Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Letošní podzimní novinkou mmcité je stojan na kolo Elk, který vnáší svým charakterem krásu do veřejného prostoru. | Zdroj: mmcité Letošní podzimní novinkou mmcité je stojan na kolo Elk, který vnáší svým charakterem krásu do veřejného prostoru. | Zdroj: mmcité

Dohnat cyklistické velmoci. Firma mmcité se svým novým stojanem Elk dokazuje, že město a kolo patří k sobě

Český výrobce městského mobiliáře mmcité představil v září svou novinku ze série cyklostojanů. Je stojanů na kolo ve městech dostatek? A mohou se z Čechů stát obdobně vášniví (NErekreační) cyklisté, jako běžně z obyvatel jiných evropských měst? Těžko říct. S jistotou však říkáme, že nový design stojanu na kolo Elk míří svým jedinečným tvaroslovím hodně vysoko.

Čechy, ráj cyklistů?

Nasednout na kolo a dopravit se do práce a z práce domů je pro obyvatele jiných evropských metropolí zcela běžná denní rutina. Ačkoliv je cyklistika u Čechů oblíbeným rekreačním sportem, neplatí to o jejím využití v běžné dopravě. Česko má nerovný kopcovitý terén. Zvláště pak pražské ulice dokáží po ránu rozproudit krev v žilách, a to je také důvod, proč je doprava na kole například s Vídní neporovnatelná. O Berlíně nebo Kodani ani nemluvě. Přesto v mmcité navrhli stojan na kolo, kterých je nejen v Praze, ale i ve městech s poměrně rovným povrchem (příkladem je Kolín nebo Olomouc), značný nedostatek. 

„Přírodní překážky existují a nemá smysl tvrdit opak. Tradičně je kolo opravdu spíše sportovní náčiní než dopravní prostředek. V poslední době jsou v oblibě u Čechů také elektrokola, která nevýhody terénu do jisté míry stírají,“ hodnotí cyklistiku v Čechách David Karásek, produktový designér a majitel mmcité.

Jedná se o modelovaný tvar, nikoliv svařením ocelových profilů nebo podobně. Stojan tvoří odlitek z recyklované hliníkové slitiny. | Zdroj: mmcitéJedná se o modelovaný tvar, nikoliv svařením ocelových profilů nebo podobně. Stojan tvoří odlitek z recyklované hliníkové slitiny. | Zdroj: mmcité

Český výrobce městského mobiliáře mmcité navrhuje přes 20 let parkové lavičky, zastávky, přístřešky, odpadkové koše, zábradlí, informační nosiče a další. Není proto divu, že návrh cyklostojanu byl pro designéry mmcité hračka a výsledek vyladili do posledního detailu. Oddanost, porozumění městskému mobiliáři a smysl pro estetiku jsou u jejich produktů zjevné na první dojem.

Není stojan jako stojan 

Druhů stojanů na kola je celá řada. Kategorizace se určuje dle typu parkování jízdního kola. Tou nejklasičtější verzí je cyklostojan, o nějž opřete rám kola a následně jej uzamknete. Druhým častým typem je tzv. parkovací stojan. Zde stačí zaparkovat buď přední, nebo zadní kolo, čímž bicykl stabilizujete.

Stojan Elk na opření kola v porovnání s parkovacím cyklostojanem  Meandre | Zdroj: mmcitéStojan Elk na opření kola v porovnání s parkovacím cyklostojanem Meandre | Zdroj: mmcité

Podzimní novinkou mmcité je stojan z kategorie na opření kola. Pravděpodobně jste ho zahlédli na letošní přehlídce Designblok, kde ho značka představila. Dostal jméno Elk a podobu skulptury. „Z našeho pohledu se jedná o nejpraktičtější typ cyklostojanu vůbec. Neničí výplety kol a je zcela univerzální pro zaparkování všech typů kol,“ dodal David Karásek, který jej navrhl ve spolupráci s Herrmann & Coufal, designérským studiem dua Eduard Herrmann a Matěj Coufal. 

Aby však vyhovovala opírací část rozdílným rámům jízdních kol, bývá jeho navržení pro designéra oříšek. Stojan také musí umožnit jednoduché a přístupné uzamčení kola. Kombinací organického a tektonického tvaru docílili designéři objektu až skulpturálního charakteru. Vytvořili naprosto funkční stojan  estetických kvalit, které nejsou na trhu běžné. 

Stojan na kolo Elk je k dostání v různých barevných provedeních a byl prezentován na letošní přehlídce Designblok 2020. | Zdroj: DesignblokStojan na kolo Elk je k dostání v různých barevných provedeních a byl prezentován na letošní přehlídce Designblok 2020. | Zdroj: Designblok

Popis pouhého vzhledu budí dojem, že je stojan hoden spíše do výstavní síně v galerii než do uličního prostoru. Opak je pravdou. V mmcité vědí, co dělají. Jeden z cílů je povznést estetiku v městském prostředí kvalitním a neotřelým designem. To potvrzuje i David Karásek slovy: „Rozmisťování cyklostojanů není pouze technická nebo funkční záležitost. Je zároveň objektem, který je vlastně v drtivé většině po instalaci prázdný, kolo tam není. Především z tohoto důvodu chceme, aby stojan na kolo sloužil jako kvalitní objekt, který nese i určitou estetickou hodnotu, a tu předává do okolí.“ Stojan na kolo se stává funkční sochou, splývá se svým okolím, a přesto mu dává nový význam.

Cyklostojan je pevně přikotven k povrchu čtyřmi šrouby. | Zdroj: mmcitéCyklostojan je pevně přikotven k povrchu čtyřmi šrouby. | Zdroj: mmcité

Cyklostojan Elk tvarem připomíná překroucenou nekonečnou stuhu, která umožňuje zaparkovat celkem tři kola. Zároveň lze s jednotlivými objekty stojanů vytvářet zajímavé kompozice pro parkování více kol. Z různého úhlu pohledu prolíná stojan jednotlivé linie v zajímavých průnicích. Křivky nejen samostatně stojícího stojanu Elk tak rozehrávají nevídané optické efekty.

Portfolia mmcité brzy obohatí tzv. Parklet, modulový variabilní systém, který rozšiřuje pěší prostor na úkor parkovacích míst. Koncept vznikl v San Franciscu a mmcité jej zařadí do standardní nabídky jejich katalogu. Oblíbené urbanistické řešení po celém světě dává městům nový rozměr a jeho obyvatelům prostor pro odpočinek. V zásadě jde o sestavu (cyklopoint) různých produktových variant laviček, stojanů na kola, květináčů či stolků, kde mohou kolaři spočinout, zaparkovat kolo a nasvačit se. 

V rámci Evropského týdne mobility představil mmcité nový koncept Parklet. | Zdroj: mmcitéV rámci Evropského týdne mobility představil mmcité nový koncept Parklet. | Zdroj: mmcité

Další články