Studentka ateliéru Liběny Rochové, Natálie Nepovímová, zvítězila v loňském ročníku Baťa Young Designers Challenge. Ve svém návrhu tenisek převedla povahu utilitární obuvi do současného estetického kontextu Sneakers kultury.
Obuvnická firma Baťa se spolu s ETOU, Škodovkou a Becherovkou stala jedním z tradičních symbolů českého průmyslu. To pro jednoho může znamenat záruku kvality, pro druhého zatuchající přístup bez progresivnějších změn. I přes svojí normcore nálepku velkoprodukce se kromě klasických střihů a materiálů snaží reagovat na současné designérské trendy. V minulém roce již potřetí vypsala soutěž Baťa Young Designers Challenge, jejímž zadáním bylo navržení sneakersek. Soutěž vyhrála studentka Ateliéru designu oděvu a obuvi Liběny Rochové, Natálie Nepovímová.
Během bakalářského a magisterského studia na pražské UMPRUM svoji práci Natálie prezentovala na fashion přehlídkách v Tokiu, Miláně, Londýně či Kodani. Na lokální scéně jsme se s jejími modely mohli setkat například na loňském Designbloku, kde se, stejně jako ve své další tvorbě, zaměřila na budoucnost estetické udržitelnosti. Skrze svoje kolekce vypráví příběhy a zkoumá hranice mezi módou a uměním. Co pro ni loňská výhra Baťa Challenge znamená, jaké prvky a kritéria jsou pro její tvorbu stěžejní a kam se chystá posunout v dalších projektech?
Natálie, ty ses v předchozí tvorbě věnovala především navrhování oděvu. Co tě vedlo k vytvoření tenisek?
NATÁLIE: Hlavní motivem pro mě byla soutěž Baťa Young Designers Challenge, které jsme se zúčastnili všichni z ateliéru v rámci semestrálního úkolu vytvořit tenisky.
Natálie Nepovímová při slavnostním vyhlášení | Zdroj: archiv
Jaká hlavní kritéria jsi při tvorbě návrhu zohledňovala? Vycházela jsi z nějakých konkrétních inspiračních zdrojů?
NATÁLIE: Snažila jsem se držet tématu „sneakers“, tedy reagovat na kulturu tenisek v globálním kontextu. Zároveň jsem se snažila spojit variabilitu, dobrý design a pohodlí – soustředila jsem se na správné střihové řešení a zachování charakteristických znaků tenisek.
Inspiraci jsem hledala v utilitární obuvi a její transformaci do urban sneakers. Model se jmenuje Nu:On. Jedná se o propojení funkce, ochrany a estetického posunu do aktuální streetwear módy. Kovové komponenty tenisek umožňují variabilní provlékání různého množství tkaniček – ty neplní pouze funkci, ale stává se z nich estetický detail.
Climate Nomads | Foto: Veronika Čechmánková
Co pro tebe vítězství v soutěži Baťa Young Designers znamená?
NATÁLIE: Vítězství obnáší produkci tenisek, čili výrobu limitovaného množství, které se prodává celosvětově v obchodech Baťa. Bylo zajímavé prototypovat vlastní tenisky v továrně a mít možnost využití všech speciálních strojů atd. Co se týče osobní zkušenosti, spolupráce mě ovšem příliš nenadchla. Přišlo mi, že nás výrobci neberou moc vážně a jsme jim spíše na obtíž. Šlo spíše o vedení firmy, které si na úkor mladých designerů chce vylepšit jméno. Na druhou stranu jsem v továrně poznala skvělé zaměstnance, kteří s radostí vkládali energii do vývoje prototypů a obohacovali nás zkušenostmi v jejich důkladně zvládnutém řemeslu. V porovnání s výrobou bot v italské firmě Kallisté (v předešlém roce, taky v rámci Baťa Young Designers Challenge) se to nedá vůbec srovnat, tam z nás byli nadšení, brali nás jako „budoucí designéry a mladou kreativní krev“. Byla radost trávit hodiny v továrně laděním posledních detailů.
Ty ses tedy soutěže úspěšně účastnila i v předchozích ročnících?
NATÁLIE: Ano, přesně tak, předminulý ročník (2018) jsem také byla mezi finalisty a výroba probíhala v Itálii.
Dokázala bys porovnat lokální designérskou scénu s cizinou? V čem naši tvůrci vynikají a co by se naopak mělo zlepšit?
NATÁLIE: Myslím si, že se česká designérská scéna vyvíjí dobře, je poctivá a upřímná. Přijde mi však, že v zahraničí mají větší odvahu a více možností co se spolupráce s průmyslem týče. V Čechách určitě chybí peníze, firmy se často bojí spolupracovat s mladými designéry, spousta továren už bohužel nefunguje… Během již zmiňované návštěvy továrny na boty Kallisté v Itálii jsme se mohli setkat s úplně jiným přístupem. Jakýkoliv náš nápad je nadchl, ze spolupráce měli radost a chtěli společně vytvořit něco super a nového. Poslední zkušenost v české továrně byla bohužel pravým opakem.
Vítězná bota od Natálie Nepovímové | Zdroj: Baťa
Reklamní průmysl v posledních letech vyzdvihl tenisky na sběratelský artikl. Tento fenomén vymrštil cenu určitých kusů do astronomických částek a glorifikoval konzumní přístup zákazníka. Jak tento trend vnímáš ty?
NATÁLIE: Líbí se mi, že se jedná o celou kulturu sneakers. Otázka konzumerismu a nakupování tenisek velkých značek či ikon je jedna věc. Na druhé straně existují umělci či designéři obuvi, kteří svým přístupem vytvářejí originální kusy a nové koncepty, např. projekt ConceptKiks nebo Helen Kirkum, která tenisky vytváří recyklací komponentů z klasických, ikonických sneakers a vytváří tím unikátní udržitelný design a zároveň sběratelský kus.
Shoes design je svébytná disciplína vyžadující mnoho specifických technických znalostí. S jakými největšími zádrhely ses během tvorby setkala?
NATÁLIE: Design obuvi je pro mě novou disciplínou, ve které nemám, ve srovnání s tvorbou oděvu, zatím tolik (především technických) zkušeností. Na největší zádrhely jsem narazila zejména při prototypování v továrně. Je zkrátka rozdíl prototypovat botu k výrobě 100 kusů nebo 1000 kusů. Takže malé a pro mě důležité detaily bohužel musely jít stranou a šlo o kompromis vyhovující velkovýrobě.
Přistupuješ ke své tvorbě udržitelně? Popřípadě jakými konkrétními kroky?
NATÁLIE: V posledních letech se o udržitelnost zajímám a snažím se tak pracovat i žít. Nejvíce mě poznamenala studijní stáž v Kodani, kde je udržitelnost hlavním tématem a nutností. Ve své bakalářské práci jsem se tomuto tématu věnovala a celou kolekci Climate Nomads vytvořila z deadstock materiálů. Ráda chodím pro látky do Textile Mountain, snažím se pracovat s lokálními či nevyužitými materiály (deadstock).
Myslíš, že má udržitelný přístup ve fashion designu potenciál většího rozvoje nebo vždy zůstane spíš doménou menších projektů?
NATÁLIE: Já věřím a doufám, že udržitelnost v módě má potenciál i většího rozvoje. Bohužel to je velmi komplexní a složitý problém, který závisí nejen na zodpovědnosti jedince, ale také na přístupu velkých řetězců a finanční situaci obecně. Věřím ale, že se to pomalu mění k lepšímu.
Na čem v současnosti pracuješ? A svěříš nám své plány do blízké budoucnosti?
NATÁLIE: Nedávno jsem vytvořila tašku pro Malai. Momentálně pracuji na školním projektu, kdy spolupracujeme s grafickým ateliérem a také českou pletací firmou. Pracovat s pleteninou a grafikou je něco nového a moc mě to baví! Pletené modely budeme prezentovat v březnu na pražském Fashion Weeku a v dubnu na Milano Design Week. Na jaře se chystám na pracovní stáž do zahraničí a potom mě bude čekat diplomka.