Falešná hra šikovného PR. Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Piskáčková

Událost roku, výstava, která nemá obdoby, úspěch, který se už nemusí opakovat! Duben zahltily novinové titulky, které s nadšením hodnotily českou prezentaci na pravidelném milánském svátku designu Salone del Mobile. Odpovídala euforie realitě? Vydali jsme se do Itálie přesvědčit se na vlastní oči.

Český design v záři reflektorů

Výstavní projekt Made by Fire vznikl díky spolupráci Moravské galerie v Brně, agentury Profil Media a dvojice kurátorek Evy Slunečkové a Danici Kovářové. A také díky velkorysé finanční podpoře z grantu v rámci Národního plánu obnovy. Bez tak velké peněžní injekce by podobně ambiciózní výstava mohla totiž vzniknout jen velmi složitě. Na rozdíl od minulých let, kdy Češi také pravidelně jezdili představovat svoje práce, je to totiž opravdu poprvé, kdy se zdejší design představil v tak komplexní a promyšlené prezentaci. Výběr produktů od českých designérů, kteří používají především sklo a porcelán, hostilo prestižní Triennale. A ačkoliv vlivných adres je v Miláně řada, tato lokace sama o sobě znamená výhru. A nutno říct, že ji tvůrčí tým využil na maximum. Od stručných, přesto všeříkajících popisků ve výstavě, které srozumitelně, a přitom poutavě vtáhly návštěvníka do kontextu českého designu, přes vybrané práce, dokonale akcentující současné trendy, až po potřebný „wow“ efekt díky architektuře výstavy. Vše do sebe krásně zapadlo jako dobře namazaný stroj. V tomto případě by se tedy spíš hodilo říct, dobře rozpálená pec. Jedinou výtkou snad může být, že slibovaný „kritický“ pohled nedostal zdaleka takový prostor, který by si v dnešní době zasloužil. I bez něj ale Made by Fire vrátil český design na světovou mapu designu a zaslouží si potlesk!

Architekturu výstavy Made by Fire s bezmála 100 exponáty řešili architekti z edit! architects. | Zdroj: edit! architectsArchitekturu výstavy Made by Fire s bezmála 100 exponáty řešili architekti z edit! architects. | Zdroj: edit! architects

Talent, který je vidět

České barvy v Miláně ale na výbornou nehájila jen tato výstava. Kromě řady lokálních firem, které zde představily svoje novinky, patří druhé „první“ místo Jiřímu Krejčiříkovi. Mladý talent stojí na piedestalu úspěchu již nějakou dobu. Jeho prezentace v prostoru Alcova ale dokázala, že u Jiřího nepůjde jen o krátkých pět minut slávy. Lokace Alcova je pro návštěvníky Salone del Mobile novinkou. Už vloni patřila mezi nejlákavější místa, kam se vydat objevovat čerstvé designérské novinky, a ani letos to nebylo jinak. Nekonečně dlouhá fronta před vchodem do bývalých jatek, kde letos Alcova našla své útočiště, dávala tušit, že za vysokými zdmi na vás čeká něco výjimečného. A ano. Jména a produkty, které jste objevili zde, budou jistě brzy na stránkách těch nejlepších časopisů o designu. Včetně Jiřího. Ten hned u vstupu vystavil svůj dechberoucí pitoreskní modrý kabinet, který vznikl ve spolupráci s českou firmou Futuro. Nezvyklé tvarosloví, výrazná barevnost i osobnost samotného designéra, který všem trpělivě a ochotně vysvětloval genezi díla, to vše lákalo davy. Nikde jinde jsme nezaznamenali takové neskrývané nadšení a zájem. A pro české výrobky je to opravdu skvělá vizitka. 

Jiří Krejčiřík do svého kabinetu zapouzdřil vzpomínku na matčin prádelník. | Zdroj: Jiří KrejčiříkJiří Krejčiřík do svého kabinetu zapouzdřil vzpomínku na matčin prádelník. | Zdroj: Jiří Krejčiřík

Peníze, nebo život?

Sláva, úspěch, uznání. To vše se českým designérům postupně začíná dostávat čím dál tím víc. S obdivem by ale ruku v ruce měla často jít i odpovědnost. Pokud své jméno spojí s produktem, který je v určitém ohledu kontroverzní, je na místě se ptát proč. Jen pro peníze? Aktuálně se prostřednictvím designérů snaží vytvořit atraktivní iluzi světa bez kouře Philip Morris, výrobce elektronických cigaret IQOS. Zapojuje samá zvučná jména místní designérské scény, jež nadšeně promují jeho výrobky nebo se podílejí na vzniku instalací ve veřejném prostoru, které mají přesvědčit, že volba této značky je nejen vkusnější, ale i zdravější volbou než klasické cigarety. Což samozřejmě je. Je tu ale pořád velké ale. Jako alternativa pro silné kuřáky, kterým to může zmírnit zdravotní následky oproti klasickému kouření, určitě funguje. Celá kampaň pochopitelně cílí ale i na ty, kteří by jinak třeba vůbec kouřit nezačali. A stále se bavíme o propagaci užívání návykového nikotinu, který je zdraví nebezpečný. Podílet se na vzniku falešné iluze, že kouření IQOS je stylové a cool, je pokrytecké. A nadšeně se na sociálních sítích k podobné spolupráci hlásit bohužel znamená jediné. Buď je pro místní designéry etika cizí slovo, nebo jim souvislosti vůbec nedochází. Těžko říct, co je smutnější. 

Philip Morris spolupracuje v rámci svého bezdýmného zařízení IQOS s různými designéry. | Zdroj: Alex MonhartPhilip Morris spolupracuje v rámci svého bezdýmného zařízení IQOS s různými designéry. | Zdroj: Alex Monhart

Související

Pokud výuka designu nevymáhá přístup k odpovědnosti, tak je zastaralá a ignorantní. Nová nadějná generace a její otevřený pohled na stav oboru
Ostatní

Pokud výuka designu nevymáhá přístup k odpovědnosti, tak je zastaralá a ignorantní. Nová nadějná generace a její otevřený pohled na stav oboru

Lilia Gutiérrez - 5. 5. 2023

Zaslouží si Češi dobrý design? Březen pohledem šéfredaktorky
Ostatní

Zaslouží si Češi dobrý design? Březen pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 4. 4. 2023

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Bruselská past na český design. Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 28. 10. 2022

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Být hrdý na Čechy? Září pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 10. 2018

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024