designSUPERMARKET14: Rozhovor s ředitelkou Darinou Zavadilovou

„Za designéra dnes bývá považován každý, což v důsledku může devalvovat tvorbu profesionálů“

Darina Zavadilová je ředitelkou mezinárodního festivalu současného designu v Praze designSUPERMARKET, který se koná od roku 2007. Co nového přináší 8. ročník a jak se dívá na zvyšující se počet design marketů různé kvality u nás, zjistíte v našem rozhovoru. Jeho část je prezentována v tištěném průvodci, který CZECHDESIGN připravil speciálně pro letošní DSM. K dostání je v Domě U Minuty, kde se festival koná od 11. do 14. 12. 2014.


Jak designSUPERMARKET vznikl? Co je jeho posláním? 

designSUPERMARKET vznikl v roce 2007 z iniciativy studentů UMPRUM. Dnes jsou z nich osobnosti, které reprezentují český design na mezinárodní scéně – Daniel Pošta ze studia Zorya, Jan Plecháč a Henry Wielgus, Zbyněk Krulich z BlueberriesMorphe nebo Zuzana Mašínová. Jejich původním záměrem bylo vytvořit prostřednictvím designSUPERMARKETu znatelně chybějící příležitost pro prezentaci a prodej své vlastní tvorby a produktů dalších mladých autorů. V té době v Praze nebyly žádné design shopy, pop-upy, málokdo z designérů měl vlastní obchod, natož e-shop. V tomto se situace velmi změnila. V dnešní době je trh nejrůznějšími prodejními akcemi zejména před Vánocemi přesycen. Dnešní roli designSUPERMARKETU proto vnímám stále více jako určitý svátek české design scény, příležitost k setkávání. Je to více výstava, na níž se designéři mají možnost představit, zviditelnit a oslovit nové publikum. Samotný přímý prodej už poté může proběhnout i jinými kanály.

 

Morphe, foto: designSUPERMARKETMorphe, foto: designSUPERMARKET

Design Supermarket bude tento rok již po osmé. Co myslíš, že přináší tentokrát nového?

Myslím si, že za poslední tři roky udělala akce velký krok vpřed v oblasti mezinárodní spolupráce. Zejména v letošním roce jsme se významně zaměřili na kvalitní zahraniční autory, které přivážíme do České republiky v naprosté prodejní premiéře. Jedná se především o izraelskou módní dvojici Muslin Brothers, která může být svým pojetím módy pro našince poměrně exotická, ale rozhodně ne nedostupná. Současně přivážíme i zástupce prestižního nizozemského festivalu FASHIONCLASH, kteří se u nás představí prostřednictvím prodejní prezentace pěti mladých designérů. Kurátoři festivalu současně přijíždí do Prahy scoutovat české autory a podařilo se dohodnout, že dva vybrané pozvou příští rok na vlastní akci do Maastrichtu.

FASHIONCLASH: Ebby Port , foto: designSUPERMARKETFASHIONCLASH: Ebby Port , foto: designSUPERMARKET

Snažíte se sledovat trendy a podle nějakých kritérií vybírat designéry, kteří zde budou prezentováni? Kdo vystavující vybírá?

Vybírat designéry k účasti je strašně náročná věc. Možná nejnáročnější na celé akci :). Zabere nám to vždycky několik dnů až týdnů. V posledních několika letech tvoříme kurátorský tým já a Martin Žampach s tím, že vždy oslovíme na pomoc další osobnosti z různých oborů. Letos jsme přizvali Veroniku Ruppert, Adama ŠtěchaHonzu Klosse. Bohužel máme omezenou kapacitu prostoru, takže většinou vybereme přibližně polovinu ze všech přihlášených. Posuzujeme především základní faktory, jako je originalita, použité materiály, kvalita zpracování produktu a koncepčnost celé kolekce. Současně ale přihlížíme také třeba ke způsobu sebeprezentace autorů, který by měl být adekvátní výběrové akci, jejímž cílem je představit veřejnosti skutečně to nejlepší z mladého českého designu. Mít v dnešní době aspoň jednoduchý, vizuálně čistý web a kvalitní fotky je prostě základ. Musím říct, že zejména v letošním roce se nám přihlásilo neuvěřitelné množství skvělých začínajících značek. Skoro bych řekla, že je to takový malý boom. Letošní designSUPERMARKET bude namíchaný ze stálic české scény a nových talentů a projektů, kterých bude dokonce více než polovina. 

Většina designérů přináší něco nového designovému světu, reaguje na aktuální trendy, používá materiály, které jsou udržitelné. Co myslíš, že je další přidaná hodnota, kterou se DSM odlišuje od dalších festivalů designu, se kterými se za poslední dva roky roztrhl pytel? Jak to vnímáš jako ředitelka DSM? 

Pokud se zaměříme pouze na prodejní akce, myslím si, že svým rozsahem a nastavenou vysokou laťkou úrovně prezentovaných autorů designSUPERMARKET nemá v České republice konkurenci. Myslím si, že je skvělé, že se v poslední době koná čím dál více akcí, že se něco děje. Strašně moc to pomáhá šířit povědomí o českém designu u široké veřejnosti. Možná přijde moment, kdy už to bude až moc. Přece jen náš rybník je poměrně malý. Věřím ale, že trh se sám vyčistí a přežije to, co má skutečně význam. Druhou věcí je ale poměrně významná nadužívanost slova design, která kulminuje právě v období předvánočního šílenství. Za designéra dnes často bývá považován každý, kdo si doma sám něco vyrábí. To ale v důsledku bohužel u laické veřejnosti může poněkud devalvovat tvorbu profesionálních designérů, kteří obor nestudovali šest let pro nic za nic. Práce designéra není vždy lesklá a uhlazená, jak by se mohlo zdát. Žádá si zkušenosti, znalosti technologií a materiálů a v mnohých případech i proniknutí do velmi specifických oblastí vědy, techniky nebo historie. Ono se to nezdá, ale mladí designéři do své tvorby investují neskutečné peníze, aby vyvinuli to, co skutečně zamýšlí. Jejich díla časem neztrácejí na ceně, jako je tomu u většiny spotřebního zboží. Naopak. S profesním růstem autorů se jejich produkty zhodnotí. V rámci designSUPERMARKETu se snažíme prezentovat designéry, kteří nedělají kompromisy, a dát jim příležitost to ukázat.

Související

designSUPERMARKET 2014
 

designSUPERMARKET 2014

Festival
11. 12. 2014 - 14. 12. 2014

Yveta Kroupová vytvořila vizuální styl 20. ročníku soutěže Young Package
Grafický design

Yveta Kroupová vytvořila vizuální styl 20. ročníku soutěže Young Package

Andrea Čapková - 9. 12. 2014 - 4 min.

Český design 13/14
Produktový design

Český design 13/14

Mikuláš Hapka - 10. 12. 2014 - 4 min.

jelínek
SHOP BANNER UNOR 2024