Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Spoluzakladatelka Jitka Hvězdová a stínítko Plastenco | Zdroj: Plastenco Spoluzakladatelka Jitka Hvězdová a stínítko Plastenco | Zdroj: Plastenco

Dokážou vtisknout odpadu hodnotu. Český start-up Plastenco vyrábí produkty z plastového recyklátu

V Česku se vyrobí přibližně milion PET lahví denně. Není tak divu, že se staly symbolem plastového odpadu a konzumního způsobu života. Český start-up Plastenco nabízí skrze hravé designové produkty novou perspektivu. Zaměřuje se na využití recyklovaného plastu v designu a architektuře, a podporuje tak myšlenku cirkulární ekonomiky.

Kromě toho, že se jedná o nejlépe recyklovatelnou látku z plastů, je PET známý také pro svou odolnost a trvanlivost. Ačkoliv jsou právě tyto vlastnosti příčinou negativního vlivu na životní prostředí, zároveň dělají z umělé hmoty velice hodnotný materiál. „Když se k plastu budeme chovat zodpovědně, tak nám bude dobře sloužit,“ říká Kateřina Nováková, architektka a spoluzakladatelka projektu Plastenco

Panenky Plastenky jsou symbolem a maskotem start-upu. | Zdroj: PlastencoPanenky Plastenky jsou symbolem a maskotem start-upu. | Zdroj: Plastenco

S PET lahví začala experimentovat před více než deseti lety. V roce 2010 spoluzaložila na Fakultě architektury na ČVUT v Praze experimentální ateliér, který se začal zabývat využitím odpadu a měl za cíl mu pomocí designu vtisknout hodnotu a vytvořit užitečný a prodejný artefakt. Jeho činnost vedla o několik let později k založení neziskové organizace PETMAT, která propojuje akademický svět s tím kreativním. 

Spoluzakladatelka Plastenca a architektka Kateřina Nováková | Zdroj: PlastencoSpoluzakladatelka Plastenca a architektka Kateřina Nováková | Zdroj: Plastenco

Tým výzkumníků dokázal přetavit recyklovaný plast ve stavební materiál a vznikla patentovaná cihla PET(b)rick. To byl první krok na cestě k uvedení produktu na trh, z komerční výroby ale nakonec sešlo, protože se ukázala být příliš nákladná. 

Nastala tak stěžejní fáze Petmatu. Výsledkem několikaletého výzkumu byl vznik prvního recyklovaného PET filamentu do 3D tiskáren v České republice, který od roku 2019 prodává partnerská firma EKO MB.

Stínítko na lampu Zvonilka a filament, ze kterého byl ikonický produkt vytisknutý | Zdroj: PlastencoStínítko na lampu Zvonilka a filament, ze kterého byl ikonický produkt vytisknutý | Zdroj: Plastenco

Díky filamentu neboli tiskovému vláknu začaly konečně vznikat interiérové doplňky a výstavní objekty. Zbývalo jediné – uvést výsledky výzkumné činnosti na trh. Tehdy Kateřina Nováková potkala v pražské H40 Jitku Hvězdovou, která zde vedla kreativní inkubátor Art&Digital Lab, a začal se psát příběh Plastenca. 

Jitka pochází z trochu jiné oblasti. Ze světa start-upů, digitálních technologií a umění. S Kateřinou ale sdílí hodnoty udržitelnosti a společensky zodpovědného chování. „Když jsme se s Katkou poznaly, napadlo mě, že by bylo skvělé to všechno propojit. Plastenco je taková zkratka. Dlouhého vývoje, myšlení, postoje, hodnot, ale i originálního designu a 3D tisku. Na konci je produkt, do kterého se všechny tyto věci propisují,“ vysvětluje. 

Spoluzakladatelka Jitka Hvězdová | Zdroj: PlastencoSpoluzakladatelka Jitka Hvězdová | Zdroj: Plastenco

Barvami proti proudu

Plastenco výrobky zaujmou na první pohled svojí hravostí a výraznými barvami. „Zakládáme si na tom, že naše výrobky jsou pestré a design má vždycky nějaký vtip. Pro eko produkty jsou běžné spíše přírodní barvy, my jsme ale chtěly jít proti proudu,“ popisuje Jitka. 

Základní podoba produktu vzniká ve spolupráci s designéry a architekty, většinou se jedná o doktorandy z Fakulty architektury. Spolutvůrcem je ale také zákazník. „Vyrábíme vše samy, můžeme si tak dovolit dělat výrobky na míru uživateli,“ podotýká Kateřina a dodává, že do budoucna by se chtěly více zaměřit právě na personalizovaný nábytek. Originální je ale každý kousek, materiál je totiž vždy namíchaný z trochu jiného odpadu a také způsob výroby generuje drobné odchylky.

Hravé tvary, výrazné barvy a udržitelnost. To jsou poznávací značky výrobků designérského dua. | Zdroj: PlastencoHravé tvary, výrazné barvy a udržitelnost. To jsou poznávací značky výrobků designérského dua. | Zdroj: Plastenco

Aktuálnímu portfoliu vévodí stínítka na lampy, tzv. Zvonilky. Jejich výhodou je, že se dají různě kombinovat a překrývat a tím měnit barvu a intenzitu světla. Navíc jsou kompatibilní s komponenty z IKEA.

Rozmanitý sortiment doplňují věšáky, zásuvky, vypínače a nově také prototyp křesla Baby Dragon, které je složené z několika dílů a měří dva metry. Cílem Plastenca a Petmatu je umět vytisknout z recyklátu PET od EKO MB nábytek a větší tisky v jednom kuse, což zatím ještě nikdo neumí.

Prototyp křesla Baby Dragon. Právě na větší kusy nábytku se chtějí zakladatelky do budoucna více zaměřit. | Zdroj: PlastencoPrototyp křesla Baby Dragon. Právě na větší kusy nábytku se chtějí zakladatelky do budoucna více zaměřit. | Zdroj: Plastenco

„Víme, že pro oblast architektury a bytového designu je to velmi zajímavé. Když si představíte, že jako architekt vybavujete nějaký nádherný moderní dům a vyberete si k němu jako doplňkovou barvu třeba žlutou a všechno v obýváku vytisknete z banánové barvy, tak to má šmrnc,“ říká Jitka. „Bude to takový návrat reakce na Bauhaus, interiér a exteriér domu jako společné umělecké dílo,“ doplňuje Kateřina.

Místo reklamní propisky design s příběhem

Ačkoliv původní vize byla zaměřit se na B2C zákazníky, hlavním segmentem se pro Plastenco pro tuto chvíli stala spolupráce s firmami. Společnostem, které chtějí hodnoty cirkulární ekonomiky propsat do praxe, dodává dárkové nebo promo předměty. Drobné výrobky jako například náušnice, magnet nebo špendlík jsou navržené a vyrobené na přání dané organizace. 

„Je tam mnohem větší zásah. Pro jednotlivce jsme spíš inspirátoři, pro firmy ale vyrobíme třeba tři sta kusů, takže se myšlenka cirkulární ekonomiky dostane k více lidem. Pro nás je to navíc udržitelné ekonomicky, abychom mohli dál experimentovat, rozvíjet značku a reinvestovat do výzkumu,“ vysvětluje Jitka. 

Model náušnic s křídly vážky pro Nadaci Veolia | Zdroj: PlastencoModel náušnic s křídly vážky pro Nadaci Veolia | Zdroj: Plastenco

Dodává, že klienti berou drobné předměty spíše jako začátek dlouhodobější spolupráce. V příštím roce by se tak zakladatelky chtěly pustit do navrhování větších instalací nebo vybavení coworkingových prostor, na které už nyní dostávají poptávku. 

Plánů do budoucna je celá řada. Kromě důrazu na větší kusy nábytku a personalizovaný design se nabízí také navázání spolupráce s nadnárodními firmami, díky kterým bude obrat recyklátu a ovlivnění trhu mnohem vyšší. V úvahu přichází například partnerství s IKEA, s jejímž českým zastoupením je Plastenco v kontaktu. 

Pomocí 3D tiskárny a tiskového vlákna najde použitý plast nové uplatnění. | Zdroj: PlastencoPomocí 3D tiskárny a tiskového vlákna najde použitý plast nové uplatnění. | Zdroj: Plastenco

Dále mladý start-up testuje výrobu větších artových instalací pro společnosti či instituce a plánuje rozjet osvětu v oblasti recyklace a cirkulární ekonomiky. „Chceme pořádat přednášky pro společnosti, pro které vyrábíme promo předměty, ale i pro veřejnost. Dále máme vymyšlené workshopy, jak si něco vyrobit pomocí 3D tisku,“ nastiňuje Jitka.  „Ocení to i děti, domů si odnesou třeba náušnice. Je dobré jim zprostředkovat zkušenost, jak z odpadu vzniká něco, co mohou dál využívat,“ uzavírá.

Plastenco je možné navštívit v Pražské tržnici v prostorách H40. Do 31. prosince také běží putovní výstava 3D tisku v Buřince, kde je k vidění levitující věšák nebo zelené unikátní křeslo Baby Dragon. 

Další články