Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, foto: Jan Hromádko Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGN, foto: Jan Hromádko

Design je skvělá jízda, na kterou je lepší si vzít řidiče. Ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová rekapituluje naše úspěchy

Rok 2018 byl naším 16. rokem fungování. A byl to náš nejlepší rok. Pojďte si ho se mnou připomenout. Možná se zdá, že je to trochu s křížkem po funuse, ale o to s větším nadhledem i nadšením.

Centrum designu CZECHDESIGN

Není jednoduché vyznat se v našich aktivitách, děláme toho hodně. Píšeme nejčtenější magazín o designu; pomáháme českým firmám najít svého designéra; organizujeme soutěže na design, zejména ten grafický; pořádáme výstavy, věnujeme se zkoumání toho, jak design může zlepšit náš (váš) život. A český design v našem e-shopu také prodáváme. Ani z jedné aktivity neumíme slevit, protože v každé vidíme jasný přínos a rozvoj oboru. 

CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici, foto: Lenka ŠulcováCZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici, foto: Lenka Šulcová

Magazín má skvělá čísla

Magazín je to místo, kde tento článek čtete. Přibližuje design nejširší veřejnosti, pomáhá formovat vkus lidí, inspiruje. Již několik let je nejčtenějším médiem o designu u nás. Neexistuje silnější platforma pro prezentaci mladých designérů. Loni si sem našel cestu každý 30. člověk (!) na českém internetu. To je zatraceně hodně lidí, kteří si mohli přečíst 323 článků o tom, co se ve světě designu dělo a co musíte vědět.

Jenže nám to nestačí. Proto budeme dál přinášet inspiraci, oceňovat kvalitní práce a hrdě prezentovat mladé i zkušené designéry. Zároveň mám radost, že se nebojíme ozvat a ukázat na věci, které podle nás nejsou v pořádku.

První ročenka CZECHDESIGNu, foto: Pavel SynekPrvní ročenka CZECHDESIGNu, foto: Pavel Synek

A vítězem se stává… český design

Nemusíme si nic nalhávat. Designérské soutěže byly dlouhou dobu kamenem úrazu, na kterém si vylámali zuby všichni. Firmy a instituce je neuměly pořádat, po odevzdání prací je rušily, a designéři získali hromady špatných zkušeností. Výsledky, pokud vůbec nějaké, byly mizerné.

Nám se to (snad) povedlo loni změnit a postupně výrazně zlepšit reputaci soutěží. Do těch našich se přihlásilo 1 714 designérů (někteří opakovaně) i všechna přední renomovaná studia. Díky nám je teď tvář Národní galerie jako obrázek, silnou identitu má i Galerie hlavního města Prahy a vizuální styl Akademie výtvarných umění nejde nemilovat. Také soutěž pro Městská divadla pražská nebyla žádné drama.

Vítězná loga: Akademie výtvarných umění (20YY Designers), Národní galerie v Praze (Studio Najbrt) a Městských divadel pražských (Ondřej Zámiš a Roman Černohous), zdroj: archivVítězná loga: Akademie výtvarných umění (20YY Designers), Národní galerie v Praze (Studio Najbrt) a Městských divadel pražských (Ondřej Zámiš a Roman Černohous), zdroj: archiv

Mě osobně nejvíc těší, že se už nesoutěží jen loga a vizuální identity. Třeba Národní muzeum má nový orientační systém a grafiku stálých expozic. Také se nám podařilo najít cestu, jak pro Českou filharmonii otevřít Rudolfinum z náměstí Jana Palacha.

Přínosy profesionálně zvládnutých soutěží začínají vidět i firmy. Daří se nám ovlivňovat i podobu produktů, které najdete běžně ve svém obchodě. Například káva Azera nebo džusy Fruttimo jsou také díky nám díly českých ilustrátorů. 

Rekordní zájem zaznamenal také můj srdeční projekt Model Young Package, který vytrvale kultivuje obor obalového designu. S účastí 948 soutěžících z 61 zemí se bezesporu stal jednou z největších obalových soutěží světa.

Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoSlavnostní vyhlášení výsledků soutěže Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

Designéři z kaváren, do firem a továren

Přes naši JOB sekci jsme loni pomohli firmám najít 118 grafických, průmyslových i produktových designérů. I tímto se nám daří dostávat design do skutečné praxe.

Co je české, to je hezké. Hlavně na CZECHDESIGN shopu

Velkou výzvou roku 2018 byl náš e-shop. Tisíce zákazníků měl sice už předloni, ale 60% růst v minulém roce je důkazem dobře odvedené práce celého týmu. Navíc se nám povedlo zvýšit i počet zastoupených českých designérů, kterých je už 129.

Galerie a shop CZECHDESIGN, foto: Jan HromádkoGalerie a shop CZECHDESIGN, foto: Jan Hromádko

Příliš mnoho log škodí

Všechno ale není růžové. U každého projektu nám musí být jasné proč, pro koho a s jakou ambicí ho děláme. Zní to možná banálně, ale málokterý klient zná odpovědi na tyto 3 zásadní otázky. Každá instituce je zarputile přesvědčená, že potřebuje „nové logo“, ale už neřeší, že jenom o logu to není, nebo pro koho ho dělá, kam se chce posunout a jak chce proměnit svůj obraz na veřejnosti. Navíc není pravda, že vlastní logo musí mít každá instituce, každá strategie o rozvoji regionu. Hlavně ve veřejné správě začíná být trochu přelogováno.

Uspořádat soutěž kvalitně a se zaručeným výsledkem není vůbec jednoduché. Často u nás končí organizace, které se do toho pustily samy, některé dokonce dvakrát, a skončily se špatným nebo žádným výsledkem. Když se do toho potřetí pustily s námi, soutěže zatím vždycky dopadly dobře.

Nová vizuální identita Národní galerie v Praze od Studia Najbrt, zdroj: Studio NajbrtNová vizuální identita Národní galerie v Praze od Studia Najbrt, zdroj: Studio Najbrt

Když se daří českému designu, daří se i CZECHDESIGNu. A naopak

Sotva skončí jeden projekt, už se rozbíhají další tři a člověk se tak ani nedostane k dalším důležitým věcem. Jako se třeba zastavit a poděkovat vám – našim příznivcům, čtenářům i klientům z řad českých firem i veřejných institucí – za dosavadní přízeň a stále rostoucí zájem o český design, ale také vám – českým designérům – za důvěru a podporu, kterou nám tak často sdělujete. Všichni jste naším motorem, kvůli kterému se chceme pořád zlepšovat.

Tým naší organizace CZECHDESIGN, foto: Pavel SynekTým naší organizace CZECHDESIGN, foto: Pavel Synek

Největší radost mám ale z toho, že máme stále stejné nadšení a nasazení jako před 16 lety, kdy jsme CZECHDESIGN jako dobrovolníci zakládali. Už jsme jen poučenější a ošlehanější všemi našimi chybami i přehmaty našich klientů, než přišli za námi. Design je totiž skvělá jízda, na kterou je lepší si vzít řidiče.

Jana Vinšová
ředitelka CZECHDESIGN, teoretička a konzultantka designu se specializací na grafický, průmyslový design a design služeb

Jana Vinšová, foto: Jan HromádkoJana Vinšová, foto: Jan Hromádko

Jana Vinšová

V roce 2005 začala dobrovolničit v Czechdesignu, o 4 roky později začala studovat na UMPRUM a rozhodla se najít cestu, jak dobrovolnickou profesi obrátit v zaměstnání. To se povedlo a v roce 2009 rozběhla se zakladatelkou Czechdesignu Veronikou Loušovou malé, ale dosahem snad neomezené Centrum českého designu v centru Prahy, ve Vojtěšské ulici. To se postupně etablovalo v místo, na které se kdokoli zajímající se o design, obrátí. Od roku 2010 Czechdesign vede a z původní organizace 2 umanutých aktivistek vytvořila zavedenou odbornou organizaci s 9 úžasnými zaměstnanci, 10 neúnavnými stážisty a řadou spolupracujících redaktorů a externích odborníků. Spolu s kolegou Radimem Tučkem rozjela v roce 2016 také e-shop Czechdesign, který je největším online obchodem s českým designem. Je dvojnásobnou matkou, nadšenou zahradnicí, vášnivou sběratelkou a neúnavnou inovátorkou.

Galerie

Další články