Designérka upozorňuje na problematiku importu květin a dává jim druhý život

Kateřina Haderková, Květiny pod tlakem, zdroj: archiv autorky
Kateřina Haderková, Květiny pod tlakem, zdroj: archiv autorky

Kateřina Haderková, absolventka Ateliéru textilní tvorby na pražské UMPRUM, pracuje s materiálem jako s poezií. Spojuje prvky bez zjevného účelu a vytváří z nich pevné struktury, které jim dávají nový smysl.

Haderková na sebe upozornila již svou první větší prací pojmenovanou Architektura (2013), která byla vystavena v roce 2014 na Salone Internazionale del Mobile v Miláně, v expozici UMPRUM. Jedná se o plisovanou látku, kterou je možné tvarovat do amorfních architektur. Práce s jednoduchým textilním materiálem a jeho transformace do sofistikovaných struktur je charakteristická pro celou její tvorbu. Své bakalářské studium na UMPRUM Haderková ukončila v roce 2017 stínidly ze stlačených květin.

Kateřina Haderková, Architektura, zdroj: archiv autorkyKateřina Haderková, Architektura, zdroj: archiv autorky

Její práce je reakcí na problematiku importu květin z rozvojových zemí do Evropy, která má negativní dopad na životní prostředí. Tvorba je poetickým, avšak také velmi účelným využitím organického materiálu z lokálních či Fair Trade zdrojů. Tvar stínidel odvodila z tvorby designérů Jo HammerborgaJoe Cesare Colomba, známých v 60. letech, což je i počátek importu květin do Evropy. Sada stínidel s biodegradabilního materiálu je budoucností rychle se měnícího konzumního designu.

Kateřina Haderková, Květiny pod tlakem, zdroj: archiv autorkyKateřina Haderková, Květiny pod tlakem, zdroj: archiv autorky

Svou konceptuální práci s textilem jako se strukturou dokázala transformovat i do práce s pevnou hmotou. Vytvořila sádrové Reliéfy (2015), tekutou sádrovou hmotu zpracovala do tenkých draperií a nechala je utuhnout v jednoduchých čtvercových formách. Výsledkem jsou tak kachle, které překračují nejen materiálové hranice, ale také hranice užitkovosti směrem k volnému umění. Na druhou stranu práce Kateřiny Haderkové nejsou vždy jen experimentální, věnuje se i tradičnímu pojetí textilu. Vytvořila například sadu modrotiskových látek, vzory vytvořila osobitými geometrickými razítky, které nám stále připomínají, že i tradiční techniky mají nezastupitelné místo v současném designu.

Kateřina Haderková, Reliéfy, zdroj: archiv autorkyKateřina Haderková, Reliéfy, zdroj: archiv autorky

Související

Po svatbě nezůstanou ve skříni. Tereza Rosalie Kladošová představila kolekci svatebních šatů
Móda a šperk

Po svatbě nezůstanou ve skříni. Tereza Rosalie Kladošová představila kolekci svatebních šatů

Natalie Neuvirtová - 16. 8. 2024 - 5 min.

Dresy pro české atlety navrhl student UMPRUM. Je třeba si připomínat sportovní úspěchy, říká jejich autor Denis Koutník
Móda a šperk

Dresy pro české atlety navrhl student UMPRUM. Je třeba si připomínat sportovní úspěchy, říká jejich autor Denis Koutník

Redakce Czechdesign - 14. 8. 2024 - 4 min.

Módní návrhářka Natálie Nepovímová propojuje v nové kolekci jemnost a drzost
Móda a šperk

Módní návrhářka Natálie Nepovímová propojuje v nové kolekci jemnost a drzost

Redakce Czechdesign - 15. 8. 2024 - 2 min.

Překvapil mě konzervatismus spousty velkých zemí, hodnotí Jan Černý nástupové kolekce na olympiádě. Jak probíhal styling sportovců?
Móda a šperk

Překvapil mě konzervatismus spousty velkých zemí, hodnotí Jan Černý nástupové kolekce na olympiádě. Jak probíhal styling sportovců?

Tereza Bíbová - 26. 7. 2024 - 6 min.

Vkus na českých svatbách žalostně chybí. Tým Anna, ožeň ma jde proti proudu a inspiraci hledá nejen v grafickém designu
Ostatní

Vkus na českých svatbách žalostně chybí. Tým Anna, ožeň ma jde proti proudu a inspiraci hledá nejen v grafickém designu

Tereza Urban - 5. 8. 2024 - 8 min.

Nepoužívá klasické zlatnické techniky, přitom uspěla jako šperkařka roku. Klára Marie Bliss je nováčkem na scéně, která Instagramu vděčí za mnohé
Móda a šperk

Nepoužívá klasické zlatnické techniky, přitom uspěla jako šperkařka roku. Klára Marie Bliss je nováčkem na scéně, která Instagramu vděčí za mnohé

Tereza Urban - 26. 7. 2024 - 11 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž