Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Po Yvetu je ilustrace spíše koníčkem než povoláním. | Foto: Jeff Gee Po Yvetu je ilustrace spíše koníčkem než povoláním. | Foto: Jeff Gee

Dala tvář podnikům Ambiente a kuchařkám Dity P. Yveta Kroupová přesto říká, že není klasická ilustrátorka

Nebojí se psát poezii, dekorovat interiéry restaurací nebo tvořit šperky. S Yvetou Kroupovou jsme si popovídali o tom, jaké je to živit se ilustrací, co všechno ji k ní dovedlo, jaké zakázky jsou jí nejmilejší nebo koho považuje za talenty ve svém oboru.

Smysl pro detail 

Věděla jste od malička, že se chcete živit kreslením?

YVETA: Ne, ale jako dítě jsem si kreslila pořád. Chodila jsem na základní uměleckou školu, pak střední uměleckoprůmyslovou, všude bylo kreslení potřeba a mě to bavilo. Vysoká škola byla spíše o hledání sebe sama. Studovala jsem produktový design na UMPRUM, kde jsem se dostala ke spolupráci s Yasmin Keshmiri Hejduk, která byla v té době majitelkou obchodu MintyZačala jsem pro ni dělat ilustrace. To byla moje první zkušenost, kdy já jsme to nakreslila a někdo další to zprodukoval a prodal. Tehdy mě napadlo, že by mě bavilo živit se kreslením. 

Ilustrace pro Rádio 1 | Zdroj: archiv autorkyIlustrace pro Rádio 1 | Zdroj: archiv autorky

Věnovala jste se pak také dekor stylingu. Jaká je to práce?

YVETA: Když to děláte s radostí, je to zábava. Ale je to i náročné, protože věci musíte najít nebo vyrobit, půjčovat, převážet a to někdy v hodně krátkém čase, v závislosti na zadání klienta. Po letech jsem zjistila, že jsem z toho víc unavená, než šťastná. Příležitostně ho dělám dodnes, ale zřídka a jen pro jednu agenturu. Řekla jsem si, že potřebuju klidnější činnost, sednout si jenom já, čistý stůl, mé myšlenky a nápady. Proto mě to také táhne k ilustraci, můžete reagovat na své pocity, světové problémy nebo zpracovávat abstraktní témata. Je to vždy výzva. 

Kreslení vnímám jako takovou samotářskou až badatelskou činnost, to mi vyhovuje. Mám tendence se zaměřit na jednu věc a jít víc do hloubky, strávit s daným tématem hodně času, někdy se mi může stát, že se zacyklím. Ale je potřeba nechat věci odležet. Díky vysoké škole jsem se naučila zvládat vícero směrů. Proto ráda propojuji ilustraci s produktem, prostor s dekor stylingem. Hlídám si, abych nebyla přiliš roztříštěná, protože mě naplňuje mít širší záběr.

Ilustrované kuchařky

Jak jste se dostala k práci ilustrátorky?

YVETA: Ilustraci jsme nikdy nebrala jako kariéru. Dělala jsme to lehce při škole, bavilo mě uzavírat se do svého světa, bezčasí. A pak jsem si řekla, že na tom budu pracovat víc. Ten moment pořád trvá.

Ještě při škole jsem začala spolupracovat s Ditou P. a tvořila s ní všechny její kuchařky, natáčela s ní televizní kuchařskou show. To mě moc bavilo a neměla jsem pocit nervozity nebo nedostatku zkušeností. Její poslední kuchařku Dita P. dětem jsme dělali patnáct měsíců. Všechno jsme fotili venku za každého počasí, napojeni na roční cyklus přírody. Stavěla jsem pro děti domečky v lese, vyráběla pohádková zátiší.

S kuchařkou pro děti si Yveta vyhrála. | Foto: Jiří TurekS kuchařkou pro děti si Yveta vyhrála. | Foto: Jiří Turek

Byl to hodně hravý dekor styling. Vyšla na podzim roku 2019 a pro mě je to nejkrásnější kuchařka ze všech, které jsme dohromady s Ditou a její sestrou Marikou Pecháčkovou a fotografem Jirkou Turkem a Janou Jaburkovou vytvořili. Je pro mne hezkým ukončením jedné kapitoly. 

Pracovala jste i na jiných knížkách?

YVETA: Ano, ještě na první kuchařce od Bjukitchen, pak jsem ilustrovala pro Kuchařku z ostrova Karolíny Konečné a také jsem pracovala na kuchařce pro psy Neštěkej a jez!, k ilustrovaní mě přizval sám autor Marek Bartoš, protože jsme několik let spolu fotili a dělali dekor styling.

Kuchařka Neštěkej a jez! | Foto: Marek BartošKuchařka Neštěkej a jez! | Foto: Marek Bartoš

Poezie o detailech

V čem spočívá vaše práce dnes?

YVETA: Jsem na volné noze. Mám pár stálých klientů, jako je Ambiente, konkrétně Naše Maso a teď nově cukrárna Myšák. Moje práce spočívá v detailech, které přestaly po letech provozu fungovat a je potřeba je obnovit, osvěžit. Vymyslet to tak, aby zase fungovaly a dobře vypadaly. V prosinci 2019 se znovuotevřelo Naše Maso po faceliftu, na kterém jsme pracovaly dohromady s Mišou Tomiškovou ze studia Dechem. Pro řeznictví od jeho začátku provozu, což je pět let, i kreslím.

Další můj stálý klient je Gambrinus, pro který dělám velké nástěnné ilustrace do interiérů jejich řetězce restaurací Srdcovka. Malé projekty a spolupráce mě ale baví úplně nejvíc.

Ilustrátorka se postarala o vizuální jednotu řeznictví Naše Maso. | Foto: Honza ZimaIlustrátorka se postarala o vizuální jednotu řeznictví Naše Maso. | Foto: Honza Zima

Kromě interiéru pracovala také na drobných detailech obalů. | Foto: Honza ZimaKromě interiéru pracovala také na drobných detailech obalů. | Foto: Honza Zima

Jaké například?

YVETA: Pravě s Yasmin Keshmiri Hejduk jsme se po letech znovu spojily a na podzim vytvořily malou limitovanou edici porcelánu a ilustrací, projekt Tea & Poetry. Propojily jsme poetické věty, které jsme napsaly, dohromady s ilustrací. Tak vznikly malinkaté kartičky, které jsme nazvaly rozjímací karty a k nim Yasmin ručně vyrobila porcelánové hrnečky. Spolu tvoří set, který by vás měl přimět se zastavit, zamyslet, nebo jen rozjímat chvíli nad dobrým čajem a pár hezkými obrázky s hlubším vzkazem. Tohle je přesně typ projektu, který bych si přála do budoucna dělat.

Set plný čaje a poezie | Zdroj: archiv autorkySet plný čaje a poezie | Zdroj: archiv autorky

Také druhým rokem tvořím šperky s Květou Dubnovou, která vystudovala šperkařství a našla lásku k tomuto řemeslu. Já jsem studovala šperkařinu, konkrétně plošné a plastické rytí kovu ještě na střední škole v Turnově, kde jsem si uvědomila, jak mě baví tvorba miniaturních a křehkých věcí a dnes už také i drobných ilustrací. Ty šperky jsou radost, cítím se při tom svobodně a baví mě sledovat zpětnou vazbu. Do takových projektů dávám čistě sebe.

Ilustrátorka své kresby umisťuje také do medailónků. | Zdroj: archiv autorkyIlustrátorka své kresby umisťuje také do medailónků. | Zdroj: archiv autorky

O jaký projekt se jedná?

YVETA: Vytvořili jsme kolekci šperků a medailónků Orient express. Náš cíl je teď vytvořit značku, vypilovat ji a začít prodávat. Do budoucna máme v plánu věnovat se konkrétnímu konceptu v oblasti šperku, který se zatím v Čechách moc neobjevuje. Je to tajné, ale můžu říct, že to bude kolekce inspirovaná kmenovými kulturami a starověkou estetikou šperku spojenou s mytologií.

Kolekce Orient express | Zdroj: archiv autorkyKolekce Orient express | Zdroj: archiv autorky

Ve dvou se to lépe táhne

Dalo by se říct, že vás baví hlavně spolupráce?

YVETA: Ano, každá spolupráce mne posouvá dál, je to nějaká moje cesta. Sama za sebe kreslím, mám rozpracováno víc svých ilustrací, plánuju také své webové stránky, kde bych ráda měla i e-shop. Ale spolupráce mi dávají větší smysl. Jsou obohacující a asi potřebuju mít vedle sebe toho druhého člověka, díky kterému se to někam posouvá. Společenství dvou lidí pro mě vytváří hlubší význam, než když něco dělám jenom pro sebe, když na to mám náladu.

Kresbička Me time | Zdroj: archiv autorkyKresbička Me time | Zdroj: archiv autorky

Dokáže vás ilustrace uživit?

YVETA: Určitě, ale záleží na konkrétní zakázce. Do budoucna bych byla ráda za víc ilustrátorské práce. Ve chvílích, kdy beru zakázky na interiéry nebo šperk, nezbývá mi tolik času na ilustraci. Ve finále se ale pak ta práce zajímavě mixuje do různých poměrů a to mě taky uspokojuje.

Její kresby jsou jemné a drobné. | Zdroj: archiv autorkyJejí kresby jsou jemné a drobné. | Zdroj: archiv autorky

Představovala byste si tedy v budoucnu práci spíše na vícero menších projektech současně?

YVETA: Ano, ono už se to tak vlastně děje. Lákala by mě práce i pro reklamní agentury a tvořit jednou za čas větší kampaň postavenou na ilustraci. To by mě určitě bavilo. Před rokem jsem něco podobného tvořila pro Preciosu, kdy šlo o dokreslování do fotografií. Ráda bych dělala i ilustrace do knížek, časopisů a online magazínů. Pro mne je v podstatě každá zakázka zajímavá výzva, na které se naučím něco nového. Člověk musí taky pracovat na vlastní propagaci, vylézt trochu ven, aby měl šanci dostávat dobré zakázky.

Yvetina práce na fotografii pro Preciosa | Zdroj: archiv autorkyYvetina práce na fotografii pro Preciosa | Zdroj: archiv autorky

Osobní rukopis

Pociťujete v ilustraci jistou konkurenci?

YVETA: Tím, že samu sebe nepovažuji za klasického ilustrátora, neumím na to odpovědět. Tak, jak se říká, že má každý výrobek svého zákazníka, tak si myslím, že i každý ilustrátor mé svého klienta. Chce to jen vytrvat a soustavně pracovat na svém stylu.

Trochu sleduji českou scénu, některé ilustrátory znám i osobně a dělají krásné věci. V jednu chvíli mi přišlo, že vidím jistý směr, kdy hodně tvůrců dělalo podobné věci. Ale to je asi ve všech oborech. A pak je několik lidí, kteří se z toho jaksi vymykají, protože mají vlastní a rozpoznatelný styl. Třeba Maria Makeeva, Tomski & Polanski nebo Michal Bačák. Ze světa mám ráda asijské ilustrátory, jako je Whooli Chen, Jiwoon Pak nebo Hsiao-Ron Cheng. Jejich barevná paleta a vizuální estetika mne nepřestává bavit.

Yvetinu tvorbu charakterizují pastelové barvy. | Zdroj: archiv autorkyYvetinu tvorbu charakterizují pastelové barvy. | Zdroj: archiv autorky

Vnímáte, na co lidé v ilustraci nejvíc reagují?

YVETA: Já myslím, že lidé reagují ve chvíli, kdy je to nějak osloví. Jak a proč, to úplně nevím, to mi nesdělují. Mám tušení, že to je určitá jemnost, která je zaujme, se kterou pracuji vlastně pořád. Baví mě hledat způsob zobrazení pocitu, dojmu, kombinovat ilustrace s poetickým textem. Baví mě používat jemné barvy a linky.

Jistou dobu jsem se nutila, abych měla jeden styl. Mám jich ale víc a neumím žádný z nich opustit. Když mám kreslit něco nového, tak přemýšlím i nad tím, v jakém stylu to bude fungovat nejlíp. Je to pro mě neustálý vývoj. Ale nechci se v ničem limitovat.

Další články