Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Radim Tuček, Design konzultant a strategický ředitel organizace CZECHDESIGN | Foto: Pavel Synek
Radim Tuček, Design konzultant a strategický ředitel organizace CZECHDESIGN | Foto: Pavel Synek

Dokázali jsme, že designérské soutěže jsou funkčním nástrojem, rekapituluje loňský rok Radim Tuček, strategický ředitel CZECHDESIGN

Jaká by měla být role designu v takto kritické době pandemie? Může design přispět k řešení aktuálních otázek? A dokázal to? Na tyto otázky odpovídá Radim Tuček, design konzultant a strategický ředitel CZECHDESIGN, který shrnuje úspěchy organizace v uplynulém roce 2020.

Lepší design pro všechny

Pandemie způsobila velkou nejistotu a ekonomické těžkosti mnoha subjektům. To se odrazilo i v ochotě investovat do designu. Firmy začaly škrtat rozpočty, města musela reagovat na výpadky příjmů, investice se odkládaly. I zájem o naše poradenské služby byl asi poloviční oproti předchozímu rekordnímu roku. Vážím si každého z našich klientů, který do toho loni šel – pořádat designérskou soutěž v atmosféře všeobecného strachu, to chtělo značnou odvahu. Celkem jsme loni připravili 22 návrhů design projektů, realizovalo se jich 9. Pro 7 z nich jsme kompletně organizovali designérskou soutěž. Považuji za velké štěstí, že se ani jeden rozběhnutý projekt nemusel zastavit.

Naším největším projektem zůstává otevřená soutěž Model Young Package – designérská výzva, která nemá ve světě obdoby. Existuje už 25 let, ale neustále se vyvíjí, a věřím, že společnosti Model Obaly pomáhá objevovat nové talenty obalového designu i budovat svou image inovátora.

Vítězné práce letošního ročníku soutěže na téma Personal Care | Zdroj: Model Young PackageVítězné práce letošního ročníku soutěže na téma Personal Care | Zdroj: Model Young Package

Jsem moc rád, že jsme za posledních pár let dokázali, že designérské soutěže jsou funkčním nástrojem, který přináší oboustranně spokojenou spolupráci – pro zadavatele a designéra. Takovou spolupráci navázaly díky našim loňským soutěžím například Národní kulturní památka Vyšehrad, Město Chrudim nebo Muzeum umění Olomouc. Ve všech zmíněných případech jsme hledali novou vizuální identitu.

Ukázka aplikace nového vizuálního stylu - outdoor a program | Zdroj: Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard WildeUkázka aplikace nového vizuálního stylu - outdoor a program | Zdroj: Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde

V případě Chrudimi vzbudil vítězný návrh Markéty Steinert značné diskuze a rozporuplné reakce. Sociální sítě i média vášnivě hodnotí, parodují, hledají alternativní významy. Je to špatně? Myslím, že přesně naopak – návrh nenechává lidi chladnými, vyvolává emoce a v tom je jeho síla. To dovede jen málokteré logo. Jsem hrdý na chrudimskou radnici, která měla odvahu vybrat lehce kontroverzní návrh. Od soutěže pro Prahu 3 jsme takhle výrazný vizuální styl neviděli.

Do budoucna bych přál českému designu, firmám i institucím ještě více odvahy a touhy prošlapávat nové cesty.

Vizuální identita města Chrudim od Markéty Steinert, plakát | Zdroj: Markéta SteinertVizuální identita města Chrudim od Markéty Steinert, plakát | Zdroj: Markéta Steinert

Vizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk StudioVizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Text Radima Tučka vyšel v rámci Ročenky 2020, kde s vámi sdílíme výsledky naší práce za uplynulý rok plný změn a nečekaných výzev, které se nám podařilo proměnit v úspěšné projekty, nová partnerství i nalezení dalších cest, jak pomoci českému designu na cestě k široké veřejnosti.

Ke stažení

rocenka-2020.pdf 2 MB Stáhnout

Další články