbě materiálů obecně kladu velký důraz na funkčnost. Pokud by šly naše kožené řemínky udělat z lepší kůže, použijeme ji. Ale zároveň samozřejmě hraje roli otázka udržitelnosti. 

Batoh AMPER | Zdroj: archiv PLAYBAGBatoh AMPER | Zdroj: archiv PLAYBAG

Stále se diskutuje o tématu udržitelnosti. Playbag dělal mimo jiné i veganskou kolekci. Jak myšlenku udržitelnosti vnímáte dnes? Jde o trend nebo se bez ní značka neobejde?

ALEŠ: Náročný zákazník udržitelnost vyžaduje. Jak říkáte, je to trendová záležitost, ale proměňuje se v nutnost, obzvlášť pokud si chcete udržet status uvědomělé značky. Pro mě však udržitelnost začíná u lidí. Playbag má X let stejné zaměstnance a fluktuace je minimální. Odběr materiálů z Rakouska či Německa je věc, která se dá pohlídat a relativně snadno řešit. Ale to, že máme svůj prostor, své lidi, své stroje a značka dokáže žít s minimem vnějších zásahů i přes problémy, například pandemickou situaci… to je pro mě základ. Globální problémy nastávají, pokud neřešíte ty lokální. Nic se neudrží, pokud je to nemocné, tedy nezdravé. Firma musí být zdravá. A toho lze dosáhnout jen se stabilními mezilidskými vztahy. Pak se můžeme bavit o skutečné udržitelnosti. Zdravá firma si zkrátka nevybere materiály či postupy, které by významně škodily přírodě nebo společnosti. 

Ekologický přístup by se měl harmonicky řídit srdcem i rozumem. Použité materiály mohou být syntetické a zároveň udržitelné a naopak – přírodní materiály nemusí být vždy tou nejekologičtější volbou. Primární je přirozenost. Myslím, že kdybychom ke všemu přistupovali s větší přirozeností a upřímností, neměli bychom tolik environmentálních problémů.

Unisex ledvinka LEDVA ORA | Zdroj: archiv PLAYBAGUnisex ledvinka LEDVA ORA | Zdroj: archiv PLAYBAG

Máte v sortimentu kromě batohů a kabelek i doplňky k rouškám a roušky samotné. Jaká byla vaše reakce na pandemickou krizi? Jak moc zasáhla chod firmy?

ALEŠ: Pandemická krize pro nás byl především impuls se zpevnit tam, kde je třeba, a povolit, kde to nefunguje. Příkladem je uzavření našeho kamenného obchodu v Praze. Jak jsem říkal na začátku, byly doby, kdy byl pro firmu přímý styk se zákazníkem klíčový. Pro dnešní dobu je naopak přirozená digitalizace, i když se nám to třeba nemusí líbit. Uzavření obchodu bylo napřed jednoduše nutné z hlediska nákladů, ale pak jsem pochopil, že pro nás kamenná prodejna vlastně nebyla zásadní. Tímto způsobem jsem začal nahlížet na veškeré dění ve firmě a uvědomil si, že nepotřebných věcí je třeba se zbavovat, ne na nich lpět. To nás posouvá dopředu. Klidně se můžeme trochu zmenšit, snížit náklady. Stále je to předpoklad pro to, abychom si uvědomili naši identitu a samostatnost, které nás dlouhodobě udrží. 

Pandemii koronaviru tedy vnímám jako jakési probuzení, otevření nových dveří. Je to mnohem efektivnější, než ji popírat. Zkrátka ji tu máme, a to je třeba přijmout a reflektovat. Berme ji tedy jako nástroj proměny, který má svoji cenu. 

Během pandemie PLAYBAG do svého sortimentu zařadil i roušky. | Zdroj: archiv PLAYBAGBěhem pandemie PLAYBAG do svého sortimentu zařadil i roušky. | Zdroj: archiv PLAYBAG

Co momentálně chystá Playbag? Máte nějaké plány, co nám můžete prozradit?

ALEŠ: Zákazníci se mohou těšit na novou kolekci, která by měla být k dispozici koncem jara. Jejím cílem je osekat“ všechno, co produkt ve skutečnosti mít nemusí, a dát vyniknout opravdovosti materiálů a funkcí. Jako hlavní téma kolekce jsme zvolili čtyři živly a jejich charakter. Osobně tuto kolekci vnímám jako pokus o naprosto dokonalou meditaci… která je paradoxně nemožná. 

 

Další články