Jaká by měla být role designu v takto kritické době pandemie? Může design přispět k řešení aktuálních otázek? A dokázal to? Na tyto otázky odpovídá Radim Tuček, design konzultant a strategický ředitel CZECHDESIGN, který shrnuje úspěchy organizace v uplynulém roce 2020.
Lepší design pro všechny
Pandemie způsobila velkou nejistotu a ekonomické těžkosti mnoha subjektům. To se odrazilo i v ochotě investovat do designu. Firmy začaly škrtat rozpočty, města musela reagovat na výpadky příjmů, investice se odkládaly. I zájem o naše poradenské služby byl asi poloviční oproti předchozímu rekordnímu roku. Vážím si každého z našich klientů, který do toho loni šel – pořádat designérskou soutěž v atmosféře všeobecného strachu, to chtělo značnou odvahu. Celkem jsme loni připravili 22 návrhů design projektů, realizovalo se jich 9. Pro 7 z nich jsme kompletně organizovali designérskou soutěž. Považuji za velké štěstí, že se ani jeden rozběhnutý projekt nemusel zastavit.
Naším největším projektem zůstává otevřená soutěž Model Young Package – designérská výzva, která nemá ve světě obdoby. Existuje už 25 let, ale neustále se vyvíjí, a věřím, že společnosti Model Obaly pomáhá objevovat nové talenty obalového designu i budovat svou image inovátora.
Vítězné práce letošního ročníku soutěže na téma Personal Care | Zdroj: Model Young Package
Jsem moc rád, že jsme za posledních pár let dokázali, že designérské soutěže jsou funkčním nástrojem, který přináší oboustranně spokojenou spolupráci – pro zadavatele a designéra. Takovou spolupráci navázaly díky našim loňským soutěžím například Národní kulturní památka Vyšehrad, Město Chrudim nebo Muzeum umění Olomouc. Ve všech zmíněných případech jsme hledali novou vizuální identitu.
V případě Chrudimi vzbudil vítězný návrh Markéty Steinert značné diskuze a rozporuplné reakce. Sociální sítě i média vášnivě hodnotí, parodují, hledají alternativní významy. Je to špatně? Myslím, že přesně naopak – návrh nenechává lidi chladnými, vyvolává emoce a v tom je jeho síla. To dovede jen málokteré logo. Jsem hrdý na chrudimskou radnici, která měla odvahu vybrat lehce kontroverzní návrh. Od soutěže pro Prahu 3 jsme takhle výrazný vizuální styl neviděli.
Do budoucna bych přál českému designu, firmám i institucím ještě více odvahy a touhy prošlapávat nové cesty.
Vizuální identita města Chrudim od Markéty Steinert, plakát | Zdroj: Markéta Steinert
Vizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk Studio
Text Radima Tučka vyšel v rámci Ročenky 2020, kde s vámi sdílíme výsledky naší práce za uplynulý rok plný změn a nečekaných výzev, které se nám podařilo proměnit v úspěšné projekty, nová partnerství i nalezení dalších cest, jak pomoci českému designu na cestě k široké veřejnosti.
Ke stažení
rocenka-2020.pdf | 2 MB | Stáhnout |