Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vítězné návrhy soutěží za rok 2015, zdroj: Pleon Impact, Werk Design, Michal Marko, CZECHDESIGN Vítězné návrhy soutěží za rok 2015, zdroj: Pleon Impact, Werk Design, Michal Marko, CZECHDESIGN

Deset soutěží, 1600 přihlášených prací = rok soutěží v CZECHDESIGN

Jak se organizuje soutěž pro designéry? CZECHDESIGN o tom ví své – za dobu své existence má za sebou již 35 designérských soutěží. Otevřená soutěž nepředstavuje způsob, jak najít levnou designérskou sílu, ale investici, která vyhlašovateli přinese inovaci, nespočet nápadů či kreativce pro dlouhodobou spolupráci. Vybíráme ty nejzajímavější soutěže pro designéry, na kterých jsme se podíleli v minulém roce – ať jsme již pomohli s jejich nastavením, celou soutěž zorganizovali či jen mediálně podpořili. Proč? Protože nás soutěže baví!

Young Package

CZECHDESIGN organizuje a mediálně podporuje

O soutěži: Mezinárodní soutěž zaměřená na mladé tvůrce do 30 let se letos konala již po dvacáté. CZECHDESIGN ji organizuje od roku 2008. Vyhlašovatelem je společnost Model Obaly, přední evropský výrobce obalů z lepenky. Každoročně vybíráme téma soutěže, které přinutí designéry zamyslet se nejen nad kreativitou, ale i nad dalším využitím obalů – tedy nejen pro bezpečný přenos výrobku. Během posledních let si soutěž vybudovala světové renomé, aktuálně se hlásí přes 700 designérů z celého světa. Téma odhalujeme se začátkem školního roku, uzávěrka probíhá v březnu a porota zasedá v dubnu. Vítězové jsou slavnostně vyhlašováni poslední květnový pátek. 

Cíl soutěže: příležitost pro designéry vyzkoušet si práci s papírem na reálném zadání, velké množství nápadů, zviditelnění mladých designérů 

Počet přihlášených návrhů v roce 2015: 711 prací z 31 zemí z celého světa

Vítěze minulého ročníku vybírali designéři: Jan ČinčeraJan ČtvrtníkJaroslav JuřicaLadislav Škoda

Téma 20. ročníku pro rok 2015: Happy Birthday! (Výroční obal pro firmu, ale i narozeninové balení.)

První místo získal student průmyslového designu na ČVUT v Praze Jakub Klouzek za obal na sirky, který připomíná dortík. Tento hravý objekt s výborně zvládnutou grafikou se stává happeningovým narozeninovým dárkem. Sirky nahrazují svíčky na dortu, mohou na víčku obalu vytvářet libovolné obrazce, nebo prostě jenom demonstrovat oslavencův věk. 

1. místo – Fake cake Jakub Klouzek, ČVUT v Praze, Fakulta architektury, Průmyslový design, Foto: Tomáš Polák1. místo – Fake cake Jakub Klouzek, ČVUT v Praze, Fakulta architektury, Průmyslový design, Foto: Tomáš Polák

3M DESIGN INNOVATION AWARD

CZECHDESIGN organizuje a mediálně podporuje

Cíl soutěže: kontinuální podpora a propojování nových myšlenek, hledání nových inovativních řešení, inkubátor nápadů

Počet přihlášených návrhů: 100

V průběhu dvou let jsme zorganizovali dvě soutěže s názvem Design Innovation Award, jejichž zadavatelem byla firma 3M, světový leader v inovacích. Jejich předmětem bylo zkoumání hranic materiálů a jejich nové, inovativní využití. O vítězích rozhodovali např. designéři Jan ČapekZdeněk Pavlíček (DIVAN DESIGN) či Martin Imrich (KONCERN) a Jan Plecháč

Zadáním prvního ročníku bylo najít nové způsoby uplatnění pro reflexní fólii 3M Diamond Grade DG3.

Reflexní folie 3M Diamond Grade, foto: Jan HromádkoReflexní folie 3M Diamond Grade, foto: Jan Hromádko

První místo získalo duo Iva PotůčkováDavid Helán. Jejich neotřelý návrh spočíval v umístění fólie do podšívky kabelek a brašen, což umožní snazší orientaci v obsahu brašny za denního světla i při nočním osvětlení.

Vítězný návrh Ivy Potůčkové a Davida Helána, zdroj: Iva Potůčková, David HelánVítězný návrh Ivy Potůčkové a Davida Helána, zdroj: Iva Potůčková, David Helán

Druhé místo vybojovala Hana Sudolská svým návrhem kolekce lyžařských pomůcek a potřeb pro zimní radovánky, kde reflexní fólie slouží nejen bezpečnosti, ale také jako určující grafický prvek. Lucie Pavlínová si odnesla 3. místo za svůj návrh měření vzdálenosti/hloubky v těžko přístupných místech, jako jsou například studny. Více o soutěži se dozvíte zde.

Vítězové soutěže (zleva) : Hana Sudolská, Iva Potůčková a David Helán, Lucie Pavlínová, foto: Jan HromádkoVítězové soutěže (zleva) : Hana Sudolská, Iva Potůčková a David Helán, Lucie Pavlínová, foto: Jan Hromádko

Pro druhý ročník společnost 3M hledala nové inovativní využití speciálního suchého zipu Dual Lock.

Ocenění poroty si odnesly:

Stanislava Širočková s návrhem Clip it! Návrh spočíval v představení suchého zipu jako spojovacího článku mezi dveřmi a dvěma typy nástaveb (paravánem a akustickou deskou)

Charlota Blunárová s návrhem košíku, který se na kolo připevňuje pomocí zipu a umožní tak svému majiteli snadnou manipulaci

Eva Žahourková s nápadem na výměnu razítkových štočků, kdy díky připevnění na Dual Lock nehrozí zašpinění prstů

Vítězky soutěže 3M Design Innovation Award Vol II: Stanislava Širočková, Eva Žahourková, Charlota Blunárová (zleva). Foto: Anna KazanovaVítězky soutěže 3M Design Innovation Award Vol II: Stanislava Širočková, Eva Žahourková, Charlota Blunárová (zleva). Foto: Anna Kazanova

Více se o úspěšných projektech dočtete zde.  

SPRÁVA pražských HŘBITOVŮ: FUNERÁLNÍ DESIGN

CZECHDESIGN organizuje a mediálně podporuje

V květnu minulého roku CZECHDESIGN ve spolupráci se Správou pražských hřbitovů zorganizoval soutěž na téma funerální design. Podnětem k soutěži se stal obecný úpadek české funerální kultury, jejím vrcholem pak výstava nejzdařilejších prací v GALERII CZECHDESIGN. Některé z návrhů byly předloženy již jako zrealizované projekty, například „Hrob povídkář“ od Taťány Kubíkové stojí na hřbitově v Třinci, rodinný náhrobek od Štěpána Klase pak v Kalištích u Humpolce. Všechny vítězné návrhy si můžete prohlédnout zde. Připravuje se také katalog, který poskytne možnost vybrané návrhy objednat do výroby a zakoupit.

3. místo v soutěži funerální design / Taňa Kubiková, zdroj: CZECHDESIGN3. místo v soutěži funerální design / Taňa Kubiková, zdroj: CZECHDESIGN

Cíl soutěže: pomocí návrhů náhrobků či uren pozvednout funerální kulturu v ČR

Počet přihlášených návrhů: 320

Porota: Martin Červený, ředitel Správy pražských hřbitovů, Jana Vinšová, manažerka CZECHDESIGN, Jakub Berdych, designér a zakladatel studia QubusOndřej Císler, architekt a vedoucí ateliéru na FA ČVUT

1. místo: Zuzana Knapková, která pomocí magnetu propojila jak partnerské urny, tak urny celé rodiny

1. místo designérské soutěže / Zuzana Knapková, zdroj: CZECHDESIGN1. místo designérské soutěže / Zuzana Knapková, zdroj: CZECHDESIGN

TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY: WERK DESIGN

CZECHDESIGN pomáhá s nastavením soutěže a mediálně podporuje

Ve spolupráci s CZECHDESIGN proběhla soutěž Werk Design vyhlášená společností Třinecké železárny. Železárny chtěly za pomoci mladých českých designérů dát nový obsah svým materiálům, jako je ocel, drát či ocelová tkanina, a povýšit je na objekty vysoké estetické úrovně.

Cíl soutěže: navržení spotřebních produktů, designového doplňku či uměleckého objektu z výrobků Třineckých železáren 

Počet přihlášených návrhů: 92

Porota: architekt Jan Šépka, designéři Klára Šípková (UNOSTO), Petr Mikošek (Boa Design), Martin Žampach a zástupci Třineckých železáren

1. místo: Martina Doležalová se svým návrhem nápadité stoličky „Třinec

Hlavní cena Třineckých železáren - Martina Doležalová / Stolička Třinec, zdroj: WERK DESIGNHlavní cena Třineckých železáren - Martina Doležalová / Stolička Třinec, zdroj: WERK DESIGN

V kategorii střední a vyšší školy vyhrál Vojtěch Skýpala, 2. místo získala Markéta Tkáčová a na 3. místě se umístila Daniela Vlčková.

V kategorii vysoké školy a mladí tvůrci do 30 let vyhrál Michal Marko, který uspěl rovněž v soutěži Swedish Innovation Prize. Uspěli také Jakub Sedina (2. místo) a Zuzana Bošková (3. místo). Více se o soutěži dočtete na stránkách organizátora soutěže Bunx Creative: Werk Design.

Jakub Stedina - Saunová kamna. Zdroj: Werk designJakub Stedina - Saunová kamna. Zdroj: Werk design

PLASTIA: SOUTĚŽ NA PLÁCAČKU NA MOUCHY

CZECHDESIGN mediálně podporuje

Z kraje minulého roku CZECHDESIGN mediálně podpořil soutěž společnosti Plastia na nové plácačky na mouchy. Kategorie A byla určena pro návrhy tradičních plácaček na mouchy, tedy plácaček z koncovky a rukojeti, zatímco kategorie B přijímala návrhy plácaček úplně nových tvarů a designéři tak mohli představit nové pojetí této užitečné zbraně proti hmyzu. Oceněné produkty jsou nyní ve výrobě a Plastia tak úspěšně navázala na svou tradici vyhlašování soutěží pro designéry (naposledy proběhla, opět ve spolupráci s CZECHDESIGN, soutěž na stoličku s úložným prostorem či na potisk tašky).

Cíl soutěže: návrh nového produktu – plácačky na mouchy – pro společnost Plastia, s. r. o.

Počet přihlášených návrhů: 92

1. místokategorii A: Jana Černá se svou plácačkou „Krajka“ z bílé rukojeti a koncovky v mentolové barvě, jejíž vnitřek připomíná krajku, nebo také muší křídla

1. místokategorii B: Tomáš Hovorka se svým návrhem „Chance“  

1. místo v kategorii A: Jana Černá. Zdroj: CZECHDESIGN1. místo v kategorii A: Jana Černá. Zdroj: CZECHDESIGN

Podrobnosti soutěže si můžete přečíst zde.

becherovka: pohár českých designérů

CZECHDESIGN mediálně podporuje

Soutěž pořádaná už od roku 2009 se těší hojné účasti designérů. Pět finalistů vybraných porotou, mezi kterou usedl třeba designér Bořek Šípek či barman Jiří George Němec, postoupilo do finále, kde o vítězi rozhodovali fanoušci tohoto ryze českého nápoje ve veřejném on-line hlasování. CZECHDESIGN soutěž tradičně podpořil mediálně, jako každý rok byla i tentokrát vítězná sklenička realizována.

Cíl soutěže: návrh nové skleničky Becherovka

Počet přihlášených návrhů: 132

1. místo: Tomáš Hovorka, který se nechal inspirovat samotnou historií Becherovky Original a její typickou skleničkou, tzv. likérkou. O jeho úspěchu si můžete přečíst zde 

Vítězný návrh Tomáše Hovorky, zdroj: Pleon ImpactVítězný návrh Tomáše Hovorky, zdroj: Pleon Impact

Vítěz soutěže Becherovka: Pohár českých designérů - Tomáš Hovorka, zdroj: Pleon ImpactVítěz soutěže Becherovka: Pohár českých designérů - Tomáš Hovorka, zdroj: Pleon Impact

IKEA: SWEDISH INNOVATION PRIZE

CZECHDESIGN mediálně podporuje

Kategorii Průmyslový design zaštiťovala firma IKEA CZ a samotné vyhlašování probíhalo na půdě Velvyslanectví Švédska v České republice. Výherci tak osobně převzali ocenění od Anniky Jagander, velvyslankyně švédského velvyslanectví. Více o výherci soutěže si můžete přečíst v tomto článku.

Michal Marko s velvyslankyní Annikou Jagander, foto: Martin MalýMichal Marko s velvyslankyní Annikou Jagander, foto: Martin Malý

Cenu pro nejlepší produkt ve studentské soutěži Swedish Innovation Prize získal Michal Marko, který ovládl kategorii Průmyslový design za svůj návrh lampy Ambient Touch-Sensitive Light.

Hlavní cena Třineckých železáren - Martina Doležalová / Stolička Třinec, zdroj: WERK DESIGNHlavní cena Třineckých železáren - Martina Doležalová / Stolička Třinec, zdroj: WERK DESIGN

LÁZNĚ LUHAČOVICE: LUHAČOVICKÝ LÁZEŇSKÝ POHÁREK

CZECHDESIGN pomáhá s nastavením soutěže a mediálně podporuje

Lázně Luhačovice, s. r. o. se ve spolupráci s CZECHDESIGN, místním Okrašlovacím spolkem a nedalekou Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně rozhodly vtisknout Luhačovicím nový symbol v podobě originální lázeňského pítka. Soutěž je ve své druhé polovině, 6 finalistů právě připravuje prototyp svého návrhu, z nichž jeden bude realizován. O finalistech a průběhu soutěže si můžete přečíst zde

Cíl soutěže: realizace prototypu originálního a funkčního lázeňského pohárku – „pítka“ 

Počet přihlášených návrhů: 150

Porota: Milan Pekař (UMPRUM Praha), Jana Vinšová (CZECHDESIGN), Martin Mikeš (UTB Zlín), František Petrák (Okrašlovací spolek Calma) a Eduard Bláha (Lázně Luhačovice, a. s.)

Lázeňský pohárek navržený členem poroty, Martinem Mikešem (mimo soutěž), zdroj: www.aboutlayabouts.comLázeňský pohárek navržený členem poroty, Martinem Mikešem (mimo soutěž), zdroj: www.aboutlayabouts.com

CZECHDESIGN: máme rádi soutěže

CZECHDESIGN organizuje soutěže jak pro soukromé společnosti, tak pro orgány státní správy. Předmětem soutěží jsou ideová řešení, návrhy vizuálního stylu, orientační systémy, další nebo nové využití materiálu, produktový, průmyslový nebo interiérový design, či design služeb. CZECHDESIGN je schopen soutěž zajistit kompletně (zadání, propagace, odborná porota, ceny a licence, spolupráce s VŠ), poradit s autorsko-právní částí soutěže nebo soutěž podpořit mediálně.

Soutěže jsme v minulých letech připravovali také pro Plzeňský Prazdroj, Red Bull, Potten & Pannen, ABB, Laufen, emotiocar a další. V současnosti připravujeme spolupráci s Nestlé či IKEA a těšíme se na spolupráci i s vámi!

Galerie

Další články