Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Za vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: trifor.cz Za vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: trifor.cz

Do ZOO nejen za zvířaty. Jak (ne) umí pracovat zoologické zahrady s vizuální identitou?

Výlet do zoo je skoro až obligatorní každoroční záležitostí rodin s malými dětmi. V České republice jich máme něco přes dvacet, je tedy rozhodně z čeho vybírat. My jsme se zaměřili na jejich vizuální stránku, která často neplní jen funkci estetickou, nýbrž často i ryze praktickou. Kdo nás mile potěšil, a kdo by si naopak zasloužil černý puntík?

Zoopark Chomutov

Zoopark Chomutov může návštěvníkům kromě samotné zoo s více než 160 druhy zvířat nabídnout také rozhlehlé eurosafari a skanzen Stará ves. Svůj současný vizuální styl získal Zoopark Chomutov před dvěma lety. Stojí za ním chomutovské reklamní a grafické studio Trifor.

„Zoopark konkuruje spíše zábavním parkům, je to o dobrodružství a zábavě, kterou si užijí hlavně rodiny,“ uvedl pro Chomutovský deník Václav Chlouba, umělecký ředitel tohoto studia. Tomu odpovídá i ladění celého vizuálu, kterému dominuje výrazná typografie, která evokuje zvířecí srst, celková hravost a barevnost. 

Webové stránky Zooparku Chomutov | Zdroj: zoopark.czWebové stránky Zooparku Chomutov | Zdroj: zoopark.cz

Vizuální styl Zooparku Chomutov | Zdroj: trifor.czVizuální styl Zooparku Chomutov | Zdroj: trifor.cz

Už na první pohled jsou všechny výstupy této zoologické zahrady, ležící v Ústeckém kraji, krásně sjednocené. Originální ilustrace a ježaté písmo se propsaly do vzhledu webových stránek, popisků na informačních tabulích, obchodu i reklamních a dárkových předmětů. Kompletní rebranding se opravdu povedl a může hrdě konkurovat velkým zahraničním zoologickým zahradám. Za zmínku stojí i příjemný UX design, který návštěvníkovi webových stránek usnadní vyhledávání a rychle ho nasměruje přesně tam, kam potřebuje. 

Za vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: trifor.czZa vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: trifor.cz

Za vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: TriforZa vizuálním stylem Zooparku Chomutov stojí reklamní a grafické studio Trifor. | Zdroj: Trifor

Safari Park Dvůr Králové

Vizuální styl této zoologické zahrady je sice již z roku 2013, stále však nepůsobí nijak zastarale. Jeho podoba je sice trošku divočejší, prolíná se však rovnoměrně do všech výstupů této zoologické zahrady, a zachovává si tak sjednocený vzhled aniž by působil přeplácaně. Jeho vznik podnítil Přemysl Rabas, současný ředitel, který od svého zvolení, v roce 2012, zavedl několik výrazných změn, v čele s novým vizuálním stylem. Inspiračním zdrojem pro tento vizuál byla africká batika, což odpovídá celkovému zaměření této zoologické zahrady. 

Webové stránky Safari Parku Dvůr Králové  | Zdroj: safaripark.czWebové stránky Safari Parku Dvůr Králové | Zdroj: safaripark.cz

Dárkové předměty Safari Parku Dvůr Králové | Zdroj: safaripark.czDárkové předměty Safari Parku Dvůr Králové | Zdroj: safaripark.cz

ZOO Zlín

Pokud někomu z vás přišly webové stránky Safari Parku Dvůr Králové až moc hektické, při návštěvě stránek ZOO Zlín vás bude nejspíše bolet hlava. Tyto stránky jsou totiž úplný chaos. Hned na úvod na vás vyskočí video se záběry zvířat, které běží pod nápisy hlavních rubrik. Pokus o upoutání návštěvníkovy pozornosti bohužel ústí v to, že se stránka pro uživatele, který si chce například co nejrychlejší cestou zakoupit vstupenku, stává nepřehlednou.

Úvodní stránka webu ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.euÚvodní stránka webu ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.eu

Dárkové předměty působí rovněž chaoticky a jednotného stylu se drží jen v několika případech. Škoda. Na sourodější prezentaci, která by byla stejná ve všech výstupech této zoo, si budeme muset asi ještě nějaký čas počkat. 

Webové stránky ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.euWebové stránky ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.eu

Dárkové předměty ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.euDárkové předměty ZOO ZLÍN | Zdroj: www.zoozlin.eu

ZOO Praha

Pražská zoologická zahrada užívala od roku 1998 unikátní vizuální styl založený na linorytech od Michala Cihláře. V roce 2009 však musela kvůli autorsko-právnímu sporu přestat tento vizuální styl používat a s ním i celé logo s hlavou koně Převalského. Nedobrovolně se tedy hledalo logo nové. 

„Hledání nového ,definitivního'  loga Zoo Praha trvalo déle, než jsme si původně představovali. Po dvou veřejných soutěžích jsme se nakonec rozhodli nevybírat je z předložených návrhů, ale ve spolupráci s těmi nejlepšími designéry je začít vyvíjet. Oslovili jsme proto několik předních studií v USA, Německu a Itálii a jedno v České republice,“ vysvětloval pro zoopraha.cz Miroslav Bobek, ředitel této zoologické zahrady. 

Sagi Haviva z newyorské firmy Chermayeff & Geismar | Zdroj: www.zoopraha.czSagi Haviva z newyorské firmy Chermayeff & Geismar | Zdroj: www.zoopraha.cz

Nakonec byl vybrán návrh od izraelského grafika Sagi Haviva z newyorské firmy Chermayeff & Geismar. Výsledkem je logo s pěti barevnými zvířecími stopami, které mají odkazovat k úspěchům, historii i budoucnosti této instituce. U veřejnosti však logo neobstálo. Nejčastěji se ozývala kritika na jeho průměrnost a vysokou cenu, která činila přes milion a půl českých korun. Na celkovém vizuálu se tato částka ale bohužel neodrazila .

Webové stránky pražské zoologické zahrady | Zdroj: www.zoopraha.czWebové stránky pražské zoologické zahrady | Zdroj: www.zoopraha.cz

Webové stránky působí trochu „nemastně neslaně“. Jejich vzhled spojuje s logem jen barevnost jednotlivých rubrik. Vše ostatní jako by ani k samotné zoologické zahradě nepatřilo. U upomínkových předmětů také marně hledáme nějaké propojení a jednotný styl. Tomu, že se pražskou zoologickou zahradou tak rádi chlubíme, bohužel neodpovídá její sebeprezentace. 

Další články