Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kolo Racek. Krajníková Marie. Diploma Selection. Kolo Racek. Krajníková Marie. Diploma Selection.

Elita z Evropy. Pohled na Diploma Selection

Potřetí připravil Designblok pro studenty evropských vysokých škol soutěž Diploma Selection. Několikačlenná porota vybírá z aktuálních diplomových prací posluchačů designu trojici nejlepších, kteří po vítezství dostanou příležitost příští rok vystavovat na Designbloku. Vloni si pomyslnou trofej odnesl trojlístek Michal Strach, Jorgé Penadés a Janina Volkmer. Kdo uspěl tentokrát?

Soutěž má dvě kategorie - produktový design a móda. My se zaměříme na první z nich a podíváme se, jaká je mezi čerstvými diplomanty v Evropě konkurence. I když srovnání to nebude jednoduché. Hlavním důvodem je především fakt, že silnou převahu mají Češi. Vystavujících je dvacet čtyři, domácích reprezentantů čtrnáct. Pro zástupce z dalších zemí starého kontinentu je tak vyhrazeno jen deset míst. Což je možná trochu škoda, protože co nejširší příležitost srovnávat přístupy k tvorbě by pro soutěž i její návštěvníky mohla být obohacující. Z českých škol hraje počtem účastníků suverénní prim pražská UMPRUM, zatímco plzeňská ZČU, ústecká UJEP a pražská ČVUT jsou zastoupeny jednotlivci.

Na „umprumáky“ se může člověk zajít pravidelně podívat přímo do jejich domovských ateliérů, kde své diplomky vystavují. Nebudeme se jim tedy věnovat zvlášť podrobně. Do výběru se vměstnal Václav Mlynář se svým ambiciózním projektem hrací platformy Koski, korkový nábytek Anny Štěpánkové nebo stylové urny Romana Kvity.

Zajímavé je, že právě námět pohřbívání není v expozici ojedinělý. Na návrzích skleněných uren pracoval i Sebastian Sticzay z Edinburgh College of Art. Ve svém konceptu umožňuje štosovat jednotlivé nádoby na sebe, a dovolit tak celým generacím sdílet společně jeden prostor i po smrti. Přidanou hodnotou je možnost vložit pod poklop osobní vzkaz, květinu nebo oblíbený artefakt zemřelého. Svůj návrh nazval Family Chapel a ačkoliv se svým tvaroslovím od podoby klasické urny vzdaluje, dokazuje, že ani v pohřbívání není třeba rezignovat na kvalitní design.

Sebastian Sticzany. Diploma Selection.Sebastian Sticzany. Diploma Selection.

Do světa mrtvých nás pomyslně uvádí i slovenská designérka Kristina Kollárovicsová a její práce V hlavných úlohách. Kristina vytvořila miniaturní postavičky z keramiky a porcelánu, které mají podobu známých historických postav, z nichž některé jsou už dávno po smrti a některé stále žijí. Na svém besteselleru Pán prstenů tak stojí malý J. R. R. Tolkien, vedle něj otec Sherlocka Holmese Arthur Conan Doyle a Bibli svatou má pod nohami Papež František. Realisticky ztvárněné figurky prezentuje mladá diplomantka ještě v jedné variantě. Zavřené v plastovém obalu, v jakém jsou běžně k dostání dětské hračky. Reminiscence na popkulturu kolem nás možná až příliš připomíná starší projekt Kits sochaře Davida Černého, který pracoval se stejným principem a slavné osobnosti zatavil (a navíc rozřezal) do podobných obalů.

Kristyna Kolarovicova. Diploma Selection.Kristyna Kolarovicova. Diploma Selection.

Z Holon Institute of Technology přijela Carla Rataus, která svůj výstavní box zaplnila desítkami prototypů nůžek. Snaha podívat se na klasický předmět denní potřeby z různých úhlů ji dovolila pohrát si nezávazně s tvarem a ukázat, že vždy existuje alternativa. Jiné cesty hledá i dvojice Vlasta Kubušová a Verena Michels z Univesitat der Kunste Berlin. Studentky spolu vytvořily projekt Crafting Plastics!, který si klade za cíl poukázat na netransparentnost původu materiálů používaných v designovém průmyslu. Samy jdou cestou opačnou a snaží se o to, aby do budoucna bylo co nejvíc zřejmé, odkud veškeré materiály pochází. Na Designbloku vše názorně předvádějí na kolekci brýlí.

https://www.czechdesign.cz/files/width/645/482/vlasta-kubusova-verana-michels-3-1.jpghttps://www.czechdesign.cz/files/width/645/482/vlasta-kubusova-verana-michels-3-1.jpg

Na hru s kombinacemi sází Maďarka Krisztina Vándor, která soutěží s nábytkem Contexture. Pro své sedáky použila tradiční osmihranou strukturu výpletu, známou například díky klasickým thonetkám. Záměrně si ale vybírá materiály, které k sobě tak často nepasují, a ty pak propojuje díky textilu. V případě sedáků Contexture volí originální propojení dřeva a látky.

Krisztina Vándor. Diploma Selection.Krisztina Vándor. Diploma Selection.

Velký zájem u návštěvníku vzbudil model městského kola Racek, jehož autorkou je Marie Krajníková z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Promyšlený systém integrovaný do kola monitoruje bezpečnou vzdálenost objektů, senzor světelnosti okolního prostředí a senzor náklonu zajišťuje bezproblémový pohyb po městě při šeru a v zatáčkách. Rostoucí obliba inteligentních dopravních prostředků v kombinaci s propracovaným designem má do budoucna určitě velký potenciál. A Marie Krajníková ho může zdatně využít.

Kolo Racek. Krajníková Marie. Diploma Selection.Kolo Racek. Krajníková Marie. Diploma Selection.

Schopnost trefně a efektivně reagovat na aktuální globální trendy je společná pro většinu z vystavujících designérů. Bez ohledu na jejich národnost a zemi, kde studují, je důležité ekologické smýšlení, hledání nových výrazových prostředků, ale i recesistický nadhled. Ať už vyhraje kdokoliv, resumé je jasné. V designu nejsou žádné národnostní hranice patrné. A to je skvělá zpráva. 

Galerie

Další články