Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Czech Original Fashion

Klasické způsoby reklamy dnes ztrácí účinnost. Jsou drahé a zejména mladší generace už neoslovují. Proto začínají velké společnosti v posledních letech pracovat s tzv. komunitním marketingem. Umožňuje přesnější zacílení, lepší kontrolu dosažených výsledků a je mnohem levnější.

Příkladem v české praxi je společnost Budvar, která se rozhodla pro svůj nápoj získat kromě starších štamgastů i mladé lidi. Nejdříve se Budvar zaměřil na místní hip hopovou komunitu. V roce 2007 vydal dokument z turné Indyho a Witche a o rok později už pod stylizovanou značkou BU2R cd kompilaci, která shrnuje 20 let českého hip hopu, 20ers. Od minulého roku se BU2R zaměřuje novým směrem a to k vizuálně lákavému světu mladé módy. Dělá pro něj v podstatě stejnou věc jako před tím pro hip hopery, mapuje stávající situaci a zviditelňuje zajímavá jména. Založil komunitní web Czech Original Fashion a vydal stejnojmennou knihu s profily talentovaných současných designérů. Pro nastupující generaci módních návrhářů, kterým zatím zavedená média nedávají zdaleka tolik pozornosti, kolik by si zasloužili a kolik by potřebovali, je to velmi pozitivní služba.

Aktivity labelu BU2R mají v zadání podporovat originální počiny, které se zatím z finančních důvodů nepodařilo uskutečnit. Tuto originalitu Budvar vymezuje jako původnost a jedinečnost, což mají být zároveň atributy tohoto piva. Česká originální móda je tedy vlastně v tomto pojetí synonymem českého piva Budvar, což může někoho možná lehce iritovat. Pejorativní příchuť pivní módy jde ale stranou ve chvíli, kdy vzniká něco jako první český porevoluční adresář mladých originálních návrhářů. Kniha, kterou by měli a nejspíš budou listovat novináři módních rubrik novin a časopisů, stylisté a další odborná i neodborná veřejnost, kterou móda zajímá. Je to jedinečná a přitom bezplatná možnost zviditelnění.

Aby tato oboustranně prospěšná spolupráce piva a módy skutečně fungovala, bylo nutné najít odborníky, insidery, kteří dovedou dát dohromady skutečně reprezentativní obraz zvolené komunity. To se po chvíli váhání a hledání BU2Ru podařilo, díky oslovení návrhářky a absolventky Všup Alice Klouzkové. Jedna ze zakladatelek sdružení Fashiondesigners.cz a společně s Janou Jetelovou autorka pánské módní značky Sistersconspiracy má v tvorbě svých vrstevníků velmi dobrý přehled. BU2R na ní nechal výběr prezentovaných návrhářů a podle našeho názoru dobře udělal.

Alice si jako hlavní kriteria výběru návrhářů do knihy Czech Original Fashion zvolila věk do 35ti let, určitou známost danou účastí na soutěžích a akcích typu Top Styl Designér nebo Shooting Fashion Stars a reálně fungující prodej vlastní módy. Tímto sítem prošlo 29 značek, které jsou v knize prezentované fotkami aktuálních kolekcí a pro ilustraci i ukázkami z předchozí práce. Stručné profesionální CV návrhářů je vždy doplněné krátkým rozhovorem, nebo spíš dotazníkem, protože všichni designéři odpovídali na stejné otázky. Kniha je díky tomu dobrým přehledem, který ale zůstává na povrchu, podobně jako většina textů na webu Czech Original Fashion. Pokud chcete jít více do hloubky a dozvědět se o prezentovaných tématech víc, musíte pokračovat někam jinam.

Součástí knihy Czech Original Fashion jsou i tzv. „fotky z ulice“, které mají být nearanžovaným zachycením originálně oblečených mladých lidí v ulicích českých měst. Čirou náhodou tak na pražském chodníku potkáme například moderátorku Óčka Lenny (která se obvykle mimochodem obléká mnohem zajímavěji než na vybrané fotce), na náměstí v Českých Budějovicích je jako doma čokoládový basketbalista Andreas a na dvorku v Karlových Varech jsme překvapili s čajem ve skleničce instruktora lyžování Tomáše. Je to vlastně docela vtipně naaranžovaná směs lidí, ve které mezi možná skutečně náhodnými postavami typu student/ka z Prahy/Ostravy/Plzně/ Brna.. náhle vykoukne třeba režisér Miroslav Bambušek v kosmicky stříbrné bundě, džínech a lékařských sandálech. Na povedených fotkách Jana Trnky a Petra Dobiáše je bohužel většinou zachycená celkem obyčejná všední móda, často s prvoplánovou snahou o originální detail nebo kombinaci. Je pravdou, že tak se u nás často lidé, kteří se pokouší o originalitu, oblékají. Takže se vlastně asi českou originální módu v ulicích podařilo fotografům zachytit.

Pokud bude Budvar do projektu Czech Original Fashion dál lít peníze a umožní mu jít víc do hloubky, rozhodně tím současné mladé české módní scéně pomůže. Je ale otázkou, jak dlouho se BU2R bude o této komunitě věnovat. Podle tiskových materiálů se totiž zajímá o všechny osobité projevy Urban Culture, které vycházejí z městského prostředí a dotýkají se hudby, výtvarného umění, divadla a módy. Je tedy možné, že napřesrok už bude pod hlavičkou budějovického zlata vznikat něco jiného, třeba průvodce světem českého nezávislého divadla nebo výtvarného umění.

Galerie