V současné zrychlené době se vedle „fast furniture“ konceptu na trhu interiérového designu stále více objevují studia, jejichž hlavní motivací je kultivace zákazníků s co nejmenší environmentální stopou. Designérské studio sosone se touto filozofií řídí již 21 let.
Udržitelnost, autenticita a uvědomělá výroba se stále více dostává taktéž do interiérového designu. Dobrou ukázkou osobního přístupu je bezesporu i nábytkářská značka sosone, která na trhu sice figuruje necelé dva roky, její historie však sahá více než dvacet let zpět. Tehdy se u jednoho stolu sešli Michal Žáček, Luděk del Maschio a Petr Čajánek coby investor, aby společně založili nábytkářské studio maschio, předchůdce značky sosone.
Všechen nábytek vzniká v prostředí zlínské dílny. | Foto: Dušan Tománek
Studio maschio se od začátku soustředilo především na zakázkovou výrobu nábytku, základní hodnoty však byly jasně nastaveny. „Už od samého počátku byla naším cílem výroba nábytku s nadčasovou kvalitou i estetikou. A tato filozofie se přenesla i do nového konceptu,“ zdůrazňují zástupci maschia, dnes studia sosone. Tato velká změna přišla do firmy spolu s nápadem Veroniky Zelezníkové a Roberta Urbana začít s vytvářením vlastních kolekcí a limitovaných edic. „Když jsme do maschio s Robertem přišli, měli jsme bohaté zkušenosti s designérskou prací, ale i s marketingem a produkcí. Chlapi z maschio nám dali šanci, tak jsme vymysleli koncept stánku a odprezentovali ho na Designbloku 2019,“ vzpomíná Veronika Zelezníková, dnes již nepostradatelná členka týmu sosone. Ukázalo se, že to byl opravdu dobrý nápad. Na Designbloku ve své kategorii zvítězili. Tím započal velký redesign celého studia.
Stánek značky Sosone na Designbloku 2019 | Foto: Filip Beránek
Ačkoli se studio sosone zaměřuje na výrobu vlastních, designérsky specifických kolekcí nábytku, snaží se cílit na co nejširší publikum. Odkazuje ke kvalitním materiálům a ručnímu zpracování, které kombinuje s modularitou jednotlivých kusů nábytku. „Trh se neustále mění. Například mladí lidé, kteří v roce 2022 řeší nové bydlení, mají úplně jiné potřeby než jejich rodiče. Dnes už chce málokdo strávit půlku života v domě o 250 m². Mladá generace má zkrátka jiné představy o budování vlastního domova,“ vysvětluje Veronika. Nábytek sosone je díky modularitě variabilní a lze přestavět podle různých cenových možností a životních etap jejich uživatelů.
„Trh se neustále mění. Mladí lidé, kteří v roce 2022 řeší nové bydlení, mají úplně jiné potřeby než jejich rodiče.“
Zásadní roli hraje udržitelnost ve všech svých aspektech. Sosone se vydává cestou kombinování nejnovějších technologických postupů s tradiční ruční prací. Ačkoli tedy určité procesy zastane například CNC, během procesu zpracování ve zlínském studiu projde každý kus nábytku několika páry rukou odborných řemeslníků a designérů. „Jsme opravdu malý tým a snažíme se fungovat jako dobře namazaný stroj. V případě potřeby si tak každý musí umět poradit a vyřešit jakýkoli problém. Často se u nás objeví klienti, kteří si opravdu nevědí rady. Ještě k nám ale nikdo nepřišel se zadáním, se kterým bychom si neporadili,“ vypráví Veronika.
Modulární systém Circle Plody.work na výstavě v pražské DSC Gallery | Foto: Filip Beránek
Dřevo je pečlivě vybíráno s ohledem na kvalitu a původ. V rámci současné situace zdražování a nedostatku materiálu tento záměr však představuje velkou výzvu. „Nejvíce se samozřejmě snažíme používat lokální dřeviny, při výpadku a nedostatku materiálu zapříčiněného pandemií to je ale stále těžším úkolem. V takové situaci využíváme dodavatelů z okolních států. Používat dřevo z druhé polokoule by nám nedávalo smysl. Na této filozofii stavíme již 21 let,“ vysvětluje Veronika.
Realizace interiéru zlínského bytu | Foto: Dušan Tománek
Specifický charakter pak dřevo získává barevným mořením či experimenty s nejrůznějšími dekory přenášenými na povrchy nábytku z grafik či fotografií. Takové a mnohé další nápady často vychází ze zajímavých externích spoluprací. „Od začátku značky sosone se snažíme spolupracovat s firmami, studii a architekty nejen z našeho regionu. Rádi navazujeme kontakty s fotografy, grafiky a výtvarníky, kteří vždy dovedou přinést nový pohled a svěží nápady. Spolupráce je cesta, ve které vidíme smysl a budoucnost,“ podotýká Veronika. Spolupráce však probíhá i opačným směrem – již několik let se na ně obrací nejrůznější designérské firmy, které vnímají jejich estetickou, řemeslnou i materiálovou kvalitu. Mezi nejzajímavější spolupráce patří například kooperace se studiem plody.work, Preciosou/studiem Vasku a Klug, Egoé, architektonickým studiem Mimokolektiv, stavební firmou Gyoza, fotografem Dušanem Tománkem či typografem Květoslavem Bartošem.
„Volíme kvalitu nad kvantitou. Přáli bychom si, aby se náš nábytek dědil z generace na generaci.“
Většina procesu výroby probíhá ručně. | Foto: Kristina Opálková
Jak Veronika vysvětluje, sosone nikdy příliš velké promo nepotřebovalo. „Když jsme začínali, fungovala ještě takzvaná šuškanda, a díky tomu, že jsme pracovali především v regionu, zákazníci si nás našli sami. Poslední roky si však uvědomujeme, že se musíme přizpůsobit době,“ vysvětluje Veronika. Proto do toho sosone v posledních dvou letech šláplo. V roce 2019 ve Zlíně založili showroom pro-story, kde si zákazníci mohou zboží sami prohlédnout. Mimo to v nedávné době spustili nový e-shop a vytvořili produktové video odkazující k autenticitě a poctivosti jejich truhlářské práce. „Co se týče budoucí prezentace, podmínky jsou v současnosti značně nejisté. I tak už nyní ale můžeme zákazníky pozvat do Kreativního hubu KUMST v Brně, kde budeme náš nábytek od března do dubna vystavovat,“ zmiňuje Veronika.
sosone / výroba autorského nábytku / Navrženo pro budoucnost | Zdroj: Sosone
Udržitelný a osobní přístup studiu sosone zajišťuje dostatek zákazníků, kteří tyto dlouhodobé hodnoty dovedou ocenit. Na druhou stranu jsou však často postaveni před negativní konotace, které pojem udržitelný design u části společnosti vyvolává. „Design není sprosté slovo, u mnoha zákazníků to však vyvolává dojem, že je naše zboží přemrštěně drahé a nedostupné,“ podotýká Veronika. „Je však potřeba vnímat, že kvalitně odvedená práce dokáže peníze z dlouhodobého hlediska naopak ušetřit. Dnes chce každý všechno hned. My se držíme hesla vyrábět méně, ale kvalitněji.“ Sosone se svým klientům snaží ukázat, že hodnota věcí, kterými se obklopují, tkví v materiálu, odborném řemeslném zpracování a osobním přístupu, který je do každého kousku nábytku vložen. „Naším cílem je i v této době navrhovat nábytek, který se bude dědit z generace na generaci. Není to jen o estetice a kvalitě jednotlivých produktů, ale taktéž o důvěře a osobním jednání, které klientům poskytujeme. To je podle nás důvod, proč se k nám zákazníci vracejí.“
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.