Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
foto. Karin Zadrick foto. Karin Zadrick

Dědictví českého textilu

Módní návrhářka Alice Klouzková se rozhodla pátrat po stopách tradičních textilních technik. V České republice, zemi, která patřila v meziválečném období mezi světovou elitu v produkci a zpracování látek, je to hledání v mnoha ohledech trnité. Velké množství manufaktur i fabrik zbankrotovalo a vydrželi jen ti nejodolnější. I přesto je výstava Tradice. Dědictví, inovace, móda. kterou hostí Galerie UM na pražské UMPRUM překvapivě bohatá a optimistická.

Techniky, které se po staletí využívaly pro zpestření látek, jako je modrotisk nebo krajka, jsou jako národní bohatství. To, jakým způsobem se s materiálem pracovalo, je často stále předáváno zkušenostmi z generace na generaci.  Zda přežije tento um i další léta je pak často otázkou náhody a nadšení potomků.  „Já jsem se v tom narodil, modrotisk se dělal přímo u nás v domě a my jsme jako děti museli pomáhat. Chtěli jsme za kamarády na hřiště a místo toho jsme museli jít štrajchovat,“ přibližuje například František Joch ml. své dětství mezi látkami.

foto. Tomáš Brabecfoto. Tomáš Brabec

Příběhy jednotlivců, kteří textilnímu průmyslu zasvětily svoji kariéru, jsou spojující nití Aliciny výstavy. Vydala se je hledat do různých míst Čech a Moravy a poslouchala jejich příběhy. Většinu spojuje právě fakt, že se mezi textilem pohybovali už od dětství. Tradiční způsob, jak s látkou pracovat, jim předávali jejich rodiče a oni v oboru už zůstali. A to i přesto, že se jedná o řemeslo složité a náročné. A vyžadující trpělivost, což je zjevné například u exponátů vytvořených pomocí miniaturních perliček. V minulosti se z nich vyráběly jednak náhrdelníky, ale byly i oblíbeným dekorem na večerních kabelkách. „Jinak než intenzivní dlouhodobou prací manuální zdatnosti bohužel nedosáhnete.“ potvrzuje Květoslava Knapová  specifičnost své profese.

foto. Tomáš Brabecfoto. Tomáš Brabec

Nejinak je tomu u další klasické techniky, která už má svá největší léta slávy za sebou. Krajkářky dokázaly kouzlit s tenkou nití tak bravurně, že i dnes se nad jejich výtvory tají dech. Dobové fotografie pak připomínají strohé podmínky, v nichž krajky vznikaly. A stejně jako zůstává technika po staletí stejná, nemění se příliš ani výrobní postupy. To je však paradoxně pro textilní průmysl ten největší benefit. Staré stroje, které vydržely tlak minulosti a jsou stále funkční, často dokáží vyrobit mnohem preciznější látku než moderní technika.

foto. Tomáš Brabecfoto. Tomáš Brabec

Tkaním se živí i Zdeněk Kubák, který potvrzuje, že původní člunkové stavy tkají tak pomalu, že se dá uhlídat mnohem lépe výsledná kvalita výrobku. Vzorník látek s typickým kostkovaným vzorem, který si můžete osahat, dává tušit, že kabát z této látky vydrží desetiletí. A právě tato nadčasovost a udržitelnost, kterou zástupci tradičních technik stále prosazují, činí výstavu velmi aktuální. Téma slow – fashion se v dnešní době skloňuje čím dál tím víc. Oděvy na jedno použití začínají být kritizované pro svoji neekologičnost, a to je šance pro tradiční výrobce a manufaktury.

foto. Karin Zadrickfoto. Karin Zadrick

Alice Klouzková nemapovala lokální rukodělné dílny jen za účelem archivace jejich technik. Během návštěv čerpala také inspiraci pro vlastní kolekci oděvů, kterou na výstavě zpřítomňuje jednak video smyčka s modelkami,a pak také fyzické modely - například krátký pruhovaný kabátek na zavazování nebo jednoduchá černá košile. Schopnost vstřebat původní tradiční techniky a inovativně je přenést do dnešní doby je tím hlavním cílem mladé návrhářky. Cílem, kterého dosáhla úspěšně.

foto. Tomáš Brabecfoto. Tomáš Brabec

Dědictví. Tradice, inovace, móda

Skóre: 75%

Výstava potrvá do: 10. 12. 2016

Galerie UM, UMPRUM, nám. Jana Palacha 80, Praha 1

Otevřeno: pondělí až sobota 10–18 hodin

Autorka výstavy: Alice Klouzková

Vizuální styl výstavy: Adam Uchytil

Architektonické zpracování výstavy: Lenka Míková

Fotografie, video: Tomáš Brabec a Karin Zadrick

Kurátorka výstavy: Andrea Březinová


 

Galerie

Další články