Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Federica Sala, náhrdelník Sweet
Pain, foto: Federico Cavicchiol Federica Sala, náhrdelník Sweet Pain, foto: Federico Cavicchiol

Federica Sala: Protimluv se stává šperkem

Jen na pět dní přivezla svoji výstavu italská šperkařka Federica Sala. Představuje ji v pražské Galerii Září od 16. do 20.11. 2015 a zdánlivě nenápadná akce se stává jednou z nejzajímavějších výstav pražské podzimní sezóny.

studentka alchimie

Federica Sala je absolventkou magisterského programu na italské akademii Alchimia ve Florencii. Ta je jednou z nejvýznamnějších institucí na světě poskytujících vzdělání v oboru výtvarného a experimentálního šperku. Do jejího mezinárodního týmu pedagogů patří i uznávaní autoři Peter Bauhius nebo Ruudt Peters. Absolventi magisterského studia musí kromě úspěšného obhájení diplomového projektu tuto práci také představit na výstavě ve vybraných evropských městech. Federica Sala se rozhodla svoji kolekci šperků nazvanou True Lies (Pravdivé lži) ukázat právě v Praze.

Federica Sala, náhrdelník Loud Silent, foto: Federico CavicchioliFederica Sala, náhrdelník Loud Silent, foto: Federico Cavicchioli

Autorka žije v Miláně, kde také absolvovala obor oděvní design na proslulé Polytechnice. Na Alchimii studovala pod vedením mexického šperkaře Jorge Manilly. Klíčovým materiálem pro její tvorbu je sklo, se kterým intenzivně experimentuje a neváhá vyvíjet neotřelé techniky jeho zpracování. Ve své diplomové práci True Lies. A Collection of Oxymorons organicky propojuje kámen a sklo.

Federica Sala, náhrdelník Visible Absence, foto: Federico CavicchioliFederica Sala, náhrdelník Visible Absence, foto: Federico Cavicchioli

Realita versus fikce

Proč právě Pravdivé lži? Autorka vysvětluje citátem Pabla Picassa: „Všichni víme, že umění nerovná se pravda. Umění je lež, která nám pomáhá uvědomit si pravdu.“ Také Federicu znepokojuje napětí mezi realitou a lží. Povrch, který je první pohled patrný, považuje za iluzi a pravdu hledá hluboko pod ním. Odmítá participovat na každodenním vytvářením pohodlné, ale z velké části vykonstruované kulisy a na vlastní pěst hledá autentičnost.

Federica Sala, náhrdelník Negative Growth, foto: Federico CavicchioliFederica Sala, náhrdelník Negative Growth, foto: Federico Cavicchioli

Hledá ji prostřednictvím autorské tvorby, která odmítá cestu přejímaní klasických (a možná „lživých“) forem a technik.  Záměrně ignoruje zažité postupy používání skla a drahých kamenů v konstrukci šperku a svéhlavě začíná od nuly. Zkouší nové postupy „zasazení“ kamene přímo do skla. Vtlačuje tvrdé objekty do nahřátého tvárného střepu, který jako by pod jejím působením přestával být tím křehkým, tvrdým sklem a stal se modelovací hmotou. Kontrasty stírá prorůstáním jednoho materiálu v druhý.

Federica Sala, náhrdelník Meaningless Sense, foto: Federico CavicchioliFederica Sala, náhrdelník Meaningless Sense, foto: Federico Cavicchioli

Protimluvy

Oxymóron neboli protimluv reality a fikce se stal inspirací, ale i výsledkem této kolekce. Přestože jsou nazývány šperkem, díky téměř nadpozemské křehkosti použitých materiálů se jedná o volné umělecké objekty, které si formu šperků pouze vypůjčily. Výstavy v Galerii Září tvrá jen do 20.11.2015. Jeden ze svých náhrdelníků vystavuje Federica Sala také na výstavě Stanislav Libenský Award v pražském Muzeu současného skla ZIBA do 3. ledna 2016.

Federica Sala, náhrdelník Controlled Freedom, foto: Federico CavicchioliFederica Sala, náhrdelník Controlled Freedom, foto: Federico Cavicchioli

Galerie

Další články