Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kolekce produktů Faktor Leather v černém provedení je inspirována Parmenidovou filosofickou básní. | Zdroj: archiv autora Kolekce produktů Faktor Leather v černém provedení je inspirována Parmenidovou filosofickou básní. | Zdroj: archiv autora

Filosof, který dal přednost rukodělné práci. Antonín Faktor vyrábí kožené doplňky nejvyšší kvality s citem pro detail i etiku zpracování

Při univerzitním studiu filosofie se rozhodl přiučit i kožedělné výrobě na učilišti. Přesto že chtěl z první hodiny jako učeň utéct, jak sám popisuje, rukodělného řemesla se nikdy nevzdal. Dnes své výrobky, které vyrábí na malé vesnici na Benešovsku kousek od Konopišťského zámku, tvoří pod značkou Faktor Leather. Při výrobě dbá Antonín nejen na vysokou kvalitu ale především na detail zpracování. Co mnozí ale nevědí je skutečnost, že při výrobě používá výhradně materiály přírodního původu – od třísločiněné usně přes lněné nitě až po drobnosti jako je například lepidlo. Rozhovor nejen o tom, jak Antonín Faktor propojuje filosofii a řemeslo ve své tvorbě.

Mezi výrobky Faktor Leather patří peněženky, kabelky a další doplňky, které Antonín vyrábí z nejlepších usní z Toskánska. Useň je pružný, pevný a prodyšný materiál, který vydrží generace. Vzniká koželužským procesem sestávajícím z přibližně 30 kroků. Tou nejdůležitější fází je činění, při němž se mechanicko-chemickým procesem přemění kůže na useň. Antonín pracuje převážně s třísločiněnými materiály. Ty zpracovává výhradně ručně s pomocí různých tradičních i moderních nástrojů.  K šití používá opět tu nejvyšší možnou kvalitu na trhu – voskované lněné nitě původem z Francie.

Student filosofie a učeň kožedělné výroby

Studoval jste filosofii na Karlově univerzitě, při níž jste se rozhodl i pro učení kožedělné výroby na učilišti. Jaký je za tím příběh? 

ANTONÍN: Protože jsem si své studium špatně rozvrhl, nabyl jsem falešného dojmu, že mi zbývá hodně volného času, a protože filosofie není zrovna praktický obor, rozhodl jsem se vrátit se na nějakou střední odbornou školu. Že to bude kožedělná výroba, mi osudově zaznělo z rádia. V pořadu Degustace designu na Radiu 1 mluvila designérka Milina Havrlantová o tom, že nemůže sehnat řemeslníka, který by vyráběl kabelky podle jejích představ. Ani nevím, proč právě tohle bylo impulsem přihlásit se na učební obor výroby kožedělného zboží, když jsem k usni neměl žádný předchozí vztah. První zkouškou mého odhodlání vyučit se byl hned první den školy, kdy učebna plná dívek mluvila o našem oboru jako o sedlařině. Mistrová si zřejmě všimla zděšení v mých očích, když jsem si říkal, k čemu jsem se to připletl, a snažila se mě uklidnit tím, že to nebude jen o koních. Živě si vybavuji silnou pohnutku odejít (eufemismus za utéct).

Kolekce produktů Faktor Leather v černém provedení je inspirována Parmenidovou filosofickou básní. | Zdroj: archiv autoraKolekce produktů Faktor Leather v černém provedení je inspirována Parmenidovou filosofickou básní. | Zdroj: archiv autora

Bylo určitě náročné skloubit studia dvou takto odlišných oborů. Chtěl jste někdy, předpokládám spíše studium filozofie, zanechat? 

ANTONÍN: Opak je pravdou, pro mě se ty obory perfektně doplňují. Shledávám kombinaci manuální a intelektuální práce velmi komplementární – při jedné si člověk odpočine od druhé. Problém nastává tehdy, když je třeba vyřešit zadání zákazníka. Pak je pro mě složité soustředit se na studium či cokoliv dalšího. K filosofii mám velmi paradoxní vztah. Na jedné straně jsem hluboce přesvědčen o její marnosti a vnitřní neužitečnosti par exellence, na druhé se jí neumím a nechci vzdát. Shledávám ji v její marnosti a neužitečnosti krásnou. Vlastně jsem chtěl zanechat výučního oboru. Výuční list pro mě měl jen malou hodnotu a po dvou letech mě škola začala spíše omezovat, než že by mi pomáhala rozvíjet se. Navíc došlo ke změně ve vedení učiliště, které začalo učňům s individuálním plánem, jako jsem byl já, házet klacky pod nohy. Vstřícnost vyučujících a setrvačnost zajistily, že jsem výuční list nakonec získal.

Střih, šití, výroba

Vzpomínáte si na váš první výrobek? 

ANTONÍN: Přál bych si zapomenout. Můj první samostatný výrobek bylo pouzdro na nůž a přišlo příliš brzy, postrádal jsem pořádný materiál, vybavení i zkušenosti a výsledek tomu odpovídal. Nebyl to jediný nepovedený kus, který v mé dílně vznikl a nejednou jsem propadl zoufalství a zhnusení svou vlastní prací, naštěstí jsem to ale nikdy nevzdal a vždy se vrátil za ponk.

Jak náročné je zpracovat kůži?

ANTONÍN: Myslím, že zpracovávat useň na obstojné úrovni není nijak zvlášť náročné. Pak ale existuje určitá hranice, od které ta náročnost stoupá exponenciálně, ale kvalita produktu se, vzhledem k přidanému úsilí, posouvá jen málo. 

Antonín používá celou řadu různých tradičních i moderních ručních nástrojů. | Zdroj: archiv autoraAntonín používá celou řadu různých tradičních i moderních ručních nástrojů. | Zdroj: archiv autora

Vybíráte si jedny z nejkvalitnějších materiálů. Jaká je jejich distribuce? 

ANTONÍN: Dostat se k vysoce kvalitním materiálům je nesmírně složité a nákladné, obzvlášť pokud nejste velká firma a poptáváte jen malé množství. Spousta koželužen se s Vámi proto vůbec nebude bavit, obchod přes zprostředkovatele je dražší, a nakonec i komplikovanější a přímá komunikace s Italy je vždy na dlouhé lokty. Pořád ale doufám, že se mi jednoho dne podaří najít ideálního dodavatele.

Samotné šití je pak méně obtížné? Jak celá výroba probíhá a jak časově náročné je, než výrobek dostane svou finální podobu?

ANTONÍN: Na počátku je nápad. Nějaký tvar nebo aspekt, kolem kterého se během třeba následujících 6 měsíců pomalu vytváří konkrétní idea produktu, kterou ovlivňují různé podněty během té doby. Celý tento proces je ale pasivní a značně abstraktní, až na samém konci se pokouším vymyslet, jak by takový produkt mohl vypadat v materiálním světě a měním nebo domýšlím, co je třeba, aby byl vůbec možný. Pokud se idea neukáže být nemožná, tak následuje rozvržení konkrétních rozměrů a výroba šablon. Pak teprve začíná skutečná výroba, kdy vyřežu dílce, ty následně, je-li to třeba, slepím. Následuje ruční šití, které zabírá zhruba polovinu výrobního času. Dosáhnout pěkného rovnoměrného švu není vůbec tak snadné, protože v tom hraje roli celá řada vlivů jako je utažení jednotlivých stehů, velikost, sklon, tvar a umístění dírek na líci i rubu, nebo niť. To vše se ale po několika ušitých kilometrech automatizuje, šití se stává rychlým a plynulým, může tak působit méně obtížně. A konečně v poslední fázi je potřeba začistit hrany výrobku, aby perfektně lícovaly, byly zakulacené a hladké, což je další časově nákladná činnost.

Antonín nejen z přírodních materiálů vyrábí, své produkty do nich i balí. Případně využije i použité materiály pro jejich recyklaci. | Zdroj: archiv autoraAntonín nejen z přírodních materiálů vyrábí, své produkty do nich i balí. Případně využije i použité materiály pro jejich recyklaci. | Zdroj: archiv autora

Předpokládám, že k výrobě je potřeba mnoho náčiní a nástrojů. Máte vlastní dílnu na Benešovsku, odkud myslím i pocházíte?

ANTONÍN: Paradoxně toho není potřeba moc a při ruční výrobě se jedná o docela malé nástroje. Vlastně jsem si zvládl vše potřebné přibalit do středně velkého kufru, když jsem jel na Erasmus. Člověk může ledasco oželet, nakonec stačí šídlo, dvě jehly, kůže a nit, pokud ví, co dělá, a neočekává příliš. K samotné výrobě je ale hlavně potřebný prostor, protože useň je poměrně velká a je třeba se na ní podívat v její celistvosti, než se rozvrhne, jak se zpracuje.

Technicky vlastně pocházím z Prahy, ale vyrábím na Benešovsku, jen kousek od Konopišťského zámku. Ve zdejších lesích a parcích jsem strávil teď už většinu svého života.

Faktor Leather

S láskou k rukodělné výrobě přišla i značka Faktor Leather. Čím je odlišná, jaké byly její začátky? 

ANTONÍN: Já vlastně nevím, odkud vzešel impulz založit svou vlastní značku, vyrábět produkty a nabízet je zákazníkům. Dokonce bych řekl, že jsem se tomu z počátku dost bránil, ale situace a jakési puzení tvořit mě provedlo tím vším až do situace, kdy vedu tento rozhovor. Což je fascinující. A trochu děsivé. Značka Faktor Leather se od všech ostatních značek liší tím, že je moje. 

Peněženka z kolekce Synthesis, jež je inspirovaná zlomky Anaxagorovy filosofie. | Zdroj: archiv autoraPeněženka z kolekce Synthesis, jež je inspirovaná zlomky Anaxagorovy filosofie. | Zdroj: archiv autora

Pomáhá vám někdo s prodejem či výrobou? Kolik osob stojí za vedením značky Faktor Leather? 

ANTONÍN: Příležitostně mi nezištně pomáhá spousta přátel a příbuzných. Možná jim to přijde jako drobnost, ale díky nim je ta značka tam, kde je. Jinak je ale značka Faktor Leather výhradně moje dílo, což se bohužel nepříznivě odráží na kvalitě komunikace na sociálních sítích a fotoprezentaci mojí práce. Za to bych se chtěl všem omluvit. Snažím se, jak to jen jde, a snad se i v čase zlepšuji.

Tudíž veškeré návrhy střihu, barevné provedení a jejich šití, to vše si děláte sám? 

ANTONÍN: Sám stojím za vším, co značka Faktor Leather produkuje – střih, výrobu, prezentaci a expedici zajišťuji sám. To není vždy ideální, dělba práce má své rozumné opodstatnění v lidské historii, já si ale nedovedu představit, že bych to břímě s někým sdílel, chci si své chyby dělat sám.

A čím se při tvorbě necháváte inspirovat? 

ANTONÍN: Inspiruji se především prací druhých. Dnes má člověk přístup k obrovskému množství podnětů a z těch se snažím syntetizovat nový výrobek. Je to taková zábavná hra fantazie s tvary, výrobními postupy a funkcemi, z čehož občas vznikne něco zajímavého, častěji ale nevznikne nic.

Při novém výrobku dává Antonín přednost pracovat rovnou s usní. | Zdroj: archiv autoraPři novém výrobku dává Antonín přednost pracovat rovnou s usní. | Zdroj: archiv autora

​Co vás baví více – fáze návrhářská a skicování, nebo samotná výroba? 

ANTONÍN: Když navrhuji nový produkt, tak příliš neskicuji, dávám přednost tomu, abych rovnou pracoval s usní. Takže mě baví nový výrobek rovnou vyrábět a hledat nové, lepší a efektivnější řešení u daného produktu, proto návrhářský proces nikdy nekončí. S tím, jak vyrábím další a další kusy, tak se inovace mezi nimi stále zmenšuje. V takové chvíli začíná být výroba velmi repetitivní a já se vracím k navrhování, které se tím stává zábavnější. Je to vlastně takový vyrovnaný cyklus, který se svou vlastní rychlostí posouvá neustále dopředu.

Produkty z kůže mají dlouhou životnost. Není to jejich mínus pro výrobce, který musí vymýšlet stále nové obměny designu?

ANTONÍN: Takhle jsem se na to vlastně nikdy nedíval. Dlouhá životnost je důvod, proč pracuji zrovna s usní. Chtěl bych totiž každým výrobkem nahradit 5-10 stejných výrobků z laciné galanterie, které by se člověku rozpadly během stejného časového období. A nejlepší by bylo, kdyby se nám společně, zákazníkovi a mně, podařilo tu dlouhou životnost třeba ještě zdvojnásobit. Nechci vymýšlet nové produkty, které by měly nahradit ty staré jen kvůli vlastnímu profitu.

Kde vidíte značku za pár let? Chcete rozšířit sortiment výrobků? 

ANTONÍN: Nemám ambice, aby značka nějak zvlášť rostla nebo expandovala, bude mi bohatě stačit, když budu zase o něco lépe dělat to, co dělám nyní. Sortiment se bude trochu rozšiřovat, ale především se bude obměňovat a proměňovat. Dávám přednost kvalitě jednotlivých designů před jejich kvantitou. Protože s frekvencí výroby daného střihu roste jeho know-how.

Produkty Faktor Leather jsou ručně šity sedlářským stehem lněnou voskovanou nití Fil Au Chinois. | Zdroj: archiv autoraProdukty Faktor Leather jsou ručně šity sedlářským stehem lněnou voskovanou nití Fil Au Chinois. | Zdroj: archiv autora

Nadčasové a elegantní tvarem i provedením 

Vaše výrobky mi připadají spíše unisex než přímo určené ženám nebo jen mužům. Je to správný dojem a váš záměr? 

ANTONÍN: Navrhuji primárně s ohledem na funkci a mnohem méně beru v potaz, kdo daný předmět bude nosit. Nakonec, kdo jsem já, abych lidem na základě jejich pohlaví říkal, jestli je pro ně ten a ten výrobek vhodný. Pokud se jim líbí a mají pro něj užití, tak by jim nějaký label neměl bránit mít z toho výrobku radost.

Pro koho jsou tedy v obecnější rovině vaše výrobky určené?

ANTONÍN: Moje práce je určena pro ty, kteří chtějí kvalitní kožený doplněk, který jim vydrží, ale zároveň jim záleží na kvalitě zpracování a detailu. Začínal jsem v době, kdy byly populární hrubé, až rustikální výrobky, jen málo opracované, s velkým výrazným šitím. Já se ale vydal opačným směrem a vyrábím jemné a čisté výrobky. Jsou to detaily, které mohou mnohému oku uniknout, pro takové lidi ale moje práce není vhodná. Co příliš nezdůrazňuji je skutečnost, že se při výrobě snažím používat jen materiály přírodního původu. Teď ale nemluvím jen o třísločiněné usni nebo lněných nitích, ale např. o lepidle. Je tomu přibližně rok, co výrobky před šitím lepím rybím klihem, ale ještě to nikde z mojí strany nezaznělo.

Jaká jsou rizika podnikání v dnešní době, pokud se člověk rozhodne živit se rukodělnou prací? 

ANTONÍN Je jen jedno riziko – že se tím člověk neuživí.

Další články