První tři příčky v anonymním výběru nakonec obsadili čeští ilustrátoři.
Ilustrátorka, absolventka Uměleckoprůmyslové školy v Praze (obor ilustrace) Autorka vítězného návrhu splnila nejlépe podle poroty soutěže její zadání navázáním na tradici obalů tyčinky Kofila dané Zdenkem Rykrem. Ten totiž dokázal obdivuhodně propojit polohu progresívního, avantgardního umělce a reklamního profesionála, respektujícího vizuální a uživatelskou příjemnost obalů. Porota ocenila inspiraci Rykrovým vysoce dekorativním a zároveň imaginativním přístupem stejně jako citlivou integraci písma, ilustrace, dekorativní plochy a barevnosti do jednotného výrazu. I když je návrh tvořen v souladu s nejaktuálnějšími trendy v ilustraci, nevytrácí se z něj Rykrův duch, čímž si porotu jednoznačně získal. Ilustrátorka, absolventka Escola Massana v Barceloně (obor ilustrace) Tradicí ručního zpracování se inspirovala i Markéta Michálková, jejíž návrh obsadil druhé místo. Její dekorativní motiv tvořený kávovým zrnkem zaplnil celou plochu obalu tyčinky a jasně evokuje původní Rykrovy návrhy. Autorka ručně překreslila kromě dekoru i písmo, které výrazně vystupuje z typického žlutého pozadí. Ilustrátor, absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (obor animace) Jiný přístup zvolil Lukáš Tomek z dua Tomski Polanski, který se ve svém návrhu výrazně inspiroval reklamní grafikou a ilustrací z třicátých let minulého století. Jednoduchá vektorová grafika lemuje ostře řezané mouřenínovy rysy a představuje specifický ilustrátorský styl, který návrh odlišuje od současného vizuálního stylu tyčinky Kofila. Designérskou soutěž Kofila v limitovaném obalu vyhlásila společnost Nestlé, majitel čokoládovny Orion, ve spolupráci s CZECHDESIGN, organizací dlouhodobě rozvíjející design v České republice. „Dlouhodobě se věnujeme organizaci soutěží pro designéry a máme velkou radost, že společnost Nestlé přistoupila k této formě výběru designéra pro svoji limitovanou edici. Důvěra v mladé designéry a zájem o spolupráci s nimi je z našeho pohledu jeden z největších benefitů tradice, jejíž základy dala čokoládovna Orion a Zdenek Rykr. Soutěž ukázala, že i přes striktní podmínky a vysoce nastavenou laťku dokáží čeští a slovenští designéři přijít s originálním řešením. Jen tak dál" sdílí Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN. Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr. Ve svých dvaceti letech určil Rykr nejen podobu tyčinky Kofila, ale i vizuální styl všech produktů Orion. Kromě typické čtyřcípé Orion hvězdy nás na obalech Kofily dodnes provází také Rykrův mouřenín. A jako neodmyslitelné ztělesnění značky rezonoval novodobý mouřenín i na drtivé většině soutěžních návrhů. V porotě zasedli kromě zástupců Nestlé a manažerky CZECHDESIGN také Iva Knobloch, teoretička a kurátorka designu, a Aleš Najbrt, grafický designér. Soutěž byla vyhlášena v souvislosti s výstavou Zdenek Rykr a továrna na čokoládu, kterou pořádá Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci. Zde byly zároveň 14. 6. 2016 nad knihkupectvím Koenig Books slavnostně vyhlášeny výsledky soutěže a představeno 30 nejzdařilejších soutěžních návrhů. Fotoreport z akce naleznete zde. Vyhlašovatel soutěže, společnost Nestlé Česko, plánuje vyrobit oceněný návrh v limitované edici. Zuzana Spurná, manažerka značky Kofila a iniciátor soutěže, uvádí: „Jsme hrdí na uměleckou hodnotu našich obalů, které vznikly v době první republiky díky úzké spolupráci s tak významným umělcem. Odkaz designu Zdenka Rykra držíme na našich produktech dodnes. Soutěží jsme chtěli navázat na tradici spolupráce s umělci a já věřím, že designová limitka bude v příštím roce ozdobou všech regálů.“Původní návrh obalu tyčinky Kofila z pera Zdenka Rykra, 1923. Zdroj: Nestlé
PRVNÍ MÍSTO: KATEŘINA KYNCLOVÁ
Návrh Kateřiny Kynclové, který se umístil na prvním místě. Zdroj: archiv soutěže
DRUHÉ MÍSTO: MARKÉTA MICHÁLKOVÁ
Návrh Markéty Michálkové, který se umístil na druhém místě. Zdroj: archiv soutěže
TŘETÍ MÍSTO: LUKÁŠ TOMEK
Návrh Lukáše Tomka, který se umístil na třetím místě. Zdroj: archiv soutěže
HLEDAL SE NOVODOBÝ ZDENEK RYKR
Současná podoba tyčinky Kofila. Zdroj: Nestlé
V ROCE 2017 VZNIKNE 2 MILIONOVÁ LIMITKA