Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Práce Anny Philippové. Zdroj: Fallon Prague. Práce Anny Philippové. Zdroj: Fallon Prague.

Fallon: Jak vypadá pracovní stáž v reklamní agentuře?

Přemýšleli jste někdy, jak mohou studenti získat praxi v oboru dřív, než začnou jako čerství absolventi hledat první zaměstnání? Studenti Prague College mají možnost vyzkoušet si praktické stáže během studia a udělat si tak představu, jak může vypadat grafická práce i mimo školní úkoly. O studentských stážích ve společnosti Fallon jsme si povídali s jejím kreativním ředitelem, Colinem Lambertonem.

Proč jste se rozhodl zahájit spolupráci s univerzitami?  

V Londýně, kde jsem pracoval, jsem byl zvyklý na to, že firmy a univerzity úzce spolupracují. V Británii jsou studenti zvyklí obcházet kreativní agentury, kde prezentují svá portfolia a sami se snaží získat nějakou praxi. Když jsem pak přišel do Prahy, nic takového tu neprobíhalo, nebo jsem o tom přinejmenším nevěděl. Nebyli jsme v kontaktu se žádnými studenty a sám od sebe nikdo nezavolal. A tak jsem sám začal zjišťovat, jaké univerzity bychom mohli oslovit.

Jak vznikla vaše spolupráce s Prague College?

Protože jsem sám studoval grafický design, rozhodl jsem se obrátit na Prague College. Sešel jsem se se Seanem McAlorumem (vedoucí prvních dvou ročníků bakalářského programu, pozn. red.) a probírali jsme možnost spolupráce. Pro mě to byl způsob, jak najít mladé zajímavé lidi, pro něj zase cesta, jak studentům nabídnout možnost získání pracovních zkušeností.

Co studenti stáží kromě pracovních zkušeností získají?

Pro studenty je to úplně jiný zážitek. Ve škole můžete přicházet se spoustou kreativních nápadů, ale když jste v práci, najednou nad sebou máte nadřízeného, který vám říká, co máte dělat, a klienty, které musíte poslouchat. Práce v reklamě může být brutální. Musíte chrlit spousty nápadů, a pak vidíte, jak je ostatní rychle zašlapávají, nebo naopak pomalu zaškrcují. Pro mladého člověka to může být sice zvláštní, ale zároveň velmi cenná zkušenost.

Oslovil jste Prague College také proto, že se zde vyučuje v angličtině?

Ne, primárně jsem zjišťoval, jaké školy se v Praze věnují grafickému designu. Bylo pro mě překvapení, když jsem zjistil, že Sean je Angličan. Myslím si, že naše spolupráce funguje opravdu dobře, díky Prague College jsme našli dva skvělé lidi. Po stáži u nás zůstal Angel Díaz  a díky Prague College jsme objevili Christopha Wechslera, který v té době už působil jako grafický designér na volné noze. Byli jsme spokojeni i s několika dalšími, ti se ale rozhodli z nejrůznějších důvodů vydat jiným směrem. Stáž u nás absolvovala také Anna Philippová, která se pak rozhodla dát přednost ilustraci před grafickým designem. S Annou ale budeme pravděpodobně spolupracovat na jednom projektu, kde bude mít na starosti právě ilustraci, takže to vlastně dopadlo dobře, i když jsme ji nenajali.

Práce Anny Philippové. Zdroj: Fallon Prague.Práce Anny Philippové. Zdroj: Fallon Prague.

Myslíte, že studenti, kterým po absolvování stáže nabídnete práci, mají něco společného? Čím se liší od těch, kteří u vás nezůstanou?

Angel i Chris jsou oba něčím výjimeční. Když se podíváte na jejich portfolio, vidíte to na první pohled. A já jsem měl stejný pocit i u Anny. Bylo zřejmé, že věci, které dělají, jsou opravdu silné. Ale také pracují velmi tvrdě, soustředí se na detail a jsou zkrátka dobří ve svém oboru.

Angel Díaz. Zdroj: Fallon Prague.Angel Díaz. Zdroj: Fallon Prague.

Práce Angela Díaze. Zdroj: Fallon Prague.Práce Angela Díaze. Zdroj: Fallon Prague.

Může být práce se studenty něčím problematická?

Ano, někdy je pro ně těžké pracovat v týmu i dodržovat zadání. Domnívám se, že je to proto, že ve škole se toho víc odpouští – když ve škole dostanete úkol, který pak vaši vyučující zkritizují, můžete si říkat, že vás nepochopili, a že je to vlastně jen osobní nedorozumění. Ale u nás pracujeme v celkem velkých týmech a když přijdete s nápadem, který považujete za skvělý, ale nikdo jiný v týmu to tak nevnímá, může to být frustrující. Musíte si zvyknout na to, že přicházíte se stále novými nápady a neustále zjišťujete, které z nich fungují, a které ne. Je to týmová hra a někteří lidé v týmu mohou být opravdu drsní. Někomu tento přístup vyhovuje a jinému ne.

Jaký je rozdíl mezi  studiem grafického designu a prací designéra v reklamě?

Když studujete grafický design, můžete pracovat sami. Možná s větším soustředěním, možná máte také víc času. Reklamní průmysl je ale velmi rychlé a náročné prostředí. Pro spoustu mladých lidí je navíc děsivý samotný fakt, že by měli pracovat ve velké firmě. Když jsem sám poprvé nastoupil do práce, také mi trvalo, než jsem si zvykl, obzvlášť na ostatní lidi.

Chris Wechsler. Zdroj: Fallon Prague.Chris Wechsler. Zdroj: Fallon Prague.

Práce Chrise Wechslera. Zdroj: Fallon Prague.Práce Chrise Wechslera. Zdroj: Fallon Prague.

Jak dlouho trvá stáž ve Fallonu?

Snažíme se nabízet stáže na tři měsíce, i když jsme také trochu flexibilní. Pro studenty je samozřejmě těžké vzít si na delší dobu volno ze školy, a tak máme víc zájemců přes léto. Nějakou chvíli trvá, než pochopíte, jak to ve firmě funguje a než ostatní zjistí, kdo jste.

Co přesně na stážisty čeká?

Stážisté začínají s jednoduššími, praktičtějšími úkoly a postupně se dostávají ke kreativnější práci. Záleží na každém, jak rychle se chytne. Někteří stážisté už během druhého měsíce pracují na vlastních projektech. Většinou se snažíme přijímat ve stejnou chvíli dva stážisty, aby měli pocit, že tím procházejí spolu – vždycky je fajn, když máte někoho, s kým můžete sdílet své dojmy. Měli jsme ale také stážisty, kteří okamžitě zapadli do týmu a začali s námi hned chodit na obědy nebo na pivo. První měsíc je většinou na to, aby studenti zjistili, jak to u nás funguje, během druhého měsíce je to začne víc bavit a třetí měsíc už jsou součástí týmu.

Prague College i Fallon působí jako mezinárodní prostředí. Vnímáte nějaké rozdíly v tom, odkud lidé pocházejí?

Náš tým je hodně smíšený. Pracuje tady padesát, šedesát lidí asi ze dvaceti různých zemí. A myslím, že je to dobře, pracujeme hlavně mezinárodně, ačkoli děláme několik zakázek zacílené na český trh.

Cítíte nějaké rozdíly mezi pozicí studentů a absolventů v Česku a v zahraničí? Je někde těžší získat zkušenosti a najít si práci?

Já sám jsem v Británii nejprve studoval umění. Pak mi učitelé doporučili, abych zkusil grafický design. A když jsem se začal věnovat grafickému designu, ptali se mě, jestli jsem nepřemýšlel o reklamě. Nevěděl jsem tehdy přesně, co si pod takovou prací představit, ale pak mi došlo, kam tím míří – můj grafický design spočíval právě v tom, že jsem si hrál se slovem a obrazem, i když jsem se tím nesnažil cokoli propagovat. A pak jsme začali dostávat úkoly, na kterých jsme museli pracovat v týmu, chodili jsme na semináře, jak si najít práci, jak hledat správné kontakty… celé to bylo velmi organizované. Sám jsem s tím vlastně začal velmi brzy, úplně na začátku své kariéry jsem obcházel lidi a ukazoval jim svou práci. Mé věci byly tehdy příšerné a teď se za ně trochu stydím, ale hodně jsem se tím naučil. V Británii navíc reklamní průmysl vytváří obrovský byznys, kde je těžké se uplatnit. A pak jsem přišel do Prahy a nic podobného jsem tu neviděl, nikdo nám nenabízí svá portfolia. V Čechách je dnes velmi nízká nezaměstnanost a lidé se moc nebojí toho, že by nesehnali práci. Pro mě je vůbec nejtěžší najít dobré lidi.

Liší se nějak vaše práce podle toho, jestli pracujete v Praze nebo v Londýně?

Britský trh je velmi sofistikovaný a drží se na špičce kreativního průmyslu. Působí tu velké množství marketingových ředitelů, kteří chápou, že musejí udělat něco obzvlášť zajímavého, aby veřejnost zaujali a lidé si je zapamatovali. Není to jen otázka rozpočtu, je to především touha dělat věci trochu jinak, ať už jde o nový obal, televizní reklamu nebo plakát. Přijde mi, že v Česku takhle pořád moc lidí nepřemýšlí.

Myslíte, že na práci v reklamě potřebujete příslušný univerzitní diplom?

Nepotřebujete. Ale hodí se, když někam přijdete a můžete rovnou naskočit do pracovního procesu. Myslím, že tento typ komerční práce vám může nabídnout i velkou tvůrčí svobodu. Protože není tolik umělců, kteří se mohou věnovat volné tvorbě a uspějí. Zato v reklamě můžete dělat kreativní práci, která má velký dosah.

Galerie

Další články