designSUPERMARKET14: Čerstvé maso na Suproši

Malba z dílny DURCH DUO, foto: designSUPERMARKET Malba z dílny DURCH DUO, foto: designSUPERMARKET

Letos jde o nejvyšší počet, jak zaslaných, tak vystavených prací, které můžete na festivalu designSUPERMARKET vidět. Z toho více než polovina jsou nové talenty a projekty. Představujeme vám Durch Duo, Markétu Držmíškovou, Alici Klouzkovou, Marii Makeevu.

Úryvky najdete i v tištěném průvodci, který CZECHDESIGN připravil speciálně pro letošní designSUPERMARKET. K dostání v Domě U Minuty, kde se festival koná od 11. do 14. 12. 2014.

 DURCH DUO

Asi je to prostě v nás,“ přiznávají v křehké výpovědi DURCH DUO. Mladá designérská dvojice – Dana Elsterová a Anežka Podzemská – je charakteristická svým rukopisem, z nějž je cítit intenzivní inspirace přírodou. Všechny produkty – tapety, polštáře, hodiny, doplňky si vyrábí samy. „My se prostě rády občas uchylujeme k starým dobrým technikám, malování, kresba, vyšívání. A ten osobní rukopis a křehká výpověď... Asi je to prostě v nás, všechny naše věci jsou takzvané "srdcovky", musíme je stoprocentně milovat, než je pustíme do světa,“ říkají. Krom toho, že mají dílnu kousek za Prahou, od listopadu 2014 jsou čerstvými rezidentkami v Tonlabu

Ručně vyrobené hodiny mladé designérské dvojice DURCH DUO, foto: designSUPERMARKETRučně vyrobené hodiny mladé designérské dvojice DURCH DUO, foto: designSUPERMARKET

Markéta Držmíšková

Ilustrace je v autorském porcelánu Markéty Držmíškové brána jako nedílná součást. Markéta tvoří autorský porcelán, který je ručně vyráběný v malých sériích. Mezi kolekce vystavované na designSUPERMARKETu patří set Obšitá, Jeden a Gradient. „Proces u kolekce Obšitá byl velice důležitý. Porcelánová sada je tvořená obšíváním ikonických tvarů českých porcelánek. Při tomto procesu dochází k deformaci současných tvarů a ke vzniku nového jednotného vizuálního stylu,“ popisuje Markéta práci na kolekci, která byla její diplomovou prací. Ve spolupráci Markéty a ilustrátorky Ilony Polanski vznikl porcelánový set Jeden. „Je pro mě zajímavé pracovat s ilustrátorem, musím porcelán vymýšlet tak, aby ilustrace byla jeho nedílnou součástí, nejen pouhým dekorem. Set Jeden tvoří pět kusů nádobí, každý z nich je ilustrován, ale kompletní ilustrace je viditelná pouze po složení všech kusů do sebe.“

Markéta Držmíšková, foto: designSUPERMARKETMarkéta Držmíšková, foto: designSUPERMARKET

Alice Klouzková

Alice Klouzková ze SISTERSCONSPIRACY popisuje, co stálo u zrodu jejího nového labelu. 

Co tě přivedlo ke vzniku nové značky?
K nové značce mě přivedlo moje doktorandské studium na UMPRUM, ve kterém se zabývám tradičními textilními technikami z Čech a Moravy, jejich zachováním a využitím v současném oděvu. Tento můj projekt je rovněž reakcí na celosvětově velmi aktuální téma módního průmyslu a to transparentnost při výrobě oděvu, lokálnost a udržitelnost.

Jaké tradiční techniky využíváš?
Navázala jsem spolupráci s několika skvělými řemeslníky a výrobci modrotisku, paličkované krajky, nitěných knoflíků nebo korálkové výšivky. Jelikož se jedná o techniky, které jsou prakticky využitelné stále spíše v oděvech pro ženy, a tudíž se moc nehodí k tomu, jak pracujeme v SISTERSCONSPIRACY, rozhodla jsem se výstupy mé práce prezentovat pod vlastním labelem. Na designSUPERMARKETu tak představuji prvních par kousků převážně z modrotisku.

Modrotisk, foto: designSUPERMARKETModrotisk, foto: designSUPERMARKET

Maria Makeeva

Maria Makeeva nám krátce pověděla o své fascinaci mytologií a své nové práci. 

Ve své diplomové práci se odkazuješ na slovanskou mytologii. Co te přivedlo na tohle téma?

Nejdřív šlo o spontánní zájem o mytologii obecně. K té slovanské jsem se dostala až pozděj. Hned jsem byla překvapená jak málo toho vím a bylo to opravdové dobrodružství si ten svět pro sebe objevovat. Představivost slovanského bájesloví je fascinující, motivy jsou obrazně velmi bohaté, často skoro až surrealistické a nepoddajné logickém výkladu. Vnímala jsem to jako výzvu - pokusit se to celé chápat. A pak nakreslit.

Na stránkach DSM je napsáno, že zde vystavuješ něco nového? Co to je? 

Jde o menší sérii sítotiskových plakátů, inspirovaných exotickou krajinou. Na rozdíl od předešlé (diplomové) série, kde jsem téma pečlivě nastudovala tato série vznikala záměrně spontánně a zlehka. Je to malá série, proto jsem chtěla aby zachovala určitou vnitřní prostotu. Proto i jednotlivé motivy jsou tak jednoduché: moře, slunce, hřeben hor, zvíře, rostlina... Žádná teorie.

Exotické motivy v mytických motivech Marii Makeevy, foto: designSUPERMARKETExotické motivy v mytických motivech Marii Makeevy, foto: designSUPERMARKET

Související

designSUPERMARKET 2014
 

designSUPERMARKET 2014

Festival
11. 12. 2014 - 14. 12. 2014

designSUPERMARKET14: Jak to vidí... Page Five
Grafický design

designSUPERMARKET14: Jak to vidí... Page Five

Anežka Adamíková - 13. 12. 2014 - 3 min.

designSUPERMARKET14: Rozhovor s ředitelkou Darinou Zavadilovou
 

designSUPERMARKET14: Rozhovor s ředitelkou Darinou Zavadilovou

Radka Machalická - 11. 12. 2014 - 6 min.

designSUPERMARKET představuje vystavující designéry pro rok 2014 a odhaluje hlavní lákadla programu
Produktový design

designSUPERMARKET představuje vystavující designéry pro rok 2014 a odhaluje hlavní lákadla programu

designSUPERMARKET - 2. 12. 2014 - 8 min.

Nenápadně nápadný porcelán
 

Nenápadně nápadný porcelán

Edita Mikolášková - 17. 11. 2014 - 2 min.

Něžné, přesné a hravé ilustrace
Grafický design

Něžné, přesné a hravé ilustrace

Edita Mikolášková - 17. 11. 2014 - 1 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024