Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

DO IT YOURSELF TATTOO! Designér vytvořil strojek pro domácí použití

Nechat se potetovat stojí odvahu. Pro ty ještě odvážnější vytvořil designér Jakub Pollág ze studia deForm strojek, kterým se můžete potetovat sami. Projekt vznikl jako diplomová práce, kterou zakončil studium na prestižní londýnské Royal College of Art. Jakub se nebál použít své tělo, které pro tvůrčí účely posloužilo jako vzorník.

*Když se podívám do tvého portfolia, máš za sebou skleněné prototypy, nábytek i šperky. Co tě přivedlo k nápadu vytvořit tetovací strojek? 

Půl roku před obhajobou diplomky je na škole setkání s ostatními pedagogy nad rozdělanou prací s názvem Work In Progress. Měl jsem připravené dva projekty, které byly do té doby mou prioritou. Týden před samotným setkáním mi přišla knížka Russian Criminal Tattoo, která mě nakopla úplně jiným směrem. 

Napadlo mě, že když si ruští vězni umí vyrobit tetovací strojek z čehokoliv, já jako designér bych to měl zvládnout taky a hlavně lépe. Jeden jsem hned během pěti hodin sestavil. Vězni používají jen to, co mají k dispozici, jako strunu, lanko, knoflík, a já jsem měl možnost použít sterilní nástroje, tak jsem na sobě mohl strojek bezpečně otestovat. Zatím jsem ale nevěděl, jak hluboko má jehla zajet, jak rychle má běhat, takže vznikl opravdu hrubý prototyp.

Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.comPersonal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

Na školní rozpracovanosti jsem strojek představil spolu s původními dvěma projekty. Samozřejmě, strhl největší pozornost. Ze začátku jsem nechtěl být tím designérem, co navrhne tetovací stroj, trochu jsem původně váhal, jestli do projektu jít. Všichni mě přesvědčovali, abych to zpracoval, protože je to sociální projekt, ale i oblast, které se design zatím moc nedotkl. Kromě toho je dnes tetování populárnější než kdy jindy a pro velké množství lidí to je stále kontroverzní a negativní věc. Bylo tedy možné, že můj projekt získá velkou pozornost.

*Ty osobně máš k tomuto fenoménu vztah? Žádné tetování nemáš, nebo se pletu?

(Jakub zvedá rukáv a odhaluje tetování.) Většinu jsem si tetoval sám, ale mám je schované. Existuje taková metoda v angličtině nazývaná Stick'n'Poke, při které se používá jen sterilní jehla a inkoust a dělá se tečka po tečce a postupně se vytvoří celkový obraz. Před lety jsem na to narazil a vyzkoušel. Potom mi ale kamarád přinesl na vyzkoušení klasický tetovací strojek a to, co normálně trvalo čtyři a půl hodiny, najednou trvalo chvilku. Moc velký fanoušek klasických super realistických tetování ale nejsem.

Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.comPersonal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

*Kolik ti bylo když jsi se nechal poprvé potetovat? 

Bylo mi asi dvaadvacet. Docela pozdě. Od patnácti jsem hrál v různých kapelách a všichni moji kamarádi byli potetovaní. Já jsem pořád čekal na to, až mě napadne něco skvělého. V jednu chvíli se to zlomilo a já jsem si s přítelkyní, která už pár tetování měla, vytetoval něco jen tak. Sám jsem s tím pak experimentoval a v průběhu dvou let mi jich ještě pár přibylo. Nikdy jsem to ale nebral moc vážně.

Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.comPersonal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

*Dokážu si představit, jak se dotahuje funkčnost běžných spotřebičů, ale u tetovacího zařízení jsi potřeboval zkušební plátno. Jak jsi to vyřešil?

Potom, co jsem si s prvním prototypem udělal tetování, jsem začal studovat jiné tetovací strojky a hlavně technologie jednotlivých firem. Řešil jsem funkčnost - typ motoru, napájení, jehly atd. Sám jsem vyrobil hodně prototypů a s každou variantou jsem si udělal na noze malé tetování, takže mám teď na ní takový vzorník.

*Přemýšlíš nad tím, že si některé necháš v budoucnu odstranit?

Vůbec ne. Je to už moje součást a bez ní bych se cítil divně. Mám špatnou paměť a jako vzpomínka to funguje skvěle. Ke každému tetování se váže příběh. Všechny mám schované, vždyť ty jsi také nevěděla, že nějaké mám. Když nechci, aby to někdo věděl, tak to neví. Je to takové mé osobní tajemství.

Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.comPersonal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

*Jaké máš s projektem Personal Tattoo Machine plány?

Denně mám na něj několik desítek dotazů. Ozývají se mi také investoři. Určitě by bylo zajímavé dostat ho na trh, ale je to stále kontroverzní věc, takže zatím zjišťuji podmínky, za kterých bych ho legálně a bez problému zrealizoval. Je tedy možné, že se mi ho podaří dostat na trh, může být však k dostání jen v některých zemích.

*Proč si myslíš, že je zrovna u tetování nutné, aby existovala možnost pro domácí užití ve stylu do it yourself?

Chtěl jsem, aby vznikla ještě jiná možnost, než je standardní nabídka. Když si dnes chceš nechat něco vytetovat, zajdeš do tetovacího studia a tatér, kterého vetšinou neznáš, ti na základě tvého popisu vytvoří obrázek. Mezi tím, co chceš ty a co on ti vytetuje, je ale rozdíl. On vytvoři svou interpretaci. Strojek jsem navrhl se záměrem, aby malé věci, které jsou víc o nápadu než o perfektní realizaci, si člověk mohl vytetovat sám. Když umíš trochu kreslit, s tímto strojkem to zmákneš. Jde hlavně o malé osobní kresby, ne o umělecké dílo. Pokud ale někdo chce profi realistické tetování, doporučil bych mu raději zajít do studia k šikovnému tatérovi.

Personal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.comPersonal Tattoo Machine, Jakub Pollag, zdroj: www.personaltattoomachine.com

*Poslední dva roky jsi studoval na Royal College, předtím tři roky na UMRPRUM. Mohl bys tyto dvě školy porovnat? V čem jsou jiné?

To se asi srovnat nedá. Jsou úplně jiné a obě skvělé. V Londýně je větší tlak na studenty, není to tam tak uvolněné. Běžně tam po nocích bylo ve studio i během začátku školního roku kolem padesáti studentů. Na UMPRUM je taková situace běžná spíš před klauzurami. Ale všechno má něco do sebe. Mně toho UMPRUM dala hodně. Také záleží na profesorech, a ty já jsem měl skvělé. Honza Němeček s Michalem Froňkem nám zadávali reálné projekty a propojovali nás s klienty, což je pro mě nejhodnotnější zkušenost.

*Už poněkolikáté jste s deForm vystavovali na Milano Design Week. Máš nějakou zkušenost, a to nejen z tohoto veletrhu, která by vám zásadněji pomohla v profesi?

První významná věc pro studio byla spolupráce s Kavallier Glass, kteří nám dovolili zrealizovat náš šílený nápad Transmission. My jsme tomu věnovali hodně času, oni peněz a tím pádem to byla pro obě strany velice intenzivní spolupráce. Díky tomu jsme se pak seznámili s Rossanou Orlandi, a tak to šlo dále. Dobrá škola do života je asi to, že člověk čeká, že se jednou všechno ze dne na den změní. Ve skutečnosti je to ale úplně jinak. Věci se posouvají doslova krok za krokem a zásadnější věci se dějí pořád a každý den, i když to tak zprvu nevypadá.

www.personaltattoomachine.com

Galerie

Další články