Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Výstava Žně designu 2020 | Zdroj: Studio 519 Výstava Žně designu 2020 | Zdroj: Studio 519

Design, který stojí nohama pevně na zemi. Studio 519 představuje výstavu Žně designu, kde narazíte na zavedené i neznámé značky

První zářijové dny byly na Zlínsku ve znamení současného průmyslového designu, designu, který ověřila praxe. Třídenní výstavní přehlídka byla uspořádána s cílem pomoct zviditelnit průmyslový design v praxi a upozornit na jeho potenciál pro ekonomiku, konkurenceschopnost a udržitelnost. Podívali jsme se na výstavu podrobněji a oslovili jejího kurátora, Richarda Vodičku ze studia 519, ke krátkému rozhovoru.

Výstava Žně designu mapovala situaci současného tuzemského designu produktů určených k sériové výrobě a představila proto širokou škálu předmětů od každodenních drobností, jako je kartáček na zuby nebo kompostér, až k inkubátoru nebo zásahovým rukavicím pro hasiče. Cílem bylo poukázat na zavedené i méně známé výrobní společnosti a studia, které se pohybují na poli průmyslového designu v rámci České republiky. Projekt chtěl zviditelnit klíčovou rovinu designu, která v dnešní společnosti není nijak výrazně akcentována a nemá dostatečnou publicitu. 

Ukázka z výstavy Žně designu 2020 | Zdroj: Youtube studio 519

V současnosti na našem území skutečně chybí systematická podpora kreativních průmyslů, i když už se o nich diskuze delší dobu vede. Průmyslový design vytváří pozitivní vliv na ekonomiku prostřednictvím produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou a výstava instalovaná přímo v prostorách bílovického areálu firmy mmcité+ na to upozornila s ambiciózním plánem pokračovat i v dalších letech. Jaké další vize jsou v projektu obsaženy?

Se skvělou myšlenkou, že průmyslový či užitý design má potenciál kultivovat každodenní život, se rádi ztotožňujeme všichni, jakou roli v tom ale sehrála vaše výstava?

RICHARD: Cílem výstavy Žně designu bylo vytvoření platformy, díky které budeme moci o průmyslovém designu vést dlouhodobější debatu, a to nejen s těmi, kteří již design do svých podnikatelských aktivit integrovali, ale i s těmi, které tento krok čeká nebo jej plánují. Platforma by tedy mohla posloužit jako inspirace – navíc v období celosvětové ekonomické nejistoty. Chtěli jsme upozornit na design, který možná není tak „sexy“ jako autorská tvorba drobných předmětů. Naším záměrem bylo vyprávět příběh designu v jiné rovině, té, kterou považujeme za velmi důležitou a hodnou větší mediální pozornosti i společenské reflexe. Dopad výstavy exaktně měřit nebudeme, rozhodnutí bylo intuitivní, ale podle reakcí vidíme, že správné. 

Tescoma nože FeelWood, mlýnky na koření GrandCHEF, dvoustěnné sklenice myDRINK | Zdroj: Studio 519Tescoma nože FeelWood, mlýnky na koření GrandCHEF, dvoustěnné sklenice myDRINK | Zdroj: Studio 519

V tiskové zprávě uvádíte, že „produkty mají být kvalitně zpracovány a z dobrého materiálu. Jejich výtvarná hodnota má být taková, že budou fungovat i za 10 let“. Můžeš to upřesnit?

RICHARD: Myšleno to bylo spíše takto: hledali jsme produkty s tvaroslovím, které vizuálně nestárne a hodí se do různých prostředí, zároveň jim byla zajištěna kvalitní výroba a byl u nich použit materiál, který zaručí, že produkt bude „dlouho“ sloužit – tento součet vlastností je podle našeho vnímání cesta k udržitelnosti.

Jedním z cílů vašeho projektu je „popularizovat průmyslový design a iniciovat diskuzi o významu kreativních průmyslů“. Podařilo se to?

RICHARD: Možná jsme měli místo slova popularizovat použít sloveso sdílet. Naším cílem je tedy sdílet, vést debatu, kriticky myslet = navzájem se ovlivňovat a posunovat. Žádná ze zastoupených firem nemůže být nazvána pejorativní nálepkou montovna. Jedním z hlavních vzkazů je: Česká republika je místem, kde vznikají produkty s vysokou přidanou hodnotou. Při výběru jsme často sahali po společnostech v našem regionu, ale nejen tam. Vystavené produkty snesou srovnání na mezinárodním hřišti (jeden příklad za všechny: Zásahové rukavice pro hasiče s implementovanou elektronikou a senzory, SensePro 8101, Holík.) Dopad je relativně pomalý. Je to rozdílné např. u zdravotnických pomůcek typu lůžko pro JIP, jinak tomu bude u našich vestaveb do aut, jinak u kartáčku na zuby...) Nedá se generalizovat, není dobré ani průměrovat. Vybírali jsme design, který stojí nohama pevně na zemi. Který ctí funkčnost, vyrobitelnost navrženého produktu i jeho přiměřenou estetickou hodnotu. Žádné samoúčelnosti, ale zdánlivě obyčejné věci zkvalitňující každodennost.

Zásahové rukavice pro hasiče SensPro, Holík International | Zdroj: Studio 519Zásahové rukavice pro hasiče SensPro, Holík International | Zdroj: Studio 519

Po prvním ročníku se velmi těžko hodnotí význam a přínos celé akce, přesto mne zajímá, naplnili jste svůj cíl a plánujete příští rok pokračování?

RICHARD: Ano, Žně designu budou pokračovat dál. Cílem je doručit vzkaz odborné i laické veřejnosti, že cesta ke kvalitním, funkčním, smysluplným a konkurenceschopným produktům vede přes spolupráci a vzájemnou komunikaci designérů, techniků, konstruktérů, ale i obchodníků. Začínáme proto už nyní připravovat další „vydání“ – tzn. Žně designu 2021.

Výstava Žně designu, lůžko intenzivní péče Eleganza 5, Divan pro Linet | Zdroj: Studio 519Výstava Žně designu, lůžko intenzivní péče Eleganza 5, Divan pro Linet | Zdroj: Studio 519

Sledovat přínos projektu a naplnění cílů je s takovým plánem možné až s delším odstupem, už teď je ale vidět, že studio 519 se do projektu pustilo s velkými vizemi a pravděpodobně se teprve „nadechuje“ k pořádnému rozjezdu. Počin je to však již nyní respektuhodný a my budeme s napětím sledovat jeho další vývoj. Není třeba velkých revolucí, ale posun k dalšímu ročníku – tedy menší evoluci – může ukázat, jak si celý obor včetně kontextu stojí. Držme mu palce.

Richard Vodička

Richard Vodička je ředitel studia 519, které stojí za designem řady produktů vyráběných v bílovických společnostech mmcité+Egoé. Tato společnost získala několik významných ocenění za design, mezi nimi i prestižní Red Dot Award, dokonce jedna z realizací, kempingová autovestavba Nestbox, dosáhla až na nominaci mezi Best of the Best.

Výstava Žně designu se konala 4.–6. 9. 2020 v rámci festivalu WiFič VEN!. Celkem ji vidělo cca 1500 návštěvníků z řad odborné i laické veřejnosti. 

Galerie

Další články