Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Výstavní plakát, 1964 Výstavní plakát, 1964

Fenomenální plakáty i úpravy knih: Zdeněk Ziegler v Síni slávy

U příležitosti vyhlášení cen Czech Grand Design 2012 byl do Síně slávy uveden grafický designér Zdeněk Ziegler. Toto ocenění, společně s loňskou retrospektivní výstavou a monografií „Zdeněk Ziegler: For Eyes Only“, vyzdvihlo význam jeho díla v dějinách českého designu.

Zdeněk Ziegler, který loni oslavil osmdesáté narozeniny, původně vystudoval architekturu – nikdy se však tomuto oboru nevěnoval. Hned po ukončení studia na začátku šedesátých let vytvořil první firemní značky a plakáty, které ho etablovaly v oblasti propagační tvorby a nasměrovaly k životní dráze grafického designéra.

V období od začátku šedesátých do konce osmdesátých let vytvořil Zdeněk Ziegler na tři sta plakátů filmů, divadelních představení a výstav. Po stránce výrazu a stylu se jedná o rozmanitou škálu přístupů, dá se ale říci, že důležitou roli vždy hrálo uplatnění písma. Zieglerovi první plakáty se vyznačují nezvykle umístěným fotografickým detailem zdůrazněným typografií, některé z dalších jsou postaveny pouze na kreativní typografii bez obrazového motivu. Zdeněk Ziegler ve své plakátové tvorbě kreativně reflektoval aktuální výtvarné trendy – využíval principy koláže, estetiku pop – artu, psychedelického písma nebo surrealismu. Mezi první plakáty Zdeňka Zieglera patří ty pro filmy Křik nebo Přísně tajné z roku 1963 a další filmy nové vlny. Od počátku si jich všímaly poroty grafických soutěží a získávaly ocenění, včetně zahraničních. I v sedmdesátých a osmdesátých letech zvaly diváky Zieglerovy plakáty na české a cizí filmy, například na sérii Růžového pantera nebo Vinnetoua s typografií ve „westernovém stylu“.

Teoretička grafického designu Marta Sylvestrová v Zieglerově monografii „For Eyes Only“ poukazuje na období komunismu jakožto příhodné pro tvorbu uměleckého plakátu, protože ten neměl za úkol film prodávat, ale měl spíše vzdělávací charakter. I v oblasti grafické úpravy knih fungovala poměrně velká svoboda při tvorbě, byť musely být všechny práce schvalovány uměleckými komisemi. Také v této oblasti Zdeněk Ziegler široce uplatnil svoje schopnosti a upravil přes tisíc publikací. I zde využíval různé vizuální přístupy - hru s konstrukcí písma, principy koláže, minimalismu či aplikoval zvětšeniny detailů fotografií. Jednotlivé knižní edice se vyznačují jednotně uceleným výrazem získaným skrze jednoduché prostředky.

Zdeněk Ziegler se věnoval úpravě knih i po revoluci – zmiňme například krásnou edici Skvosty poezie od nakladatelství Odeon. Podílel se také na vzniku jednoho z prvních grafických manuálů vizuální identity pro firmu ČEZ, vytvořil i další logotypy a korporátní styly. Mezi tím si našel čas i na úpravu monografických publikací, spolupráci na výstavách, jejich grafickém doprovodu a katalozích – konstantně spolupracoval například se Zdeňkem Sýkorou. Od roku 1990 předával Zdeněk Ziegler svoje zkušenosti studentům v ateliéru plakátu a grafického designu na VŠUP, nyní vyučuje grafický design na Ústavu umění a designu Západočeské univerzitě v Plzni.

K seznámení s bohatou tvorbou Zdeňka Zieglera doporučujeme loni vydanou výpravnou monografii „Zdeněk Ziegler: For Eyes Only“, připravenou Lenkou Sýkorovou. Knihu graficky zpracovala Zieglerova žačka Zuzana Lednická ve studiu Najbrt. Kniha kromě reprodukcí desítek prací přináší rozhovor se Zdeňkem Zieglerem, vzpomínky zahraničních kolegů na jeho osobnost a odborné texty od Alana Záruby, Marty Sylvestrové a Jana Rouse.

Galerie