Pokud design nedokáže odprezentovat kvalitu potraviny, může se stát, že i tu největší delikatesu na světě zákazníci jednoduše přehlédnou. Dnešní doba nekonečné nabídky proto přeje těm, kteří se nad tím, jak bude jejich výrobek vypadat zvenčí, zamýšlejí a vkládají úsilí do toho, aby jejich produkty lákaly nejen svou kvalitou a dobrou chutí. V našem výběru představujeme pět značek, jež si uvědomují, že lidé na první dobrou vybírají hlavně očima. Všechny spojuje vášeň pro poctivé výrobky, které svou vizuální identitou vypráví příběh o péči vložené do každého kousku.
Hradecké delikatesy
V hlavní roli česnek. Alespoň takto by se dal popsat začátek Hradeckých delikates, firmy založené na základě naléhavé poptávky po tomto nepostradatelném mizejícím tuzemském koření. „Náš první výrobek byl právě z česneku. Postupně jsme začali přidávat další produkty z ovoce, zeleniny, bylin, ořechů a semen. Dnes máme v nabídce více než sto výrobků. I když jsme manufaktura, začátkem 19. století by nám Hradečáci klidně mohli říkat statek. Něco si vypěstujeme sami, něco nakoupíme od jiných. Co je ale důležité, stejně jako někdejší statkáři zodpovídáme za každý výrobek svou rodinnou pověstí. A stejně jako naši předkové považujeme půdu za něco, co musí přetrvat po celé generace. Bez chemie, nepřirozených zásahů a s minimem odpadů,“ popisují svou filozofii zakladatelé Hradeckých delikates Petra a David Kilingrovi.
Za designem výrobků s jednotícím prvkem – černou barvou a zeleným proužkem – stojí grafická designérka Monika Laurová, která vtiskla všem produktům nezaměnitelný charakter. Hned na první pohled je znatelné, že se jedná o výrobek Hradeckých delikates, což bylo pro majitele velmi důležité. „Cílem bylo, aby si člověk dokázal v krátkém čase spojit produkt se značkou. Sjednotit ale takto široké portfolio produktů bylo celkem oříšek. Jednalo se primárně o etikety na různé tvary, velikosti a kategorie s přesahem do sjednocení všech komunikačních kanálů. Vybírali jsme z více návrhů, nakonec zvítězil černý kosočtverec umístěný na ilustraci připomínající zahrádku. Tato abstrakce umožnila rozdělit celé portfolio do více kategorií (pesto, koření, sirupy, zavařeniny atd.),“ vysvětlují zakladatelé.
Z portfolia značky vyrábějící nespočet produktů je těžké vybírat, doporučujeme proto začít klasikami, jako je jahodová zavařenina či kečup, které u zákazníků vítězí. Sami zakladatelé pak doporučují věnovat pozornost hlavně čerstvým pestům, se kterými obrážejí i farmářské trhy. „S čerstvým kváskovým chlebem je to i pro znalé zákazníky chuťový zážitek a překvapení,“ říkají zakladatelé, kteří mají, jak sami tvrdí, pomyslný šuplík nápadů na nové produkty stále plný. „V nedávné době jsme přidali například zajímavá dochucovadla – veganský kešu parmezán, hodně novinek je pak v sekci sirupů pro výrobu limonád, chystáme také nová pesta a na podzim snad opět obnovíme zcela unikátní sušená nesolená rajčata v oleji. Tedy až vyrostou.“
Janova pec
„Design by měl vypovídat o kvalitě potravin. Konkurenční výhodou Janovy pece jsou poctivé kousky surovin, což zákazníkovi prezentujeme pomocí výseků na obalech – důkaz místo slibů – Janova pec má luxusní obsah!“ říká s nadšením grafická designérka Veronika Holíková, jež stojí za redesignem vizuálních výstupů firmy Janova pec specializující se na pečené müsli z těch nejkvalitnějších ingrediencí. „Na myšlenku vyrábět domácí müsli mě přivedla má bývalá přítelkyně, jež mě upozornila na to, že takové, které si doma člověk sám upeče, se v obchodech sehnat nedá. Začal jsem o tom přemýšlet, pak počítat, vyvíjet a první tři výrobky byly na světě,“ popisuje začátky svého podnikání zakladatel Jan Král, který předtím sbíral velmi cenné zkušenosti v jedné z posledních českých mrazíren v Panenských Břežanech.
Na redesignu značky založené v roce 2013 spolupracovala Veronika Holíková s typografkou Petrou Dočekalovou, která nové logo osvěžila moderním scriptovým písmem. Volba této rodiny písem nebyla čistě náhodná. Jak vysvětluje Veronika: „Food Packaging je spojován se scriptovými fonty, což historicky souvisí například s ručně psanými štíty v restauracích.“ Pozornost byla věnována i barevnosti, jež byla vybrána citlivě tak, aby harmonicky navozovala představu o chuti daného produktu. „Z obalu musí být jednoduše na první pohled jasné, co je v něm zabaleno. Žádné zbytečnosti, co by odváděly pozornost,“ doplňuje Jan. Promyšlenost celého vizuálu dokládá příklad semínkového müsli. „Před redesignem byla této příchuti přiřazena ‚zdravá‘ zelená barva, všeobecně vnímaná jako méně chutná, což potvrzují např. děti, které se zeleným potravinám často z dálky vyhýbají. Semínkové müsli od Janovy pece je naopak velmi chutné, zvolili jsem tedy originální černou barvu, podpořenou ilustracemi černých slunečnicových semínek. Obaly působí exkluzivně a zdravá semínka lákavě,“ dodává Veronika.
Tým Janovy pece se řídí heslem: méně je více. „Snažíme se o co nejjednodušší receptury. Každé směsi by měla dominovat jedna, maximálně dvě chutě. A tento přístup se odráží i v našich minimalistických obalech,“ uzavírá Jan, který nyní pracuje na třetí bio granole s javorovým sirupem. Než ale bude tato novinka na světě, radíme vyzkoušet například pečené čokoládové müsli, jeden z prvních výrobků, které značka uvedla na trh, nebo vynikající sušenky, jež s láskou peče Janova maminka.
Ajala
Za dobrou čokoládou nemusíte jezdit do Belgie či Švýcarska. Tuto jedinečnou pochoutku z těch nejkvalitnějších surovin totiž vyrábí i parta nadšenců z Brna. „Myšlenka založení Ajaly se mi v hlavě zrodila poté, co jsem ochutnal pravou mayskou čokoládu dovezenou z Guatemaly. Její chuť pro mě byla velkým překvapením, protože se hodně lišila od toho, co jsem měl s čokoládou do té doby spojené. Začal jsem se o její výrobu zajímat a zjistil jsem, že podobně kvalitní a autentickou čokoládu není jednoduché v rámci Česka, ale ani Evropy sehnat. Takovou, která má čisté složení, je vyrobená přímo z kakaových bobů s jasným původem a odráží se v ní jejich autentická chuť,“ vypráví Filip Teplý, který před deseti lety Ajalu založil se svou manželkou Silvií.
„Ajala v sobě spojuje dvě tradice: indiánskou, tedy tradici původního zpracování kakaa, a domácí tradici výroby čokolády. Moc lidí o tom neví, ale Československo patřilo za první republiky k největším zpracovatelům kakaových bobů na světě. Právě skrze obaly chceme na tuto zlatou éru odkázat. Jejich vzory jsou inspirované prvorepublikovými motivy z vnitřních přebalů knih a tapet,“ vysvětluje Filip. K jejich realizaci zakladatelé oslovili restaurátora papíru se zaměřením na restaurování plakátů, grafik, kreseb a maleb na papíře Ondřeje Zatloukala, který pro ně metodou sítotisku vytvořil sérii hravých obalů s historizujícími ornamenty.
Za deset let své existence se značka zaměřovala hlavně na tmavou čokoládu, což se toto léto změní! Fanoušci Ajaly se mohou nově těšit na jednu velkou novinku – mléčné tabulky, po kterých již dlouho volali. „Máme radost, že jim je nabídneme zrovna k našim desátým narozeninám. Mléčné čokolády budou prozatím tři, ale věříme, že do budoucna jich přibude, protože se nám tím otevírají další možnosti chuťových kombinací. K narozeninám chystáme také oslavu a otevření naší první vlastní prodejny v centru Brna,“ zvou zakladatelé. Všechny výrobky Ajaly zakoupíte na e-shopu značky nebo ve spřátelených prodejnách po celé České republice. Zastavte se třeba pro vychvalovanou čokoládovou tabulku Květy a pomeranče, prášek na výrobu horké čokolády Elixír nebo Pravé banánky v čokoládě – na slunci sušené baby ugandské banány obalené v té nejkvalitnější čokoládě.
Koldokol
Vše odstartovalo založení ekologického sadu v magických Bílých Karpatech. Následně se rozhodli Hana Němcová a Libor Baránek sami ovoce zpracovávat. A úspěch jejich více než třináctiletého podnikání dosvědčuje, že to byl krok správným směrem. „Baví nás hrát si s chutí a experimentovat. Založení firmy bylo také jakousi cestou za dobrodružstvím a nezávislostí. Jako první jsme vymysleli bio džem bioláda bez přidaného cukru, což v té době byl jedinečný počin, protože na trhu žádný podobný bio produkt nebyl,“ vzpomínají zakladatelé značky Koldokol, kteří k džemu postupně přidali sirupy, mošty, chutney omáčky, bylinkové čaje a další delikatesy.
Zakladatelé značky Libor Baránek a Hana Němcová | Zdroj: Koldokol
Hana a Libor vyrábějí své produkty s důrazem na ekologii a udržitelnost a se stejnou filozofií přistupují i k přemýšlení o obalovém designu. „Je zajímavé sledovat, jak se v průběhu let design vyvíjí a mění a zastarává relativně rychle. My jsme po necelých deseti letech některé produktové řady redesignovali. Přitom redesign se u jiných firem nebo produktů děje i po mnohem kratším čase. Snažíme se tvořit jak výrobky, tak design, které budou originální a přitom nadčasové. Něco jako dobré přátelství, které nerezaví a bude vás vlastně v průběhu let stále bavit,“ říkají zakladatelé, kteří s přáním o nový vizuál oslovili své přátele a grafické designéry v jednom – Martina Šojdra a Petru Pohlovou z Puk-Puk studia, již dali výrobkům značky Koldokol jednotný styl. „Charakteristickým prvkem grafiky některých produktových řad (sirupy, čaje, biolády) je pak ruční malba akvarelem, která je digitalizovaná a složená do symetrické koláže,“ popisují zakladatelé.
Jak říkají Hana s Liborem, vymýšlení nových produktů a příchutí je jedna z jejich nejoblíbenějších fází podnikání, při níž člověk pouští fantazii naplno. I když už dnes hlavně kvůli skladovým kapacitám nevypouští ročně tolik novinek jako dřív, zákazníci se mají neustále na co těšit. „Naším nejnovějším počinem je řada ovocných bio JAMŮ se 70% podílem ovoce, jejichž grafika si hraje s hudebními žánry a slovní hříčkou se slovem JAM / JAMOVÁNÍ,“ lákají zakladatelé. Pokud chcete vsadit na jistotu, vedle nešlápnete určitě s malinovým sirupem, zázvorovými shoty nebo bylinkovým čajem Duše v peří. Ať už vyzkoušíte klasické či více netradiční kombinace chutí, můžete si být jisti tím, že dostanete produkty bez aromat, konzervantů, barviv a jen v té nejvyšší kvalitě.
České ghíčko
Zamilovaly se do přepuštěného másla, které v tu dobu nebylo na českém trhu k dostání. Začít podnikat s tímto elixírem života, jak mu alespoň indická medicína – ajurvéda – přezdívá, bylo ale pro bývalou zdravotní sestru Andreu Dostálovou oříškem. Z legislativního hlediska totiž nikdo nevěděl, kam přepuštěné máslo, které není ani olej, ani máslo, vlastně zařadit. Povědomí o této superpotravině nebylo velké ani u koncových zákazníků, kterým zakladatelky vysvětlovaly benefity, jež jeho konzumace přináší. „Ghee je jedinečné především svou všestranností v kuchyni a také zdravotními benefity, které zdravé tuky přinášejí našemu tělu. Zároveň díky pomalému a dlouhému přepouštění čerstvého másla si mohou chuť a vůni másla dopřát ve svém jídle i alergici na laktózu a kasein. V teplé kuchyni dokáže zcela nahradit i jiné tuky. Můžete na něm smažit (a bez pocitu těžkosti po smaženém jídle), omašťovat jím brambory, knedlíky či pečenou zeleninu, taky skvěle funguje v základech na polévky a omáčky a při pečení jím můžete nahradit máslo,“ uvádí nespočet jeho benefitů Andrea Dostálová.
Jedním z úkolů grafického designéra Vojtěcha Štěpánka ze Studia Družba bylo nechat krásné žluté Ghee zazářit a nepřekrývat ho nadbytečnou vrstvou obalu. „U klasických Ghee tak pracujeme s transparentními etiketami a jednoduchým designem. V dalších produktových řadách Ghee pak máme prostor celý design oživit,“ vysvětluje Vojtěch Štěpánek. Vizuální styl je postaven na jednoduché barevnosti, která odráží jednotlivé produkty. Ta se mění podle samotných příchutí. Ghee+ s chilli tedy například pracuje s barevnými akcenty v červené barvě, varianta s česnekem se pak drží fialové barvy.
Obliba Ghee u zákazníků stále roste, což dokládá i fakt, že nejoblíbenější variantou Ghee je to největší ve velké 720 ml sklenici, kterou si zákazníci často kupují i do zásoby. „Je to pochopitelné, protože malá sklenice je v momentě, kdy jednou ochutnáte i obyčejná smažená vajíčka na Ghee, opravdu malá,“ potvrzuje Andrea Dostálová. Značka ale ročně přichází s několika novinkami, které rozšiřují řady produktů Ghee+, kde najdete variantu s česnekem, skořicí nebo chilli. V nabídce mají dokonce i vzácné kozí ghí! „A pokud chcete ochutnávat, určitě zabořte lžičku do jedné ze čtyř Gheetel. Tyhle oříškové pomazánky s Ghee jsou návykové!“ varuje Andrea.
Ghee je čistý máselný tuk nejvyšší kvality získaný přepuštěním čerstvého másla. | Zdroj: Ghee