Kateřina Haderková, absolventka Ateliéru textilní tvorby na pražské UMPRUM, pracuje s materiálem jako s poezií. Spojuje prvky bez zjevného účelu a vytváří z nich pevné struktury, které jim dávají nový smysl.
Haderková na sebe upozornila již svou první větší prací pojmenovanou Architektura (2013), která byla vystavena v roce 2014 na Salone Internazionale del Mobile v Miláně, v expozici UMPRUM. Jedná se o plisovanou látku, kterou je možné tvarovat do amorfních architektur. Práce s jednoduchým textilním materiálem a jeho transformace do sofistikovaných struktur je charakteristická pro celou její tvorbu. Své bakalářské studium na UMPRUM Haderková ukončila v roce 2017 stínidly ze stlačených květin.
Kateřina Haderková, Architektura, zdroj: archiv autorky
Její práce je reakcí na problematiku importu květin z rozvojových zemí do Evropy, která má negativní dopad na životní prostředí. Tvorba je poetickým, avšak také velmi účelným využitím organického materiálu z lokálních či Fair Trade zdrojů. Tvar stínidel odvodila z tvorby designérů Jo Hammerborga a Joe Cesare Colomba, známých v 60. letech, což je i počátek importu květin do Evropy. Sada stínidel s biodegradabilního materiálu je budoucností rychle se měnícího konzumního designu.
Kateřina Haderková, Květiny pod tlakem, zdroj: archiv autorky
Svou konceptuální práci s textilem jako se strukturou dokázala transformovat i do práce s pevnou hmotou. Vytvořila sádrové Reliéfy (2015), tekutou sádrovou hmotu zpracovala do tenkých draperií a nechala je utuhnout v jednoduchých čtvercových formách. Výsledkem jsou tak kachle, které překračují nejen materiálové hranice, ale také hranice užitkovosti směrem k volnému umění. Na druhou stranu práce Kateřiny Haderkové nejsou vždy jen experimentální, věnuje se i tradičnímu pojetí textilu. Vytvořila například sadu modrotiskových látek, vzory vytvořila osobitými geometrickými razítky, které nám stále připomínají, že i tradiční techniky mají nezastupitelné místo v současném designu.