Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Design z pasáže. Duben pohledem šéfredaktorky

Přísloví „duben ještě tam budem“ nabylo letos značně odlišných konotací. Březnová omezení související s koronavirem nepolevila, ale naopak zůstala i během následujícího měsíce přísná a omezující. Přesto se ale na poli designu stále něco dělo. Podívejte se s námi, kdo nelenil a pokouší se český design posouvat i v době krize dál a kdo naopak zasloužil červenou kartu.

Karolína Skórková je energická žena, která z popela, přesněji možná z uhlí, vykřesala festival designu v Ostravě – Meat design. O tom, že se tam vyplatí zajet, jsme psali již několikrát. Tentokrát Karolína vymyslela koncept, který si můžete užít i u sebe v obýváku. Pravidelně participanty ostravské akce, ať lokální (zakladatelka značky City Folklore), mezinárodně uznávané (Jaroslav Bejvl ml.) nebo z řad médií (Pavlína Blahotová) zpovídá v pořadu Meat Design Doma. Jak se vypořádali s nenadálou krizí, na čem pracují a jaké mají plány do budoucna, si můžete poslechnout na YouTube. Podobných pořadů je samozřejmě dnes ve virtuálním světě celá řada, ale zde stojí za pochvalu hlavně fakt, že se nejedná o žádnou velkou instituci, ale záslužnou iniciativu aktivního jednotlivce. Skvělé!

Jaroslav Bejvl byl jedním z hostů online pořadu Meat Design Doma | Zdroj: Meat Design OstravaJaroslav Bejvl byl jedním z hostů online pořadu Meat Design Doma | Zdroj: Meat Design Ostrava

Zážitek měsíce má pro tento měsíc na svědomí agentura Profil Media, jinak řečeno organizátoři Designbloku, Jana Zielinski a Jiří Macek, kteří stojí také za předáváním cen Czech Grand Design. To se z pochopitelných důvodů nemohlo letos konat v původním formátu v divadle s davy diváků. Tým ale v neuvěřitelně šibeničním termínu vymyslel koncept, který českému designu udělal možná lepší službu než každoroční společenská událost pro pár vyvolených. Televizní pořad, během kterého se designéři po telefonu dozvěděli, že zvítězili, byl svižný, vtipný a hlavně autentický. Jednotliví ocenění si jistě získali sympatie diváků svou bezprostředností a upřímnou radostí z výhry. A spoustě lidem tak možná ukázali, že prostředí designu rozhodně není plné jen domýšlivých a arogantních jednotlivců, ale že talent jde v Čechách často ruku v ruce se skromností a smyslem pro humor. Snad budou i příští ročníky podobně zábavné a přirozené.

Předávání cen Czech Grand Design vysílala Česká televize Zdroj: ČTPředávání cen Czech Grand Design vysílala Česká televize Zdroj: ČT

Podivný zážitek vás ale naopak potká, když budete procházet tzv. pasáží českého designu v centru Prahy. Několik výloh v průchodu u České národní banky už delší dobu plní prezentace značek, které organizátoři sami definují jako progresivní a zavedené. Žel aktuálně situace vypadá spíš jako cesta časem do raných 90. let, kdy byl vkus Čechů ještě v plenkách. Kontrast k aktuální místní špičce nemůže být větší, včetně formátu prezentace. Leda že by utržené papírky s názvy autorů byly sofistikovaným holdem syrovému minimalismu? Proč podobný dobrý nápad s prezentací ve výlohách nevyužít pro podporu opravdu kvalitních lokálních designérů? Barevné koberce Masopust Anny Štěpánkové, keramika Louisy Bělohlávkové, nová značka zeitgeist.limited Jakuba Pollága nebo desítky dalších, ostatně i například těch, kteří jsou nositeli prestižních cen jako Red Dot Design Award – a že jich není v ČR málo – by se do pasáže českého designu hodily tisícinásobně víc. Obzvlášť pokud k její návštěvě zve oficiální turistický portál hlavního města Prahy. To je zkrátka ostuda.

Pasáž aktivně propaguje město Praha | Zdroj: pasazdesignu.czPasáž aktivně propaguje město Praha | Zdroj: pasazdesignu.cz

Co nás v redakci aktuálně těší nejvíce, jsou neustále rostoucí čísla čtenosti našeho online magazínu. Začátek roku pro nás byl doslova fenomenální. Oproti stejnému období v roce 2019 jsme vyrostli o 40 %, a dosáhli tak na 200.000 zobrazených stránek za měsíc a více než 80.000 unikátních čtenářů. Upřímně, nic podobného jsme v tak krátkém časovém úseku nečekali a hlavní dík patří vám, našim čtenářům. Czechdesign má díky tomu čím dál silnější hlas, ale i odpovědnost pomáhat českému designu. Děkujeme!

Slavnostní přípitek redakce k vysokým číslům čtenosti Foto: Michal HančovskýSlavnostní přípitek redakce k vysokým číslům čtenosti Foto: Michal Hančovský

Další články