Dohromady se daly teprve před rokem, dnes mají plný diář. NOVAVITA touží dostat udržitelné materiály do architektury

Instalace studia NOVAVITA na loňském Designbloku sklidila opravdový úspěch. | Foto: Jan Berounský Instalace studia NOVAVITA na loňském Designbloku sklidila opravdový úspěch. | Foto: Jan Berounský

Studio NOVAVITA je zajímavým příkladem propojení nadšení z experimentu a seriózních designérských ambicí. Jaké příležitosti a výzvy mu vítězství v kategorii Udržitelnost loňského Designbloku přinese?

Udílení ocenění loňského Designbloku u odborné veřejnosti jako každý rok vzbudilo zájem i lehkou kontroverzi. Diskuze se ubíraly především směrem ke kompetencím této instituce v různých oblastech designérské praxe a objektivitou jejich rozhodnutí. Nelze však popřít fakt, že Designblok v českém prostředí zastává poměrně unikátní postavení právě v rámci objevování nových talentů a zajímavých startujících projektů. Jedním z nich je bezesporu studio NOVAVITA zakladatelek Ivany Linderové a Dagmar Zvoníčkové Fredholm.

Ačkoli NOVAVITA vznikla před necelým rokem a stojí tak na samotném startu vlastního materiálového vývoje, ze zakladatelek je cítit neuvěřitelný drive a nadšení pro posouvání vlastních znalostí a schopností. „Nikdy jsme nechtěly, aby byla udržitelnost hlavní a jedinou strategií studia NOVAVITA. Doufáme totiž, že se do budoucna stane spíše novým standardem v oblasti designu,“ podotýká Dagmar s Ivanou. Jak balancovat na hraně hledání tvarosloví dekorativních produktů a hloubkového materiálového výzkumu?

Vázy KA:V vznikly ručním tesáním do kusů recyklovaného betonu. | Foto: Archiv NOVAVITAVázy KA:V vznikly ručním tesáním do kusů recyklovaného betonu. | Foto: Archiv NOVAVITA

Na české scéně působíte poměrně krátce, váš příběh ale začíná o několik let dříve v Londýně. Povězte mi o začátcích vašeho architektonického studia Identity Designers a proč jste se rozhodly vkročit na český trh?

DAGMAR A IVANA: Náš příběh začal v roce 2017 v Londýně, kde jsme obě již dlouho žily, a tak jsme se zde společně rozhodly založit architektonické a designérské studio Identity Designers. V rámci tohoto studia jsme se věnovaly projektům, které nám umožňovaly využívat více udržitelných a recyklovaných materiálů a firma NOVAVITA tak vlastně vznikla na základě vlastní potřeby.

Otevření vysněné pobočky v Česku se nám splnilo v roce 2021, kde jsme spojily síly s designérkou Martinou Zachrlovou (aka Mamba) a pustily jsme se do práce. Naše tvůrčí prostory se v současnosti nachází v Rousínově u Brna a víc než o výrobní halu se jedná o takovou materiálovou laboratoř, kde se věnujeme vývoji nových materiálů z odpadu a recyklátů.

Nejnovější realizace v prostorech Ones Concept Store v Praze | Foto: Archiv NOVAVITANejnovější realizace v prostorech Ones Concept Store v Praze | Foto: Archiv NOVAVITA

Hovoříte o vývoji nových materiálů. O jaké konkrétně se jedná?

DAGMAR A IVANA: Nejprve je potřeba říct, že si materiály nevybíráme, oni k nám tak nějak přichází samy. Baví nás myšlenka obráceného procesu: Odpadový materiál k nám nejprve připutuje a my na základě jeho charakteru vymýšlíme, co bychom z něj mohly vytvořit.

V začátcích jsme se orientovaly především na recyklovatelný plast. Většina tehdy dostupných textur na trhu se nám zdála pro naše využití až příliš barevná. Naše kolekce recyklovaného plastu je inspirována přírodou a jedná se tak o tlumenější, přirozenější odstíny s jemnější texturou. S plasty si hrajeme zhruba rok a technologii máme již dobře ozkoušenou, v rámci hledání textur jde však stále o jeden velký experiment.

K plastu se následně přidaly odpady z demolic starých objektů, které mimo jiné obsahovaly staré cihly nebo břidlicové fasádní tašky. Tento materiál jsme nakonec využily jako recyklovaný agregát v naší betonové kolekci.

Nastávají během výrobních procesů nějaké nečekané komplikace?

DAGMAR A IVANA: Komplikací se během celého procesu zpracování vždy objeví nespočet. My se ale každou komplikaci snažíme vnímat spíše jako příležitost. Například jednou z největších komplikací byla objednávka samotné technologie pro výrobu velkoformátových plastových desek, která se zpozdila o půl roku, a my jsme tak byly odkázány pouze na možnosti formátu A4. Produkci jsme na půl roku zkrátka nemohly zastavit, a právě v tomto momentu vznikla myšlenka výroby kachliček a celé kolekce 3 × 3 × 3, která sklidila velký úspěch na loňském Designbloku.

Takto dámy ve své dílně testovaly první prototypy z kolekce 3 × 3 × 3. | Foto: Archiv NOVAVITATakto dámy ve své dílně testovaly první prototypy z kolekce 3 × 3 × 3. | Foto: Archiv NOVAVITA

Jaké interiérové prvky kromě dlaždiček z recyklátů vyrábíte? Spatřujete do budoucna možnosti využití těchto materiálů i například v nosných architektonických prvcích nebo svým produktům chcete ponechat čistě dekorativní charakter?

DAGMAR A IVANA: Jako architektky nás využití recyklovaných materiálů ve stavebnictví přirozeně zajímá a věříme, že je takovýto obrat v budoucnu nevyhnutelný. Proto jsme již začaly komunikovat s firmami, které se touto tematikou zabývají. Především kvůli certifikacím a jasně daným standardům je to však běh na dlouhou trať a naším hlavním posláním tak zůstává rozvoj dekorativních prvků.

Dalo by se tedy říci, že se věnujete spíše nalézání tvarosloví v rámci využití recyklovaných materiálů než samotnému výzkumu? Jak byste definovaly hlavní poslání studia NOVAVITA?

DAGMAR A IVANA: Tak to úplně nevnímáme – nás právě baví zkoumat a testovat nejrůznější materiály. Hledání tvarosloví předmětu je až další krok, ale srdcem NOVAVITY je právě výroba nových materiálů, které obsahují recykláty nebo odpad.

Pokud bychom měly specifikovat hlavní poslání studia, je to především kolaborace – chápeme, že do budoucna nemůžeme z kapacitního hlediska rozvíjet všechny nově vznikající materiály samy a ctíme zásady cirkulární ekonomiky, na níž je úžasná především idea propojování nejrůznějších týmů se stejným cílem. Firma Identity Designers nám umožňuje samostatné vytvoření poptávky a mnoho nových spoluprací má již jasně stanovený brief a budoucí využití produktu, což je naším velkým benefitem.

Instalace pro loňský Designblok dopadla opravdu působivě. | Foto: Jan BerounskýInstalace pro loňský Designblok dopadla opravdu působivě. | Foto: Jan Berounský

V tomto ohledu vám jistě hodně pomohla i výhra na Designbloku. Jaké zajímavé kooperace se vám skrz tento úspěch podařilo navázat?

DAGMAR A IVANA: To máte pravdu. Například jsme byly osloveny jednou z porotkyň Designbloku, Marlene Bruch, stojící za platformou Greendesign. Ta právě rozjíždí nový startup Pizzycle v Německu, ve kterém řeší problematiku jednorázových obalů na pizzu a snaží se prosadit plastové boxy. Mimo to v současnosti vyvíjíme nový materiál se studiem Ultravagant, zabývajícím se upcyklovanou módou, jsme ve spojení s digitálním odpadovým tržištěm Cyrkl a nově vystavujeme ve Ones Concept Storu.

V rámci kooperací nezahálíme ani v Londýně, kde jsme v kontaktu s ekologickým designérským showroomem EDGE a s firmou HAGENHINDERDAEL plánujeme kolaboraci na produktu z recyklovaných dřevěných pilin. Co se týče veletrhů, s platformou ISOLA DESIGN v současnosti plánujeme spolupráci na příštím ročníku Milano Designweeku a příští týden se máme sejít s Grantem Gibsonem ohledně vystavování také na příštím ročníku Materials Mattes Show. Děje se toho zkrátka spousta a my se na všechny tyto příležitosti opravdu těšíme.

Dlaždice z recyklovaného plastu, které na Designbloku sklidily největší úspěch, původně vznikly jako znouzectnost. | Foto: Archiv NOVAVITADlaždice z recyklovaného plastu, které na Designbloku sklidily největší úspěch, původně vznikly jako znouzectnost. | Foto: Archiv NOVAVITA

Ačkoli na projektu Novavita pracujete pouze necelý rok, na loňském Designbloku jste zvítězily v kategorii Udržitelnost. V předešlém roce toto ocenění získal například projekt Balance is Motion, jehož členové se léta tématu udržitelnosti (LCA) a vývoji inovativních materiálů věnují na odborné bázi. Zařadily byste vy samy projekt NOVAVITA do této kategorie, nebo byste se cítily lépe v jiném kontextu?

DAGMAR A IVANA: Idea udržitelnosti je jedna ze tří hlavních pilířů studia NOVAVITA, nicméně jsme nikdy nechtěly, aby se stala hlavní marketingovou strategií, protože doufáme, že se do budoucna stane spíše novým standardem. I proto je forma a vizuální charakter našich materiálů stejně důležitý jako právě zmíněná udržitelnost.

Zodpovědnost, kterou výhra v této kategorii přináší, si silně uvědomujeme. Velmi si jí ceníme a motivuje nás k dalšímu vzdělávání v tomto oboru. Fakt, že ocenění putuje k nově vzniklé firmě, od Designbloku vnímáme jako značně motivační statement, takové vyslání pozitivní zprávy mezi další mladé firmy, které jsou, stejně jako my, na začátku své cesty a které mají chuť svojí tvorbou přispět k řešení současné situace.

NOVAVITA se při tvorbě vzorů a struktur inspiruje především v přírodě. | Foto: Archiv NOVAVITANOVAVITA se při tvorbě vzorů a struktur inspiruje především v přírodě. | Foto: Archiv NOVAVITA

K jakým konkrétním posunům vás výhra motivuje?

DAGMAR A IVANA: Právě díky té zodpovědnosti, kterou s sebou přináší, bychom se rády tématu udržitelnosti věnovaly více do hloubky. Do budoucna bychom chtěly navázat spolupráci například s univerzitami výzkumných oborů. Věříme, že stojíme na začátku, a naše vize míří mnohem výš. Zároveň nechceme podcenit obecně nastavené standardy certifikací nových recyklovaných materiálů. To například nyní intenzivně řešíme v rámci plastových kachliček, které se na Designbloku těšily velkému úspěchu. Spolupracujeme s certifikačními centry a snažíme se získat potřebné akreditace, abychom tyto produkty mohly dodávat i do větších projektů.

Takto se ve fabrice v Rousínově u Brna zpracovávají stavební odpady. | Foto: Archiv NOVAVITATakto se ve fabrice v Rousínově u Brna zpracovávají stavební odpady. | Foto: Archiv NOVAVITA

Máte nějakou konkrétní vizi, kam byste se v následujícím roce, dvou letech se svým projektem chtěly posunout?

DAGMAR A IVANA: Upřímně řečeno, neplánování je v podstatě hlavní vizí NOVAVITY. Denně se setkáváme s novými příležitostmi. To nás opravdu naplňuje a čím více se do nových výzev ponořujeme, tím více s nimi souzníme. V nekonkrétním měřítku lze ale určitě říct, že se dále chceme věnovat vývoji dalších materiálů a moc rády bychom se angažovaly taktéž ve výzkumu v kooperaci s odbornými výzkumnými centry. Ambice máme veliké, ale zároveň jsme samy zvědavé, kam nás naše cesta zavede. Jsme připraveny na jakoukoli výzvu.

Související

Individuální odpovědná spotřeba v globálním měřítku nic neřeší, myslí si teoretička Klára Peloušková, která se věnuje možnostem udržitelného designu
Produktový design

Individuální odpovědná spotřeba v globálním měřítku nic neřeší, myslí si teoretička Klára Peloušková, která se věnuje možnostem udržitelného designu

Barbora Čápová - 14. 2. 2022 - 13 min.

Ohleduplnost k přírodě na prvním místě. Češka, která se prosadila v Holandsku, šije z recyklovaných plastů
Móda a šperk

Ohleduplnost k přírodě na prvním místě. Češka, která se prosadila v Holandsku, šije z recyklovaných plastů

Petra Boháčová - 7. 2. 2019 - 7 min.

 Používání recyklovaného plastu v designu je „bullshit“, říká kurátor istanbulského bienále Jan Boelen
Produktový design

Používání recyklovaného plastu v designu je „bullshit“, říká kurátor istanbulského bienále Jan Boelen

Ester Kyselková - 30. 11. 2018 - 5 min.

MYP 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž