Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Na návštěvě v ateliéru designérky Evy Růžičkové, foto: Lenka Šulcová, lendesign.cz Na návštěvě v ateliéru designérky Evy Růžičkové, foto: Lenka Šulcová, lendesign.cz

Design šperku by měl být nesmrtelný. Deset a jedna otázka pro šperkařku Evu Růžičkovou

Eva Růžičková je talentovanou designérkou, jejíž šperky charakterizuje ženskost, jednoduchost a experiment s formou a materiály. V její tvorbě se tak setkáte nejen s kovem, ale i se dřevem, korkem či s barevnými kameny dovezenými z cest. Evin ateliér se nachází ve zdánlivém ruchu velkoměsta v Celetné ulici, kudy denně proudí stovky návštěvníků. Když se však zavřou dveře do podloubí s prodejnou matriošek, otevře se před vámi tichý svět starého činžovního domu, na jehož vrcholu sídlí Eva se svými šperky. Přijměte pozvání ke šperkařce Evě Růžičkové a vydejte se s námi po stopách její tvorby.

Šperky Evy Růžičkové koupíte na našem e-shopu a v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské 3. 

Eva Růžičková ve svém showroomu s kolekcí Drops, kterou najdete i na našem e-shopu, foto: Lenka ŠulcováEva Růžičková ve svém showroomu s kolekcí Drops, kterou najdete i na našem e-shopu, foto: Lenka Šulcová

Tvé šperky jsou velmi oblíbené a slušivé. Co je dělá výjimečnými a čím se při jejich tvorbě inspiruješ?

EVA: Mé šperky bych popsala jako ženské, jemné a jednoduché, přičemž se snažím, aby nepostrádaly nápad či inovaci. Obecně mám ráda podobu, která nepodléhá trendům, design šperku by měl být nesmrtelný, což vychází i z jeho historie a symboliky. Inspirují mě samotní lidé a lidské příběhy. V mé tvorbě se intuitivně odráží také mé osobní prožitky či co se mi zrovna odehrává v životě, což si často uvědomuji až v průběhu práce. Je to pro mě takový způsob terapie. Poslední dobou se inspiruji také různými kulturami a přírodou na mých cestách.

Eva Růžičková při práci na šperku, foto: Lenka ŠulcováEva Růžičková při práci na šperku, foto: Lenka Šulcová

Absolvovala jsi ateliér K.O.V. na UMPRUM, kterou jsi ukončila diplomovou prací založenou na výtvorech na pomezí šperku a objektu. Experimentování s formou provázejí tvé realizace i nadále. Jak se při návrhu kolekce šperků stavíš k jejich nositelnosti a ke vztahu těla a šperku?

EVA: Šperk je vždy napojený na tělo a je důležité zohledňovat jeho nositelnost, zároveň má však možnost být zmenšenou sochou, má prostor být objektem. z toho důvodu mě takové formy přesahu baví. Takové šperky jsou pak hůře nositelné, ale zase vyjadřují emoci mou i svého nositele. Vše je nositelné, když člověk chce a má odvahu, pouze to není každodenní záležitostí. Některým svým prstenům říkám „vernisážové“, hodí se ke skleničce šampaňského, aby byl člověk nepřehlédnutelný. 

Prsten z kolekce Výšky a hlubiny, foto: Eliška ŠárkováPrsten z kolekce Výšky a hlubiny, foto: Eliška Šárková

Nedávno jsi se představila v New Yorku na výstavě českého šperku, pro níž jste společně s Kristýnou Malovanou a Klárou Šípkovou vytvořily instalaci šperků se spojujícím tématem – komunikace. Jak jsi vnímala tuto příležitost? Realizace probíhala ve vzájemné spolupráci nebo jste na špercích pracovaly odděleně? 

EVA: Spolupráci jsem vnímala moc příjemně, bylo skvělé se s někým propojit a společně plánovat. Každá jsme pro výstavu vytvářely vlastní kolekci, v níž jsme se zaměřily na různé formy komunikace, ale průběžně jsme výtvory konzultovaly a radily si. S holkama jsme kolegyně i kamarádky a často se nám stává, že každá pracujeme hodně individuálně. Takové spojení nám dalo spoustu zkušeností i co se týká organizace výstavy.

Eva Růžičková se svými šperkařskými kolegyněmi Kristýnou Malovanou a Klárou Šípkovou, zdroj: Eva RůžičkováEva Růžičková se svými šperkařskými kolegyněmi Kristýnou Malovanou a Klárou Šípkovou, zdroj: Eva Růžičková

Ve svých špercích pro výstavu jsi se zaměřila na ztvárnění komunikace v rámci partnerského vztahu. Vnímáš šperk jako prostředek komunikace? 

EVA: Samozřejmě také. Myslím si, že právě výrazné šperky na pomezí objektu komunikují více. Často se mi totiž stává, že se mě lidé ptají třeba na brož, zda je to součást oblečení nebo o co se jedná. Jindy zase lidé nevěří, že to či ono je opravdu prsten. Šperk může vzbuzovat zajímavé otázky.  

Šperky pro výstavu v NYC jsi vytvářela ze dřeva, pracuješ také kromě kovu s korkem či břidlicí. Podle čeho volíš materiál pro své šperky? Vybíráš nejdříve materiál, na základě něhož vzniká návrh či je tomu opačně?

EVA: Možnosti materiálu v zásadě udávají konstrukci a směr šperku, ale nedá se úplně říct, že výběr materiálu je první v pořadí. Nejdříve je samozřejmě idea nebo téma, které chci zpracovávat. Potom přemýšlím, co mi evokuje souvislosti a spojení, jaký materiál chci mít v rukách. Například u kolekce In Between, kterou jsem vytvářela pro výstavu v New Yorku a stále v ní pokračuji, jsem zvolila jako základ dřevo. Mám ho ráda pro jeho živost, barvu a vůni, krásně se s ním pracuje. Dřevo kombinuji a doplňuji různými fragmenty a kameny, které si přivážím ze svých cest. 

Eva Růžičková s broží z kolekce In Between, kterou představila na výstavě v New Yorku, foto: Lenka ŠulcováEva Růžičková s broží z kolekce In Between, kterou představila na výstavě v New Yorku, foto: Lenka Šulcová

Tvá tvorba však nezahrnuje pouze šperky. Kromě nich vytváříš i propracované krabičky na šperky či interiérové doplňky. Jejich výrobní technologii ses naučila během studií či vyšla ze samostudia a z touhy vytvářet i jiné produkty, než právě šperky? Je tato tvá produktová designérská stránka propojená s tou šperkařskou? 

EVA: Interiérové doplňky jsem tvořila hlavně při studiích na UMPRUM, protože jsme často ze šperku vybočovali podle tématu a zadání klauzury. V poslední době jsem se od toho trochu vzdálila a více se věnuji šperkům, kterým dělám také krabičky. Jinak je ale vše propojené se vším, tvorba nejde jednoduše zaškatulkovat. Šperk v sobě skýtá možnost pracovat s ním jako s produktem, užitým uměním nebo naopak jako s volným objektem, tahle variabilita mě baví. Obecně práce s větším měřítkem mi občas trošku chybí, ale věřím, že v budoucnosti se k tomu zase vrátím. 

Eva Růžičková při práci na šperku, foto: Lenka ŠulcováEva Růžičková při práci na šperku, foto: Lenka Šulcová

Nemalou část tvých realizací představují šperky na míru, zejména zásnubní a snubní prsteny. Jak probíhá spolupráce mezi tebou a zákazníkem? 

EVA: U zakázky na míru je důležitý dialog, aby se můj návrh sešel s přáním klienta. Prvním krokem je osobní schůzka, kde zjistím, co by si dotyčný přál a ukážu mu fotky svých realizací. Většina klientů už můj rukopis zná, má třeba už ode mne nějaký šperk, což je pro mne výhoda. Na setkání o lidech zjišťuji různé indicie, kde pracují, co mají rádi, jaký z mých šperků se jim typově líbí. Poté udělám pár návrhů a domluvíme se na finálním řešení. Nikdy se mi nestalo, že by někdo přišel s již hotovým návrhem. 

Snubní prsteny Vejce z CZECHDESIGN shopu, foto: Lenka ŠulcováSnubní prsteny Vejce z CZECHDESIGN shopu, foto: Lenka Šulcová

Jaká je podle tebe výhoda zásnubního a snubního prstenu vyrobeného českým autorem před nabídkou konvenčních zlatnictví?

EVA: Určitě unikátnost. Prsten od českého šperkaře na zakázku vznikne jen jeden a je na celý život. Tvůrce tak do něj vkládá spoustu své energie, citu a času, které v sobě prsten ponese. Věřím, že je to z té hotové věci i cítit. Vše ale záleží na zákazníkovi, zda si přeje něco, co nese i takovou hodnotu či mu více vyhovuje prsten ze sériové výroby.

Na zahraničních i českých přehlídkách designu vystavuješ pravidelně a často se na takových akcích objevuješ v oblečení svých designérských kolegů, například od vítězky letošních cen Czech Grand Design, Terezy Rosalie Kladošové. Sleduješ současný design a necháváš se jím ovlivňovat?

EVA: Musím říct, že moc ráda nosím kousky od svých kolegů a kamarádů. Takový módní výstřelek se vám ve skříni nikdy neztratí. Pro letošní Designblok chystáme dokonce spolupráci se Sofyi Samarevou, pro jejíž klobouky budu dělat drobné šperky. Moc se na to těším! Design i módu sleduji, jsem vždy zvědává, kdo co vymyslí nového a mám radost ze šikovnosti lidí. Snažím se ale, aby mě globální trendy příliš neovlivňovaly. Často rychle odplují a jsou krátkozraké, proto je nevnímám až tak do důsledku.

Eva Růžičková v sukni od Terezy Rosalie Kladošové na výstavě v New Yorku, zdroj: Eva RůžičkováEva Růžičková v sukni od Terezy Rosalie Kladošové na výstavě v New Yorku, zdroj: Eva Růžičková

Existuje napříč tvou tvorbou kolekce či dokonce konkrétní šperk, který považuješ za svůj nejoblíbenější?

EVA: Mám ráda prsteny ze své diplomky, říkám jim SOUL – dušičky. Jsou snové, jemné a vlastně téměř neopakovatelné. Vznikly celkem tři, z nichž jednu jsem prodala v Americe jedné slavné sběratelce prstenů, která momentálně připravuje výstavu a jsem poctěna, že mohu být její součástí. Název vystihuje jejich povahu i vzhled, prsteny totiž levitují nad tělem nositele. Člověk se s nimi musí pohybovat opatrně, aby tu svou duši neztratil nebo nezničil. Tyhle šperky navíc vznikaly poměrně zdlouhavou technologií tepání, která nejde nijak uspěchat. Je to taková zenová práce, člověk se při ní tak trochu uzavře do bubliny.

Prsten z kolekce SOUL, foto: Eliška ŠárkováPrsten z kolekce SOUL, foto: Eliška Šárková

Navštívila jsi v poslední době zajímavou výstavu či kulturní akci, kterou bys ráda doporučila?

EVA: Nedávno jsem se vrátila z cest po Kolumbii, kde jsem navštívila muzeum zlata v Bolgotě. Jsou tam k vidění poklady Inků, množství šperků a také postupy a technologie, které lidé používali k výrobě šperků před tisíci lety. To byl skvělý zážitek!

Eva Růžičková s broží z kolekce In Between, foto: Lenka ŠulcováEva Růžičková s broží z kolekce In Between, foto: Lenka Šulcová

Děkujeme Evě Růžičkové za rozhovor a pozvání do ateliéru. 

Galerie

Další články