Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Erb už Litoměřicím nestačí. Jedno z nejlepších míst pro život hledá s pomocí CZECHDESIGN vizuální styl

Jednotnou vizuální identitu hledá historické město v Ústeckém kraji úplně poprvé. Do uzavřené dvoukolové soutěže je vyzváno 5 subjektů - grafiků či studií. Vítězný návrh bude představen v květnu a postupně bude aplikován i na prezentaci příspěvkových organizací města.

Litoměřice se pyšní úctyhodnou historií, významným bodem jsou ale i na turistické mapě Česka, a to díky památkám, vinařské tradici i blízkému Českému středohoří.

V malebném městě se téměř 25 tisícům obyvatel žije dobře, v celorepublikovém výzkumu se Litoměřice umístily na 3. místě ve spokojenosti obyvatel s kvalitou života a město je lídrem Národní sítě Zdravých měst.

Cesta k soutěži

Dodnes město v rámci své prezentace využívalo jen heraldický symbol, který ale účelům přestává stačit a komunikaci limituje. Prezentace je roztříštěná, některé organizace logo mají, jiné se prezentují starým a nekoncepčním postupem.

Loga příspěvkových organizací v Litoměřicích, zdroj: Město LitoměřiceLoga příspěvkových organizací v Litoměřicích, zdroj: Město Litoměřice

Loni ale radnice udělala první krok směrem k práci s celistvou identitou a pro výročí 800 let vybrala nejlepší grafický návrh od místní rodačky Evy Vopelkové.

Byl to jakýsi pilotní projekt, kdy jsme si vyzkoušeli, jak se spolupracuje s designéry, jak pro nás může profesionální grafika fungovat a v čem je prospěšná. Přineslo nám to ujištění, že novou komplexní vizuální identitu potřebujeme a chceme jít cestou soutěže,“ říká Eva Břeňová, vedoucí odboru komunikace, marketingu a cestovního ruchu MěÚ.

Vizuál k výročí 800 let města Litoměřice od Evy Vopelkové. Zdroj: Město LitoměřiceVizuál k výročí 800 let města Litoměřice od Evy Vopelkové. Zdroj: Město Litoměřice

Zástupci města se rozhodli do organizace soutěže zapojit CZECHDESIGN. „Úspěšné projekty organizace např. pro město Liberec nebo Národní galerii známe. Byla to pro nás tedy první volba při hledání partnera v soutěži. Víme, že bude zajištěna vysoká odborná úroveň i profesionální postup, “ dodává Břeňová.

Spolupráce a lokální charakter

Cíl procesu je tedy jasný - najít nový jednotný vizuální styl, který bude město dobře a dlouhodobě reprezentovat, vystihne jeho charakter a obyvatelé se s ním ztotožní.

Zároveň bude fungovat pro komunikaci s místními, turisty a partnery a jako skutečný propojovací prvek napříč městem a pro všechny příspěvkové organizace. Novou podobu čeká i např. Radniční zpravodaj nebo orientační a navigační systém.

Soutěž probíhá od konce roku 2018 do května 2019. CZECHDESIGN nejdříve zjistil specifika a potřeby města v oblasti prezentace, nastavil pravidla a vyhlásil open call pro grafiky a studia. Pět vybraných subjektů momentálně pracuje na návrhu pro první kolo soutěže, ještě před tím ale všichni absolvovali osobní briefing v Litoměřicích společně s prohlídkou města.

Design konzultantka z CZECHDESIGN Michaela Holubec Birtusová je projektovou manažerkou soutěže. „Naším cílem je v průběhu soutěže umožnit úzkou spolupráci mezi zadavatelem a soutěžícími. Jen tak je možné, aby Litoměřice našly dlouhodobého strategického partnera.“ Soutěž je specifická i lokálním charakterem, někteří účastníci jsou přímo z kraje. „Ústecký kraj vnímáme i jako líheň talentů, proto jsme i do poroty oslovili pedagoga z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP), “ doplňuje.

Porota složená ze zástupců města i nezávislých odborníků rozhodne ve dvou kolech.

Nezávislá část poroty:

  • Akad. soch. Libor Pisklák
  • Mgr. Jana Vinšová, teoretička designu, ředitelka CZECHDESIGN
  • MgA. Pavel Frič, grafický designér
  • MgA. Jiří Karásek, grafický designér

Zástupci města:

  • Mgr. Karel Krejza, místostarosta
  • Tomáš Sarnovský, zastupitel města
  • Mgr. Milan Čigáš, tajemník městského úřadu

První kolo osobních prezentací návrhů proběhne začátkem dubna. Do kola druhého, které se uskuteční začátkem května, postoupí maximálně 3 soutěžící. Konečné výsledky budou oznámeny koncem května. Účastnící obou kol obdrží skicovné a vítěz pak zakázku na dopracování grafického manuálu a licence v hodnotě 409 000 Kč. Účastníky soutěže představíme v některém z příštích článků.

Další články