Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Kadaň od roku 2020 používá vizuální identitu, kterou pro ni vytvořilo grafické studio Colmo. | Zdroj: archiv města Kadaň Kadaň od roku 2020 používá vizuální identitu, kterou pro ni vytvořilo grafické studio Colmo. | Zdroj: archiv města Kadaň

Dva roky ostrého provozu přinesly spokojenost. Jak se město Kadaň sžilo s novým vizuálem od studia Colmo?

Již téměř dva roky se severočeská Kadaň prezentuje novým logem i vizuálním stylem, které vytvořilo grafické studio Colmo, za nímž stojí Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček. Návrh postavený na hře s typografií a na propojení historie se současností si vysloužil první místo v soutěži, kterou pro město v roce 2020 pořádala odborná organizace Czechdesign. Dočkal se nový styl pozitivního přijetí mezi obyvateli a povedla se jeho implementace?

Teprve před nedávnem začala ve městě Kadaň být vidět vizuální identita, která si zakládá na typografii se signifikantním písmenem „K“. Výrazný, přesto klasicky laděný vizuální styl hravě doplňuje promyšlený copywriting, skrze nějž město komunikuje se svými občany i návštěvníky.

Téměř dvě desítky slovních spojení, vytvořených ze současné hovorové češtiny a historismů, lze nalézt na mnoha propagačních předmětech města. Hravá kombinace historického serifového a moderního bezpatkového písma dostalo u veřejnosti velmi pozitivní odezvu. Město tak získalo motivaci k vytváření dalších slovních hříček.

Mezi propagačními předměty nevyniká pouze nové logo Kadaně, ale také hravé texty. | Zdroj: facebook KadaněMezi propagačními předměty nevyniká pouze nové logo Kadaně, ale také hravé texty. | Zdroj: facebook Kadaně

Studio Colmo do vizuální identity promítlo nejen historii malebného města, ale snažilo se do ní zaznamenat i novodobý trend, který představují nejnovější architektonické zásahy v kadaňských ulicích.

„Kadaň chtěla posunout svůj grafický styl do 21. století. Základy k nové komunikaci města jsou položeny, nyní je třeba nabídnutý potenciál využít,“ komentoval v roce 2020 Petr Liebscher, správce Městského muzea v Kadani, výsledek soutěže. Podařilo se Kadani nabídnutý potenciál využít, anebo se z vítězného vizuálního stylu stal jen „projekt do šuplíku“?

Komunikace na prvním místě

„Nová vizuální identita usnadnila občanům orientaci ve městě a pomohla k lepší propagaci směrem k turistům. Oba požadavky, které jsme měli, tudíž v tomto směru nová identita naplnila. I když to zatím není stoprocentní, tak zlepšila celkový vzhled institucí a už jen některé čekají na své dotažení do úplného konce,“ říká o přínosech nové vizuální identity Petr Liebscher.

Oficiální webové stránky města Kadaně | Zdroj: mesto-kadan.czOficiální webové stránky města Kadaně | Zdroj: mesto-kadan.cz

S novou vizuální identitou není spokojené pouze vedení města, ale taky jednotlivci z řad obyvatel Kadaně. Vyzdvihují především tradiční zpracování vizuální identity, která ovšem nepůsobí zastarale.

„Rozhodně nevnímám nový vizuální styl Kadaně negativně, naopak, cením si snahy o zachování tradičního východiska, které bylo inovováno tak, aby působilo mladistvě, současně. Což se za mě rozhodně povedlo!“ chválí nový vizuální styl kadaňský pedagog uměleckých oborů Jakub Havlíček.

Implementace napomohla nejen k jednodušší komunikaci s občany a turisty, ale také k vizuálnímu sjednocení všech výstupů města, které tak získalo silnou identitu. To, že se městu daří oslovovat širokou veřejnost a vytvářet kvalitní obsah na sociálních sítích, dokazuje i ocenění „Zlatý lajk“, které Kadaň získala za svůj Instagram účet v roce 2021. Účet @discover_kadan, za kterým stojí Kultura Kadaň, podle hodnocení organizátorů soutěže vytváří až překvapivě kvalitní příspěvky a v rámci českých měst se tak jedná o jeden z unikátů propracované vizuální identity na sociálních sítích.

Instagramový účet @discover_kadan zvítězil v roce 2021 v soutěži Zlatý lajk. | Zdroj: instagram discover_kadanInstagramový účet @discover_kadan zvítězil v roce 2021 v soutěži Zlatý lajk. | Zdroj: instagram discover_kadan

Spolupráce na úrovni

Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček z grafického studia Colmo připravili pro město Kadaň manuál, který měl pomoci s implementací nového vizuálního stylu i předcházet nežádoucím grafickým přešlapům.

Aniž bych přeháněla, tak musím říct, že celý projekt probíhal hladce a byla to velmi příjemná zkušenost, od perfektně zorganizované soutěže po samotnou spolupráci v přátelském duchu. Nenarazili jsme při práci na manuálech na úskalí, která by se nepodařilo k oboustranné spokojenosti vyřešit, a pokud bylo nutné udělat kompromis, nebylo to nikdy na úkor kvality výstupu,“ popisuje Markéta Hanzalová a dodává, „oceňuji také, že celý tým, který měl realizaci vizuálního stylu na starosti, nás bral jako profesionály, nechal se vést a dal nám svobodu.“

Městský venkovní gril s logem města | Zdroj: archiv města KadaňMěstský venkovní gril s logem města | Zdroj: archiv města Kadaň

Její slova o hladké spolupráci potvrzuje i Petr Liebscher: „Oba autoři jsou komunikativní, a pokud něco potřebujeme, tak nám jsou schopni pomoct. Spolupráce se studiem Colmo je tedy velmi dobrá. Manuál, který v soutěži odevzdali, je velmi funkční, a tak můžeme podle něj spolupracovat s lokálními grafickými studii. Jak město, tak i grafičtí designéři jsou se vzájemnou spoluprací spokojení a i to může mít zásadní vliv na to, jak nakonec přijmou identitu samotní občané města. Zástupci Kadaně se rozhodli důvěřovat profesionálům a nechat si poradit. Neměli potřebu zbytečně se vměšovat do procesu tvorby nebo hanit její výsledky. I když spolupráce mezi studiem Colmo a Kadaní v současné době již neprobíhá, vytvořili grafičtí designéři několik manuálů, ve kterých se snažili vyjít vstříc požadavkům jednotlivých institucí. 

„Město vzalo vše do svých rukou a podle manuálů (pro každou příspěvkovou organizaci vznikl samostatný manuál s příslušnými daty, připravenými k použití) pracují na identitě grafici z Kadaně a okolí. A myslím, že si vedou velmi dobře,“ chválí grafické designéry Markéta Hanzalová.

Citlivá proměna

Ukázka realizovaného merche Kadaně | Zdroj: facebook KadaněUkázka realizovaného merche Kadaně | Zdroj: facebook Kadaně

„Osobně mi je nový vizuál města blízký, myslím si, že se povedlo skloubit dobovou tradici se současným pojetím. Sympatizuji se záměrem sjednotit jednotlivé organizace či instituce v Kadani pod jeden vizuální styl. Tato proměna se děje progresivně, přesto jemně a se snahou o citlivý přístup, hodnotí pozitivní aspekty identity pedagog Havlíček. Že se implementace nového vizuálního stylu povedla, si myslí i Petr Liebscher z vedení města. Je to vidět hlavně u Městské správy sociálního zabezpečení, která má velmi vydařené nové webové stránky. Práce ale ještě není u konce, jak sám zmiňuje: „Některé městské instituce na svou implementaci nového stylu stále čekají. Je to způsobené i tím, že se implementaci nikdo nevěnuje jako hlavní pracovní náplni, a proto to jde pomaleji.“ Trpělivost se ostatně vyplatí mít vždy při tak složitém projektu po ruce!

Aktuální webové stránky Městské správy sociálního zabezpečení | Zdroj: messskadan.czAktuální webové stránky Městské správy sociálního zabezpečení | Zdroj: messskadan.cz

„Celý tým radnice byl vstřícný a vlastně už od počátku bylo jasné, že jsme naladěni na stejnou vlnu a na zásadních věcech se bez problémů shodneme,“ říká Markéta Hanzalová a přiznává, že studio Colmo dostalo na novou vizuální identitu Kadaně pozitivní reakce nejen od kolegů z oboru grafického designu, ale také od veřejnosti. 

„Pokud by město cítilo, že se jeho potřeby změnily nebo že se prezentace odklání od původního záměru a kvalita vizuální identity se snižuje, věříme, že naše práce má potenciál pro posun a jsme vždy připraveni městu pomoci,“ dodává Markéta Hanzalová.

Kalendář pro rok 2022 ve stylu vizuální identity Kadaně | Zdroj: facebook KadaněKalendář pro rok 2022 ve stylu vizuální identity Kadaně | Zdroj: facebook Kadaně

Sto lidí, sto chutí

Nová vizuální identita Kadaně se setkala jak s pozitivním přijetím mezi občany, tak s negativními komentáři či nepochopením. Některými byla přijata hned, jiní si na ni museli zvykat. Po dvou letech od jejího představení jsou ale obyvatelé Kadaně převážně spokojení.

Většinově jsou reakce pozitivní, ale samozřejmě třeba na sociálních sítích se nachází i negativní reakce od populace, která není spokojená nikdy s ničím. Myslím si ale, že Kadaňští vizuál přijali, kdy například oddíl kajakářů má kadaňské ‚K‘ na dresech. Ti ho přijali dokonce s nadšením,“ dodává Petr Liebscher.

Během dvou let proměnila vizuální identita podobu téměř všech městských institucí. Kromě na první pohled viditelných změn, jakými mohou být jejich nové webové stránky nebo logo, hrají velkou roli i detaily, kterých si všímají i samotní občané.

Nová vizuální identita se aplikovala i na trička plavčíků kadaňského koupaliště. | Zdroj: archiv Josefa KočíhoNová vizuální identita se aplikovala i na trička plavčíků kadaňského koupaliště. | Zdroj: archiv Josefa Kočího

„V Kadani žiji pouze necelé dva roky, ale jako grafik a ilustrátor jsem o vizuálním stylu věděla, už když se soutěž vyhlásila, a jeho vývoj sleduji. Výsledný vizuální styl se mi moc líbí. V praxi mě pak zaujala například trička pro plavčíky na koupališti – jednoduché, zářivé barvy, vidíte ho z dálky, krásná práce,chválí nový vizuální styl ilustrátorka Mariana Tutschová.

Povedených realizací vizuální identity má město hned několik. Od již zmíněných triček pro plavčíky, nových webových stránek několika institucí až po propagační předměty města, ke kterým se hrdě přihlásí nejeden obyvatel Kadaně. Ne vše se ale vždy povede. I v Kadani se stalo během zavádění identity pár přešlapů.

„Ovšem plakáty, které se tvoří v Kadani, dobře nevypadají. Dle mého názoru se nedodržuje manuál (který jsem ovšem neviděla), nebo grafik nemá tolik citu, nevím, každopádně výsledek je trochu vzdálen od původních plakátů, které byly k nahlédnutí v rámci vytvořeného vizuálu, přiznává Mariana Tutschová.

Ukázka plakátů vytvořených místními grafickými designéry podle manuálu od studia Colmo. | Zdroj: facebook KadaněUkázka plakátů vytvořených místními grafickými designéry podle manuálu od studia Colmo. | Zdroj: facebook Kadaně

Odklonění od původních návrhů vizuálního stylu přiznává i Markéta Hanzalová: Samozřejmě jsou určité momenty, kdy není vizuální styl použitý podle našich představ, ale myslím si, že v zásadě se aplikace vizuálního stylu daří.“ Proč tomu tak je, vysvětluje Markéta Hanzalová následovně: „V modelu, kdy autoři odevzdávají manuál, který dostane do rukou další grafik, tak vizuální styl začne do určité míry žít svým vlastním životem. Bohužel (nebo vlastně bohudík) je grafický design velmi živá profese a každý pracuje trochu jiným způsobem a má jiné cítění a vidění. Manuál by podle mého názoru neměl být monolit a musí umožňovat určitou svobodu, samozřejmě za dodržení ideje vizuálního stylu a řemeslných standardů.“

Progresivní sever

Je známo, že kvalitním designem a architekturou jsou v Evropě proslavené především severské státy v čele se Švédskem či Dánskem. Když se ale zaměříme jen na tuzemsko, nebudeme daleko od pravdy, když označíme i náš sever v této oblasti za progresivní. Severní Čechy, konkrétněji Ústecký kraj a jeho města, si v poslední době zakládají na své prezentaci a nebojí se spolupráce s grafickými designéry, díky nimž se města oblékají do nových vizuálních identit.

Vizuální identitu pro Litoměřice vytvořila v roce 2019 Eva Vopelková. | Zdroj: czechdesign.czVizuální identitu pro Litoměřice vytvořila v roce 2019 Eva Vopelková. | Zdroj: czechdesign.cz

Za zmínku stojí například historické Litoměřice anebo samotné krajské město Ústí nad Labem. Litoměřice se již od roku 2019 prezentují vizuální identitou od grafické designérky a litoměřické rodačky Evy Vopelkové, které se povedlo skloubit historický znak kalichu s moderní grafikou. Ústí nad Labem na začátku letošního roku představilo sebevědomě logo i celý vizuální styl od severočeského studia Trifor. Vizuální identita založená na specifickém písmu a historických kontextech si pohrává i s odlehčeným copywritingem, kdy i skrze heslo „Ústí nepustí“ můžeme cítit ambice, které si toto krajské město dává. Aktuálně svou vizuální tvář našel i samotný Ústecký kraj, který se vydal také cestou profesionální designérské soutěže, jejíž výsledky budou zveřejněny v magazínu Czechdesign na podzim tohoto roku.

Ústí nad Labem představilo novou vizuální identitu od studia Trifor na začátku roku 2022. | Zdroj: czechdesign.czÚstí nad Labem představilo novou vizuální identitu od studia Trifor na začátku roku 2022. | Zdroj: czechdesign.cz

K výše zmíněným městům Ústeckého kraje přibyla i Kadaň, která díky soutěži, pořádané ve spolupráci s organizací Czechdesign, našla svou novou identitu. „Spolupráce s Czechdesignem se za nás vyplatila a jsme velmi rádi, že jsme to dělali tak, jak jsme to dělali, protože se ukázalo, že díky spolupráci probíhala soutěž na podstatně vyšší úrovni, než bychom ji byli schopni zrealizovat sami,“ přiznává Petr Liebscher a nás těší, že skrze další námi organizovanou soutěž vzešla vizuální identita Kadaně, jejíž potenciál se město rozhodlo využít. 

Galerie

Další články