Na letošním Mercedes Benz Prague Fashion Weeku byla její kolekce dalším důvodem, proč se začít těšit na podzim. Hřejivé barvy košilových šatů, kvalitní materiály a pracné detaily třásní a knoflíků zdobících kabátky a sukně. Se Zdeňkou Imreczeovou jsme si popovídali o jejích prvních šatech, o práci návrhářky nadčasové, elegantní dámské módy, ale i o módním průmyslu a časech krize a přemýšlení.
První šaty
Dočetla jsem se, že jste si šila vlastní šaty už na základní škole. A i když jste byla spíše introvertní povahy, vaše modely nebyly. Je tomu tak i dnes?
ZDEŇKA: Je to tak. V šesté nebo sedmé třídě jsem si zkoušela šít. Doma jsme měli starý šicí stroj, který moc nefungoval, víc práce bylo se strojem než se šitím. Ale jakmile jsme měli nový, vnímala jsem ho jako zázrak a říkala si, že teď už zvládnu ušít všechno.
Co jste si tehdy na základní škole ušila?
ZDEŇKA: Vzpomínám si na fialové šaty z úpletu s různě aranžovanou černou gumou. Když jsem dostala nějaké kapesné nebo si vydělala nějaké peníze na brigádě, kupovala jsem si barvy a látky. To byla moje velká motivace. Běžela jsem, koupila látku a hned zkoušela, co ušiju.
Dnes už moc nešiji, ale nosím svoje modely. Střihy si dělám sama a pak je předám švadlenám. V různých fázích si každý model zkouším na sobě, vychytávám tak nedostatky. Dívám se, jak co funguje a jestli všechno sedí.
Značka nabízí střihy pro každou postavu. | Foto: archiv návrhářky
A jaké byly tehdy reakce spolužáků?
ZDEŇKA: „Jo dobrý!“ Řekla bych, že se jim to líbilo. Kamarádky se mě pak ptaly, jestli bych to udělala i pro ně.
Značku vlastního jména máte již od roku 2007.
ZDEŇKA: Ano. Založila jsem ji ještě jako studentka na UMPRUM. Přišlo mi to přirozené. První tři roky jsem začala tvořit kolekce a stylisté si k nám chodili půjčovat modely na různá focení. Když se pak něco objevilo v magazínu a dostala jsem zpětnou reakci a dotaz od klientky, jestli bych jí to mohla také zrealizovat, tak to začalo. V roce 2007 jsem si nechala navrhnout logo a vytkat labely. A po roce 2009 jsem po studiu začala oficiálně podnikat.
Návrhářka vytváří kolekce, které upravuje dle potřeb a preferencí zákaznic. | Foto: archiv návrhářky
Byla jste během svých studií na nějaké stáži?
ZDEŇKA: Ano, byla jsem na roční stáži na pařížské ESAA Duperré. Zaobírala jsem se vztahem módy a prostředí, konkrétně propojením oděvů s interiérem. Na škole se spíše řešil konceptuální přístup, myšlenka a portfolio celé kolekce. Tehdy jsem si říkala, že se snad každý Francouz rodí s portfoliem v ruce.
Na UMPRUM jsme řešili samotné řemeslo, jak vytvořit siluetu nebo módní ilustraci a kresbu. Naučila jsem se tam vnímat atmosféru, vytvořit rešerši pocitu dané kolekce. Za jejich jiný přístup jsem dodnes velice ráda.
Jak jste si vytvářela vlastní rukopis, který máte dnes? Měla jste od začátku jasno, nebo vznikal postupně?
ZDEŇKA: Nejprve jsem se učila znát techniky a technologie, na škole jsem zkoušela práci s různými materiály a získávala zpětnou vazbu, jak fungují v pohybu. Byla to možnost zkoušet a hrát si. Rukopis se pak sám vyloupne. V průběhu studia člověk sám od sebe k něčemu inklinuje víc. V mém případě k minimalismu, struktuře a destrukci materiálu, narušení jednolitého vzhledu materiálu. S tím pracuji doposud. Váš styl jde s vámi, ale zároveň si ho vyčistíte pracovní cestou a tvorbou jako takovou.
Kabátky z kolekce Jaro/Léto 2020 | Foto: archiv návrhářky
Nositelná ženskost
Když jsem procházela vaše kolekce, všechno jsou to velice nositelné ženské kousky, ale nechybí ani maskulinní střihy. Hodně modelů jsou košilové šaty. Jsou ony váš signature look?
ZDEŇKA: Každá kolekce má několik košilových šatů. Je to oděv, který mě baví a mám ho ráda. Když se oblékám, většinou sáhnu po košilových šatech. Nemusím řešit, jakou zvolit kombinaci sukně, kalhot nebo halenky, obléknu šaty a vyrážím.
A kolik jich zatím bylo?
ZDEŇKA: Asi stovky modelů. Ale také kabáty jsou můj charakteristický kus oděvu.
Různorodost střihů
Co se týče inspirací, čerpáte z Japonska nebo kubismu. Vnímáte, který styl u zákaznic nejvíce funguje?
ZDEŇKA: Když vytvářím kolekci, dávám tam několik různých tvarových variant, protože každá žena potřebuje jinou siluetu. Aby nebyla celá kolekce například jenom oversize. Odjakživa pracuji s minimalismem, geometrií, ta mě fascinuje. Když tvořím návrh a mám v ruce pravítko, konstruuji střih, a to mě někdy vede k tomuto přístupu.
Pak je to minimalismus. Poslední kolekce byla inspirovaná minimal art obrazy z 50. let. Japonská kultura také inklinuje k minimalismu, i v současnosti platí, že je méně více. Tímto přístupem se řídím i v běžném životě.
Ráda se inspiruji hudbou, knihami, filmem a vytvářím si emoční rešerši. Na základě slov a indicií si hraji se siluetou, detailem. Vnímám to jako inspiraci momentem a zachycení přítomné atmosféry jedné z etapy mého života.
Jednoduchosti se meze nekladou
Co se materiálů týče, ke kterým nejvíce inklinujete?
ZDEŇKA: Jsou to většinou přírodní materiály jako je bavlna, len, hedvábí a vlna. Mam ráda pevnou strukturu, neinklinuju ke křehkým materiálům nebo krajkám.
Když kolekci tvoříte, přemyslíte, co vám ve vašem šatníku chybí. Co vám tento přístup dává?
ZDEŇKA: Při navrhování někdy vnímám, co chybí mně v mém šatníku a co třeba do kolekce musím zahrnout. Z každé kolekce si vezmu dva až tři kousky, a když vidím, co mi v šatníku chybí, doplním ten chybějící produkt v další kolekci. Je to praktický způsob přemýšlení. Jelikož jsem také nositelem svých věcí, lépe se do nositelek mého oblečení vciťuji.
Čas přemýšlet
Jak se změnil váš kreativní proces v době pandemie? Změnilo se pro vás něco?
ZDEŇKA: Uvědomila jsem si, jaké věci v mém životě jsou důležité a které méně. Když pracuji, mám v ruce diář a plánuji, co bude až.., a co pak, a co potom. Většinou tvořím modely na míru, takže to osobní setkaní je důležité, schůzky jsme proto odložili. Dala jsem si pauzu, uvědomila si, že někdy některé věci moc hrotím, a že se ani nezastavím. Mam dvě malé děti, které byly moc nadšené a vychutnávaly si to, že jsem celý den doma. Přečetla jsem také hodně knížek, které jsem měla přichystané na nočním stolku. Úplně jsem odložila práci, odešla od pracovního stolu a byla s rodinou.
Lehké, lichotící a praktické šaty IMRECZEOVA | Foto: archiv návrhářky
Móda neplýtvající
V módě je to v podstatě nekonečný koloběh, sezónní cyklus. To se muselo teď narušit a některé vetší značky ho plánuji úplně opustit. Je to podle vás v něčem prospěšné?
ZDEŇKA: Myslím, že určitě. Ale těžce se to srovnává. Moje značka tvoří většinou na míru nebo malé ready to wear kolekce. Když pracujeme na nové kolekci, neplýtváme zdroji. Nesetkáváme se s přebytkem materiálů. U velkých značek je tato doba dobrým podnětem se zamyslet a dělat věci jinak.
Móda opravdu zatěžuje planetu, je to nejvíce znečišťující odvětví a je dobře, že se nad tím velké firmy zamýšlí a chtějí to změnit. Vlastně musí, společnost na ně hodně tlačí. Jestli nechceme našim dětem předat totálně zničenou planetu, měla by současná generace přemýšlet, jak změnit dosavadní přístup. Proto je mi sympatický minimalismus – kupuj jen co potřebuješ a co častěji unosíš. Co nepotřebuješ, můžeš věnovat někomu dalšímu, kterému to udělá radost.
IMRECZEOVA na letošním týdnu módy | Foto: Aleš Král
MBPFW se měl původně odehrávat v březnu a přesunul se na září. Ovlivnilo to nějak vaše plány?
ZDEŇKA: Ano, ovlivnilo, kolekce se přesunula na září, kde jsme představili kolekci podzim/zima 2021, See now buy now. Co vidíte, můžete si hned objednat. Co se týče karantény, plánovali jsme vždy tak pět měsíců dopředu různé akce, naše prodeje, zakázky po přehlídce, práce na nové kolekci a tak podobně. Takhle se to nedělo. Kolekce podzim/zima jen čekala na svou premiéru v září na Mercedes Benz Prague Fashion Weeku. Je to vlastně fajn. Užila jsem si léto.
Aktuální kolekce na MBPFW | Foto: archiv návrhářky
Na vašem e-shopu jsou teď dostupné kožené pásky. V jednom z rozhovorů jsem se dočetla, že plánujete vytvořit jakousi capsule kolekci. Jaká bude?
ZDEŇKA: Vždy, když k nám přijde klientka pro cokoliv na míru, máme k dispozici i věci, které si může rovnou koupit. Vytváříme na sezónu takovou mini basic kolekci, ready to wear. Vlněné sukně, trička, mikiny, základnější kousky. Jsou to většinou bestsellery. V současné době pracuji na minimalistické kolekci na e-shop, která bude složena z těchto bestsellerů.
Barvy podzimu | Foto: archiv návrhářky
Dekorativizmus východu
Dokázala byste říci, co podle vás charakterizuje českou módu?
ZDEŇKA: Těžko se to hodnotí, když jsem její součástí. Někdo zvenčí by to možná vnímal lépe. Myslím si ale, že my máme takový východní dekorativismus, i přístup k prezentaci. Což není na škodu, protože západní svět podle mého názoru spíše v současné chvíli vyhledává východní estetiku.
Ale řekla bych, že se česká móda nedá úplně definovat. V dnešní době se to těžce odhaduje a definuje, a asi se to nedá nějak lokalitou charakterizovat, styly a trendy se mísí. Stylově je to velice uvolněné období, každý styl má šanci a najde skupinu nositelů.
Prošívané kousky do letošních zimních šatníků | Foto: archiv návrhářky
Ženy sobě
Co byste chtěla svou módou v ženách vyvolat, podpořit?
ZDEŇKA: Pro mě je prioritou, aby se vždy cítily dobře. A aby si uvědomovaly, co rády nosí a proč. Poznám, co by hezky sedlo do jejich šatníku. Někdy jejich šatník mé věci příjemně osvěží a někdy doplní. Každý model se snažím vytvářet přímo pro klientku, cítí se v něm dobře, protože je vytvořený přímo pro ni. A to je důležité.
Zákaznice mi pak píšou, například, že jim šaty pochválilo několik lidí po cestě do práce. Nebo mi napsala jedna klientka, že jí kolega, který si jí roky vůbec nevšímal, najednou pochválil, že jí to moc sluší a že má krásné šaty. Jiná klientka mi zas napsala, že jsem její módní terapeut a díky šatům se cítí fajn, sebejistě, dobře a pohodlně. To je úžasná odměna, pohlazení mého umu.
Kromě šatů jsou pro Zdeňku Imreczeovou charakteristické také kabáty. | Foto: Aleš Král