Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

Defilé nevkusu? Červen pohledem šéfredaktorky

Začátek léta je jedno z nejhezčích období roku. Prázdniny jsou už za rohem a letošní červen byl navíc ve znamení polevující pandemie. A taky velkých očekávání.

Neřekla ne

Ta zdaleka největší se týkala prezentace nové olympijské kolekce. Stalo se už ustáleným koloritem, že se oděvy, které mají naši sportovci při zahajovacím ceremoniálu, podrobí mediálnímu lynči. Není se ostatně co divit. Neexistuje podobná akce, kde se návrhářský um může blýsknout před miliony diváků, a navíc poměřit s bezmála celým světem. K folkloru a tradici odkazující návrhy Zuzany Osako to letos schytaly ale snad s ještě větší kadencí než „holínky“. Jenže samotní návrháři (tedy v případě Zuzany Osako spíše ilustrátoři) jsou v tom nevinně. Pokud vás s podobnou prestižní nabídkou napřímo osloví zadavatel, pravděpodobně neřeknete „nemám na to“. Neřekla to ani paní Osako a výsledek už všichni známe. Někomu se líbí, většině odborné veřejnosti i diskutujícím v online světě ne.

Autorkou kolekce je módní návrhářka a ilustrátorka Zuzana Osako. | Foto: archiv Českého olympijského výboruAutorkou kolekce je módní návrhářka a ilustrátorka Zuzana Osako. | Foto: archiv Českého olympijského výboru

Problém ale je v Českém olympijském výboru, který si návrháře vybírá podle prapodivného soukromého klíče, místo aby vyhlásil veřejnou soutěž. Jeho představitelé jsou jistě spokojeni – čím větší publicita (i ta negativní), tím větší šance na lepší sponzorské smlouvy. Kdyby se ale Jiří Kejval rozhodl přeci jen jít cestou transparentní výzvy, možná by byl víc světový, než sám tuší. I jiné evropské země v tomto případě sázejí na jistotu a spolupracují s osvědčenými značkami, bez veřejných soutěží. Jenže. Alpine Pro není Lacoste a Zuzano Osako Stella McCartney. Takže nám tu zbývá zase ten starý dobrý český „nestyl“.

Ručně a na míru jsou ušité i boty. | Zdroj: Český olympijský týmRučně a na míru jsou ušité i boty. | Zdroj: Český olympijský tým

Malá domů?

Výrazně menší pozornost v červnu vzbudila jiná soutěž. A to o nejlepší podcast roku. Obliba tohoto formátu však raketově roste a kdo v posledních měsících nespustil svůj vlastní pořad, stal se rázem vyčpělým dinosaurem, který zaspal dobu. My s naším CZECHDESIGN podcastem budeme právě sfoukávat první svíčku, a i proto jsme neváhali a do soutěže se přihlásili. Bez velkých ambicí, vědomi si silné a kvalitní konkurence. Přesto byly celkové výsledky doprovázeny pachutí. Ne snad proto, že bychom nebodovali. Ale bohužel důvěru v podobnou akci naruší, když v porotě sedí ti, kteří následně celou soutěž vyhrají. To už je snad pak lepší jít cestou ČOV, se žádnou soutěží a pravidly se nepárat a rozdat si ocenění na večírku mezi sebou. Pěkně po česku. 

Podcast roku 2021 | Foto: Aleš FoffPodcast roku 2021 | Foto: Aleš Foff

CZECHDESIGN podcast s Lappa studiem | Foto: Michal HančovskýCZECHDESIGN podcast s Lappa studiem | Foto: Michal Hančovský

TON forever

Naopak světové parametry mají v rybníku českého designu aktivity teoretika Adama Štěcha. Vlivný, a co se týká publikační činnosti velmi plodný autor, si nedávno připsal dva výrazné počiny. První je obsáhlá kniha o moderní architektuře (vyšla v roce 2020 v nakladatelství Prestel) Modernist Architecture and Interiors a co do významu i dosahu značně překračuje český kontext. Druhá je čerstvá novinka, a to autorství knížky ohlížející se za 160letou historií moravského výrobce nábytku TON. Ta zaslouží pozornost nejen kvůli detailnímu obsahu, ale i formátu, který, jak je ostatně u TONu zvykem, snese ty nejpřísnější měřítka. Je až s podivem, že úspěšný model této firmy nekopíruje víc výrobců. To by byly plagiáty, které rádi posvětíme. 

kniha +- 160 let | Zdroj: www.ton.eukniha +- 160 let | Zdroj: www.ton.eu

Další články