Dokázali jsme, že designérské soutěže jsou funkčním nástrojem, rekapituluje loňský rok Radim Tuček, strategický ředitel CZECHDESIGN

Radim Tuček, Design konzultant a strategický ředitel organizace CZECHDESIGN | Foto: Pavel Synek
Radim Tuček, Design konzultant a strategický ředitel organizace CZECHDESIGN | Foto: Pavel Synek

Jaká by měla být role designu v takto kritické době pandemie? Může design přispět k řešení aktuálních otázek? A dokázal to? Na tyto otázky odpovídá Radim Tuček, design konzultant a strategický ředitel CZECHDESIGN, který shrnuje úspěchy organizace v uplynulém roce 2020.

Lepší design pro všechny

Pandemie způsobila velkou nejistotu a ekonomické těžkosti mnoha subjektům. To se odrazilo i v ochotě investovat do designu. Firmy začaly škrtat rozpočty, města musela reagovat na výpadky příjmů, investice se odkládaly. I zájem o naše poradenské služby byl asi poloviční oproti předchozímu rekordnímu roku. Vážím si každého z našich klientů, který do toho loni šel – pořádat designérskou soutěž v atmosféře všeobecného strachu, to chtělo značnou odvahu. Celkem jsme loni připravili 22 návrhů design projektů, realizovalo se jich 9. Pro 7 z nich jsme kompletně organizovali designérskou soutěž. Považuji za velké štěstí, že se ani jeden rozběhnutý projekt nemusel zastavit.

Naším největším projektem zůstává otevřená soutěž Model Young Package – designérská výzva, která nemá ve světě obdoby. Existuje už 25 let, ale neustále se vyvíjí, a věřím, že společnosti Model Obaly pomáhá objevovat nové talenty obalového designu i budovat svou image inovátora.

Vítězné práce letošního ročníku soutěže na téma Personal Care | Zdroj: Model Young PackageVítězné práce letošního ročníku soutěže na téma Personal Care | Zdroj: Model Young Package

Jsem moc rád, že jsme za posledních pár let dokázali, že designérské soutěže jsou funkčním nástrojem, který přináší oboustranně spokojenou spolupráci – pro zadavatele a designéra. Takovou spolupráci navázaly díky našim loňským soutěžím například Národní kulturní památka Vyšehrad, Město Chrudim nebo Muzeum umění Olomouc. Ve všech zmíněných případech jsme hledali novou vizuální identitu.

Ukázka aplikace nového vizuálního stylu - outdoor a program | Zdroj: Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard WildeUkázka aplikace nového vizuálního stylu - outdoor a program | Zdroj: Anežka Hrubá Ciglerová, Nikola Wilde a Richard Wilde

V případě Chrudimi vzbudil vítězný návrh Markéty Steinert značné diskuze a rozporuplné reakce. Sociální sítě i média vášnivě hodnotí, parodují, hledají alternativní významy. Je to špatně? Myslím, že přesně naopak – návrh nenechává lidi chladnými, vyvolává emoce a v tom je jeho síla. To dovede jen málokteré logo. Jsem hrdý na chrudimskou radnici, která měla odvahu vybrat lehce kontroverzní návrh. Od soutěže pro Prahu 3 jsme takhle výrazný vizuální styl neviděli.

Do budoucna bych přál českému designu, firmám i institucím ještě více odvahy a touhy prošlapávat nové cesty.

Vizuální identita města Chrudim od Markéty Steinert, plakát | Zdroj: Markéta SteinertVizuální identita města Chrudim od Markéty Steinert, plakát | Zdroj: Markéta Steinert

Vizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk StudioVizuální identita Praha 3, aplikace na plakátu | Zdroj: Jakub Vaněk Studio

Text Radima Tučka vyšel v rámci Ročenky 2020, kde s vámi sdílíme výsledky naší práce za uplynulý rok plný změn a nečekaných výzev, které se nám podařilo proměnit v úspěšné projekty, nová partnerství i nalezení dalších cest, jak pomoci českému designu na cestě k široké veřejnosti.

Ke stažení

rocenka-2020.pdf 2 MB Stáhnout

Související

Náš rok 2020. Prohlédněte si, co zásadního se v CZECHDESIGNu stalo v loňském roce
Ostatní

Náš rok 2020. Prohlédněte si, co zásadního se v CZECHDESIGNu stalo v loňském roce

Redakce Czechdesign - 26. 4. 2021 - 6 min.

Nejdříve vzbudili rozporuplné emoce, nyní soutěží o prestižní cenu. Autoři nové a sjednocené podoby hromadné dopravy PID přibližují svůj návrh
Grafický design

Nejdříve vzbudili rozporuplné emoce, nyní soutěží o prestižní cenu. Autoři nové a sjednocené podoby hromadné dopravy PID přibližují svůj návrh

Tereza Bíbová, Kateřina Matějková Žáková - 19. 4. 2021 - 15 min.

Sejdeme se na III. Praha 3 představuje novou vizuální identitu
Grafický design

Sejdeme se na III. Praha 3 představuje novou vizuální identitu

Jarmila Řehořková - 15. 1. 2020 - 6 min.

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček
Ostatní

Představujeme vám CZECHDESIGN tým. Nejsme designéři, proto klientům rozumíme lépe, říká Radim Tuček

Tereza Urban - 9. 10. 2019 - 5 min.

Investovat do designu se vyplatí, prozradil na konferenci Radim Tuček
Design služeb

Investovat do designu se vyplatí, prozradil na konferenci Radim Tuček

Filip Platoš - 17. 6. 2018 - 2 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž