Dej si odstup. Firmy po celém světě řeší, jak vyhovět požadavkům na bezpečný sociální distanc

Bistrot vlastním single sezením zaručuje potřebný odstup, zároveň všichni sedí u jednoho stolu | Zdroj: mmcité Bistrot vlastním single sezením zaručuje potřebný odstup, zároveň všichni sedí u jednoho stolu | Zdroj: mmcité

Design produktů je dlouhodobá věc a jakmile jsou jednou venku, musí být připraveny čelit nejrůznějším způsobům používání, novým okolnostem i situacím. Jak designový svět reaguje na současné období, které charakterizuje tzv. Social distancing, česky společenský odstup, dodržování vzdálenosti?

Designéři z londýnského design studia Factorydesign přišli s návrhem ochranné přepážky mezi sedadla do letadla. Pasažéři budou moci sedět po jednom v bezpečné vzdálenosti od sebe. A to, že budou několik hodin dýchat stejný vzduch, už je vedlejší...

Oddělovací stěna pro pasažéry, kterou navrhlo studio Factorydesign | Zdroj: www.factorydesign.co.ukOddělovací stěna pro pasažéry, kterou navrhlo studio Factorydesign | Zdroj: www.factorydesign.co.uk

Dostatečně daleko i dost blízko

Některé restaurace omezují počty lidí u stolu a novým trendem budou nejspíše miniskleníky. Ty má art centrum a restaurace Mediamatic Biotoop v amsterodamském přístavu. Kromě toho, že jste chránění od sousedů, nabízí skleník do velké míry diskrétnost čtyř zdí a v parném letním počasí i saunový zážitek gratis.

The Serres Séparées - Miniskleníky v docích Amsterdamu | Zdroj: www.mediamatic.netThe Serres Séparées - Miniskleníky v docích Amsterdamu | Zdroj: www.mediamatic.net

Typografický odstup

Velké značky jako McDonald's, Coca-Cola, Audi či Volkswagen upravili svá loga, aby se jejich elementy nedotýkaly, a tím přispěli k šíření informací, jak svým chováním minimalizovat riziko nákazy.

Některé velké značky se rozhodly změnit svá loga, aby upozornily své zákazníky | Zdroj: edition.cnn.comNěkteré velké značky se rozhodly změnit svá loga, aby upozornily své zákazníky | Zdroj: edition.cnn.com

Fast fashion odzvonilo

Módní domy Yves Saint Laurent a Gucci v důsledku koronaviru ruší módní přehlídky a dokonce nové kolekce už nebudou tělo na tělo x-krát do roka, ale jen 2x. Možná to i trochu zpomalí produkci nových kolekcí. V posledních letech se v obchodech střídali mini-kolekce po týdnu. Že by konečně odzvonilo rychlé módě?

Prohlášení YSL publikované na jejich Instagramu | Zdroj: Instagram YSLProhlášení YSL publikované na jejich Instagramu | Zdroj: Instagram YSL

Bezpečné pohodlí pro jednoho

Mohlo by se zdát, že dodržovat odstup je potřeba jen v uzavřených prostorách. V parcích a na ulicích je to do velké míry na vás. Ale i věc jako městský mobiliář může lidem pomoci společenský odstup dodržovat. Český výrobce venkovního nábytku mmcité má v každé řadě vždy i verze pro jednu osobu, minimalistická Manta, kterou pro bílovickou firmu navrhla Lucie Koldová, je křesílko se stolkem pro jednoho nebo smart lehátka Rivage, jehož součástí je integrovaný stolek s USB nabíjením. To se nyní hodí víc než kdy jindy.

Stolek a posezení pro jednoho v podání Manty od Lucie Koldové | Zdroj: mmcitéStolek a posezení pro jednoho v podání Manty od Lucie Koldové | Zdroj: mmcité

Designér David Karásek z mmcité poukazuje v této souvislosti na základní funkci designu a jeho nadčasovost. „Přinášet kvalitní design do měst není pro nás nic jiného než kulturní mise. Máme lavičky pro sto lidí i jednoho jediného člověka, když tvoříte park či městský prostor, je to na dvacet, čí více let. Není to o trendech, ale kvalitě a promyšleném designu. Dobrý design pro nás znamená to stejné, jako dobrý výrobek. Musí dobře fungovat, být kvalitně zpracován a jeho tvar nenechá vaše emoce úplně v klidu.“ A tak i udržování vzdálenosti, může znamenat blízkost designu.

Sbližování a sdružování je lidská přirozenost. A při pohledu na pražskou Náplavkou nebo návštěvě Žlutých lázní je zřejmé, že nám v setkávání jen tak něco nezabrání. 

Související

Místo krize přišel růst. Rodinná firma změnila kompletně své zaměření a začala vyrábět kvalitní a estetické dezinfekční stojany
Produktový design

Místo krize přišel růst. Rodinná firma změnila kompletně své zaměření a začala vyrábět kvalitní a estetické dezinfekční stojany

Tereza Urban - 1. 6. 2020 - 4 min.

Český design v boji proti koronaviru stojí v první linii. Ochranné pomůcky vznikají rychle a v nejlepší kvalitě
Produktový design

Český design v boji proti koronaviru stojí v první linii. Ochranné pomůcky vznikají rychle a v nejlepší kvalitě

Anežka Adamíková - 13. 4. 2020 - 5 min.

Rouška pro Starbucks. Slovinský grafik změnil loga velkých firem v duchu aktuální koronavirové krize
Grafický design

Rouška pro Starbucks. Slovinský grafik změnil loga velkých firem v duchu aktuální koronavirové krize

Tereza Bíbová - 7. 4. 2020 - 4 min.

Lucie Koldová navrhla pro mmcité1 nový venkovní nábytek. Variabilní Manta je nová a tradiční zároveň
Produktový design

Lucie Koldová navrhla pro mmcité1 nový venkovní nábytek. Variabilní Manta je nová a tradiční zároveň

Tomáš Čech - 17. 10. 2019 - 4 min.

5 chytrých inovací mmcité
Produktový design

5 chytrých inovací mmcité

Tomáš Čech - 12. 9. 2017 - 4 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž