Třetí ročník studentů grafického designu na Prague College (nyní Prague City University) vystavuje své práce v prostorách Biskupského dvora v Petrské čtvrti. Tato klauzurní výstava zahrnuje celkem dvacet prací převážně zahraničních studentů, ve kterých rezonovala společenská zodpovědnost, udržitelnost i multikulturní zkušenost, jíž studenti sami prochází.
Jelikož se britský vzdělávací systém od toho českého liší především v poskytnutí maximální volnosti studentům, ať už ve volbě tématu nebo formy zpracování, může se zdát, že klasický grafický design – typografická řešení nebo vizuální identity – na výstavě tak trochu chybí. Studenti nejsou vedeni osobností grafického designéra, který by udával jasný směr do velké míry definovaný jeho vlastní tvorbou, jak se tomu často děje na českých školách. Lektoři na Prague College (nyní Prague City University) kladou důraz především na rozvoj samostatného kritického myšlení a vytváření vlastních konceptů založeném na důkladných rešerších a reálných situacích. I projekty na výstavě nazvané Redefining Space tak odpovídají spíše plánům na založení startupu nebo přímo reagují na výzvu určité firmy či instituce.
Řešení, které je dostupné a realizovatelné
Přirozeným pojítkem většiny prací je společenská zodpovědnost a udržitelnost a je důležité podotknout, že práce nemají ambice přijít s něčím zcela inovativním, ale spíše nabídnout variantu řešení, která by byla dostupná a realizovatelná. Jedním z nejzajímavějších projektů v tomto ohledu je práce Juliany Schneider, která se zabývá budoucím řešením vlastní výroby obalů z celulózy z regionálního organického odpadu. Studentka demonstrovala výrobu obalů GrowPak, které jsou stoprocentně biologicky rozložitelné, a dokonce i jedlé. K celému projektu graficky zpracovala webovou, fotografickou i video-prezentaci. Proces, jak poskytnout a zúročit know-how pro vlastní výrobu obalů, ať už pro firmy nebo jednotlivce, je sice ještě v začátcích, ale jednoduchost výroby naznačuje, že se může do budoucna jednat o reálné řešení nadbytečného používání jednorázových plastových obalů.
Dalším projektem, ve kterém design figuruje jako výchozí bod pro řešení aktuálního problému, je práce s názvem Flower Cycle postavená na podstatě cirkulární ekonomiky. Podobný postup, jako nedávno představila Lucie Šátková se svými Second Handed Flowers, je také založen na recyklaci květin. Flower Cycle se ale zaměřuje na znovuvyužití obrovského množství květin pro dekoraci svatebních akcí. Autorka Zuzana Matuszewska tvrdí, že se svatební dekorace dají využít i několikrát za sebou, aniž by klesla jejich estetická hodnota. Mezi další podobné projekty se řadil například White Elephant, v němž Gabrijel G. Prinčič umisťuje nechtěné dárky do domovů pro důchodce a sirotčinců, nebo @vyhrabane Patrície Potančokové, která se snaží svým kurátorským výběrem v second hand obchodech udělat z oblečení z druhé ruky mainstreamový nákup.
Projekt Flower Cycle dává po svatbě květinové výzdobě další život.Zdroj: Prague College
Do klauzurních prací se promítla i zahraniční zkušenost, kterou si studenti z různých koutů světa v Praze prošli. Rebeca Naranjo navrhla aplikaci Leg-Up, jež pomáhá expatům vypořádat se s kulturním šokem. Uživatel prochází jednotlivými stádii kulturního šoku popsané v aplikaci a nabídkou aktivit k jeho překonání. Webová stránka Miriam Fögler, která na Prague College (nyní Prague City University) přišla z mnichovské Designschule, pro změnu nabízí globálního průvodce kuchařskými recepty, kde je možné přímo zakoupit box s jednotlivými ingrediencemi na tradiční jídlo například z Turecka.
Grafický design stál u většiny projektů buď na začátku jako výchozí pozice – u projektu GrowPak to byly obaly jako jedny z nejčastěji graficky řešených věcí – nebo hrál roli v konečné fázi prezentace ideového konceptu.
Žádný z projektů si nenárokuje revoluci v daném oboru, ale spíše se snaží využít grafický design jako platformu pro řešení a kritické přemýšlení o aktuálních společenských problémech.