Fatra: Design, marketingový nástroj i hrdost firmy

Jan Čapek, Formule, Fatra, a.s. Jan Čapek, Formule, Fatra, a.s.

Fatra a.s. začala před několika lety znovu vyrábět hračky výtvarnice Libuše Niklové. Všem tak připomněla populární výrobky firmy ze 60. let a reagovala na aktuální oblibu retro produktů. Poté na ně navázala i novou designovou kolekcí, za kterou si designéři odnesli několik prestižních cen a Fatra víc než dobré jméno.

Fatra a.s. patří k největším výrobcům plastových produktů na evropském trhu. Její roční obrat se blíží ke třem miliardám korun a své zboží vyváží téměř do všech kontinentů světa. Jako taková se musí neustále vyvíjet a zlepšovat, nezanedbatelnou roli v tomto procesu hraje i design.

V roce 2010 uvedla Fatra na trh kolekci nafukovacích hraček navržených původně v šedesátých letech Libuší Niklovou. Oživit je ve Fatře pomohl její syn, umělec Petr Nikl, který ve Zlíně na počest své maminky inicioval výstavu 200dm3 dechu. A tak se opět po letech mohly děti vyřádit ve společnosti nafukovacích Buvolů, Žiraf a Slonů.

Po velmi příznivém přijetí této kolekce navázala firma novou řadou výrobků, tentokrát připravených současnými designéry. Manželé Anna a Jerry KozoviJan Čapek navrhli čtyři nové hračky – psa Bulíka, Formuli, Traktor a Kozu. Následovaly nadšené reakce zákazníků i odborné veřejnosti, Fatra získala dvojité ocenění Czech Grand Design v kategoriích Výrobce roku a Designér roku, slavila úspěch na DesignBloku a získala certifikáty Bezpečná hračka a Česká kvalita. Jedinou vadou na kráse je nosnost nových hraček, které na rozdíl od těch retro nejsou určeny k sezení. Je škoda, že firma vsadila v designu pouze na nový vzhled a funkčnost takovýmto způsobem přehlédla.

Co pro Fatru hračky vlastně znamenají? Přes úspěch, který s nimi slaví, jejich prodej tvoří jen malou část celkového obratu firmy. Co je však v tomto případě důležitější, je marketingový dopad. O Fatře se hodně mluví, zůstává v povědomí zákazníků jako česká firma s kvalitními výrobky, tradicí i inovací. Hračky se doslova staly tváří firmy, vykukují na nás na jejich webových stránkách a v každém článku o Fatře.

Významnou roli hrají i uvnitř firmy. Všechna média a ocenění, které hračky přilákaly, dle slov marketingového ředitele mají také potenciál zvýšit sebevědomí a hrdost zaměstnanců. Jsou prostě srdcovou záležitostí.

Chcete-li se s nimi seznámit blíže, navštivte právě probíhající výstavu Nadechni se a hraj si! v Karlových Varech v galerii SUPERMARKET WC. Do 26. 9. 2014 můžete nahlédnout do výrobního procesu, který se za hračkami ukrývá, nebo si je jen pořádně zblízka prohlédnout a osahat v interaktivní instalaci.

Pro ty, kteří by se pod pokličku vzniku retrohraček chtěli podívat blíže, doporučujeme článek o Fatře v naší rubrice Jak se co dělá nebo shlédnout video přímo z dílen Fatry.

Související

Brýle pro náročné. Butik Kahotski Eyewear navrhlo studio IHOR
Produktový design

Brýle pro náročné. Butik Kahotski Eyewear navrhlo studio IHOR

Redakce Czechdesign - 5. 7. 2024 - 3 min.

Rozpad slavného dua designérů Herrmann&Coufal. Jaký byl důvod a co tvoří pod novými značkami Nami ñami a PLAYFORM?
Produktový design

Rozpad slavného dua designérů Herrmann&Coufal. Jaký byl důvod a co tvoří pod novými značkami Nami ñami a PLAYFORM?

Nikola Volenová - 8. 7. 2024 - 8 min.

Humr na triku i hotelové křesílko. Duo designérek Palma de Alma důvtipně pracuje s tématem plážových resortů
Produktový design

Humr na triku i hotelové křesílko. Duo designérek Palma de Alma důvtipně pracuje s tématem plážových resortů

Jana Brandtlová - 12. 7. 2024 - 5 min.

Odlyšák pomáhá dětem s ADHD ulevit od strachu a úzkosti. Karolína Kopřivová ví, jak propojit design a duševní zdraví
Produktový design

Odlyšák pomáhá dětem s ADHD ulevit od strachu a úzkosti. Karolína Kopřivová ví, jak propojit design a duševní zdraví

Jana Brandtlová - 5. 7. 2024 - 9 min.

Nábytek, který je zároveň sochou. 4 projekty sázející na výtvarnost potěší i nejnáročnější interiérové fajnšmekry
Umění

Nábytek, který je zároveň sochou. 4 projekty sázející na výtvarnost potěší i nejnáročnější interiérové fajnšmekry

Tereza Patzenhauerová - 2. 7. 2024 - 4 min.

Jako dítě chtěl být vesmírným kovbojem a design postrádá především u lidí doma. Otázky na tělo vyplnil Cyril Dunděra
Produktový design

Jako dítě chtěl být vesmírným kovbojem a design postrádá především u lidí doma. Otázky na tělo vyplnil Cyril Dunděra

Tereza Pinkasová - 3. 7. 2024 - 3 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024