Dětský nábytek na Milan Design Week 2016

Furia Horse, zdroj: Dezeen.com Furia Horse, zdroj: Dezeen.com

V pondělí oficiálně otevřel své brány veletrh Salone del Mobile v Miláně. Světoví designéři a firmy zabývající se nábytkem zde prezentují své nejnovější výtvory a pohledy od budoucna. Objevuje se zde mnoho témat a jedním z nich je právě nábytek pro ty nejmenší, pro děti.

Mnoho firem se věnovalo této oblasti a mezi vystavovanými exponáty můžeme vidět například hned dva dětské koníky, jeden z nejstarších druhů hraček. Japonské designérské studio Nendo použilo pouze tři kusy transparentního plastu, aby složilo houpajícího se oře. Prvky jsou spojeny do tvaru písmene H, čímž připomínají klasický kovový nosník, používaný v konstrukcích budov. Estetický výraz jde ruku v ruce s funkčností a pevností. Zároveň je použito jen minimum materiálu. H-Rocking Horse vznikl pro firmu Kartell, známou právě použitím průhledného plastu.

H-Rocking Horse, zdroj: Dezeen.comH-Rocking Horse, zdroj: Dezeen.com

Druhým ztvárněním klasické hračky je Furia Horse od studia Front, který vznikl pro firmu Gebrüder Thonet. Je jasným odkazem k tradici firmy. Konstrukce není tvořena ničím jiným než ohýbaným bukovým nebo jasanovým dřevem. Sedací část je pak pokryta kůží. Historická zkušenost a ruční výroba mají zajistit, že kůň přinese do světa dětských hraček kvalitu a zkušenost.

Tématem rostoucího nábytku se zabývali designéří BIG-GAME. Na klasický dřevěný rám umístili lehčený plast speciálně tvarovaný do podoby sedadla pro děti. Tři výšky zajišťují dlouhodobost použití židle. Pevnost sedáku je volena tak, aby vydržel váhu nejen dospělého, ale i dítěte. Cílem bylo přinést kvality běžné židle, ovšem navržené pro děti.

Little Big Chair, zdroj: Dezeen.comLittle Big Chair, zdroj: Dezeen.com

Již zmíněná společnost Kartell v Miláně prezentuje celou sérii produktů zaměřenou právě na děti. Dvorní návrhář společnosti Philippe Starck navrhl houpačku, pokračuje výroba zmenšené verze jeho dnes již klasického křesla Ghost. Hračky - v podobě zmenšenin traktoru Testa Calda a závodního automobilu Discovolante - jsou vytvořeny společností Lissoni. Plastové pláty jsou modelovány do tvarů dopravních prostředků a zároveň vytvářejí sedadla pro nejmenší. Lampy FL/Y vytvořil Ferruccio Laviani. Mohou se klidně dennodenně proměňovat díky kresbám a vzorům, které si vytvoří samy děti.

Testa Calda a Discovolante, zdroj: Dezeen.comTesta Calda a Discovolante, zdroj: Dezeen.com

Množství předmětů věnovaných právě dětem se v Miláně objevuje hned z několika důvodů. Výrobci svorně prohlašují, že jde o velký, a zatím jen minimálně obsazený trh, který v sobě skrývá nesmírný potenciál.

„Jedná se o obrovský trh s vysokým potenciálem a spoustou možností v oblasti nábytku a hraček.“

Claudio Luti, prezident a generální ředitel společnosti Kartell

Nejde ale jen o možnosti současného prodeje, ale o zajištění si odbytu i v budoucnu. Je zde předpoklad, že pokud vás již v dětství budou obklopovat kvalitní a krásné předměty, budete po nich toužit i v dospělosti, a dost možná zůstanete u stejného výrobce, stejného designéra.

Pro úspěch dělají firmy vše, což dokumentuje angažování těch nejlepších tvůrců nábytku a současného designu. Napříč zmíněnými i dalšími produkty je možné spatřit hned několik trendů.

Prvotní je snaha o vytvoření dospělého produktu. Soudobé hračky příliš nevynikají kvalitou mechanickou ani designovou. Problém je spatřován především ve faktu, že hračky jsou od počátku navrhovány výlučně pro děti.

„Jedním z důvodů, proč jsou hračky tak škaredé je, že jsou navrhovány s myšlenkou, že jsou pro děti.“

Marcel Wanders, holandský designér

Všichni si zároveň uvědomují, že rodiče, kteří vybírají svým dětem hračky, do nich přenášejí, ať už vědomě nebo nevědomě, i své představy, přání a sny. Je tedy důležité zaujmout nejen malé, ale i velké zákazníky. Ty by měla rovněž oslovit snaha o co nejkvalitnější a nejtrvanlivější provedení. Nebude se již jednat o výrobky „na jedno použití“, s trochou snahy by se měly předávat z generace na generaci.

Svět hraček se mnohem více začíná prolínat se světem dospělých. Prostor pro hraní se již neomezuje jen na dětský pokoj, ale vstupuje do celého bytu. Tomu zákonitě musí odpovídat i forma produktů. Rodiče jsou pak do takovýchto výrobků ochotní investovat daleko více finančních prostředků.

I když skloňujeme snahu získat si rodiče, nesmíme zapomínat na představy dětí. Je velmi obtížné získat od nich zpětnou vazbu. Navíc proti designérům stojí silný protivník. Elektronické možnosti, ať už ve formě her nebo telefonů, dnes zaujímají silné postavení a klasické hračky musí s velkým úsilím znovu „dobývat své pozice.“

Je nepochybné, že snaha věnovat se těm nejmenším klientům je správná. A to nejen z ekonomického pohledu výrobců, ale i ze starostlivé pozice rodičů či jiných příbuzných. Děti jsou nesmírně vnímavé. V raných fázích života je ovlivňuje takřka všechno, co je obklopuje. Neměli bychom je ani v nejmenším podceňovat! Můžeme tedy v nejbližších letech očekávat velký rozvoj a děti se určitě mají na co těšit!

Kartell

Již 59 let se firma Kartell zabývá výrobou plastových výrobků. Původně společnost vyráběla automobilové doplňky, ovšem v roce 1963 se zaměřila na nábytek. Od té doby spolupracovala a stále spolupracuje s řadou designérů světových jmen. Mezi jinými jsou to Ron Arad, Anna Castelli Ferrieri, Enzo Mari nebo Philippe Starck. Firma svou práci popisuje slovy: „Kreativita a technologie, krása a funkčnost, kvalita a inovace: kombinace výjimečných faktorů spolu se strategickou vizí jejich využití, to vše přispělo k trvalému úspěchu.“

Philippe Starck

Philippe Starck je jednou z ikon současného designu snad ve všech jeho podobách. Zabývá se produktovým designem, modním návrhářstvím, interiérovou tvorbou i architekturou. Bývá považován za inovátora proměňujícího realitu každodenního života. Kombinuje nové materiály, a revolučními myšlenkami nalézá jednoduchá, avšak krásná řešení. Již více než 20 let spolupracuje s firmou Kartell, pro kterou navrhl známé židle Eros. Své jméno spojil i se společnostmi Flos, Vitra, Fosil nebo Microsoft.

Philippe Starck, zdroj: Dezeen.comPhilippe Starck, zdroj: Dezeen.com

Nendo design

V roce 1997 vzniklá designérská kancelář Nendo dnes působí v TokyuMiláně. Slovo „nendo“ znamená v japonštině „hlína“. Ambicí společnosti vedené architektem Oki Satem je být právě tak ohebný a přizpůsobivý. Domnívají se, že den se skládá z mnoha významných momentů, které však člověk často nedokáže rozpoznat a vnímat. Snaží se tedy tyto okamžiky přetvořit a zhmotnit tak, aby byly co nejvíce uchopitelné pro uživatele jejich designu.

Oki Sato, zdroj: Dezeen.comOki Sato, zdroj: Dezeen.com

BIG-GAME

Tři Švýcaři, Augustin Scott de Martinville, Grégoire Jeanmonod a Elric Petit, společně fungují jako studio BIG-GAME. Z kanceláře v Lausanne od roku 2004 spolupracují s firmami jako Alessi, Hay, Lexon nebo Nespresso. Svou práci sami označují za prostou, funkční a optimistickou. V roce 2013 se jejich výtvor stal trvalou součástí sbírky MoMA.

Gebrüder Thonet

Společnost Gebrüder Thonet z Vídně je jednou ze dvou pokračovatelů tradice výroby ohýbaného nábytku. Po svém otci Michaelu Thonetovi převzali bratři firmu v roce 1853 a postupně expandovali do většího a většího množství zemí. Jejich nejslavnějším kusem nábytku je Židle č. 14, která je stále ve výrobě. V roce 1976 dochází k rozpadu původní značky a jejímu rozdělení. Druhá následnická firma Thonet GmbH dnes působí v Německu.

Piero Lissoni

Piero Lissoni se společně se svým studiem Lissoni Associati věnuje všem aspektům architektury, průmyslového designu a grafických projektů. Mezi jeho klienty patří Alessi, Capellini, Fritz Hansen nebo Knoll.

Související

Jak se dělá design. O ateliéru svého kamaráda snila, za měsíc byl její. Kde tvoří ostravská interiérová designérka Gabriela Knýblová?
Ostatní

Jak se dělá design. O ateliéru svého kamaráda snila, za měsíc byl její. Kde tvoří ostravská interiérová designérka Gabriela Knýblová?

Redakce Czechdesign - 11. 9. 2024 - 4 min.

Pracovní stůl snů, kam se vměstná vše. Jiří Krejčiřík navrhl „kancelář“, kterou schoval v jeden objekt
Produktový design

Pracovní stůl snů, kam se vměstná vše. Jiří Krejčiřík navrhl „kancelář“, kterou schoval v jeden objekt

Redakce Czechdesign - 2. 9. 2024 - 2 min.

Domácí kino plné designu. Bang & Olufsen vyhlašuje ideovou architektonicko-designérskou soutěž na návrh interiéru s produkty značky
Interiér a architektura

Domácí kino plné designu. Bang & Olufsen vyhlašuje ideovou architektonicko-designérskou soutěž na návrh interiéru s produkty značky

Jarmila Řehořková - 2. 9. 2024 - 3 min.

Bydlet jako designér. Interiér vily z 30. let majitelé smysluplně konzervují, přitom plnohodnotně využívají
Interiér a architektura

Bydlet jako designér. Interiér vily z 30. let majitelé smysluplně konzervují, přitom plnohodnotně využívají

Tereza Bíbová - 5. 9. 2024 - 7 min.

Textil barvím slupkou z avokáda, přibližuje návrh oděvů Lenka Loch, která provozuje s manželem ubytování Casa Linum ve Zlíně
Interiér a architektura

Textil barvím slupkou z avokáda, přibližuje návrh oděvů Lenka Loch, která provozuje s manželem ubytování Casa Linum ve Zlíně

Anna Handlová - 9. 9. 2024 - 7 min.

Bydlení v panelovém domě bez kompromisů. Dosáhli jsme duševní svobody, shodují se majitelé
Interiér a architektura

Bydlení v panelovém domě bez kompromisů. Dosáhli jsme duševní svobody, shodují se majitelé

Jolana Mandíková - 30. 8. 2024 - 13 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž