Kolekce VĚTROVKY, bakalářská práce fashion designérky Laury-Andrey Žižkové, recykluje materiál ze starých paraglidingových křídel do originálních oversize bund. Autorka sklízí úspěch po celé Evropě.
Vysokoškolská půda bývá nejlepším inkubátorem experimentálních projektů. Mladí designéři cítí větší volnost a myslí za roh. Na úrodnou půdu tak padají nejrůznější udržitelné principy, techniky i materiály. S jedním takovým projektem v loňském roce přišla fashion designérka Laura-Andrea Žižková z Fakulty umění a designu v Ústí nad Labem (vedoucí ateliéru Jan C. Löbl). V rámci své bakalářské práce vytvořila kolekci bund z odpadové padákoviny, která sklidila zasloužený úspěch. Kolekce Větrovky byla nominována na Národní cenu za studentský design 2019, zúčastnila se přehlídky EFA talent search v Košicích a v rámci Erste Premier Talent Display jsme ji mohli zhlédnout i na loňském Designbloku. Letos se pod projektem LAKKÅ objevila na akci Slow Fashion Show a další úspěchy ji ještě čekají.
Laura Andrea Žižková | Zdroj: archiv
Co pro tebe v tomto projektu hrálo významnější roli? Estetika a přednosti materiálu, nebo jeho historie?
LAURA-ANDREA: K upcyclingu paraglidingového křídla jsem se dostala díky ripstop materiálu (padákovině), který jsem často využívala již ve své předchozí tvorbě bez ohledu na jeho původní využití. Tentokrát jsem se více zaměřila na jeho minulost a původní funkci. To mě odkázalo k leteckým sportům jako je právě parašutismus, paragliding apod.
Co tě na těchto disciplínách tak přitahuje?
LAURA-ANDREA: Není to vyloženě záliba ve sportu samotném. Spíš mě fascinuje, s jakou důvěrou lidé používají daný materiál. Všechny tyto aktivity se řadí mezi rizikové sporty a je ohromující a zároveň trochu strašidelné, že život člověka doslova visí na materiálu, jenž působí velice křehce. Zároveň mě imponuje jeho skladnost. Všechny tyto produkty je možné složit do malých vaků a v klidu se s nimi přemisťovat. Takový princip lze skvěle využít nejen u sportovních zařízení a outdoorové módy, ale třeba i při tvorbě streetwearu. Ve městě, kde se nikdy nezastavíme a stále se někam přesouváme, mi přijde dobré mít na sobě něco výrazného a přesto funkčního, co se vejde do batohu a můžeme to nosit všude s sebou.
Kde jsi použité padáky získala?
LAURA-ANDREA: Ze začátku jsem obvolávala malá letiště, jestli nemají nevyužité či vyřazené padáky, bohužel bez úspěchu. Nakonec se to vyřešilo díky mému kamarádovi ze školy, kterému se shodou okolností jedno staré křídlo válelo doma.
Kolekce bund z odpadové padákoviny | Foto: Dominik Žižka
Co by se s křídlem stalo, kdybys ho nevyužila?
LAURA-ANDREA: Sám majitel říkal, že by s tímto křídlem kvůli jeho značnému opotřebení dal maximálně jeden let. Kdybych ho nepřešila, s největší pravděpodobností by se vyhodil.
Má padákovina oproti klasické šusťákovině v rámci výroby oblečení nějaké materiálové výhody?
LAURA-ANDREA: Padákovina, ze které se šijí padáky či právě tato křídla, má vysoké funkční vlastnosti podmíněné normami. Tyto vlastnosti se však opotřebením ztrácí. Křídlo, které jsem přešila, již nebylo pro paragliding bezpečné, i tak je materiál stále větru a částečně i vodě odolný. Nemyslím si ale, že by měl větší materiálové výhody oproti šusťákovině, která se v této kolekci také objevuje. Jeho užitím jsem chtěla především prodloužit životnost materiálu.
Kolekce bund z odpadové padákoviny | Foto: Lurii Ladutko
V kolekcích často preferuješ oversize střihy, nicméně u Větrovek tento element dostává další rovinu – jako by přímo odkazoval k původnímu střihu padáku…
LAURA-ANDREA: Ano, v tomto případě se tematika kolekce skvěle prolnula s mým dlouhodobým estetickým záměrem. Chtěla jsem zachovat princip vzduchových kapes paraglidingového křídla v propojení se streetwearovou módou. Fáze vymýšlení střihů, tak aby odpovídaly mým požadavkům, byl pravděpodobně nejnáročnější částí tvorby.
Oděvy patří do kategorie unisex módy. Tenký a lehký materiál navíc umožňuje nadměrná střihová řešení, která lze principem stahování přizpůsobit objemu lidské postavy. Oversize velikost zároveň poukazuje na charakter materiálu, ten se vlivem větru dokáže pohybovat a vytvářet vzduchové kapsy. Větší prostupnost vzduchu podporuje myšlenku celé kolekce.
Jaké další prvky jsou pro tvoji tvorbu charakteristické?
LAURA-ANDREA: Často a ráda využívám transparentní, lehké a pevné technické materiály.
Kolekci Větrovky jsi prezentovala na loňském Designbloku. Jaký zde sklidila úspěch?
LAURA-ANDREA: Tento projekt jsme původně cílila především na mladé lidi. Díky Designbloku jsem ale zjistila, že sklízí velký úspěch také u starších generací, což mě opravdu potěšilo.
Kolekce bund z odpadové padákoviny | Foto: Dominik Žižka
Je kolekce reálně v prodeji?
LAURA-ANDREA: Jelikož je částečně tvořena z konkrétního kusu křídla na paragliding, jedná se o originální kusy, a není tak možné vytvořit více naprosto stejných bund. Kolekce je tedy zatím neprodejná, což mi umožňuje její kompletní prezentaci na designérských akcích a veletrzích.
Mimo jiné ses s kolekcí zapojila i do projektu European Fashion Accelerator. Jak tato platforma funguje a na jaké bázi spolupráce probíhá?
LAURA-ANDREA: EFA je vzdělávací program, který se zaměřuje na podporu mladých talentů v oblasti designu a návrhářství ze zemí Visegradské čtyřky. Hlavním cílem projektu je vytvoření lepších podmínek pro absolventy uměleckých oborů ve střední Evropě a získání potřebných znalostí a praktických zkušeností k úspěšnému přechodu ze studijního prostředí k reálnému podnikání. Kromě jiných aktivit pořádají i soutěž pro mladé návrháře, kam jsem se s kolekcí přihlásila. Projekty byly hodnoceny odbornou porotou, která následně nominovala 8 designérů ze čtyř zemí patřící pod Visegradkou čtyřku. Ty byly presentovány v Košicích za podpory Košice fashion week.
Skvělé bylo, že jsme jako začínající designéři dostali kompletní servis potřebný k chodu profesionální přehlídkové show. Od produkce přes modely až po fotografy bylo vše velmi dobře zajištěné. Součástí akce byly doprovodné přednášky a workshopy zaměřené na networking a profesionální prezentaci našich začínajících značek.
Kolekce bund z odpadové padákoviny | Foto: Dominik Žižka
Kam svoji tvorbu hodláš posunout v následujícím roce? Budeš dál rozvíjet zmiňované principy nebo se chystáš na něco zcela nového?
LAURA-ANDREA: Určitě se chci dál věnovat tématu upcyclingu a využívat k tomu materiály určené k outdoorovým aktivitám. Výroba těchto materiálů vyžaduje technickou i environmentální náročnost. Ve své funkci podléhá rychlému opotřebení, které však nesnižuje kvalitu upcyclovaných produktů. Proto v tomto sektoru vidím velký potenciál, který hodlám co nejlépe využít.