„Kdo z vás se za poslední rok aspoň jednou stěhoval?“ ptá se Caroline asi padesátky přítomných posluchačů přednášky. „A dvakrát?“, „Třikrát?“ V obecenstvu se stále zvedá pár rukou. Končí to u pěti stěhování za poslední rok. To je počet, který za celý život zažily generace před námi, dnes tolikero stěhování není nic neobvyklého. Stěhujeme se dnes mnohem více, ať už kvůli studiu, práci nebo vztahům. Stěhování také znamená s sebou brát oblečení, dekorace, vzpomínky, někdy i nábytek, vyhazovat už nepotřebné, nakupovat nové, darovat nepoužívané… Časté nakupování a vyhazování však není udržitelný koncept pro naši peněženku ani planetu. Uvědomuje si to i švédský výrobce nábytku, pro který se téma udržitelnosti a cirkulární ekonomiky stalo zásadní.
IKEA se také aktivně připojuje a přichází s ambiciózním cílem – do roku 2030 budou všechny produkty vyráběny z recyklovatelných nebo obnovitelných materiálů a IKEA se stane 100% cirkulární firmou.
Malé změny s velkým významem
Pro mnoho lidí je však problém klimatických změn příliš komplexní a vzdálený na to, aby se mu věnovali. Z průzkumů přitom vychází, že 8 z 10 lidí si uvědomuje podíl lidstva na klimatických změnách a až dvě třetiny lidí to znepokojuje. I proto IKEA pro své zákazníky a fanoušky vytvořila aplikaci IKEA Better Living. Díky 75 nápadům si hravým způsobem vyzkoušíte trvale udržitelný život. Jde o nenáročné změny, které donutí lidi víc přemýšlet nad důsledky svých rozhodnutí. Příklad?
- LED žárovka dokáže spotřebovat až o 85 % méně elektrické energie než běžná žárovka. Zároveň má asi 10–20× delší životnost.
- Perlátory ve sprchových hlavicích nebo bateriích na vodu pomáhají snížit spotřebu vody a energie v domácnostech až o 40 %.
- Tlakový hrnec dokáže zkrátit dobu vaření až o 50 %.
- Koberce v domácnosti slouží nejen jako dekorace, ale také jako tepelné izolace.
- Jedna dobíjecí baterie dokáže zachránit až 1 500 běžných jednorázových.
Malými kroky k udržitelnosti, IKEA, zdroj: Youtube IKEA
Nákladní loď měnící kurz
Caroline Reid při své pražské přednášce připodobnila IKEA k nákladní lodi, která se sice otáčí pomalu, ale když už nabere směr, tak ten správný.
Podle Forbesu byla v roce 2018 IKEA označena jako 40. nejhodnotnější značka světa. Svými rozhodnutími a marketingem tedy má ohromný vliv na návyky, chování a životní styl svých zákazníků. A stejně tak má šanci ovlivňovat vlastní produkci a své dodavatele. K lepšímu.
Ale…
Kolik udržitelnost vlastně stojí? Není to moc drahé? Právě to, že je udržitelná výroba drahá, je podle Caroline jeden z největších mýtů nejen mezi designéry, ale i lidmi obecně. Nejtěžší je změnit lidi a jejich ochotu měnit proces nebo zkoušet nové alternativy.
Úplně bez peněz to ale taky nejde. Jako výrobce musíte zaplatit vývoj nových materiálů, testování jejich odolnosti, upravit výrobní procesy, vyrobit nové formy, zaškolit zaměstnance, získat potřebné certifikace, upravit etikety i komunikaci směrem k zákazníkům. Pokud nechcete, aby nálepka „udržitelný“ nebyla jen marketingovým trikem, je přitom nutné zaručit kvalitu a dostupnou cenu.
Právě na nízkou kvalitu některých produktů upozornila jedna z posluchaček. Se stíny jednorázových produktů a nekvalitního zboží se bude muset IKEA vypořádat, pokud svá rozhodnutí o cirkulární firmě a udržitelnosti myslí skutečně vážně. Stejně jako fakt, že přibývá modulárních kusů nábytku, například sedaček. Pozitivní je, že nemusíte vyměnit gauč za zcela jiný, pokud potřebujete větší, jen dokoupíte další kusy. Zároveň to znamená méně časté kolekce a obměnu sortimentu, tedy méně podporovat konzumní chování vlastních zákazníků. V konečném důsledku to může znamenat, že prodejce méně vyrobí a méně prodá.
Sekáče všeho druhu, návrat k opravám a nové materiály
Novou úrovní cirkulárního přístupu budou častější spolupráce s jinými firmami a službami jako jsou americký Task Rabbit, nebo podpora second hand obchodů. Tímto směrem jde i projekt Druhý život nábytku, do kterého se můžete se svým použitým IKEA nábytkem zapojit.
Dochází k revizi a nahrazování stávajících materiálů, ze kterých jsou produkty vyrobeny. Například jednorázové používání plastů v gastro průmyslu jako jsou brčka nebo plastové příbory. Vedle toho jde i o vývoj nových materiálů a udržitelnou výrobu splňující férové podmínky práce jako je to u aktuální kolekce TÄNKVÄRD. Udržitelnost je prostor pro inovaci. Brzy budou dostupné závěsy se speciální povrchovou úpravou na bázi minerálů, které dokážou při kontaktu se světlem rozložit škodlivé látky ve vzduchu, a tím čistit vzduch v domácnostech.
Jde o to, dívat se na téma ekologie, udržitelnosti a cirkulární ekonomiky pozitivně jako na příležitost k inovacím i šanci proměnit naše zlozvyky k lepším každodenním návykům.