Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Helena Lukášová. Designér šperku. Foto: Profil Media Helena Lukášová. Designér šperku. Foto: Profil Media

Czech Grand Design pod drobnohledem

Vítězové už jsou známí. Ceny jsou rozdány. Jak ale vypadá samotná výstava finalistů ceny Czech Grand Design? Akademie cen českého designu, která ceny CGD rozdává, si jako svůj dlouhodobý cíl vytyčila mimo jiné i popularizaci designu široké veřejnosti. Každoroční výstava, která doplňuje předávání cen ve Stavovském divadle, slibuje příležitost seznámit se se špičkou české designérské scény na vlastní oči.

Výstava nazvaná Czech Grand Design 2015: Finále se letos koná v Národním technickém muzeu na Letné. Majestátní budova, jejíž prostory slouží k prezentaci starých modelů letadel nebo automobilů, poskytla současným designérům zázemí již poněkolikáté. Tvůrci si vystačili s nevelkou přízemní místností, která výstavě poskytuje intimní, komorní charakter. Instalace je redukována na nutné minimum. Bez zbytečných rušivých prvků působí čistě a přehledně.

Výstava CGD. Foto: Profil MediaVýstava CGD. Foto: Profil Media

Všech 21 designérů, kteří byli ve svých kategoriích nominováni, dostalo k dispozici identický prostor, doplněný jejich velkoformátovou fotografickou podobiznou. Po čem se ale návštěvník začne v tuto chvíli nutně ohlížet, je informace o výrobku, který si prohlíží. U žádného z vystavených kusů nábytku, světel, oděvů nebo šperků nenajdeme anotaci, která by dokázala výstižně pojmenovat, v čem je daný produkt výjimečný, a proč ho tedy akademie vybrala jako reprezentanta nejlepšího českého designu loňského roku.

Výstava CGD 2015. Rony Plesl. Kategorie Designér roku. Foto: Profil MediaVýstava CGD 2015. Rony Plesl. Kategorie Designér roku. Foto: Profil Media

Chybějící uvedení do kontextu tak klade na laického návštěvníka velké interpretační nároky. Některé z objektů jsou působivé samy o sobě, ať už díky své spektakulárnosti (svítidlo Ronyho Plesla), nebo určité vizuální hravosti (Michal Strach a jeho diplomová práce Vnitřní prostor). Jiné jsou ale natolik sofistikované, že jejich přidanou hodnotu lze bez doprovodného textu rozšifrovat jen stěží (Markéta Držmíšková a Petr Hák - kolekce a úložný systém Sequence).

Výstava CGD 2015. Michal Strach. Kategorie Objev roku. Foto: Profil MediaVýstava CGD 2015. Michal Strach. Kategorie Objev roku. Foto: Profil Media

Čestnou výjimkou je prezentace značky Mikov, kdy sama tradiční firma, nominovaná v kategorii Výrobce roku, dokázala jednoduchým piktogramem vysvětlit historickou evoluci designu zálesáckých nožů až k současnému typu. Vtipně, ale zároveň názorně ukázala, jak může změna designu posunout vnímání klasického užitého výrobku. Právě podobnou zkratku, která by vystihla záměr tvůrců, jejich motivaci nebo inspirační zdroje, by si zasloužil každý z vystavených produktů.

Výjimečnost nejlepších designerů tkví zejména v jejich myšlenkovém přístupu, v rámci kterého posouvají hranice, hledají nové možnosti a nabourávají konvence. Pro nepoučeného pozorovatele však zásadní inovace může zůstat utajená. Škoda, že výroční výstava českého designu s těmito bariérami příliš nepočítá a částečně tak rezignuje na deklarovanou osvětu.

Vítězové a ti druzí

Druhou kapitolou je pak samotný výběr finalistů. Akademie, která vítěze vybírá, se skládá z více než desítky novinářů a teoretiků. Některé kategorie ale vzbuzují otázku, zda se ceny neudělují více za „známé jméno“ než za opravdu přelomový design. Příkladem může být ocenění pro dvojici Olgoj Chorchoj, zasloužilé propagátory dobré architektury a designu, kteří již ocenění CGD získali v roce 2010. Jejich vítězná „trojice“ - Svítidla TIM, Poklopy TIM a nože Pocket - je v kontrastu k dalším dvěma nominovaným (Ronymu Pleslovi a Jakubu Berdychovi) po výtce tak puristická, až nudí.

Olgoj Chorchoj. Kategorie Designér roku. Foto: Profil MediaOlgoj Chorchoj. Kategorie Designér roku. Foto: Profil Media

Zasloužené je naopak vítězství šperkařky Heleny Lukášové, která do této chvíle mezi hvězdami současného českého šperku nefigurovala. Nyní však zazářila s konceptem šperků ve tvaru chodidel, rukou, úst nebo uší, které jsou realistickým odlitkem částí těl členů rodiny šperkařky. Ačkoliv použila stále populárnější 3D tisk, zůstala svébytným solitérem, který vnáší do designu propracovaný koncept i vtip.

Vytknout lze stěží něco i triumfu již poněkolikáté nominované módní návrhářce Liběně Rochové. Její kolekce, inspirovaná tvorbou Milana Grygara, zdatně osciluje na hraně volného a užitého umění. Je to osobitá art fashion vyzrálé osobnosti, která se díky chytré volbě svého inspiračního zdroje stala absolutně originální. 

Výstava CGD 2015. Liběna Rochová. Kategorie Módní návrhář roku. Foto: Profil MediaVýstava CGD 2015. Liběna Rochová. Kategorie Módní návrhář roku. Foto: Profil Media

V kategorii fotografie se porota držela spíše při zemi. BoysPlayNice jsou profesionálové, jejich produktové fotografie splňují všechny kritéria lifestylových časopisů. Chybí jim ale angažovanost a výraz Bet Orten nebo uhrančivá malebnost Báry Prášilové.

BoysPlayNice. Kategorie Fotograf roku. Foto: Profil MediaBoysPlayNice. Kategorie Fotograf roku. Foto: Profil Media

Petr Hák a Markéta Držmíšková, architekt a designérka porcelánu, jsou aktuálně objevem roku. Kombinace přísného a jednoduchého systému polic s podobně čistými liniemi porcelánu vzbuzuje otázku, proč jsou tyto dva produkty prezentované jako jedno dílo. Nijak se nedoplňují, nekomunikují spolu, žijí si na pohled vlastním životem. Nutno říci, že při srovnání s designérkou Sofyí Samarevou, která baví již druhou sezónu svými radikálními pokrývkami hlavy, působí vítězná dvojice poněkud nevýrazně. 

Počet kvalitních nominovaných subjektů v kategorii Obchod roku přináší nakonec už jen pozitivní zprávu, že se českému designu a užité tvorbě obecně u nás daří a má smysl (i ekonomický) je nabízet.

Skóre: 65 % 

Galerie

Další články