Návrat k minulosti, nebo spíše důraz na nové a moderní technologie? Možností, kde se v grafickém designu inspirovat, je spousta. Co ale v letošním roce bude největším trendem? A z čeho si můžeme z předešlého roku vzít inspiraci? Na to jsme se v dnešní anketě zeptali českých grafických designérů a studií.
Co bude trendem v grafickém designu tento rok? Grafický design má mnoho podob a trendy se nemusí dotýkat všech jeho forem. Jiné nároky jsou kladeny na knižní a plakátovou tvorbu nebo třeba na identitu značek. Oslovili jsme pro vás osobnosti grafického designu a zeptali se, jaké trendy nás letos v grafickém designu neminou.
Lumír Kajnar
Idea designer a brand architekt Lumír Kajnar má na svém kontě nespočet vydařených grafických prací. V minulosti pracoval jako grafik v Young & Rubicam a jako art director v Leo Burnett. Mezi jeho nejnovější projekty patří například redesign loga České triatlonové asociace nebo logo iniciativy Česko.Digital. Lumír také spolupracuje s Deníkem N při tvorbě grafických glos pro titulní strany a stojí za ideou trička Porno jako Brno. Nadšence CI a brandingu by také mohly zaujmout inspirační karty Symboly značky, které vznikly ve spolupráci s agenturou Behavio.
Grafický designér Lumír Kajnar | Foto: Zuzka Bönisch
Jaké trendy si myslíte, že v grafickém designu ovládnou rok 2022?
Ve stylizaci teď propadáme 90. letům. Ale tyhle vlny už nejsou velké a nesplachují všechno. Může vedle sebe existovat mnoho vln, záleží na záměru autora, použité technologii a identitě projektu. Vnímám postupný odklon od jednotnosti CI za každou cenu. V rostoucí komplexitě je těžké ji udržet. Věci se čím dál tím víc řeší na míru UX konkrétního nosiče a komunikačních cílů.
Do trendů může spadat i samotné používání ještě více dekorativních a expresivních písem inspirovaných 19. století, secesí a 70. léty. Všímám si taky stále většího prosazování motion designu a možná už nastoupí ve větší míře grafika generovaná daty, ale to už moc předbíhám.
Jaké zásadní události v grafickém designu byste vyzdvihl za uplynulý rok?
Za Česko bych vytáhl fiktivní skripta Vysoké školy života od Pavla Fuksy. Obsahově to vnímám jako „rozdělující téma“, které se veze po konkrétní skupině obyvatel, ale právě to umné žonglování s provokací bylo nutné pro rychlý a plošný zásah. K tomu bezvadná kvalita zpracování, chytrá distribuce, oslovení nemocnice Motol. Inspirativní osobní angažovaný pop-up.
Ze světa k nám postupně dorazí redesign Burger Kingu a sušenek Bahlsen. Oběma značkám to hodně pomohlo.
Vaněk.Studio
Designéři Jakub Vaněk a Barbora Vaněk Micajová a vývojář Tomáš Frantík vytváří vizuální identity a webové prezentace. Mezi jejich projekty patří vizuální identita pro showroom svítidel Šajn nebo Prahu 3, nový vizuální styl Karlínské obchodní akademie nebo web pro Universal Music.
UX, UI designér Jakub Vaněk a grafická designérka Barbora Vaněk Micajová | Foto: Nikol Štrosová
Jaké trendy si myslíte, že v grafickém designu ovládnou rok 2022?
Ve Vaněk.Studio se domníváme, že bude pokračovat důraz na udržitelnost a ohleduplnost k planetě. Ať už je to volbou papíru FSC® z obnovitelných zdrojů, nebo efektivnějším využitím digitálních platforem.
Chytrá obalová/bezobalová řešení a jejich povrchové úpravy. Kodex výběru klienta (existují již dnes seskupení designérů, která nepracují pro fosilní hráče). Nebo hledání nových řešení. Jako vizuální trend pak vnímáme customizace písem jako jedinečného a odlišitelného prvku. Příkladem může být například písmo pro Plenty® od &Walsh. Dále pak návrat k 80. a 90. letům, tedy hravost, živost, textury, pozitivní koláže a písma typu ITC Garamond, to budou jistě důležité prvky, které budeme vídat v roce 2022.
Signifikantní typografie společnosti Plenty. | Zdroj: &walsh
Jaké zásadní události v grafickém designu byste vyzdvihli za uplynulý rok?
Hodně času jsme byli zavřeni mezi stavbou a prací, tak nás upřímně kromě pár výstav nemělo šanci nic zásadního zasáhnout.
Lucie Marková & Tereza Pejřimovská
Kreativní duo Lucie Marková a Tereza Pejřimovská se zaměřuje na tvorbu komplexních vizuálních identit, plakátů, různých druhů tiskovin a propagačních materiálů. Designérky se pohybují se také v knižním designu a nebojí se ani grafických návrhů webů. Mezi jejich projekty patří například koncept vizuální identity Ústí nad Labem, který je propletený slovní hříčkou, nebo unikátní vizuální styl Valašských Klobouků.
Kreativní duo Lucie Marková a Tereza Pejřimovská | Foto: David Švehla
Jaké trendy si myslíte, že v grafickém designu ovládnou rok 2022?
Ani jedna z nás trendy příliš nenásleduje. Poslední roky ale vnímáme určité tendence. Vyhrocený minimalismus vizuálních identit často na hranici toho, co je únosné, rozpoznatelné a jedinečné. Minimalizují se nadbytečné prvky, které nemají nosnou funkci, a vizuálno se redukuje až na úplný základ, kterým je písmo.
Písmo se tudíž stává ústředním bodem. Identity jsou často založené na práci s písmem a vtipným, nápaditým copywritingem. Písmo a jeho funkce se proměňuje ale i v plakátové tvorbě, kde se často stává obrazem až na hraně volného umění. Tak jako se vrací do módy 90. léta, cítíme návrat této estetiky i do grafického designu. Tento trend s námi ještě pravděpodobně zůstane. Grafický design čím dál tím více expanduje do virtuálního online prostoru. Statická podoba se animací dostává do pohybu a větší prostor získávají také 3D prvky. Animace se stává nedílnou součástí grafického designu a bude stále více důležitá a žádaná.
Jaké zásadní události v grafickém designu byste vyzdvihly za uplynulý rok?
Čím dál tím více klientů si uvědomuje potřebu kvalitní propagace a vizuální identity. Díky tomu vzniká stále více skvělých projektů. Za poslední rok nás toho zaujalo mnoho. Projekt, který stojí za zmínku, je určitě vizuální identita Černobylské uzavřené zóny a její „mizející“ logo navržené kyjevskou agenturou Banda. Logo se každý rok mění až do svého konce v roce 2064, kdy bude elektrárna zcela vyřazena z provozu a pohlcena přírodou. Černobyl zanikne a nikdo neuvidí následky katastrofy způsobené člověkem. Líbí se nám celý koncept vizuálu a to, že má značka předurčený „redesign“ loga.
Jako velkou událost uplynulého roku vnímáme také výrazně větší snahu redukovat vizuální smog v ulicích českých měst. Informovat o něm a pracovat na manuálech, které reklamu ve veřejném prostoru regulují. Změny začínají být vidět a máme z toho radost.
Studio Toman Design
„Design instead of too many words!“ Tímto heslem se řídí Studio Toman Design, které v roce 2005 vzniklo v Anglii spíše jako název pro „one man show“ grafického designéra na volné noze. V roce 2006 se studio přesunulo do Prahy a jeho portfolio se začalo zaplňovat. Mezi práci Toman Design patří například vizuální identita nového administrativního a obchodního centra Bořislavka, knižní projekt mapující kompletní dílo Josefa Čapka „Pracoval jsem mnoho“, logotyp a vizuál londýnského Mobil Phone Museum nebo vůbec první logo lázeňského města Luhačovice.
Grafické studio Toman Design | Foto: Filip Šach
Jaké trendy si myslíte, že v grafickém designu ovládnou rok 2022?
Myslíme, že nás čeká veliká jízda v podobě dynamické práce s typografií a velkého důrazu na ni. Slovo bude mít sociálně a společensky angažovaný design, důraz na udržitelnost – nízký podíl odpadu u obalového designu.
Jaké zásadní události v grafickém designu byste vyzdvihli za uplynulý rok?
Zaujal nás skvělý branding pro Openweb od studia Collins. Z českých realizací se nám moc líbí spojení písma a architektury v logotypu Kunsthalle od Studia Najbrt. A velmi zajímavá je kniha Manual of Diacritics od Radka Siduna.
Studio Svéráz
Grafické duo Petra Kalousková a Eva Vopelková už třetím rokem úspěšně tvoří pod jménem Studio Svéráz. Specializují se na tvorbu vizuálních identit a jejich aplikaci v online i offline prostoru. Navrhly vizuální identitu malebného města Úštěk, zvítězily v soutěži o nový vizuální styl města Humpolec a zpracovaly vizuální identitu rodinné farmy Držovice.
Jaké trendy si myslíte, že v grafickém designu ovládnou rok 2022?
My se zabýváme tvorbou vizuálních identit měst a institucí, u kterých se krátkodobým trendům snažíme vyhýbat a naopak zacházet s grafikou tak, aby byla nadčasová a tedy nebyla spojená s konkrétní dobou vzniku, což se u trendů může snadno stát. Snad spíše médium nových technologií – aspekt pohybu a interaktivity nebo rozšířená realita – by se mohly stát stabilnější součástí vizuálních identit v novém roce.
Jaké zásadní události v grafickém designu byste vyzdvihly za uplynulý rok?
V tuzemsku nás nadchl výsledný návrh vizuální identity města Rožnov pod Radhoštěm, do kterého se velice živou a zábavnou formou propsal charakter města bohatého na tradice a historii. Výsledek byl podpořen velkou energií, která byla do organizace soutěže vložena.
Co se týká světového dění, přijde nám důležité sdílení zkušeností a diskuze o našem oboru. Proto sledujeme prezentace v rámci jednotlivých forward festivalů nebo hledáme inspiraci v knihách. V loňském roce nás zaujala svým obsahem a bohatými rozhovory kniha „Notamuse: A New Perspective on Women Graphic Designers in Europe“ a nyní se těšíme na čerstvě vydanou publikaci „Citizen First, Designer Second“, kde se designérka Rejane Dal Bello ohlíží za svou kariérou a vysvětluje své osobní postoje.