Helena Koenigsmarková
Ředitelka Uměleckoprůmyslového musea
Ředitelka Uměleckoprůmyslového musea Helena Koenigsmarková | Zdroj: vikend.ihned.cz
1. Proč a v čem je podle vás práce Jiřího Pelcla v českém kontextu výjimečná?
Jiří Pelcl je ve svém přemýšlení nad funkcí a estetikou všeho, co navrhuje, totiž nesmírně konsekventní, a tím pak i rozeznatelný. Hledání jednoduchosti a užitečnosti věcí (po počátečním období trochu opulentnějšího výrazu v Atice) našel v designu jak užitkových předmětů, interiérů, tak i architektury. Myslím, že v tomto velmi pozitivně přispěl i ve své pedagogické činnosti.
2. Jakou práci považujete za jeho největší úspěch?
Váza Kaktus a lžičky Spermie | Zdroj: krehky.cz / pelcl.cz
Vždy je těžké vybírat to nej… Mne třeba těší, když se někde mimo muzeum či obchod setkám s jeho šálky, sklenicemi apod. Někde v domácnosti nebo kanceláři, kde je běžně užívají. A vzhledem k tomu, že jeho návrhy mají často i takový specifický humor či ironii, asi nejvíce známá v širokém publiku bude lžička spermie, ta je také ve většině encyklopedií designu. Já osobně mám a užívám ráda vázu Kaktus (tu třeba má ve sbírkách i MOMA v New Yorku, ale samozřejmě i UPM!).
Petr Nový
Hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
Hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou Petr Nový | Zdroj: archiv Petra Nového
1. Proč a v čem je podle vás práce Jiřího Pelcla v českém kontextu výjimečná?
Jiří Pelcl je jako tvůrce široce rozkročen od architektury přes artové projekty po návrhy určené ke komerční výrobě. To sice v českém kontextu není věc výjimečná, ale skutečnost, že ve všech zmíněných oborech dokáže vynikat a neustále přicházet s novými a inspirativními podněty, rozhodně běžná není. Stejně tak jako jeho bytostné přesvědčení, že produktový designér musí tvořit odpovědně k životnímu prostředí, v žádném ohledu neplýtvat materiálem ani idejemi, ale vytvářet trvanlivé předměty dlouhodobé hodnoty.
2. Jakou práci považujete za jeho největší úspěch?
Likérová sklenice Vicenza a Sada oválných mís Kobalt | Zdroj: shop.czechdesign.cz
Jeho největší úspěch v případě designu nevidím v jedné konkrétní práci, ale právě v komplexnosti tvorby. Dokazuje totiž, že je možné být zároveň úspěšným artovým tvůrcem i průmyslovým návrhářem. Například jeho nápojové sklo Vicenza nebo porcelán Bohemia Cobalt se úspěšně vyrábějí řadu let, lidé je každodenně používají. Jeho práce se tudíž líbí nejen teoretikům, ale i spotřebitelům, což je skvělé vysvědčení.
Ondřej Zita
Jeden ze zakladatelů značky Master & Master
1. Proč a v čem je podle vás práce Jiřího Pelcla v českém kontextu výjimečná?
Z jeho práce je cítit vášeň – nejen pro řemeslo a obor jako takový, ale také pro sériovou výrobu. Design přitom vůbec nevnímá jako cosi elitářského, spojeného s luxusem. Kvalitní návrh je pro něj naopak samozřejmou součástí každého výrobku, a to včetně těch zcela banálních a levných. V tomto smyslu lze tvrdit, že Jiří Pelcl je skutečným zastáncem demokratického designu. Jako výrobcům je nám tento přístup blízký a baví nás. Řekl bych, že takových tvůrců u nás moc není. Vlastně jich není ani málo, zkrátka je jen jeden.
2. Jakou práci považujete za jeho největší úspěch?
Likérová sklenice Vicenza a sada nápojového skla Vicenza | Zdroj: shop.czechdesign.cz / insidecor.cz
Jiřího Pelcla mám spojeného s jeho kolekcí nápojového skla Vincenza pro Bohemia Crystal. Těchto sklenic se po celém světě prodaly miliony kusů. V tom vidím největší úspěch práce designéra, tedy když kvalitní návrh dostane přes masovou výrobu k široké veřejnosti.
Výstava v Moravské galerii v Brně se bude konat od 26. listopadu 2021 do 26. února 2023. Kurátorem je teoretik Adam Štěch.