Opero je byznys hub a coworking, který vám poskytne sdílený prostor pro práci, networking nebo prostory pro váš večírek či firemní akci. Vysoce reprezentativní interiér v samotném centru Prahy uspokojí ty nejnáročnější – ať už jste vyznavač svobodných profesí, potřebujete zázemí pro firemní či projektové týmy, nebo jste podnikatel z regionu, který hledá v Praze občasné pracovní útočiště.
Ne náhodou si své pracovní zázemí v Operu vybírají i lidé z kreativního oboru. Proč? Zeptali jsme se čtyř členů, kteří se uměním nebo designem nejen živí, ale rádi se jím i při práci obklopují.
Stanislav Mihal
Sasyk Mihal je designér věnující se brandingu, kampani a strategii napříč všemi médii. Spolupracuje se studii jako například &Walsh, Mojo Supermarket, Dentsu a 1000% Studio pro globální platfomy značek, jako jsou Apple, Google, Netflix, Balenciaga, Meta, Acne Studios, Nike, Fenty a další. Pracuje na malých lokálních značkách jako Mythical State Of, ale i na těch globálních, momentálně je kupříkladu součástí týmu, který se věnuje faceliftu loga a redesignu komunikace jedné z nejpoužívanějších sociálních sítí.
Ukázka práce Sasyka Mihala, grafického designéra | Zdroj: Archiv autora
Jak vypadá váš pracovní den?
SASYK: No, kolem deváté vstanu, dám si snídani – buď doma, nebo v Café Louvre cestou do Opera. Jak přijdu do Opera, tak zkontroluji, co se přes noc událo na kontinentu, kde pracuju, kouknu na Slack, e-maily, zkontroluju kalendář a to do list, abych věděl, co mě ten den čeká, a dám se do práce. Dopoledne se věnuji spíše administrativním věcem – jako čtení a přípravy briefu, strategie, smlouvy, faktury, new bizz, řeším bookingy na následující měsíce a tak. Potom se jdu najíst (skoro každý den do Pasta Caffe) a odpoledne se věnuju jen designování.
Stanislav Mihal si pro své pracovní místo vybral byznys hub Opero. | Foto: Lucie Urban
Kolem čtvrté až šesté hodiny odpoledne je v NYC začátek pracovního dne, takže mám nějaké pracovní cally, prezentace nebo zadávání, a jakmile skončí, tak končí i můj pracovní den.
Je pro vás důležité, v jakém prostředí pracujete, a proč?
SASYK: Ano, po tom, co jsem v roce 2019 odešel ze studia v Praze a začal pracovat pouze dálkově pro studia v US, jsem pracoval jen z domova, kde jsem byl celé dny sám. Málem mě z toho kleplo. Teď jsem rád, že se projdu do hezkého prostředí a jsem mezi lidmi.
Ukázka práce Sasyka Mihala, grafického designéra | Zdroj: Archiv autora
Napomáhá vám prostředí Opera k networkingu či čerpání inspirace od dalších kolegů?
SASYK: Asi jo, pokaždé když jsem potřeboval kontakt na někoho, Opero mi pomohlo. Většinou to jsou ale praktické věci jako právník nebo daňový poradce – kreativně mě tu ještě asi nikdo neinspiroval.
Kdy nebo kde na vás chodí ty nejlepší nápady?
SASYK: Nemám místo, kde by mě napadaly ty nejlepší nápady. Nápady mě většinou napadají už během čtení briefu a po tom, co zadání dočtu, už jdu rovnou designovat. Navrhuji intuitivně.
Kateřina Hroncová
Kateřina Hroncová, spoluzakladatelka architektonického studia Banality | Foto: Lucie Urban
Kateřina Hroncová je architektka a spoluzakladatelka architektonické kanceláře Banality studio .
Jak vypadá váš pracovní den?
KATEŘINA: Můj pracovní den v týdnu i delším časovém horizontu se proměňuje podle typů a fáze jednotlivých projektů. Některé dny strávím převážně na stavbě, na úřadech nebo výletem do dýhárny, kamenictví, showroomu nebo za klienty, jindy naopak v klidu navrhováním v kanceláři. Po dnech plných schůzek se těším na soustředění u počítače a naopak. Nejlepší pracovní den je takový, který začnu nebo zakončím nějakou příjemnou sportovní aktivitou, ideálně na čerstvém vzduchu.
Interiér rodinného domu v Tlustovousech, Tuklaty | Zdroj: Banality studio
Je pro vás důležité, v jakém prostředí pracujete, a proč?
KATEŘINA: Věřím, že prostředí, ať už pro práci, nebo jakoukoli jinou činnost, nakonec i život samotný, je důležité pro každého. V mém případě je „víra v důležitost prostředí“ podstata mé práce, je to důvod i obsah. Práce na úpravách, uspořádání nebo vytváření nových prostředí v jakémkoli měřítku vyžadují přesvědčení, že to má význam a vliv. Takže samozřejmě, taky pro mě je pracovní prostředí důležité, a důvod je jednoduchý: prostředí může přinášet dobré pocity, radost a další impulzy. Určitě bych neřekla, že platí čím lepší prostředí, tím lepší pocity, jde spíše o vhodně namíchaný koktejl syrovosti, překážek, pohodlí, modernosti, historie, krásy, ošklivosti, opulentnosti, průměrnosti, nudy, prázdnoty a dílčích jednotlivých významů, pro které má každý své osobní tajné asociace a výklady... Když budu konkrétní, tak do Opera jsem chodila první týdny do práce skutečně v euforii, Štencův dům byl pro mě od začátku oázou nejen stavební ušlechtilosti, ale i poklidu a přirozenosti ve vyhroceném prostředí středu města.
Kateřina Hroncová v pracovním režimu v byznys hubu Opero | Foto: Lucie Urban
Napomáhá vám prostředí Opera k networkingu či čerpání inspirace od dalších kolegů?
KATEŘINA: Do Opera jsem přišla, protože jsem potřebovala celkem rychle vyřešit místo na práci a prostor pro konzultace. Networking je skvělá nadstavba, se kterou jsem původně nepočítala a ani jsem s ní neměla zkušenost, ale výborně funguje. A to při běžném denním provozu, když s někým sedíte v podstatě „v lavici“, i při společenštějších akcích, které jsou v Operu organizovány. Skrz příjemné „lidské prostředí“ se dozvídám, jaké obory existují a čím vším se dá vlastně zabývat. Mne tento mix citelně pracovní atmosféry a zároveň určité ležérnosti velmi vyhovuje. Hodně praktická se ukázala i taková drobnost jako možnost téměř kdykoli konzultovat s klienty, kteří v Operu sídlí.
Architektonické duo tvoříte se svou kolegyní Terezou, čím se vzájemně doplňujete?
KATEŘINA: S Terezou ráda spolupracuji, protože je skvělá osoba. Když se věnuje návrhu, vždy vznikne něco nově hezkého a uživatelsky příjemného. Čas od času vnese do naší práce řád nebo nějaký systém a má zdravě nastavené hranice, aby ji práce nezahubila. Myslím, že já přináším v některých situacích určitou houževnatost v hledání ideálního nebo snad i nekompromisního řešení v rámci návrhů nebo třeba i jednotlivého detailu. Máme trochu jiná východiska, místní i studijní, pracovní zkušenosti už nás více spojují, potkaly jsme se ve studiu Olgoj Chorchoj. Vyrůstala jsem na vesnici na jižní Moravě, kde mohl vznikat můj zájem o venkovskost a neokázalost. Studium v komorní až komunitní atmosféře na tehdy čerstvě založené liberecké Fakultě architektury jsme většinou trávili přemítáním nad ateliérovými projekty. Na povinné praxi v kanceláři Davida Krause Architektura se pak dal tento konceptuální přístup příjemně testovat. Tereza pochází z Prahy, má tedy přirozeně bližší vztah k městu. Během studia na Pražské technice se na magisterském stupni zaměřila na urbanismus. Po dokončení magisterského programu získala zkušenosti na zahraniční stáži v belgických Antwerpách v ateliéru RDVA.
Daniela Kozáková
Daniela Kozáková je advokátka a sběratelka umění. | Foto: Lucie Urban
Mgr. Daniela Kozáková je zkušená advokátka se zaměřením na právo nemovitostí a obchodní právo, která má navíc rozsáhlé dlouhodobé zkušenosti s právem v umění a památkové péče. Kromě jiného je i vášnivou sběratelkou umění.
Jak vypadá váš pracovní den?
DANIELA: Nemám zcela typický pracovní den s ohledem na různorodé aktivity, které v pracovním dni kombinuji, a proto jsou i mé pracovní dny poměrně rozdílné. V principu se snažím oddělit blok soustředění a blok schůzek. Většinou začínám pracovní den brzy ráno, kdy vyřizuji nejprve náročnější agendu příslušného dne.
Je pro vás důležité, v jakém prostředí pracujete, a proč?
DANIELA: Pro aktivity týkající se umění potřebuji kreativní prostředí, inspirativní společnost a kolegy, a k tomu i příjemné pracovní prostředí umožňující jak soustředění, tak i prostředí pro chvíle odpočinku.
Napomáhá vám prostředí Opera k networkingu či čerpání inspirace od dalších kolegů?
DANIELA: V Operu jsem členem již několik let a líbí se mi zde stále více. Jednou z nejcennějších výhod Opera je, že se v něm soustředí mnoho velmi zajímavých členů, a to jak těch, se kterými sdílíme zálibu v umění, tak i těch, kteří pracují v úplně jiných odvětvích, ale sdílením jejich zkušeností a znalostí mne inspirují i v jiných oblastech týkajících se podnikání nebo pracovního prostředí. Dalším nezaměnitelným prvkem jsou akce pro členy a veřejnost, které nám usnadňují komunikaci a setkávání v členské komunitě i se širokou základnou přátel a podporovatelů Opera.
Daniela Kozáková v byznys hubu Opero, odkud pravidelně pracuje. | Foto: Lucie Urban
Vaší vášní je umění, jaké jsou podle vás aktuální trendy v umění?
DANIELA: Aktuálních trendů v umění je mnoho, já se věnuji zejména právnímu poradenství na trhu s uměním a v této oblasti vnímám (kromě otázek souvisejících s obrázky generovanými AI) jako stále pokračující trend vzrůstající obliby žen-umělkyň, což je dáno rostoucím počtem žen, které sbírají umění. Důležité je i to, aby byl umělec autentický a jeho tvorba unikátní, například novým přístupem, použitím specifické techniky, zajímavého materiálu (zde se mi líbí například užití textilií v umělecké tvorbě).
Jakub Janošík
Jakub Janošík stojí v čele české značky Janošík, které vyrábí okna a dveře. Design ani tomu nic podobného nestudoval, ale sem tam něco navrhne, vytvoří. Stojí i za kreativní stránkou ponožkárny ferdinand.
Jakub Janošík, zakladatel české značky Janošík | Foto: Lucie Urban
Jak vypadá váš pracovní den?
JAKUB: Nemá pravidla, řád. Je částečně v Praze, částečně na Valašsku, kde máme výrobu. A taky někde mezi. Jsme menší firma, tak na stole je toho po více. Když jsme v Praze, tak část dnů trávím v Operu. Především, když je potřeba vyřídit administrativu a schůzky.
Je pro vás důležité, v jakém prostředí pracujete, a proč?
JAKUB: Zásadní. Hlavně pro tvůrčí práci. Do Opera je příjemné zvát si návštěvy, z prostoru a atmosféry jsou vesměs nadšeni.
Okno Pirotesk značky Janošík představila firma na Designbloku. | Zdroj: Archiv firmy
Napomáhá vám prostředí Opera k networkingu či čerpání inspirace od dalších kolegů?
JAKUB: Lehce. Moc to sám nevyhledávám.
Jakub Janošík si pro své pracovní místo vybral prostory Opero v centru Prahy. | Foto: Lucie Urban
V čem vidíte hlavní výhody v kombinaci pracovního prostředí Opera a zázemí vaší firmy Janošík?
JAKUB: Pro mě je to pražská kancelář. Krásný prostor a dobré, příjemné prostředí Staré Prahy. Navíc pěšky dostupné, tak i cesty tam a zpět jsou příjemnou součástí.