Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy. | Zdroj: mediaguru.cz Vlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy. | Zdroj: mediaguru.cz

Doufám, že to nebude jen plivanec do moře. Jak hodnotí lokální kampaně na podporu očkování grafici?

Již uběhl rok od prvního zavření škol, přechodu na home office a omezení pohybu. Vláda ztrácí důvěru a Covid-19 stále není pod kontrolou. Avšak život plný nejistot se začíná postupně měnit v nadějný díky očkování. Některými zavrhované, jinými podporované téma rezonuje celou společností, stejně jako podoba očkovacích kampaní. Jaké kampaně spustily světové velmoci? V jaké fázi jsou kampaně u nás? A jak se k tématu očkovacích kampaní staví odborníci z oboru vizuální komunikace? To vše se dočtete níže.

Mnoho států po celém světě si uvědomilo důležitost komunikace se svými občany ohledně citlivého tématu, jako je očkování proti Covidu-19 a již s předstihem spustily své kampaně do oběhu. Vznikly tak různorodé státní kampaně, které mají za úkol podávat pravdivé informace srozumitelnou cestou, zamezit šíření hoaxů a především přesvědčit občany k očkování. 

Kampaně napříč světem

Ve Velké Británii sází na tváře známých osobností – hlavními propagujícími jsou zpěvák Elton John a herec Michael Caine, kteří natočili propagační videa. USA přenechává rozhodnutí na svých občanech, kdy provokuje větou „Je to na vás“, díky níž by si měli občané uvědomit sílu svého rozhodnutí. Německo jde naopak cestou společenského rozhodnutí, kdy se sloganem „Německo si vyhrnuje rukávy“ pobízí k očkování skrze komunitu.

Zuzana Čaputová jako jedna z tváří slovenské očkovací kampaně | Zdroj: mam.czZuzana Čaputová jako jedna z tváří slovenské očkovací kampaně | Zdroj: mam.cz

Slovensko vypustilo státní očkovací kampaň dávno před námi. Hlavními propagátory se staly významné slovenské osobnosti, mezi kterými nechybí ani prezidentka Zuzana Čaputová. Heslo sjednocující kampaň zní „Vakcína je svoboda“. V jeho písmenu „V“ je ukryt symbol vítězství, který byl nejčastěji spojován s ústupem komunismu v našich zemích. Slovensko tak věří ve vítězství nad koronavirem, díky kterému se navrátí svobodný život bez omezení.

Jak jsme na tom my, Češi?

Pár odvážných se snaží vzít situaci do svých rukou a napomoci tak k organizaci chaosu, který zde nějakou dobu panuje. Za zmínku stojí projekt značení očkovacích center od Štěpána Holiče. Ten se pokusil vytvořit podobu jednotného vizuálního stylu, který by očkovací centra mohla využít k jednodušší komunikaci nejen se svými pacienty, ale i pracovníky. 

Značení očkovacích center od Štěpána Holiče je dostupné zdarma pro kohokoliv. | Zdroj: designportal.czZnačení očkovacích center od Štěpána Holiče je dostupné zdarma pro kohokoliv. | Zdroj: designportal.cz

Svou vlastní očkovací kampaň spustilo Ministerstvo školství, sportu a tělovýchovy, které stejně jako Německo vyhrnuje rukávy při boji s koronavirem. S veřejně dostupnou očkovací kampaní přišla také Karlova univerzita, která byla jednou ze soutěžících organizací státní soutěže na podobu očkovací kampaně. Nově se k výše zmíněným přidávají také lékaři z nemocnice ve Slaném, kteří vytvořili videa s herci a zpěváky.

Volně dostupné plakáty nabízí také Karlova univerzita. | Zdroj: kampan-konecne.brandcloud.proVolně dostupné plakáty nabízí také Karlova univerzita. | Zdroj: kampan-konecne.brandcloud.pro

Před téměř měsícem vypustila Praha svou kampaň k očkování proti Covidu-19 a již je také známá idea podoby celostátní očkovací kampaně. Za kampaní pro Prahu stojí agentura DDB Prague a za návrhem celostátní kampaně ARAs, servisní organizace Asociace komunikačních agentur (AKA), s návrhem od iniciativy zvané Cesta ven. Podoba státní kampaně se ovšem ještě může změnit, stejně jako termín jejího vypuštění mezi nás občany. Díky tomu si tak na finální podobu budeme muset ještě počkat. 

Podoba očkovací kampaně Prahy | Zdroj: mediaguru.czPodoba očkovací kampaně Prahy | Zdroj: mediaguru.cz

Konečná podoba státní očkovací kampaně se ještě může změnit, nyní je dostupná idea. | Zdroj: mediaguru.czKonečná podoba státní očkovací kampaně se ještě může změnit, nyní je dostupná idea. | Zdroj: mediaguru.cz

Obě kampaně cílí na naše emoce a touhu pro obnovení kontaktu s lidmi. Pražská očkovací kampaň si pohrává s větami typu „Chceme se opět mačkat na hromadné fotce?“ či „Chceme opět slyšet, jak bylo ve škole?“ a státní očkovací kampaň se sloganem „Udělejme tečku za…“ Co na očkovací kampaně říkají odborníci z řad grafických designérů?

Jan Matoušek

Grafický designér a typograf Jan Matoušek | Zdroj: facebook Jan MatoušekGrafický designér a typograf Jan Matoušek | Zdroj: facebook Jan Matoušek

1. Jak se vám líbí podoba obou kampaní? 

Na začátek je nutno říct – je dobře, že vzniká kampaň na očkování. Není dobře, že kampaň vzniká s tak velkým zpožděním. Očkování je v mnoha odstínech skloňováno už několik měsíců. Během této doby jsme si jako společnost vytvořili názorové spektrum oscilující na škále důvěry a nedůvěry. Přemýšlím, jakou sílu by měla mít kampaň, která chce vnést světlo do rozbouřené hladiny názorů. 


2. Která je podle vás více povedená?

Ambicí kampaně by mělo být pochopitelně probuzení důvěry v očkování. To je, při pohledu na současnou situaci v naší zemi a sérii fatálních vládních přešlapů, těžká výzva. Nejsem si jistý, zda kampaně tuto sílu mají. Kampaň s černobílou ilustrací působí mdle, bez emoce a energie. Druhá, barevná kampaň působí až příliš naivně a direktivně. Injekční stříkačka pochopitelně nevzbuzuje mnoho pozitivních emocí, heslo „Udělejme tečku za koronavirem“ působí v kontextu naší situace stejně naivně jako „Brzy se zase obejmete“. Chci se objímat, na plné pecky. Avšak ať se snažím hledat sílu sdělení na plakátu sebevíc, tak ji nenacházím.

Vlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy | Zdroj: mediaguru.czVlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy | Zdroj: mediaguru.cz

Příběh koronavirové krize je o emocích na každodenní bázi. Ty zde postrádám. Z dostupných materiálů mám dojem plochosti, zpracování nejde do hloubky. Se vším respektem dodávám, že vytvořit účinnou a kvalitní kampaň na očkování je opravdu nelehká výzva. Myslím, že v případě komunikace takto zásadního tématu je nutné se ptát, jak se má kampaň chovat, jak se má k veřejnosti dostat, zda má být vůbec tištěná a jak má být ofenzivní. Hledání těchto otázek v dostupných materiálech nevidím a určitě by bylo dobré vidět širší pole návrhů. Mám dojem, že vývoji očkovací kampaně by státní aparát měl věnovat větší pozornost. Je to velmi citlivé téma, jehož komunikace může mnohému pomoct, nebo také mnohé zkomplikovat.

Nakonec musím dodat – kampaně prezentují očkování jako moment, který nás vyvede z krize. Jsem designér, nejsem odborníkem na dané téma a tím pádem nedovedu deklarovat, zda tomu tak bude. V efekt očkování jako většina společnosti samozřejmě doufám. Covidová krize nás všechny chtě nechtě vede k pohledu do vnitřního prostoru. Tam uvnitř lze nalézt celou škálu emocí, ale i síly a víry. Mám dojem, že společně s očkováním, by stálo za to kontinuálně podporovat také tyto dvě schopnosti, kterými všichni disponujeme.

3. Myslíte si, že je dobré mít dvě kampaně - jednu za konkrétní město a jednu celostátní?

Jakkoliv jsem pro pluralitu vizuálního sdělení, tak v tomto případě je myslím lépe jedna kvalitní kampaň než více roztříštěných. Ale lze očekávat spíše to, že kampaně budou organicky a svépomocí vznikat z různých iniciativ. 

Ondřej Brom

Grafický designér a člen studia Dipozitiv Ondřej Brom | Zdroj: archiv autoraGrafický designér a člen studia Dipozitiv Ondřej Brom | Zdroj: archiv autora

1. Jak se vám líbí podoba obou kampaní? 

Jsem rád, že alespoň nějaké jsou. Za co nejsem rád, že přicházejí tak pozdě, že nejsou iniciovány shora, ale podobně jako jarní šití roušek musejí přijít z občanské společnosti. Že reagují pouze na očkování, neřeší tuto krizi jako komplexní celek a nebojují s hoaxy. Myslím, že ve stylu komunikace se naprosto křišťálově zrcadlí celý přístup vlády. Žádná strategie a jasný plán, který je srozumitelně komunikován. Na co plán, vždyť to budeme řešit, až to přijde. Teda vlastně o několik týdnů později. Děkuji tak kolegům, že se v tomto marasmu pokusili podat pomocnou ruku. Opravdu díky za to a pevně doufám, že to nebude jen plivanec do moře. 

2. Která je podle vás více povedená?

Myslím, že je to v podstatě jedno. Obě kampaně se zaměřují jen na malou část, tedy očkování. Dle mého je potřeba dokončit ještě další komunikační linky, tak aby kampaň mohla být úspěšná. 

Vlevo očkovací kampaň Prahy, vpravo idea státní očkovací kampaně | Zdroj: mediaguru.czVlevo očkovací kampaň Prahy, vpravo idea státní očkovací kampaně | Zdroj: mediaguru.cz

3. Myslíte si, že je dobré mít dvě kampaně - jednu za konkrétní město a jednu celostátní?

Samozřejmě by bylo ideální, kdyby existovala jedna oficiální kampaň, kde by měli lidé jistotu a možnost ověřit vše potřebné, jaká se zavádějí opatření a na základě jakých dat, a ta se perfektně v komunikaci interpretovala. Zde jen přišli nějací lidé, kteří pak už nepřišli. Plán nebyl potřeba, protože to budeme řešit Ad hoc, ať se opozice třeba zblázní...

A teď si představte politickou stranu, která má nejprofesionálnější politický marketing, který tu kdy byl. Máte? A teď si představte, že by se celý ten ansámbl nesoustředil na politikaření a příští volby, ale soustředil by se na to, jak pomoci zemi v krizi. Pomohl nastavit komunikační strategie a vysvětlil svému šéfovi, že se nebude rozhodovat na základě výzkumu veřejného mínění, ale že se budou poslouchat odborníci. A tento sehraný marketingový tým by pouze vytvářel jasně srozumitelnou komunikační kampaň, kterou tak dobře zná. Asi bychom zde nemuseli mít desetisíce mrtvých, Mára by to mohl hrát na osvíceného vůdce, co zachránil republiku, a my bychom alespoň věděli, jestli zítra mohu na návštěvu mimo okres, za jakých čísel se vrátí děti do škol a že léčit lidi pastou na odčervování koní není asi úplně ideální. To by ale vyžadovalo nějaký plán.

Richard Bakeš

Grafický designér a člen studia Sharp Objects Richard Bakeš | Zdroj: facebook Richard BakešGrafický designér a člen studia Sharp Objects Richard Bakeš | Zdroj: facebook Richard Bakeš

1. Jak se vám líbí podoba obou kampaní? 

Na obou kampaních je něco dobrého, ale nelíbí se mi 100% ani jedna. Není to totiž vůbec jednoduché zadání. U kampaně s tečkou se mi nelíbí ilustrace – působí mrtvolně jako gravírování na náhrobcích, grafika je nedotažena a některé elementy jsou tam nefunkční. Spíš bych tam očekával nějaký servisní web a telefon jako na druhé kampani, kde se lidé mohou okamžitě informovat o problematice. Myslím, že nemusíme pořád dávat tolik akcentu na jazyk sociálních sítí a na ně samotné, můžeme mluvit jazykem, kterému všichni rozumí, bez hashtagu a enigmatických glyfů a raději smysluplně / jednoduše informovat a vzdělávat fakty.

Vlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy | Zdroj: mediaguru.czVlevo idea státní očkovací kampaně, vpravo očkovací kampaň Prahy | Zdroj: mediaguru.cz

2. Která je podle vás více povedená?

Na kampani „Chceme opět..." se mi líbí jednoduchý nápad s claimem a minimalistická typografie, ale raději než chceme mám slovo potřebujeme, „živí“ lidé na fotkách působí lépe než kresby. Hodnotím ji jako lepší. Ctím pravidlo „Don't make me think“ a zde jsou všechny důležité informace, které potřebujete bez zbytné „kreativní“ výplně. Mám rád typografii návodu k pračkám a infografické navigační systémy metra v Helvetice. U obou kampaní mi chybí větší akcent na staré lidi, kteří jsou nejohroženější. Také by se tam měl vyskytovat nějaký vědec a lékař (odborník), ideálně někdo, kdo je veřejně známá osobnost a lidé v ní mají důvěru.

3. Myslíte si, že je dobré mít dvě kampaně - jednu za konkrétní město a jednu celostátní?

Čím víc kampaní bude, tím víc se lidé o očkování edukují a přijmou ho bez bázně a strachu. Velké agentury by je mohly dělat zdarma jako důkaz solidarity a dobročinnosti, možná se tak již děje, nevím. Chceme opět svět, jak býval, ale to už není možné. Očkování je naděje na to situaci zlepšit a žít znovu, a třeba i lépe.

Další články