Dá se říci, že umění a design jsou úplně něco jiného?

Ukázka grafického zpracování z knihy B jako Bauhaus od D. Sudjice, která právě vychází v edici TEMA. Ukázka grafického zpracování z knihy B jako Bauhaus od D. Sudjice, která právě vychází v edici TEMA.

Záleží na tom, jakou debatu chcete vést. Deyan Sudjic, autor nově vydané publikace B jako Bauhaus a ředitel londýnského Design Musea, je toho názoru, že tomu tak skutečně je.

Novinka z nakladatelství Kniha Zlin patří mezi další populárně naučné knihy z úspěšné kategorie umění. A ani tentokrát se v Knize Zlin nezmýlili s výběrem titulu. Publikace známého autora Deyana Sudjice je dalším příspěvkem k jeho dlouholeté práci v oblasti kritiky designu, architektury a umění. Na 500 stránkách a ve 40 kapitolách! se kniha (originální název: B is for Bauhaus. An A–Z of the Modern World) pokouší formou zábavných esejí, definovat povahu designu a umění.

Publikace plná subjektivního hodnocení i osobních vzpomínek a vyznání, rozkročených tematicky téměř ve všech oborech designu i architektury po celé dvacáté století, divákům přibližuje abecedně seřazená témata věnující se každodenním předmětům i pojmům, které v souvislosti s designem a uměním používáme, např. autenticita, funkce, identita nebo vkus.

Grafická úprava knihy B jako Bauhaus, zdroj: Adéla ValentováGrafická úprava knihy B jako Bauhaus, zdroj: Adéla Valentová

Autor, ředitel londýnského muzea designu, novinář a kritik, prostřednictvím knihy dokládá, že myšlení skrze věci významným způsobem utváří kulturu. Subjektivně líčí příběhy vážící se k ikonickým předmětům designu či architektuře, přidává pikantnosti ze zákulisí jejich vzniku a  skrze rozličné historky nechá nahlédnout do soukromí života vybraných autorů. Poutavé příběhy doplňuje i originální grafická úprava a kniha tak nedovolí čtenářům chvilku vydechnout. Autor je konfrontuje s výroky typu: umění je spíš nové náboženství, firemní identita je moderní verze čarodějnictví nebo význam předmětu občas přesahuje designérovy úmysly. Vždy se ale skrze jednoduše strukturované příběhy dostane k sofistikovanému závěru, dokládajícímu, jak každého z nás formuje které předměty používáme a v jakém prostředí žijeme.

D. Sudjic nabízí široký kulturněhistorický kontext  v příbězích, které skrze různé umělce, ikonické předměty, či hnutí vždy obloukem navrátí k moderně a hnutí, jež dalo celé knize název. Bauhaus chápe jako společenský fenomén a hnutí, které sehrálo při formování každého současného designéra fundamentální roli. Díky Bauhausu získaly produkty druhé poloviny 20. století estetiku chladné neutrality, která se podepsala na vzhledu architektury, nábytku, keramiky, typografie i látek a pronikla i do podoby fotografie či divadla a malby (než ovšem přišla „zazářit“ postmoderna). Také proto se při definování povahy designu autor k Bauhausu několikrát vrací a většinu esejí věnuje dílům či umělcům s Bauhausem nějak spjatým.

Grafická úprava knihy B jako Bauhaus, zdroj: Adéla ValentováGrafická úprava knihy B jako Bauhaus, zdroj: Adéla Valentová

Jste-li i vy toho názoru, že design je - v dobrém i špatném - neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života a způsob, jakým jsou věci navrhovány a jak je používáme, ovlivňuje chápání světa kolem nás, nenechte si tuto vtipnou a velmi čtivou publikaci ujít.

Související

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců
Grafický design

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců

Redakce Czechdesign - 15. 4. 2024

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu
Grafický design

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu

Barbora Čápová - 25. 3. 2024

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru
Grafický design

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru

Tereza Urban - 13. 3. 2024

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním
Grafický design

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním

Adéla Zahálková - 4. 3. 2024

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024